Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Olen jo pitkään harkinnut osallistua tämän foorumin keskusteluihin, nyt rohkaisin mieleni ja toteutin aikeeni ja rekisteröidyin. Olen ollut (ja olen vieläkin) JT:en rekisterissä jo yli 70 vuotta, mutta tunnustan, että en pysty sulattamaan kaikkea, mitä kokouksissa, vartsikasssa, herätkäässä, ja muissakin julkaisuissa meille opetetaan.
Myöskin olen todennut, että vartiotorniseura ei pysty antamaan vastausta kaikkiin mieltäni askaruttaneisiin kysymyksiini.

Minun isäni isä oli nk. "russelilainen" jolla oli sananilmaisu vapaus mm. kokouksissa, ja vaikka mielipide sattui olemaan poikkeava raamatuntutkijoiden mielipiteeseen verrattuna, niin siitä ei tullut mitään sanktioita.
Nyt Jehovantodistain järjestössä ei tuota mielipiteenilmaisuvapautta ole olemassa.

Ensimmäiseksi tuon tälle keskustelupalstalle kysymyksen "Hyvän ja pahan tiedonpuusta"?

Mikä se puu mahtoi olla laatuaan ? Ja miksi se oli kielletty ?

Onhan nytkin olemassa puu tai kasvi...joka on kielletty kaikkialla maailmassa...siitä syystä, että sen nauttija muttuu vähitellen toisenlaiseksi, mitä Jehova alkujaan ihmisen tarkoitti.

Se puu/kasvi on kannabiskasvi.

Se kasvi täytyi olla jo Edenin puutarhassa, ja kun se siellä kerta oli, niin toki se myös oli kielletty...(juuri tämän psykedeelisyytensä takia). Eli hyvällä syyllä voidaan ajatella, että olisiko se ollut tuo kuuluisa huumepuu, joka tänäkin päivänä on aiheuttanut ja edelleen aiheuttaa valtavasti tuskaa ja murhetta kaikkialla maailmassa.

Ensinäkin... Kannabis on tänään maailman eniten käytetty huume nuorison keskuudessa.
Osama Bin Laden oli kannabiksen käyttäjä je seuraukset tiedämme.
Norjan joukkomurhaaja Breivik olikannabiksen käyttäjä.
Nykyisin tapahtuneitten koulusurmien takaa... lähes kaikista löytyy taustalta kannabis.
Itse en ole kokeillut tätä kiellettyä ainetta, mutta olen vierestä seurannut satojen
nuorten "mielen muuttumista" ja ongelmiin joutumista, koska olin vapaaehtoistyössä
mukana huumevastaisessa järjestössä yli 20 vuotta.

Olkoon tämä alustus nyt ensiksi minulta, ja katsotaan hyväksytäänkö sitä keskustelun aloitukseksi.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jouko Pallari kirjoitti:Mikä se puu mahtoi olla laatuaan ? Ja miksi se oli kielletty ?

Onhan nytkin olemassa puu tai kasvi...joka on kielletty kaikkialla maailmassa...siitä syystä, että sen nauttija muttuu vähitellen toisenlaiseksi, mitä Jehova alkujaan ihmisen tarkoitti.

Se puu/kasvi on kannabiskasvi.
Ei kai se kaikkialla maailmassa ole kielletty?
Se kasvi täytyi olla jo Edenin puutarhassa, ja kun se siellä kerta oli, niin toki se myös oli kielletty...(juuri tämän psykedeelisyytensä takia). Eli hyvällä syyllä voidaan ajatella, että olisiko se ollut tuo kuuluisa huumepuu, joka tänäkin päivänä on aiheuttanut ja edelleen aiheuttaa valtavasti tuskaa ja murhetta kaikkialla maailmassa.
1. Moos 2 kirjoitti:16 Herra Jumala sanoi ihmiselle: "Saat vapaasti syödä puutarhan kaikista puista.
17 Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma."
1. Moos 3 kirjoitti:1 Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: "Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'?"
2 Nainen vastasi käärmeelle: "Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmiä.
3 Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: 'Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.'"
4 Silloin käärme sanoi naiselle: "Ei, ette te kuole.
5 Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan."
6 Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi.
Hamppukasvi ei ole puu. Eikä sillä ole hedelmää jota voisi syödä. Eli muuten hyvä idea, mutta mikään ei tue sitä.

Joka tapauksessa, tervetuloa foorumille. :)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Jouko Pallari kirjoitti:Mikä se puu mahtoi olla laatuaan ? Ja miksi se oli kielletty ?
Ensinnäkin Raamatun alkukertomukset (toora) on koottu kolmesta erillisestä kirjoituksesta, joita kutsutaan nimillä Jahvisti, Elohisti ja Pappiskirja. Näiden lisäksi on ollut useita eri henkilöitä, jotka nämä kirjoitukset ovat koostaneet. Selvyyden vuoksi tätä tuntemattomaksi jääneiden toimittajien vaikutusta kutsutaan nimensä mukaan redaktoriksi (toimittajaksi).

Raamatun eri kirjoitus- ja koostamisvaiheissa kirjoituksiin on tehty muutoksia ja täsmennyksiä. On kuitenkin kaksi vanhaa kertomusta, joita ei ole haluttu muokata yhdeksi syystä tai toisesta: luomiskertomukset ja vedenpaisumuskertomukset, kuten tarkkaavainen lukija voi Raamatustaan todeta.

Näistä kirjoituksista Jahvisti on vanhin (aikaisintaan 800-luvulta eKr ja syntiinlankeemuskertomus (1.Moos 3:1-24) sisältyy siihen, mutta ei muihin kirjoituksiin. Ihmistä on kautta aikojen kiehtonut eräs asia, nimittäin pahan ongelma. Mistä pahuus on tullut maailmaan? ja Miksi Jumala sallii sen? Tähän kysymykseen mainittu raamatunkohta pyrkii vastaamaan sen aikaisen tiedon perusteella, mutta, kuten tiedämme, kysymys on edelleen avoin.

Kysymys ei siis ole mistään tietystä konkreettisesta puusta, vaan se toimi esineellistettynä esittämäni kysymyksen ratkaisemiseksi. Emme siis tiedä, mistä puulajista on kyse. Kielletyksi tämän puun hedelmän syöminen teki se, että tämän avulla ihminen tulisi täydellisesti Jumalan kaltaiseksi tai alkuperäisen tekstin mukaan jumalien kaltaiseksi. Näin ei tietenkään sopinut olla, että luotu olisi Luojansa veroinen.

Kysymys on siis vertauskuvallisen kertomuksen kautta siitä juutalaisen hurskauden pohdinnasta, mistä ja miten paha on tullut maailmaan.

Edit: +a
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 02.11.2014 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Tervetuloa kirjoittelemaan. Se on mukavaa kun saadaan paljon elämää kokeneita kirjoittajia palstalle.

Vähän vaikea sulattaa kirjaimellista kannabista ja sen syömistä A&E toimesta. Mielenkiintoinen ajatus kyllä ja luulisin että olen joskus aikaisemminkin törmännyt samankaltaiseen ajatukseen jossakin muualla.

Mä en oikein itse löydä mitään mikä voisi mitenkään tukea ajatusta kannabiksesta. Jos niitä löytyy enemmänkin niin antaa tulla vaan.

Itse olen kannabista kokeillut muutamaan otteeseen. Pari kertaa oli kivaa, pari kertaa ei jaksanu paljoa mitään. Siihen se taitaa jäädä, eikä tuo kiinnosta tippaakaan.

Jos tämä nyt ajatellaan kuitenkin kirjaimellisesti, ei olis A&Elle kannattanu sanoa puskasta mitään, niin tuskin olisivat koskeneetkaan. Tuskin heille olisi tullut mieleen niitä syödä yhtään sen enempää kuin voikukkia tai kuusen havujakaan.

Veikkaanpa vain että monta muutakin asiaa jäi maistamatta.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jos kirjaimellisesti vielä jatketaan niin , että tämä "hedelmä" oli paratiisissa pelkästään esimerkki mittaamaan uskollisuutta Jehovalle, niin en näe mitään syytä miksi olisi pitänyt tällaiseksi esimerkiksi asettaa tetrahydrokannabinolia sisältävä "hedelmä".

Uskollisuutta mitattaessa itse väline on mielestäni merkityksetön ja se olisi yhtä hyvin voinut olla vaikka nokkosenlehti, eikä mikään persoonallisuutta muuttava aine.

No, katsotaan nyt.. eiköhän tämä asia vielä valaistu.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

En ymmärrä, mitä erityistä valaistumista tarvitaan, jos todetaaan itämaisen tavan mukaisen opetustarinan keinoin juutalaisessa hurskaudessa pohditun hyvän ja pahan problematiikkaa.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:En ymmärrä, mitä erityistä valaistumista tarvitaan, jos todetaaan itämaisen tavan mukaisen opetustarinan keinoin juutalaisessa hurskaudessa pohditun hyvän ja pahan problematiikkaa.
Se nyt vaan ei kaikille välttämättä ole edelleenkään vertauskuvallinen juttu, varsinkin kun kirjaimellista versiota on syötetty vuosikymmeniä. Esimerkiksi minä haluan edelleen valaistua tarkemmin sana sanalta ja piste pisteeltä versiosta, joka ei ole kirjaimellinen.

Tuskin se kaikille on niin helppo, että muutamalla lauseella asia on selvä ja loppuunkäsitelty.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Mielenkiintoinen ajatus, että Adam ja Edam olisi potkittu THCn nauttimisen takia pois paratiisista, kivulla synnyttämään ja kuolemaan... Sinäkin olet ollut huumevapaaehtoistöissä, oliko mielestäsi Jumalan kanta A&En huumeista vierottamiseen (kuolemantuomio) sinusta oikea?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Niin ja tervetuloa kirjoittamaan!

Onkohan muuten kannabista kokeiltu synnytyksen kivunlievityksenä? Jos ne kivut kerran tuli siksi että paratiisissa vedettiin jointtia ni ehkä sitä sais samaan piikkiin vielä vähäsen ottaa?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Onkohan muuten kannabista kokeiltu synnytyksen kivunlievityksenä
No itte en lähtis suosittelemaan :) en tiiä onko kokeiltu,mut vaikee uskoo . Synnytys taitaa olla niinkuin maratooni ellei kaksikin, että kyllä siihen tarvitaan kaikki mahdolliset voimavarat ja enemmänkin.

Jos se kivunlievityksenä toimisi, niinkuin tod. Näk. toimisikin, niin voi olla voimavarojen ja jaksamisen suhteen eri juttu, eikä jaksa tuota "maratoonia" alkuunkaan.

Siispä matka jatkuu imukupin kautta keisarille...

(ihan ajatus vain, ei faktaa)
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Kirjoittelin tuossa jo äskettäin vastauksia Tonylle, Jaakko Ahvenaiselle, veli hopealle jne. mutta en nyt ymmärrä, mihin ne katosivat ?

Nyt eteeni tuli hieman isompi "kirjoituslaatikko", toivottavasti nyt vastaukseni tulee luettavaksi.

Tony arveli, että se puu tai kasvi ei ehkä ole kaikkialla maailmassa kielletty.

Se on suurimmalta osalta maailmaa kielletty, mutta dekriminalisoidun systeemin avulla sen pienempi käyttö on rankaisusta vapaa.
Voi olla, että Pohjoiskorea on maa missä sitä ei ole kielletty ...ei pientä eikä isoa käyttöä.

Kabbiskasvissa/puussa on hedelmä, eli puun anti, se on THC:tä sisältävä emi kukinto, jota voidaan syödä, juoda, sekä pössytellä.

Sitä voidaan sanoa sekä puuksi että kasviksi. Kannabis kasvaa trooppisissa olosuhteissa hyvinkin korkeaksi, jopa 3 metriä...ja silloin sitä voidaan hyvinkin kutsua puuksi.

Kannabis /hamppu on tarkoitettu tekniseen käyttöön...ei sisäisesti nautittavaksi.

Sisäisesti nautittuna se rasvaliukoisuutensa takia vaikuttaa ihmisen ajatusmaailmaan eli persoonaan, ja myös on omiaan vaikuttamaan myös Geeneihin eli petintötekijöihin (siksi jälkeläisetkin saivat kuoleman tuomion.)

Tämä minun foorumilla oleminen on nyt tällaista "opettelua", mutta ehkä opin ajan kanssa.

Neuvokaa...jos kovasti mokaan ainakin teknisesti. Kirjoitusvirheet on ilmeisesti minulla syntymävika. Niitä on vaikea korjata.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Keskustelemmeko nyt Cannabis sativasta, vai paratiisin hyvän ja pahantiedon puusta? Sama se. Tässä eräs näkemys. Pyydän saada huomauttaa, etten itse välttämättä edusta esitettyä näkökulmaa.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Tämä minun foorumilla oleminen on nyt tällaista "opettelua", mutta ehkä opin ajan kanssa.

Neuvokaa...jos kovasti mokaan ainakin teknisesti. Kirjoitusvirheet on ilmeisesti minulla syntymävika. Niitä on vaikea korjata.
No näistä nyt on turha murehtia. Ylläpidolta saa ihan varmasti apua jos forumin käytössä on jotakin mitä tarvii, mutta ei tiedä miten toimii.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

"Kaarmis" kirjoitti mm.....

"Mielenkiintoinen ajatus, että Adam ja Edam olisi potkittu THCn nauttimisen takia pois paratiisista, kivulla synnyttämään ja kuolemaan... Sinäkin olet ollut huumevapaaehtoistöissä, oliko mielestäsi Jumalan kanta A&En huumeista vierottamiseen (kuolemantuomio) sinusta oikea?"

Mikäpä minä olen arvostelemaan Luojan tuomioita ja tekemisiä, mutta aina on hyvä edes yrittää ymmärtää esim tätäkin ko asiaa.

Jos kerta Luoja antoi selvän ja ymmärrettävän kiellon ko. puun / kasvin suhteen, koska Luoja tiesi, että mitä seuraamuksia siitä on ihmisen mielenterveydelle, jos nauttii sen puun hedelmää /tuotetta joka on lähinnä tarkoitettu tekniseen käyttöön. Telttakangasta sen ajan ihmiset tarvitsivat kipeästi, ja siihen hamppu oli omiaan.

Se, että tuosta kiellon rikkomuksesta tuli jopa kuolemanrangaistus, perustuu varmasti juuri tuohon etä se vaikutti myös perintötekijöihin, jos kannabis nautittuna olsikin ollut vesiliukoinen, eli vaikutus olisi ollut ikäänkuin ohimenevä, (niinkuin esim alkoholin vaikutus) niin silloin "kuolemanrangaistus " olisi vaikutanut kyllä yliampumiselta, mutta että pössytelijä ilaa myös jälkeläistenkin elämän, se ansaisee jo kuolermantuomion...joka sitten myös toteutui.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Peeveli
Viestit: 362
Liittynyt: 09.05.2012 14:39

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Jouko Pallari kirjoitti: Kannabis on tänään maailman eniten käytetty huume nuorison keskuudessa.
Osama Bin Laden oli kannabiksen käyttäjä je seuraukset tiedämme.
Norjan joukkomurhaaja Breivik olikannabiksen käyttäjä.
Nykyisin tapahtuneitten koulusurmien takaa... lähes kaikista löytyy taustalta kannabis.
Itse en ole kokeillut tätä kiellettyä ainetta, mutta olen vierestä seurannut satojen
nuorten "mielen muuttumista" ja ongelmiin joutumista, koska olin vapaaehtoistyössä
mukana huumevastaisessa järjestössä yli 20 vuotta.

Olkoon tämä alustus nyt ensiksi minulta, ja katsotaan hyväksytäänkö sitä keskustelun aloitukseksi.
Ei ole mitään tieteellistä näyttöä että kannabis itsessään aiheuttaisi mitään psykooseja tms. käyttäjissään. Eikä myöskään vanhalle 70.luvulta perua olevalle porttiteorialle ole mitään näyttöä.

Tässä myös lainaus uusimmasta EU:n selvityksestä:

"Kannabis on käyttäjälleen turvallisempaa kuin tupakka tai alkoholi, kertoo laaja EU-katsaus. Tiedot perustuvat Euroopan huumausaineiden ja niiden väärinkäytöksen seurantakeskuksen julkaisemaan 700-sivuisen, 3-osaiseen raporttiin.

Suurin osa kannabiksen käyttäjistä lopettaa sen polttamisen hieman alle tai yli 30-vuotiaana, EIVÄTKÄ HE KÄRSI MINKÄÄNLAISISTA KIELTEISISTÄ VAIKUTUKSISTA LOPETTAMISEN JÄLKEEN."
...Mess with the best, fuck the rest
Vastaa Viestiin