Kirjoittaja Pro et contra » 20.03.2017 18:33
Pohdintaa riittääkin, mutta Jumalan turhautumisesta ei ole syytä olla huolissaan, sellaisesta ei ole mitään näyttöä huolimatta ikuisuuden historiasta* joka Jumalalla jo on ollut ...
Ihmiskunta on pieni ja tärkeä osa tuota historiaa.
* Augustinus kirjoitti, että aika on olemassa vain luodussa maailmankaikkeudessa, joten Jumala on ajan ulkopuolella; Jumalalla ei ole menneisyyttä tai tulevaisuutta, vaan ainoastaan ikuinen nykyisyys. Lähde wikipedia art. Ikuisuus.
------------------
Vapaa tahto muuttuu Jumalan tahdoksi taivaan paratiisissa, sen täytyy muuttua aikanaan Jumalan tahdoksi myös maanpäällä sillä muutoin uusi kapina olisi mahdollista joskin sallimus puuttuisi tapahtumakulkuun estäen kapinan etenemisen josta ennakkonäkynä Ilmestys kuvaa viimeisen kapinan kun Saatana päästetään irti "vähäksi aikaa", tämän jälkeen elämälle koittaa henkisyyden aika sillä "Jumalan teltta" on heidän keskellään.
Vapaa tahto on siten suhteellista ja rajoitettua, ihmiskunnan alun historiassa Adam rikkoi tuota vapaan tahdon fokusta kohtaan; Saatanan vaikutuksesta tosin, huolimatta siitä ettei hänellä ollut taakkanaan perittyä epätäydellisyyttä jota myös perisynniksi kutsutaan ja lopulta vapaa tahto tulee jälleen vedetyksi Jumalan tahtoon takaisin, aikaan joka oli ennen syntiinlankeemusta ja aikaan ennen Saatanan kapinaa.
On oikeastaan yhtäaikaa järkyttävää ja pelottavaa ymmärtää se miten Jumala näki ennakkoon vaihtoehdon tulevasta kapinasta muttei silti pidättynyt luomistyöstä ja varmasti Hän myös näkee ettei tälläinen historia tule koskaan toistumaan tulevassa ajassa...ja miten voisikaan koska Adam ja hänen valintansa kuten me kaikki ja meidän valintammei olemme ainoalaatuisia.
Pohdintaa riittääkin, mutta Jumalan turhautumisesta ei ole syytä olla huolissaan, sellaisesta ei ole mitään näyttöä huolimatta ikuisuuden historiasta* joka Jumalalla jo on ollut ...
Ihmiskunta on pieni ja tärkeä osa tuota historiaa.
* Augustinus kirjoitti, että aika on olemassa vain luodussa maailmankaikkeudessa, joten Jumala on ajan ulkopuolella; Jumalalla ei ole menneisyyttä tai tulevaisuutta, vaan ainoastaan ikuinen nykyisyys. Lähde wikipedia art. Ikuisuus.
------------------
Vapaa tahto muuttuu Jumalan tahdoksi taivaan paratiisissa, sen täytyy muuttua aikanaan Jumalan tahdoksi myös maanpäällä sillä muutoin uusi kapina olisi mahdollista joskin sallimus puuttuisi tapahtumakulkuun estäen kapinan etenemisen josta ennakkonäkynä Ilmestys kuvaa viimeisen kapinan kun Saatana päästetään irti "vähäksi aikaa", tämän jälkeen elämälle koittaa henkisyyden aika sillä "Jumalan teltta" on heidän keskellään.
Vapaa tahto on siten suhteellista ja rajoitettua, ihmiskunnan alun historiassa Adam rikkoi tuota vapaan tahdon fokusta kohtaan; Saatanan vaikutuksesta tosin, huolimatta siitä ettei hänellä ollut taakkanaan perittyä epätäydellisyyttä jota myös perisynniksi kutsutaan ja lopulta vapaa tahto tulee jälleen vedetyksi Jumalan tahtoon takaisin, aikaan joka oli ennen syntiinlankeemusta ja aikaan ennen Saatanan kapinaa.
On oikeastaan yhtäaikaa järkyttävää ja pelottavaa ymmärtää se miten Jumala näki ennakkoon vaihtoehdon tulevasta kapinasta muttei silti pidättynyt luomistyöstä ja varmasti Hän myös näkee ettei tälläinen historia tule koskaan toistumaan tulevassa ajassa...ja miten voisikaan koska Adam ja hänen valintansa kuten me kaikki ja meidän valintammei olemme ainoalaatuisia.