Kirjoittaja Ariadna » 30.09.2008 16:37
Tässä asiassa uskovaisen halu hallita ja alistaa toisia menee yli ymmärryksen, varsinkin kun heidän lakikirjansa ei anna siihen mitään oikeutta.
Tässä vähän UT seksiin liittyviä ohjeita joita Paavali antoi alkuseurakunnille.
Porneia, haureus, johon Paavali puuttui useaan otteeseen liittyi aina avioliittoon. Roomalaisen lain mukaan ilotalossa vierailu ei ollut haureutta eikä oikeuttanut avioeroon, koska sitä ei katsottu aviorikokseksi. Vastakääntyneille miehille kristityn tiukka moraali aiheutti varmasti ongelmia.
Nähtävästi jotkut seurakuntalaiset jatkoivat bordelleissa käyntiä koska siihen tarvittiin erityinen kielto 2 Kor 12:21, 1Kor 6:15-8
Masturboinnin kieltoa yritetään todistella Paavalin antaman käskyn mukaan, kun hän kirjoitti 1 Tess 4:3-5 ”Kavahtakaa siveettömyyttä! Jokainen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa. Älkää antako sitä himon valtaan, niin kuin pakanat, jotka evät tunne Jumalaa.”
Tässä yhteydesssä Paavalin käyttämä sana skeus tarkoittaa sekä ruumista, että vaimoa, eli siis siveettömän sukupuolielämän sijaan kristittyjen miesten tulee ottaa vaimonsa pyhyydessä ja kunniassa, eikä haikailla ilotyttöjen antamaa nautintoa.
Luomiskertomuksen mukaanhan yhdyntä yhdistää ihmiset toisiinsa jopa niin kuten Paavali sanoo 1 Kor 6:16 ” Ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, on samaa ruumista hänen kanssaan? On sanottu: Nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi”
Miten tämän ”yhdistyneen ruumiin” tuli sitten toimia avioelämässä?
Paavali jatkaa; 1Kor 7:5-6 ”Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi yhteisestä sopimuksesta joksikin aikaa, jotta voisitte keskittyä rukoukseen; palatkaa sitten taas yhteen. Muutoinhan Saatana pääsee kiusaamaan teitä, kun ette pysty hillitsemään itseänne.”
Paavalin mukaan Saatana siis kiusaa niitä jotka pidättyvät yhdynnästä ei niitä jotka sitä harjoittavat.
Yksineläjille taas Paavalin ohje kuului ”on parempi naida (avioitua) kuin palaa”, palamiseenkaan hän ei liitä mitään tuomittavaa, on vain toteamus, että avioituminen on parempi vaihtoehto
Tässä asiassa uskovaisen halu hallita ja alistaa toisia menee yli ymmärryksen, varsinkin kun heidän lakikirjansa ei anna siihen mitään oikeutta.
Tässä vähän UT seksiin liittyviä ohjeita joita Paavali antoi alkuseurakunnille.
Porneia, haureus, johon Paavali puuttui useaan otteeseen liittyi aina avioliittoon. Roomalaisen lain mukaan ilotalossa vierailu ei ollut haureutta eikä oikeuttanut avioeroon, koska sitä ei katsottu aviorikokseksi. Vastakääntyneille miehille kristityn tiukka moraali aiheutti varmasti ongelmia.
Nähtävästi jotkut seurakuntalaiset jatkoivat bordelleissa käyntiä koska siihen tarvittiin erityinen kielto 2 Kor 12:21, 1Kor 6:15-8
Masturboinnin kieltoa yritetään todistella Paavalin antaman käskyn mukaan, kun hän kirjoitti 1 Tess 4:3-5 ”Kavahtakaa siveettömyyttä! Jokainen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa. Älkää antako sitä himon valtaan, niin kuin pakanat, jotka evät tunne Jumalaa.”
Tässä yhteydesssä Paavalin käyttämä sana skeus tarkoittaa sekä ruumista, että vaimoa, eli siis siveettömän sukupuolielämän sijaan kristittyjen miesten tulee ottaa vaimonsa pyhyydessä ja kunniassa, eikä haikailla ilotyttöjen antamaa nautintoa.
Luomiskertomuksen mukaanhan yhdyntä yhdistää ihmiset toisiinsa jopa niin kuten Paavali sanoo 1 Kor 6:16 ” Ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, on samaa ruumista hänen kanssaan? On sanottu: Nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi”
Miten tämän ”yhdistyneen ruumiin” tuli sitten toimia avioelämässä?
Paavali jatkaa; 1Kor 7:5-6 ”Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi yhteisestä sopimuksesta joksikin aikaa, jotta voisitte keskittyä rukoukseen; palatkaa sitten taas yhteen. Muutoinhan Saatana pääsee kiusaamaan teitä, kun ette pysty hillitsemään itseänne.”
Paavalin mukaan Saatana siis kiusaa niitä jotka pidättyvät yhdynnästä ei niitä jotka sitä harjoittavat.
Yksineläjille taas Paavalin ohje kuului ”on parempi naida (avioitua) kuin palaa”, palamiseenkaan hän ei liitä mitään tuomittavaa, on vain toteamus, että avioituminen on parempi vaihtoehto