Nyt säikähdin

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Re: Nyt säikähdin

Viesti Kirjoittaja RaM »

grace kirjoitti:
Lieke kirjoitti: Onko kokeneemmilla neuvoja?
Onko kertomanne asiat totuudenmukaisia vai jotain muuta, siinä vielä kysymys.. :oops:
Olin itse monin tavoin vastaavassa tilanteessa pari vuotta sitten ja päädyin silloiselle H20:lle. Mikä oli tulos? Jehovan todistajat ja jehovantodistajat selvisivät puhtain paperein, mutta minusta ei tullut jehovantodistajaa. Välit ystäväni kanssa ovat edelleen hyvät eikä uskonto keskusteluissamme ole tabu.

Niin UUT:n ja kuin Veljesseura.orgin sivut ovat propagandaa. Niistä tulee mieleeni Penn&Teller: Bullshit -tv-ohjelman jakso, joka todisteli, ettei ilmastonmuutosta ole... Kyse oli kuitenkin hieman vanhemmasta jaksosta. Nykyisten jehovantodistajien progandaa löytyy taas epävirallisilta sivuilta osoitteesta: http://jehovah.to/

Ehkä tälläkin viestillä saa hihhulit perääni tai joku muuten vain mitätöi viestini - näin päättelen aikaisemman kokemukseni perusteella. Rauhan säilyttämiseksi itse nykyään pääosin vain luen tätä palstaa. Osaltani asia on toistaiseksi loppuunkäsitelty :)
Olisi kiva kuulla tuliko ne 'puhtaat paperit' mukavista ihmisistä vai joko ehdit vakuuttumaan Ainoasta Oikeasta Totuudesta ja sen pelastavasta vaikutuksesta hetikohtahyvinpian koittavassa, ties monennessako, maailmanlopussa.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Nyt säikähdin

Viesti Kirjoittaja Tony »

grace kirjoitti:Ehkä tälläkin viestillä saa hihhulit perääni tai joku muuten vain mitätöi viestini - näin päättelen aikaisemman kokemukseni perusteella. Rauhan säilyttämiseksi itse nykyään pääosin vain luen tätä palstaa. Osaltani asia on toistaiseksi loppuunkäsitelty :)
Hihhuliksi en suostu itseäni luokittelemaan, mutta mitä mieltä olet vartiotorniseuran kehittelemästä jehovantodistajuudesta, ja nimenomaan siitä sisältääkö tuo mielestäsi yhtään propagandaa? Vai onko kenties ihan viaton raamattupiirimeininki kyseessä, jossa jäsenet saavat tarkastella asioita omalla tavallaan?

Kiva kuitenkin että uskalsit sanoa kantasi 'ääneen'. :)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Lieke

Viesti Kirjoittaja Lieke »

Hmm, onko minun tulkittava tämä keskustelu niin että ystäväni ei olekaan kiinnostunut minusta persoonana vaan ainoastaan potentiaalisena käännytettävänä? Jos asia on niin, olen todella surullinen.

Hyviä ystäviä joilla on aikaa kuunnella ja johon voi luottaa on harvassa, joten olen erittäin pettynyt jos olin vain "tuntien ja seurakunnan statuksen keräämistä".

Uusi ehdotettu tutkisteluaika olisi ensi lauantaina, enkä tosiaan tiedä mitä tehdä. Ylösnousemustoivo ja paratiisimaa houkuttaa, ketäpä ei. Tuntuu pahalta jos kaikki tämä on ennalta harjoiteltua, luulin löytäneeni jotain todellista ja aitoa, en ehkä uskonnosta mutta tästä kyseisestä ihmisestä!

Kuinkahan asia nyt oikein on..?
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Lieke kirjoitti:Hmm, onko minun tulkittava tämä keskustelu niin että ystäväni ei olekaan kiinnostunut minusta persoonana vaan ainoastaan potentiaalisena käännytettävänä? Jos asia on niin, olen todella surullinen.
Toki hän voi pitää sinusta ihmisenäkin. Käytännössä potentiaalinen käännytyskohde on kuitenkin päällimmäinen seikka. Hehän ajattelevat, että muut tuhoutuvat harmagedonissa. Hän uskoo "auttavansa" sinua, vaikka todellisuudessa hän yrittää vetää sinua samaan oravanpyörään.
Hyviä ystäviä joilla on aikaa kuunnella ja johon voi luottaa on harvassa, joten olen erittäin pettynyt jos olin vain "tuntien ja seurakunnan statuksen keräämistä".
Tämä on hyvin ikävää, mutta ystävyytenne todelisen luonteen näet jos kieltäydyt tutkimasta. Jos hyvin käy, ystävyys jatkuu ilman uskonnollista aspektia, jos ei, se oli vain käännytystä.
Uusi ehdotettu tutkisteluaika olisi ensi lauantaina, enkä tosiaan tiedä mitä tehdä. Ylösnousemustoivo ja paratiisimaa houkuttaa, ketäpä ei. Tuntuu pahalta jos kaikki tämä on ennalta harjoiteltua, luulin löytäneeni jotain todellista ja aitoa, en ehkä uskonnosta mutta tästä kyseisestä ihmisestä!

Kuinkahan asia nyt oikein on..?
Ylösnousemustoivo ja paratiisimaa ovat ne vetonaulat Jehovan todistajien järjestelmässä. Samoin kuin taivas ja helvetinpelko ovat kristittyjen vetonaula.

Siitä voit olla varma, että koko tutkistelumetodi on ennaltaharjoiteltua. Sitä harjoitellaan palveluskokouksissa ja kenttäkokouksissa vuodesta toiseen. Ei siis millään tavalla "aitoa". Ihminen voi toki olla aidosti uskova, mutta se ei muuta sitä, että keskustelut ovat ennaltaharjoiteltuja. Jos vastaan tulee kysymys, johon ei olla varauduttu, hän sanoo palaavansa myöhemmin vastaamaan. Tai sitten hän lähtee karkuun, eikä palaa.

Itse en lähtisi vapaaehtoisesti hommaan mukaan, nyt kun siitä olen pois päässyt. Toki jos oman kriittisen ajattelun ja järjenkäytön haluaa hylätä, ja juosta vapaa-ajan kokouksissa, konventeissa ja kentällä, ja jos haluaa hylätä kaikki Vartiotornin ulkopuoliset ystävät, niin sitten Jehovan todistajuus lienee ihan hyvä vaihtoehto. :roll:
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Lieke kirjoitti:Hmm, onko minun tulkittava tämä keskustelu niin että ystäväni ei olekaan kiinnostunut minusta persoonana vaan ainoastaan potentiaalisena käännytettävänä? Jos asia on niin, olen todella surullinen.

Hyviä ystäviä joilla on aikaa kuunnella ja johon voi luottaa on harvassa, joten olen erittäin pettynyt jos olin vain "tuntien ja seurakunnan statuksen keräämistä".

Uusi ehdotettu tutkisteluaika olisi ensi lauantaina, enkä tosiaan tiedä mitä tehdä. Ylösnousemustoivo ja paratiisimaa houkuttaa, ketäpä ei. Tuntuu pahalta jos kaikki tämä on ennalta harjoiteltua, luulin löytäneeni jotain todellista ja aitoa, en ehkä uskonnosta mutta tästä kyseisestä ihmisestä!

Kuinkahan asia nyt oikein on..?
En halua olla sinulle pahanilman lintu, mutta mieti tuntuuko tämä seuran kirjallisuudessa julistajille annettu toimintaohje tutulta kun tapaatte.

2 Tee tunnollisesti uusintakäyntejä. Jotta voisimme täyttää toimeksiantomme tehdä opetuslapsia, on hyvin tärkeää, että meillä on oikea näkemys uusintakäynneistä (Matt. 28:19, 20). Palaammeko nopeasti uudelleen kiinnostuneen luokse? Käymmekö uudelleen kaikkien sellaisten luona, jotka ovat ottaneet kirjallisuutta tai ilmaisseet kiinnostusta hyvään uutiseen? Ponnistelemmeko hellittämättä auttaaksemme heitä kasvamaan hengellisesti? Koska kyse on ihmisten elämästä, meidän tulisi yrittää kasvattaa kaikkea löytämäämme kiinnostusta.

3 Kirjoita kiinnostuneen nimi ja osoite muistiin, kun hänen kanssaan käyty keskustelu on vielä tuoreena mielessä. Merkitse muistiin keskustelunaihe, luetut raamatunkohdat ja jätetty kirjallisuus. Päätä sitten mennä hänen luokseen uudelleen mahdollisimman pian.

4 Uusintakäynnin tekeminen. Kun menet uusintakäynnille, on hyvä olla lämmin ja ystävällinen ja osoittaa aitoa henkilökohtaista kiinnostusta puhuteltavaa kohtaan. Pidä keskustelu yksinkertaisena ja raamatullisena. Valitse jokin vetoava raamatullinen keskustelunaihe ja valmistaudu hyvin. Herätä käynnin lopuksi kysymys, johon voidaan vastata seuraavalla kerralla. On parasta välttää kiistelyä epäraamatullisista näkemyksistä, joita puhuteltava saattaa esittää. Yritä rakentaa yhteiselle pohjalle, asioille, joista olette samaa mieltä
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Lieke kirjoitti:Hmm, onko minun tulkittava tämä keskustelu niin että ystäväni ei olekaan kiinnostunut minusta persoonana vaan ainoastaan potentiaalisena käännytettävänä?
Päättele vaikka näistä teksteistä:

”Pyri solmimaan läheisiä ystävyyssuhteita niiden kanssa, jotka rakastavat Jehovaa syvästi, niin kasvat hengellisesti.” (bh-FI sivu 191)

*** Herätkää! 05 22/8 s. 26 Miten voin välttää solmimasta läheisiä suhteita vääränlaisiin ihmisiin? ***
Jumalattomillakin ihmisillä voi olla hyviä ominaisuuksia. Mutta jos solmit heidän kanssaan läheisiä ystävyyssuhteita, se vaikuttaa ajatteluusi, uskoosi ja käytökseesi. Siksi Paavali sanoo Toisessa korinttilaiskirjeessä: ”Älkää iestykö epäsuhtaisesti yhteen ei-uskovien kanssa.” (2. Korinttilaisille 6:14–18.)

*** Vartiotorni 1993 1/7 s. 22 kpl 17-18 Vaeltakaa viisaalla tavalla maailman suhteen ***
Emme saa kuitenkaan unohtaa sanoja: ”Tehkäämme hyvää kaikille.” Huomaavainen teko sukulaiselle, naapurille tai työtoverille voi merkittävällä tavalla murtaa meitä kohtaan tunnettuja ennakkoluuloja ja avata ihmisen sydämen totuudelle.

Meidän ei tarvitse tämän tekemiseksi ystävystyä läheisesti ulkopuolella olevien kanssa.

*** Herätkää! 1994 8/6 s. 17 Miten voin lakata pitämästä jostakusta? ***
Jos olet kristitty, muistat varmaan ulkoa, mitä Raamattu sanoo Jaakobin kirjeen 4:4:ssä: ”Ettekö tiedä, että ystävyys maailman kanssa on vihollisuutta Jumalan kanssa? Joka siis haluaa olla maailman ystävä, se asettuu Jumalan viholliseksi.” Mutta jos olet jo kiintynyt johonkuhun ei-uskovaan, näitä sanoja ei ehkä ole kovin helppo soveltaa. Ajatus suhteen lopettamisesta saattaa tosiaan musertaa sinut. Saatat tuntea itsesi käytännöllisesti katsoen rikki revityksi. ”Miten voin lakata pitämästä jostakusta — tai rakastamasta jotakuta?” saatat kysyä.

*** Vartiotorni 1971 15/5 s. 239 Ystävysty niiden kanssa jotka rakastavat Jumalaa ***
Meidän tulee olla ystävällisiä kaikille ihmisille. Mutta meidän ei tule ystävystyä jokaisen kanssa. Me emme saa ystävystyä sellaisten kanssa, jotka eivät rakasta Jumalaa eivätkä palvele häntä.

*** Herätkää! 1972 1/8 s. 347 kpl 8 Jehovan vapautuksen arvostaminen ***
Jos me todella arvostamme Jehovan meille varaamaa vapautusta, niin me emme halua iestyä epäuskoisten kanssa millään tavalla, emme ottaa epäuskoista aviopuolisoksemme emmekä ystävystyä ns. liiketuttavien kanssa.

*** Herätkää! 1975 8/12 s. 17 Käytännöllistä ohjausta joka tehoaa ***
Me emme voi välttyä huonoilta tavoilta, jos ystävystymme niiden kanssa, joiden menettelyt ovat huonot.

*** Kirjani Raamatun kertomuksista kertomus 20 Dina joutuu vaikeuksiin ***
Mistä kaikki nämä vaikeudet alkoivat? Siitä, että Dina ystävystyi ihmisten kanssa, jotka eivät totelleet Jumalan lakeja. Me emme halua ystävystyä sellaisten ihmisten kanssa, vai mitä?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Re: Nyt säikähdin

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

grace kirjoitti:Niin UUT:n ja kuin Veljesseura.orgin sivut ovat propagandaa. Niistä tulee mieleeni Penn&Teller: Bullshit -tv-ohjelman jakso, joka todisteli, ettei ilmastonmuutosta ole... Kyse oli kuitenkin hieman vanhemmasta jaksosta. Nykyisten jehovantodistajien progandaa löytyy taas
Propagandaa on vaikuttaminen, joka on vaikutettavalle paljasta, niin että hän kokee tulevansa vaikutetuksi. UUT ei pyri esiintymään lahkolaisten kannalta epämääräisen myötäsukaisesti ja salaa ujuttamaan lahkolaisvastaisia ajatuksia vastaanottajille, vaan UUT on avoimesti lahkoja vastaan ja selvästi haluaa tukea lahkojen murjomia. UUT siis selvästi harjoittaa propagandaa.

Kuinka taas toimivat jehovantodistajat: he ovelasti valhein ja puolitotuuksin horjuttavat henkilöiden luottamusta kirkkoon ja vaivihkaa järkyttävät henkilön nykyisen aatemaailman ja maailmankuvan. Tutkistelun ovelalla tekniikalla he saattavat henkilön omalla suullaan toistamaan lahko-opettajien oppeja, joita aikansa toistettuaan henkilö opetetaan kieltämään omat ajatuksensa ja uskomuksensa ja hänet saadaan sen sijaan aina nojautumaan Vartiotorni-seuran nykyiseen valoon juuri sellaisena kuin se painotuotteisiin on painettu.

Ytimenä lahkon käännytystekniikassa on sosiaalinen vuorovaikutus ja koetun ystävän tuki. Lahkoon käännytettävä ei koe olevansa manipulaation ja ajatustenuudistamisohjelman kohteena ja on siten alttiina vaikutukselle, koska ei ymmärrä käyttää kriittistä ajattelua eikä kyseenalaista koetun ystävän sanomaa.

"Ystävän" tavoitteena on kuitenkin saada henkilö lahkoansaan, polttamaan sillat muihin sosiaalisiin piireihin ja eristäytymään sosiaalisesti jehovalahkoon ja tulemaan jokakuukautiseksi lehdenmyyjäksi ja puhekoulutettavaksi lahkon myyntimieheksi.

Kyse on indoktrinaatiosta, salaisesta vaikuttamisesta, joka jää vaikutettavalle pimentoon. Henkilö ei osaa puolustaa itseään kriittisin ajatuksin ja vastaväittein, koska tutkistelun sosiaalinen pakkoasetelma sallii vain myöntyä jehovien oppeihin tai tulla jehovien torjumaksi.
Indoktrinaatio
Wikipedia

Indoktrinaatio (ujuttaminen, mieleen iskostaminen, aatteeseen saattaminen, uskotus) on sanoman tuottajan vaikuttamaan pyrkivää viestintää, jossa viestinnän kohde ei tiedosta olevansa vaikutuksen kohteena. Viestintää, jossa sen kohde ymmärtää olevansa vaikutuksen alaisena, kutsutaan propagandaksi. Mikäli viestinnän kohteelle paljastuu, että häneen on yritetty vaikuttaa, muuttuu indoktrinaatio hänen kannaltaan propagandaksi.
Minä haluan estää ihmisiä joutumasta jehovalahkon pauloihin ja haluan edistää vapautta lahkolaisuudesta. Tämä on minun propagandani ydin.

Jos näillä kirjoituksillamme - Veljesseurassa, H2O:ssa, UUT:ssa tai muualla - onnistumme paljastamaan lahkon salaiset vaikutuskeinot ja avaamaan käännytettävien silmät lahkon propagandalle, olemme omalla propagandallamme työmme tehneet. Loput jää lukijoiden omalle vastuulle.

Mielenosoitus on voimakas propagandan muoto, kaikki mukaan!
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Turhapuro
Viestit: 137
Liittynyt: 28.05.2007 10:39
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Turhapuro »

Kun lukee sinun kirjoituksia, niin siellä on termejä, jotka viittaa kyllä siihen, että olet joko JT tai muuten aika perillä kaikesta. En erittele sen koommin mitään, mutta jotenkin paistaa läpi. Voin olla väärässä, mutta voin olla oikeassakin. Ex JT:t huomaavat kyllä joitakin sanamuotoja mitä käytät. Topic sinänsä ok, ainakin herättänyt keskustelua. Hyvää kesää.
-Joskus näin mustavalkoisena kaiken, mutta nyt kun näkee värit, niin paljon kauniimpi on maailma- -tp07-
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Lieke kirjoitti:Hmm, onko minun tulkittava tämä keskustelu niin että ystäväni ei olekaan kiinnostunut minusta persoonana vaan ainoastaan potentiaalisena käännytettävänä?
Ei. Mielestäni on kohtuutonta sanoa, että olisit hänelle vain potentiaalinen käännytettävä. Se on silti totta, että jehovantodistajilla ystävyyden tunteisiin sekoittuu käännyttämis-velvollisuudentunnetta sekä aitoa huolta toisen kohtalosta ihan pian tulevassa Harmagedonissa.

Eli miten sen nyt sanoisi. Ystävyys voi olla sinänsä aitoa, mutta uskonto on samalla erottamattomasti mukana.
Uusi ehdotettu tutkisteluaika olisi ensi lauantaina, enkä tosiaan tiedä mitä tehdä.
Suosittelen, että mietit rauhassa jonkin aikaa, etkä lähde ainakaan vielä säännöllisesti tutkimaan jehovantodistajien oppia heidän kanssaan. Voit pitää itseäsi onnekkaana, kun pääset internetin kautta tutustumaan kolikon toiseenkin puoleen.
Lieke

Viesti Kirjoittaja Lieke »

Kun lukee sinun kirjoituksia, niin siellä on termejä, jotka viittaa kyllä siihen, että olet joko JT tai muuten aika perillä kaikesta. En erittele sen koommin mitään, mutta jotenkin paistaa läpi. Voin olla väärässä, mutta voin olla oikeassakin. Ex JT:t huomaavat kyllä joitakin sanamuotoja mitä käytät. Topic sinänsä ok, ainakin herättänyt keskustelua. Hyvää kesää.
Ei kai tätä ollut tarkoitettu minulle? Voin rehellisesti kertoa olevani siinä tilanteessa mistä kirjoitin, ja olenkin täältä saanut todella hyviä vastauksia joista kiitos kaikille! Tämä tilanne on ollut itselleni äärettömän vaikea, ja siksi kuulutan rehellisyyttä niin itseltäni kuin kaikilta teiltäkin. Tämä oli minulle hyvä kanava esittää kysymyksiä ja saada vastauksia, ja toivon että ihmiset edelleen ovat aktiivisia. Uskoisin, että ketjusta on hyötyä monelle muullekin kuin vain minulle!

Oikein hyvää kesää myös toivottajalle! :D
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Täällä saa vapaasti kysellä, ja vastauksiakin yleensä tulee. Keskustelu on ollut aktiivista, ja taso hyvä.

Itseasiassa itsellenikin tuli hieman sama seikka mieleen, mitä Turhapuro sanoi ;) Palstoilla vierailee kuitenkin melko säännöllisesti Jehovan todistajia, jotka väittävät olevansa "kiinnostuneita" tai "JT:n sukulaisia" mutta jotka selvästi reagoivat asioihin niin, etteivät he voi olla vain kiinnostuneita tai vain sukulaisia.

Se on varmaan eräs tapa "laillistaa" näillä sivustoilla käyminen, sillä muutenhan se on kielletty. Toinen mahdollinen selitys lienee se, että he yrittävät saada vahvistusta ex-jäseniä kohtaan ladatuista stereotypioista, jotka eivät kyllä pidä todellisuudessa paikkaansa.
Lieke

Viesti Kirjoittaja Lieke »

Palstoilla vierailee kuitenkin melko säännöllisesti Jehovan todistajia, jotka väittävät olevansa "kiinnostuneita" tai "JT:n sukulaisia" mutta jotka selvästi reagoivat asioihin niin, etteivät he voi olla vain kiinnostuneita tai vain sukulaisia.
Itse en näe mitään järkevää tarkoitusta tällaiselle toiminnalle. Surullista on myös se, että oikeasti tietoa hakevat saavat ilkeämielisiä vihjauksia niskaansa, kuten minä äsken. Ei taida palvella palstan tarkoitusta? :evil:

Pääosin palaute on ollut erittäinkin hyvää ja asiallista, mutta esim. uskonnon ollessa kyseessä olisi kaikin puolin kohteliasta hoitaa näitä asioita hienotunteisesti... :?
Kapteeni
Viestit: 221
Liittynyt: 15.06.2007 14:49
Paikkakunta: Mindanao, Lanao del Norte
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kapteeni »

Hei Lieke, älä tykkää kyttyrää, sillä minullekkin joka olen suurimman osan elämästäni mongertanut ulkomaata ja pakanamaan kieltä iski silmään pari ilmaisua jotka, joko osoittavat että olet perehtynyt Jehovan Todistajien oppeihin aikaisemmin tai, että olet todella hyvä kiinnostunut, joka nopeasti oppii termejä. Esimerkkinä voisin sanoa sanat: uusintakäynti ja tuntien keruu. Mutta hyvä Lieke olet ehdottomasti tervetullut täällä palstalla (ainakin minun puolesta) ja olen mielenkiinnolla lukenut tätä sinun aloittamaasi topicia. Siis pysy täällä ja kerro kokemuksistasi. Tapauksesi on mielenkiintoinen. Eiks niin......
Avatar
Alueveli
Eläkeläinen
Viestit: 1299
Liittynyt: 13.04.2007 01:51
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Monet Jehovan todistajat kätkevät keskustelunavauksensa tehdyksi kiinnostuneena tai jopa aivan ulkopuolisena. Tästä on lukemattomia esimerkkejä. Näissä on yleensä tarkoituksena kehua 'salaa' todistajien rehellisyyttä/uskoa/toimintatapoja.

Minä en huomannut sen suuntaisia merkkejä tässä keskustelussa. Toki aina saa ja pitääkin epäillä, mutta vainoharhainen ei pidä olla.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Alueveli kirjoitti:Monet Jehovan todistajat kätkevät keskustelunavauksensa tehdyksi kiinnostuneena tai jopa aivan ulkopuolisena. Tästä on lukemattomia esimerkkejä. Näissä on yleensä tarkoituksena kehua 'salaa' todistajien rehellisyyttä/uskoa/toimintatapoja.
Puuttumatta nimenomaan tämän vitjan avaukseen, muljahtaa mieleen yksi JIPPII:n aikainen muistelo, jossa nyt jo unohtamani nimmari oli alkuun niin ei-jt kun olla ja voi, mutta lopulta hänen oli pakko myöntää, että oli takaisin haikaileva erotettu.

Mieleenpainunein muisto kyseiseltä nimmarilta oli 'luopiovalhe'-kommentti tekstiini, joka oli Vt-seuran omaa tekstiä. Ei tainnut poika lukea viestiä loppuun, siellähän se viite vasta oli.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin