Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

SuurinBabylon
Viestit: 1371
Liittynyt: 02.01.2012 20:04
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Vieraas kirjoitti:
Drontti82 kirjoitti:Kohtelias nuorimies, joka tarjosi röökit.
Jaa että tupakoiva Jehovan todistaja.
Ei ole niin kummallista enää. Itsekin nähnyt tupakoivia jehovantodistajia jo lahkoaikoina ja myös sen jälkeen. Toki on sitä sitoutunuttakin porukkaa, mutta varsinkin nuorissa on näitä kulttuurijehovia aika paljon.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Vieraas kirjoitti:Äsken käväisi ovella henkilö, joka toivotteli tervetulleeksi "tilaisuuteen, joka on tuossa maanantaina." Lisäsi pelkästään, että "olette tervetulleita". Aiheesta ei sanaakaan.

Muistonviettokutsu on nyt näemmä taiteltu siten, että päällä lukee pelkästään "Tervetuloa maanantaina 14. huhtikuuta 2014." Stealth mode päällä. Oli muuten jo kolmas kenttäilijä vime vuosien aikana joka on käynyt yksin ovella. Kenttäkaverit vähissä?

Jaa tämä kutsun taitos taitaa olla nyttemmin käytössä laajemminkin. Kuvailemasi tyyli oli minunkin saamassa kutsussa.

Tänään näin ensimmäistä kertaa paikalliset arvon jehtoständit jworg tunnuksella kahden veljeksikutsutun kera. Toinen näytti säälittävältä juopolta ja toisella oli varusteina huopatakki, missä kaulukset käännetty ylös , sporttiset aurinkolasit ja pipo syvällä päässä. En tunnistanut tätä ollenkaan. Juopolta näyttäneen tunnistin , mutta mitä sitä toisen ulkonäköä arvostelemaan. Hyi minua. Tosin tämän juomakulttuuri osittain tai pitkälti tiedossa . Samapa se.

Menkää talosta taloon on saanut globaalin upgraden ja nykyään se kuulunee, seisokaa torista toriin ja kadusta katuun. En tiedä mitä raamatunkohtaa tähän voisi sitten soveltaa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

"Te jotka luulette kenttäilevänne, onko varma että ette seiso?"
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Täytyy myöntää että olen aika onnellinen ettei tarvitse palvoa ja totella enään tuota ihmishallintoa. surettaa kuinka moni on niin järkyttävän syvällä kiinni ruuvipenkissä tuon johdon alaisuudessa ettei pysty edes lähtemään tuosta vaikka on ollut jo vuosia toimeton.
Näitähän riittää.

Johdon käskyt,teot ja hallinta ei ole jumalasta.Kuitenkin tuota peljätään kovasti.
Moni alistuu mihin tahansa, nyt jopa torikaupusteluun.

Mitäpä muuta tuo on kuin uskonnon myyntiä torilla?
Enään puuttuu lahjalaatikko ständistä vai joko sellainenkin on?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
SuurinBabylon
Viestit: 1371
Liittynyt: 02.01.2012 20:04
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Veli-Hopea kirjoitti:Enään puuttuu lahjalaatikko ständistä vai joko sellainenkin on?
Mitä olen kärrytodistajien kanssa jutellut, olen huomannut etteivät he kovinkaan helposti mainosta mahdollisuutta lahjoittaa. Kyselyihini on vain vastattu, että kärryissä oleva kirjallisuus on ilmaista. Ilmeisesti kiinnostuneita ei haluta heti pelästyttää pyytämällä rahaa. Indoktrinaation onnistuessa he ovat paljon arvokkaampia seurakunnan sisällä.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

SuurinBabylon kirjoitti:
Veli-Hopea kirjoitti:Enään puuttuu lahjalaatikko ständistä vai joko sellainenkin on?
Mitä olen kärrytodistajien kanssa jutellut, olen huomannut etteivät he kovinkaan helposti mainosta mahdollisuutta lahjoittaa. Kyselyihini on vain vastattu, että kärryissä oleva kirjallisuus on ilmaista. Ilmeisesti kiinnostuneita ei haluta heti pelästyttää pyytämällä rahaa. Indoktrinaation onnistuessa he ovat paljon arvokkaampia seurakunnan sisällä.
Viime kesänä kysyin asiaa Helsingin rautatieaseman kärrytodistajilta. He sanoivat, että heillä ei ole lupaa ottaa vastaan lahjoituksia lehdistä ja kirjoista.

Toisaalta Jehovan todistajat harmittelevat myös sitä, ettei Suomessa voi nykyisin kerätä internetsivujen kautta lahjoituksia niin kuin Englannissa.

Suomessa esim. Jehovan todistajien rahankeräystä säätelee rahankeräyslaki.

Jostain kummasta syystä Jehovan todistajat mainostavat edelleen esim. konventtien yhteydessä mainintaa "ei kolehtia". Toisaalta kolehti on juuri se, minkä rahankeräyslaki sallii. Jos ei ole kolehtia, mitä se on?
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Wiki sanoo kolehdista seuraavaa:
Kolehti on kristillisen jumalanpalveluksen aikana kerättävä vapaaehtoinen rahalahjoitus, joka käytetään laupeudentyöhön
Sitä samaa se vartiotorniseurallakin on eri nimillä ja hieman eri tyylillä, ainakin minun mielestä.
"Ei kolehtia" kuulostaa hieman valheelliselta ilmaisulta korviini nykyään.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja Tony »

Niin, eihän siihen kolehtihaaviinkaan ole kenenkään pakko rahaa laittaa. Itsekään en laittanut kun vuosia sitten jouduin käymään jossain rippihässäkässä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Kävin tänään Hämeenlinnassa hieman keskustelemassa paikallisten kärrynvetäjien kanssa. Hiillostin heitä hieman erotettujen ja eronneiden asemasta ja heihin kohdistuvasta käytöksestä. Edelleenkään en ole saanut validia argumenttia sille miksi karttaminen olisi moraalisesti oikein.

Yksi keskustelu meni näin:
Minä: Jos tilanne on se, että olen kastettu Jehovan todistaja ja päätän erota jonkin oppierimielisyyden takia, niin minuahan kartettaisiin. Eikö vain?

JT: Kyllä, mutta perhesuhteet eivät katkea. Jotkin välttämättömät tilanteet voivat olla sellaisia, jotka pakottavat olemaan eronneen kanssa yhteydessä. Joten ei siinä tilanteessa karteta.

Minä: Kyllä kyllä, mutta jos tällaista tilannetta ei tule, niin minua siis kartettaisiin?
JT: No joo, mutta ainahan niitä tulee

Minä: Mutta et sinä voi sen taakse piiloutua, että tällaisia pakottavia tilanteita tulee joka tapauksessa, ja siksi karttaminen on oikein. Aina ei tule tällaisia tilanteita välittömästi eroamisen jälkeen.

JT: Kyllä niitä tulee aina väistämättä.

Minä: Mutta jos ei tule? Silloinhan sitä karttamista jatketaan? Onko se moraalisesti oikein?

JT: Se on sen eronneen oma valinta, jos ei halua olla yhteydessä. Ei me pakoteta ketään olemaan mukana toiminnassa.

Jne jne. Kysymyksiin ei tule vastausta ja asioiden ympärillä vain tanssahdellaan sen sijaan, että vastattaisiin suoraan. Miksi helvetissä tollaisia laitetaan edustamaan Seuraa, jos eivät osaa edes antaa vastauksia yksinkertaisiin kysymyksiin.

Toinen keskustelu oli seuraavanlainen (Hämeenlinnassa on lähekkäin kaksi kärrypistettä):

Minä: Jos sinä Jehovan todistajana perustelet karttamisen Raamatulla, niin ymmärrätkö sen, että menetät kaiken vipuvarren arvostella yhtään mitään muita uskontoja heidän uskontonsa nimissä tehdystä pahasta?

JT: Mutta Raamattu on Jumalan sana.

Minä: No niin sanoo Koraanikin olevan Jumalan sanaa ja Koraanilla voidaan perustella vääräuskoisten tappaminen. Mutta ymmärrätkö, että sinulla Jehovan todistajana ei ole vipuvartta arvostella tätä pahuutta jota kyseinen Koraanintulkinta aiheuttaa, koska itse harrastat Raamatun kehoittamaa karttamista? Miten edes erotat kumpi on Jumalan sanaa oikeasti?

JT: Minun moraalikäsitykseni sanoo, että tappaminen on väärin ja lakikin niin sanoo, joten Raamatun on pakko olla oikeassa.

Minä: Kuitenkin moraalikäsitykseesi kuuluu se, että karttaminen on oikein.

JT: Kyllä.

Surullista. Kuulemma myös rakkautta on se, että erotettua/eronnutta kartetaan ja hänelle näin näytetään, että hänen pitäisi tehdä parannus. Kuitenkaan en saanut vastausta sille, että jos on oppikysymyksestä eri mieltä, niin miksi tällaista henkilöä pitäisi karttaa? Mistä siinä tarkalleen ottaen pitäisi tehdä parannus? Pitäisikö siinä sitten "parantua" ja alkaa uskomaan taas asioita, jotka eivät oman tutkimuksen mukaan voi pitää paikkaansa.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja Tony »

Vetoaminen siihen että välttämättömissä asioissa ollaan kuitenkin tekemisissä on yybernaurettavaa. Niinkuin se nyt lieventäisi karttamisen moraalittomuutta millään tasolla. "Ollaan kyllä tekemisissä jos on ihan pakko, ei me pahoja olla." :roll:
Kuulemma myös rakkautta on se, että erotettua/eronnutta kartetaan ja hänelle näin näytetään, että hänen pitäisi tehdä parannus. Kuitenkaan en saanut vastausta sille, että jos on oppikysymyksestä eri mieltä, niin miksi tällaista henkilöä pitäisi karttaa? Mistä siinä tarkalleen ottaen pitäisi tehdä parannus? Pitäisikö siinä sitten "parantua" ja alkaa uskomaan taas asioita, jotka eivät oman tutkimuksen mukaan voi pitää paikkaansa.
Tässähän voi käyttää myös asetelmaa, jossa henkilö eroaa ilman mitään muuta syytä kuin että tämä vain yksinkertaisesti haluaa erota lafkasta. Tällaisessa asetelmassa saa havainnoillistettua hyvin sen, että se on jäsenkortti joka ratkaisee, ei Totuus™ tai mikään muukaan teologinen tai moraalinen seikka.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Eräs kauan JT-vanhimpana ollut kertoi minulle henkilökohtaisesti oman näkemyksensä karttamisesta:

"Karttaminen on mielestäni verikysymyksen ohella jehovantodistajuudessa pahin asia, millä Jumalaa häpäistään. Seura lukee näissä tapauksissa Raamattua niin kuin Piru lukisi."
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Harrastekaverini kertoi, että ovella oli käyty viime viikolla, tosin puolisonsa oli avannut. Ovella oli ollut veli yksinään, sama juttu kuin itselläni kolme viimeisintä kertaa. Missä ovat kenttäkaverit tänä päivänä?
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Kivikko
Viestit: 650
Liittynyt: 10.01.2011 21:08

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Kenttäkavereista on ollut pulaa jo vuosia, mitä on muutamien tienraivaajien sanoja uskominen. Ymmärrettävä seikka ettei kaikkia oikeasti kiinnosta lähteä käännyttämään muita ihmisiä kun itsekin hiljaisuudessa hävetään omaa uskontoa tyyliin: "toivottavasti kukaan tuttu ei tule vastaan". Itse en olisi koskaan lähtenyt yksin, motivaatio on ollut sen verran hakusessa aina.
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Ai niin, unohtui tuossa aikaisemmin sanoa, että näiden JT:n mielestä vuoden 1914 ennustukset osuivat nappiin. Kuitenkaan eivät osanneet nimetä ainuttakaan, joka olisi oikeasti osunut. Heidän mielestään se, että "Vartiotorni sanoi, että tarkatkaa vuotta 1914" ilman mitään täsmennyksiä, on riittävä todiste siitä, että Vartiotornia ohjasi ainakin tuolloin Jumala.

Käsittämätöntä logiikkaa. Ainoastaan mormonien logiikka on typerämpää kuin JT:den.
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Minä: Oletko samaa mieltä, että vaikka jokin asia on Raamatussa niin se ei tee sitä automaattisesti moraalisesti oikeaksi?

JT: En nyt tiedä...

Minä: Oliko Raamatussa kuvattu orjuus koskaan moraalisesti oikein?

JT: En voi alkaa arvostelemaan Jumalaa, koska hän on nuo käskyt antanut

Minä: Voisitko vastata "kyllä" tai "ei"?

JT: En voi alkaa arvostelemaan Jumalaa.


Yksinkertaiseen kysymykseen ei saa yksinkertaista vastausta. Toisaalta tämä ei toki tarkoita sitä, ettäkö hävisin tuon kyseisen sanasotailun. Toivottavasti sain edes jonkinlaista pientä epäilyksen siementä istutettua kaveriin.

Surullista miten usein tapaa Jehovan todistajia jotka kuvittelevat olevansa tiedollisesti ylivertaisia muihin nähden. Aina kun alkaa jostakin aiheesta keskustelemaan niin jossain vaiheessa tulee kommentti, että "näistä asioista on vähän vaikea puhua kun ei ole perusteet hallussa...". Minä olen kyllä ihan tarpeeksi tietoinen uskonnon ja Raamatun perusteista käydäkseni haluamaani keskustelua. Mikäli jostakin aiheesta en jotain tiedä, niin sen sanon tai vältän tietoisesti sitä keskustelua. Ärsyttävää ylimielisyyttä.
Vastaa Viestiin