Äänestys entisistä todistajista

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Olen entinen Jehovan todistaja, olen:

Syntynyt Jt-perheeseen
58
70%
Käännynnäinen
25
30%
 
Ääniä yhteensä: 83

pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Äänestys entisistä todistajista

Viesti Kirjoittaja pavloff »

sattuuko olemaan mitään tietoa siitä kuinka iso prosentti eronneista on todistajaperheistä ja kuinka iso prosentti on heistä jotka ovat itsenäisesti tulleet mukaan, suhteessa kasteellemenolukuihin? jos ei ole tietoa, niin onko mutu-tuntumaa...

mietin että kuinka paljon ongelmat alkavat siinä vaiheessa kun jt-oppeja aletaankin syöttää äidinmaidossa?
Viimeksi muokannut Tony, 12.02.2016 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Äänestys lisätty ja otsikkoa muokattu
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
harzit
Viestit: 101
Liittynyt: 17.09.2013 14:05

Re: eronneista

Viesti Kirjoittaja harzit »

Mieti vaikka sitä että kasteelle aletaan painostamaan jo jotain 9-vuotiaita. Sitten tulee teini-ikä, aikuisuus ja omaa ajattelua. Sen takia karttamisrangaistus onkin niin väärin, kun on 9-vuotiaana tehnyt koko elämää sitovan päätöksen. Jos se sitten myöhemmin ei tunnukkaan oikealta menettää perheensä ja kaikki ystävät. Ei oo reilua. Prosenteista en osaa sanoa.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Äänestys entisistä todistajista

Viesti Kirjoittaja Tony »

Lisäsin aloitukseen äänestyksen, niin saadaan jotain mustaa valkoiselle. Yleisesti ottaen on niin että todella iso osa todistajista on todistajien omaa jälkipolvea. Hatusta heittäisin että ehkä joka kymmenes todistaja on ulkopuolelta käännytetty. Nykyään edelleen vähenevässä määrin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Äänestys entisistä todistajista

Viesti Kirjoittaja pavloff »

tunnen myös todistajia jotka ei ole alkaneet karttaa perheenjäseniään ollenkaan vaikka kuinka ois erotettu... nää tosiaan siis kuitenkin kaikki esimerkit mitä itse tiedän niin sellaisia joissa on menty kasteelle vasta myöhemmin, että ei oo ketään lapsesta asti opetettu joten EHKÄ semmoista pelkoa ei sitten ole järjestöstä???

Onko teillä kokemusta siitä että miten alunperin todistajaperheistä olevat ja myöhemmin mukaan tulleet muutoin ovat ystävystyneet keskenään, että onko sillä ollut mitään vaikutusta?

Tony: LOISTAVA IDEA!
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Jalo Sukuinen
Viestit: 208
Liittynyt: 07.02.2016 22:39

Re: Äänestys entisistä todistajista

Viesti Kirjoittaja Jalo Sukuinen »

Kastetuista muutenkin suurin osa on todistajaperheeseen syntyneitä. Nuorena kasteelle mennään, koska se on oletettua. Myöhemmällä iällä kasteelle mennään, koska todistajien lupaama paratiisi vetoaa, varsinkin jos on vastoinkäymisiä nykyisessä elämässä. En tunne hirveästi ihmisiä, jotka sanoivat olleensa elämäänsä tyytyväisiä ennen kastettaan. Tai jos olivat tyytyväisiä, niin heiltä puuttui tarkoituksellisuus elämästään.
Jokainen juustohampurilainen on tietenkin jonkun kasaama, mutta kaiken kasaaja on lentävä spagettihirviö. Raamen!
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Äänestys entisistä todistajista

Viesti Kirjoittaja pavloff »

mua kyllä kiehtonut jotenkin se kaikenselittävä totuus synnistä... että mikä sitä ihmisessä vetää ja mikä työntää... siksi itse olen Raamatun ääreen tieni päätynyt...

toi kyllä saa pohtimaan että kuinka paljon lapsille oikeastaan voi opettaa - vai olisiko oikein vain opetella siinä vieressä ja luottaa siihen että lapset sitten valkkaa mitä valkkaa kun sen aika tulee... että kerron omista valinnoistani ilman että väitän mitään totuudeksi... en osaa sanoa, tätä täytyy pohdiskella (t. neljän lapsen äiti)
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Äänestys entisistä todistajista

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

On hyvin paheksuttavaa, jos on tällainen "ikikiinnostunut", kuten olen, eikä ole mennyt kasteelle. Mitä taas kaikki selittävään "totuuteen" tulee, moinen kauhistuttaa minua kovin.
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Äänestys entisistä todistajista

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Mitä taas kaikki selittävään "totuuteen" tulee, moinen kauhistuttaa minua kovin.
Sanoin: "Kaiken selittävä totuus SYNNISTÄ" ja tarkoitan tällä että Raamatun valossa ei jää kysymyksiä ihmisen käsittämättömyyden dramaturgiasta
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Äänestys entisistä todistajista

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

pavloff kirjoitti:Sanoin: "Kaiken selittävä totuus SYNNISTÄ" ja tarkoitan tällä että Raamatun valossa ei jää kysymyksiä ihmisen käsittämättömyyden dramaturgiasta
Tämänkään estämättä.
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Äänestys entisistä todistajista

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Aika tasan nuo lukemat ainakin tällä hetkellä on.

Kyllähän jotkut jeppulat piti harvoja ulkopuolelta tulleita arvossaan, koska he "olivat nähneet maailman pahuuden ja siksi tulleet järjestöön turvaan omasta tahdostaan". Eli heissä palo järjestöä kohtaan olis suurempaa.

Toki toisaalta mainittiin, että perheensä ja sukunsa kanssa järjestössä olevan voi olla vaikeampi lähteä, koska katkeaa käytännössä koko elämä.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Äänestys entisistä todistajista

Viesti Kirjoittaja Tony »

Nukahtanut kirjoitti:Aika tasan nuo lukemat ainakin tällä hetkellä on.
Jännä.

Tässä oli vastaajia 38, jako 79% vs. 21%.

Toisaalla tehdyssä gallupissa oli mukana 79 vastaajaa, jako 85% vs. 15%.

Kuva
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Äänestys entisistä todistajista

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Tony kirjoitti:
Nukahtanut kirjoitti:Aika tasan nuo lukemat ainakin tällä hetkellä on.
Jännä.

Tässä oli vastaajia 38, jako 79% vs. 21%.

Toisaalla tehdyssä gallupissa oli mukana 79 vastaajaa, jako 85% vs. 15%.

Kuva
Todistaako tää sitten sen, että myös mukaan joskus kääntyneitä alkaa toiminta ärsyttämään? Sen verran räikeitä juttuja alkaa paljastumaan, että jopa käännynnäiset huomaavat ettei jt-järjestö ehkä olekaan tosi uskonto.
Aika näyttää
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Äänestys entisistä todistajista

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Nukahtanut kirjoitti:Todistaako tää sitten sen, että myös mukaan joskus kääntyneitä alkaa toiminta ärsyttämään?
Mikä ettei. Jos vaikka kääntyminen on saanut kimmokkeen esimerkiksi jostain elämään liittyneestä surusta tai menetyksestä taikka hullaantumisesta jehovantodistajaan. Miksi tuollaisen henkilön silmät eivät aukeninisi ja aukenevathan ne. Tuosta jälkimmäisestä mekanismista on sellainen esimerkki (muistaakseni) Australiasta, että hullaantuneen kaste mitätöitiin. Homma oli edennyt pikavauhtia ja kaverin silmät aukenivat hetimiten, koska häntä ei oltu riittävän kauan pehmitetty.
Sen verran räikeitä juttuja alkaa paljastumaan, että jopa käännynnäiset huomaavat ettei jt-järjestö ehkä olekaan tosi uskonto.
Saliuskottavuutta hakeva ja/tai ylläpitävä pysyy kaukana todellisuudesta ja kuuntelee ainoastaan virallisia tiedotteita, joiden mukaan kaikki on hyvin, Jehova siunaa ja työ menee kohinalla eteenpäin. Ei se meno ole siitä muuttunut mitä mä muistelen 1950-luvulta.
Aika näyttää
Aika on edelleen Jehovan profeetaksi itsensä nimittäneen porukan vihollinen numero 1. Yksikään lukuisista ennustuksista ja odotuksista ei ole toteutunut, no siinä tietty on yksi raamatullisuuspiirre Vt-seurassa.
Vieras

Re: Äänestys entisistä todistajista

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Joskus on vartiotornissa, kaiken tiedon vertauskuvassa, kirjoitettu että ovityöhön tulee lähteä vasta kun on ollut vuoden verran mukana. Olisiko jotain sen tapaista perustelua että kypsyy oikein kunnolla ne asiat mielessä.
Tuli mieleen että se hullaantumisvaihe voi olla arka kuitenkin lahkoa tuntevan henkilön kysymyksille
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Äänestys entisistä todistajista

Viesti Kirjoittaja Tony »

Nukahtanut kirjoitti:Todistaako tää sitten sen, että myös mukaan joskus kääntyneitä alkaa toiminta ärsyttämään? Sen verran räikeitä juttuja alkaa paljastumaan, että jopa käännynnäiset huomaavat ettei jt-järjestö ehkä olekaan tosi uskonto.
Osaltaan, ehkä. Toki tämä on vain yksi gallup muiden joukossa.

Käännynnäisen eroaminen voi myös joiltain osin olla helpompaa kuin todistajuuteen syntyneillä. Lähtiessä ei menetä läheisiään.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vastaa Viestiin