kummitteleva laulu

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Kivikko

Re: kummitteleva laulu

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Mä olen edelleen toisinaan soittanut hiljaa itekseni koskettimilla vanhan kirjan lauluja. Osittain siksi etten osaa kunnolla soittaa, ja nuo on niin helppoja luritella korvakuulolta ja vahvasta muistista. Ikäväkseni totesin kirjan vaihtuessa, että lähes kaikki suosikkini ollaan poistettu. Onneksi en ole joutunut uudesta kirjasta laulamaan. Suomalaisten suosikki voittolaulukin on raiskattu, vaikkei se henk.koht suosikkini olekaan.
Kivikko

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Kuten tästäkin ketjusta näkee, musiikki vaikuttaa pitkään ja voimakkaasti. Haluan tietää miten järjestö haluaa asenteellisella musiikilla vaikuttaa jäseniinsä.
Olen ehkä vihdoin saamassa jotain järkevää yhteenvetoa laulujen muutoksista ja muutosten suunnista, ja omista tulkinnoistani tästä aiheesta. Toivottavasti saan sen tulevana viikonloppuna tehtyä, on roikkunut työn alla (lue: unohtunut koko projekti) siitä saakka kun laulukirja vaihtui. Laitan siitä tänne sitten jotain yhteenvetoa jahka muistan.
Todennäköisesti ei mitään mullistavaa sisältöä, mutta sen verran usein on aihetta sivuttu, että olen halunnut paneutua asiaan vähän tarkemmin.
viinimarja

Viesti Kirjoittaja viinimarja »

Mielestäni oli joskus huvittavaa kokouksissa kun oli aika laulaa... tuntui niin luonnottomalta yhtäkkiä seistä ja laulaa... ja kun katseli ympärilleen niin vaikutti ihan yhtä vaikealta toisillekin seistä ja laulaa mukana.
Toki, kun olin sillä tuulella että asiat huvitti, niin KAIKKI asiat kokouksissa nauratti... Sisarten hermostuneet harjoituspuheet, viittaamiset... ja ennen kokouksen alkamista mikrofoonien tarkistus! Eräs veli otti tehtävänsi hyvinkin vakavasti kun tarkisti lavan mikit; "yks kaks, yks kaks"
Mievaan

Viesti Kirjoittaja Mievaan »

Kun niitä lauluja on kohdusta alkaen kuunnellu, en usko et ne ikinä lähtee pois mielestä=/ Pettääks mun muisti, mut oliks jokskus 80 luvulla ennen sitä ruskeeta käytössä joku toinen laulukirja, olisko ollu vaaleenpunaset kannet???
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Mievaan kirjoitti:Kun niitä lauluja on kohdusta alkaen kuunnellu, en usko et ne ikinä lähtee pois mielestä=/ Pettääks mun muisti, mut oliks jokskus 80 luvulla ennen sitä ruskeeta käytössä joku toinen laulukirja, olisko ollu vaaleenpunaset kannet???
Oli se muistaakseni vaaleanpunainen, sellainen ohuempi.
Siinä oli kunnon laulut ja niissä oli sisältöäkin kuin puoluelauluissa konsanaan, vai kultaako aika muistojani.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Joo, se oli "Laulakaa ja soittakaa sydämissänne". Sen muistan hyvin lapsuudesta ja nuoruudesta. Wikipediassa on muuten artikkeli Valtakunnan lauluista. :)
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
YksinäinenSusi

Joskus jt:nä aikoinaan - tapasin ottaa kotona laulukirjan käteen ja ruveta laulamaan siitä, mutta kun olin säkeen laulanut niin silloinen vaimoni suuttui.
Mistäköhän se johtui?
Eikä se tykännyt siitäkään kun naputin pöytää tahdissa.
Nezumi

Viesti Kirjoittaja Nezumi »

Muistuipa tuosta salilla laulamisesta kuinka joskus muinoin taisi joku kierrosvalvoja tms pistää koko porukan laulamaan uudestaan loppulaulun, kun ei ollut 'tarpeeksi tunnetta ja ääntä'..Jehovan kunniaksi kun sitä nyt tehdään. x) Muistaakseni uusinta sitten kelpasi joskaan mitään muistikuvaa ei ole siitä et mikä laulu oli kyseessä. =7
"You don't have to keep smiling for someone else..It's okay to smile for your own sake. "
Lothar III

Viesti Kirjoittaja Lothar III »

No niin, katsoin tämän Moritzin puheen vuodelta 1972

http://www.youtube.com/watch?v=it5GOpH1QVE

ja taustalla soiva laulu soi nyt silloin tällöin pääni sisällä. Sanat menivät jotenkin näin:

"tuoko viel muuta Valtakunta, totuuden voiton oikeuden, ja mitä muuta valtakunta onnelisuuden ikuisen..kiitos suuren Suvereenin uskollisen rakkauden".

Kaikesta huolimatta laulun melodia on mielestäni mahtava! Kuunelkaapa niitä torvia ja mitä lie patarumpuja (torvilla tarkoitan siis soittimia, en esim. VT seuran edustajia).

Olin itse asiassa unohtanut koko kappaleen. Samoin olin unohtanut sen vanhassa laulu kirjassa olleen kappaleen, joka alkoi melko mollivoittoisesti, jotenkin "synkkä on yö..." ja vaihtui sitten kesken laulun 'sopraaano duuriin' ja sanat olivat jotenkin "mutta tieto Raamatun sen pian karkoittaa.." tämänkin olin unohtanut ja nyt muistan senkin - itse asiassa laulu on aika hirvee..... :)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Paratiisi-laulu" on ihana vieläkin ;)
http://youtu.be/3HvSout7oTQ

Löytäs vielä sen vanhemman version, saksankielisenä oikein kunnolla sorrrautetuna :)

Parrrrrradiiisooo...
YksinäinenSusi

Kysyikö kukaan Jehovalta, kun lauluja sorvaili, että tykkääkö Jehova niistä?

Yleensähän Jehova ei tykkää samoista asioista kuin me ihmisolennot.
Vieras

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Kysyikö kukaan Jehovalta, kun lauluja sorvaili, että tykkääkö Jehova niistä?

Yleensähän Jehova ei tykkää samoista asioista kuin me ihmisolennot.
Luulis kyllä että "Jumalan kuva" tykkäis samoista asioista kuin Jumala?
Kapteeni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kapteeni »

Mievaan kirjoitti:Kun niitä lauluja on kohdusta alkaen kuunnellu, en usko et ne ikinä lähtee pois mielestä=/ Pettääks mun muisti, mut oliks jokskus 80 luvulla ennen sitä ruskeeta käytössä joku toinen laulukirja, olisko ollu vaaleenpunaset kannet???
Niin minäkin muistaisin, että kannet olivat vaaleanpunaiset. Ja "Eteenpäin, eteenpäin" laulun sanat ja sävel olivat erilaiset, kuin mitä youtuben linkissä. On tullut laulettua niin monta karaokee laulua senjälkeen, että ei muista tarkalleen.

Harjutorin Valtakunnansalilla Alppilan seurakunnassa oli oikein orkesteri: pianistina Seija, viulunsoittajana siskonsa Marita, sekä Sirpa joka soitti sellaista vinottain soitettavaa nokkahuilua. Mikä lie ollu vempain. Missähän nuokin ikäiseni muusikko sisaret ovat ? Mahtavatko soittaa vielä salilla vai onko saleilla enää ollenkaan orkestereita ?
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kapteeni kirjoitti:sekä Sirpa joka soitti sellaista vinottain soitettavaa nokkahuilua. Mikä lie ollu vempain.
Poikkihuilu, veikkaisin.
Kapteeni kirjoitti:Mahtavatko soittaa vielä salilla vai onko saleilla enää ollenkaan orkestereita ?
Jos niitä tuohon aikaan oli miltei joka salilla, niin nykyään niitä ei ole miltei millään salilla.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Olenko maallikkona väärässä, kun ajattelen, että suuri osa vanhan laulukirjan lauluista oli sävelletty marssilaulujen tahtiin?

Marssilaulut kumpuavat sodankäynnin propagandasta ja sopivat siten hyvin tähän teokraattiseen sodankäyntiin. Isäni ihmetteli, että kuinka JT:t toimivat taivaallisten sotajoukkojen puolella, kun eivät mene näihin maallisiinkaan? ;-)
Vastaa Viestiin