Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston päätös

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Torninvartija
Viestit: 465
Liittynyt: 28.04.2007 15:36
Paikkakunta: Helsinki

Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston päätös

Viesti Kirjoittaja Torninvartija »

Kuten monet tätä palstaa lukevat muistavat, minut poistettiin Helsingin piirikonventista 21.6.2009. Tein asiasta ilmoituksen poliisille. Syyttäjä on tehnyt nyt asiassa päätöksen, joka on surkuhupainen, kannattaa lukea!

Syyttäjänviraston kirje on tässä kokonaisuudessaan.

Päätös syyttämättä jättämisestä.

Tutkitut ja epäillyt rikokset ja lainkohdat

Syrjintä
21.6.2009 Helsinki
8010/R/0148523/09

Tapahtumatiedot

Kyllösen on epäilty julkista tilaisuutta järjestettäessä ilman hyväksyttävää syytä poistaneen Valkilan sieltä uskonnon tai yhteiskunnallisen mielipiteen perusteella. Kyllönen on poistanut Valkilan Jehovan todistajien piirikonventista, joka on julkinen tilaisuus. Valkilan mukaan poistaminen on johtunut siitä, että hän on aiemmin ollut Jehovan todistaja ja siitä, että on sittemmin julkisesti arvostellut Jehovan todistajien toimintaa. Kyllösen mukaan poistaminen on johtunut Valkilan häiritsevästä käyttäytymisestä.

Päätös

Jätän syytteen nostamatta, koska epäillyn rikoksen syyteoikeus on vanhentunut.

Perustelut

Rikoslain 11 luvun 11 pykälän mukaan syrjinnästä tuomitaan sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. Rikoslain 8 luvun 1 pykälän mukaan rikoksen syyteoikeus vanhentuu, jollei syytettä ole nostettu kahdessa vuodessa, jos rikoksesta säädetty ankarin rangaistus on enintään vuosi vankeutta tai sakkoa.

Asiassa on tehty rikosilmoitus 21.6.2009 ja viimeiset kuulustelut asiassa on suoritettu 13.5.2011. Esitutkintapöytäkirja on saapunut poliisilta syyttäjänvirastoon 23.5.2011. Juttu on jaettu allekirjoittaneelle 22.6.2011, jolloin pöytäkirja on tullut syyttäjän käyttöön. Edellä mainittujen rikoslain sääntöjen nojalla rikoksen syyteoikeus on vanhentunut 21.6.2011 eli ennen sen saapumista syyteharkinnan suorittavalle syyttäjälle. Asian käsittely syyttäjänvirastossa päättyy tähän. Tässä päätöksessä ei oteta kantaa Kyllösen syyllisyyteen asiassa.

Allekirjoitus

Kihlakunnansyyttäjä Mari Valtti

Syyttäjänviraston kirje päättyy tähän.

Joitain kommenttejani asiaa. En ole vaatinut asiassa rangaistusta Pentti Kyllöselle, vaan tapahtuman järjestäjälle, joka nähdäkseni on antanut Pentti Kyllöselle määräyksen poistaa minut tilaisuudesta. Mitään muuta selitystä asiaan ei ole, koska en käyttäytynyt tilaisuudessa häiritsevästi. Olen tilaisuudessa vain noin 10 minuuttia ennen kuin Kyllönen tuli paikalle ja sitä ennen olin istunut hiljaa paikallani katsomossa. Häiritsevästä käyttäytymisestä Kyllönen valehtelee, mikä on tietysti mielestäni ikävää, mutta ymmärrettävää: jotain selitystä kai on keksittävä kun poliisi asiasta kuulustelee.

Poliisi soitti minulle asiaan liittyen useita kertoja kuluneen lähes kahden vuoden aikana. Otin myös itse yhteyttä poliisiin ja kyselin asian edistymisestä. Viimeisessä puhelussa toukokuussa 2011 poliisi totesi asian kohta vanhenevan. Syyttäjälle ehdittyään asia olikin sitten jo vanhentunut, yhdellä päivällä. Soitin syyttäjänvirastoon ja heidän mukaansa rikosoikeudellinen prosessi on tosiaankin päättynyt tähän. Voin edelleen nostaa itse syytteen Kyllöstä vastaan, tosin en ole missään vaiheessa syyttänyt tapahtumasta Kyllöstä, vaan tilaisuuden järjestäjää, joten syytteen nostaminen häntä vastaan tuntuu varsin oudolta mahdollisuudelta. Näin tällä kertaa, oikeusvaltio ei aina toimi.
"You take the blue pill and the story ends. You wake in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill and you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."
Kovanyrkki.

Re: Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston pää

Viesti Kirjoittaja Kovanyrkki. »

Jos oikein muistan, niin olit H2o:ssa moderaattorina? Mielestäni H2o oli paikka, jossa varsin avoimesti harrastettiin vihakirjoittelua jehovantodistajia kohtaan. H2o:ssa ehdoteltiin jehovantodistajille leirejä, Betelin pommitusta (Achan) saunantaakse viemistä, jehovantodistajlle raskaita veroja ja Aaacin "uutissivusto" mässäili jehovantodistajien murhilla tyyliin, hähää eipäs jehova auttanut.

Nykypäivän ilmapiirissä tuonaikaista kirjoittelua luonnehdittaisiin, sairaaksi vihakirjoitteluksi.

Poittini on siinä, että sinä et käsittääkseni merkittävänä H2o ja ex-jt vaikuttajana milloinkaan tuominnut tuonkaltaista kirjoittelua? Korjaa jos olen väärässä? Asian voisi kärjistäen ilmaista niin, että natsien kanssa hengailija menisi juutalaisten tilaisuuksiin jos ovet olisivat avoimet. Juutalaisilla olisi velvollisuus sietää tyyppiä vain avointen ovien vuoksi, vaikka tyyppi hengailisi porukan kanssa, joka yrittää vahingoittaa heitä. Kornia eikö totta.

On mielenkiintoista kuinka aika muuttaa maailmaa. Mielestäni sinä olit/olet vihakirjoittelun hyväksyjä, sillä muuta en ole havainnut. Siksi sinulla on mielestäni varsin rajoitettu oikeus käyskennellä konventissa.

Kovanyrkki.
Vieras

Re: Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston pää

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Poittini on siinä, että sinä et käsittääkseni merkittävänä H2o ja ex-jt vaikuttajana milloinkaan tuominnut tuonkaltaista kirjoittelua? Korjaa jos olen väärässä?"

Pyynnöstä korjataan Torninvartijan puolestakin. Ei H2O ollut sensuroinnin ja kasvatuksen palsta vaan avoimen ilmaisun palsta jossa kirjoittajalla oli vastuu itsellään tekemisistään.

Se H2O oli ihan eri asia tykkänään tuohon Torninvartijaan kohdistuneeseen rikokseen nähden. Samoin kuin jos kovanyrkki seuraa pitkään Torninvartijan liikkumista ja huomaa tämän joskus kävelleen päin punaisia valoja, niin tässä on vieläpä sekin ero, että vaikka liikennerikkomus on todellinenkin, sekään ei ole yhdistettävissä tuohon lahkotilaisuudessa tapahtuneeseen rikokseen.
Kovanyrkki.

Re: Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston pää

Viesti Kirjoittaja Kovanyrkki. »

Vieras kirjoitti:
Pyynnöstä korjataan Torninvartijan puolestakin. Ei H2O ollut sensuroinnin ja kasvatuksen palsta vaan avoimen ilmaisun palsta jossa kirjoittajalla oli vastuu itsellään tekemisistään.
jokaisella on vastuu itsestään se on totta. Mielestäni jehovantodistajilla ei ole tarvetta hyväksyä ihmistä, joka hengailee vihakirjoittajien kanssa, siitä on kirjoituksessani kysymys. Torninvartija itse asiassa toimi yhden "raskaansarjan" vihakirjoittajan kanssa UUT:ssa.

Mielestäni vaikeneminen silloin, kun ihmisten vahingoittamisella hegumoidaan on ihmisten vahingoittamisen hyväksymistä. Sitä puolestaan ei jehovantodistajien tarvitse konventissa sietää.

Kovanyrkki.
Vieras

Re: Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston pää

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"jehovantodistajilla ei ole tarvetta hyväksyä ihmistä, joka hengailee vihakirjoittajien kanssa, siitä on kirjoituksessani kysymys"
-Konventtijärjestäjät eivät perustelleet noin toimiaan. Eikä H2O:ssa ole ollut sellaista vihakirjoittelua etteikö sitä olisi esim. palkattu ulkopuolinen ateisti, valvoja jättänyt sensuroimatta.

Jt:t voisivat järjestää konventtinsa sisäänpääsyä rajoittaen toisaalta, mutta iskulausemainoksien ja syntyvän selittelytarpeen vuoksi toiminta on salakähmäisempää. Ulkopuoliselle vieraalle torninvartijan kohtelua koskeva kysymys on vastattu täysin eri tavalla kuin mitä kovanyrkki nyt esittää. Sen myöntää kovanyrkki itsekin.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston pää

Viesti Kirjoittaja Tony »

Natseihin vertaaminen on tosiaan kärjistettyä ja lisäksi erittäin mautonta.

Valitettavaa että päätöstä on mitä ilmeisimmin viivytelty tahallisesti, jotta päästäisiin vetoamaan jutun vanhentumiseen.

Jos tilaisuus on avoin, se silloin on avoin riippumatta siitä mitä mieltä kukin yleisöön kuuluva on tilaisuuden sanomasta - ainakin niin kauan kun tilaisuudessa ei aiheuteta häiriötä. Pelkästään eri mieltä oleminen ei kai sellaisenaan kuulu häiriökäyttäytymisen piiriin, jonka perusteella henkilö voitaisiin poistaa avoimesta tilaisuudesta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
PoterO

Re: Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston pää

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Natsien sijaan parempi vertailukohta voisi olla esimerkiksi Richard Dawkins avoimeksi tilaisuudeksi imoitetussa uskonnollisessa tilaisuudessa.
Kovanyrkki.

Re: Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston pää

Viesti Kirjoittaja Kovanyrkki. »

En lähde juupaseipäs väittelyyn. Jos Torninvartija ilmaantuu samaan konventtiin,jossa minä olen, niin pyydän järjestyksenvalvojia henkilökohtaisesti poistamaan henkilön, joka on ainakin ollut jäsen yhdistyksessä, jonka jäsenet ovat uhkailleet jehovantodistajia väkivallalla. Perusteena, perheeni turvallisuus, koska kyseinen henkilö on yhteydessä henkilöihin, jotka ovat uhkailleet jehovantodistajia räjäytyksellä, leireillä ja lisäksi moraalittomasti ilmaisseet nauttivansa ja saavansa nautintoa jehovantodistajien kohtaamista kärsimyksistä.

Olen valmis antamaan valaehtoisen lausunnon asiasta, myös virkavallalle.

Kovanyrkki.

Se siitä.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston pää

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kovanyrkki. kirjoitti:Se siitä.
Tämä tietenkin siitä huolimatta että tiedät 100%:sti ettei ko. henkilö koskaan ikinä tekisi mitään sinne päinkään, jota tässä yhteydessä esität pelkääväsi.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Re: Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston pää

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Nyrkkini on niin pehmeä etten uskalla sanoa mittää
Kovanyrkki.

Re: Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston pää

Viesti Kirjoittaja Kovanyrkki. »

Tony S kirjoitti:
Kovanyrkki. kirjoitti:Se siitä.
Tämä tietenkin siitä huolimatta että tiedät 100%:sti ettei ko. henkilö koskaan ikinä tekisi mitään sinne päinkään, jota tässä yhteydessä esität pelkääväsi.
Onko näin? Minulla on varsin tuoreessa muistissa Torninvartijan ja Markku Meilon järjestelemä konventin salakuuntelujupakka. Torninvartijan ystävän Achanin uhkailu Timothy McVeighin (Oklahoman pommimies) tyyppisestä iskusta on minulla kovalevyllä. Iskussa kuoli 168 ihmistä.

Tuollaiset tempaukset 4000 ihmistä käsittävän konventin ympärillä herättää levottomuutta ja uskon, että Torninvartijan jalat ei paljon maata kohtaa, kun herran ja herran ystävien esittämiä käsityksiä selvennän.

Torninvartija mielenterveydestä minulla ei ole maallikkona mitään käsitystä.

Se taas siitä.

Kovanyrkki.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston pää

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kovanyrkki. kirjoitti:Minulla on varsin tuoreessa muistissa Torninvartijan ja Markku Meilon järjestelemä konventin salakuuntelujupakka.
Tilastollisesti avoimen radiokanavan kuuntelusta on vielä kohtuullinen matka esittämiisi uhkakuviin. Matka jonka tiedät kyllä tässäkin tapauksessa olevan aivan liian pitkä edes mainittavaksi.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston pää

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Nimimerkkisi "kovanyrkki" on enemmän uhkaava kuin mitä Torninvartija on ikinä esittänyt. Etkö edes itse huomaa sitä?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Torninvartija
Viestit: 465
Liittynyt: 28.04.2007 15:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston pää

Viesti Kirjoittaja Torninvartija »

Kovanyrkille: tuomitsen kaikenlaisen Jehovan todistajiin kohdistuvan vihakirjoittelun netissä ja muilla foorumeilla nyt, menneisyydessä ja tulevaisuudessa. Jehovan todistajien johtajille saa mielestäni olla vihainen kaikista niistä kärsimyksistä mitä he ovat ihmisille aiheuttaneet, mutta heitä ei saa uhkailla väkivallalla.
"You take the blue pill and the story ends. You wake in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill and you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."
RaM

Re: Konventista poistaminen: Helsingin syyttäjänviraston pää

Viesti Kirjoittaja RaM »

Hyvä KN.
Sinä edustat täällä kaikkein sairaaloisinta vihakirjoittelua ja puolustat sitä - nimittäin Jehovan todistajien vuosi vuodelta, kuukausi kuukaudelta ja viikko viikolta tapahtunutta/tapahtuvaa ihmiskunnan julmaa teurastamista. Sinä edustat ihmisryhmää jonka jumala haluaa tappaa kaikki toisinajattelijat ja jonka palvojat sairaalla väkivallanhalullaan mässäilevästi ja sairaaloisesti asiasta nautiskellen julistavat tuota toivettaan julkisesti muun ihmiskunnan keskellä.
Tulisiko meidän omaa logiikkaasi noudattaen nyt odottaa ja toivoa, että sinä pysyttelet elämässäsi vain jehovantodistajien keskuudessa (vrt. Torninvartijan oikeus osallistua yleisölle vapaaseen konventtiin) etkä tule tungettelemaan pahojen ihmisten maailmaan? Voimmeko toivoa että olet sulkeutunut valtakunnansalille?
Vastaa Viestiin