Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyniin

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

KN1
Viestit: 367
Liittynyt: 10.09.2012 15:03

Re: Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyn

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 08:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KN1
Viestit: 367
Liittynyt: 10.09.2012 15:03

Re: Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyn

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 08:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SuurinBabylon
Viestit: 1371
Liittynyt: 02.01.2012 20:04
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyn

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

KN1 kirjoitti:Olen muutaman kerran nähnyt somalipojan armeijan harmaissa ja silloin, jostain kumman syystä mieleeni tulvahtaa SIVARI Jussi Halla-aho. Kun noista mielikuvista selviän, niin silloin todella ajattelen, että tuo asevelvollisuus on todella perseestä. Siinä ns. isänmaallisten mulkkunapitämä mies kouluttautuu uhraamaan henkensä isänmaallislusmu Halla-ahon puolesta. Että näin.

Tulipas vähän sekava vuodatus, mutta ei mitäs sitten.
Sivarit lusmuja? Eikö tuo ole jo vähän kuultu juttu. Ihme kun et homoiksi haukkunut.

Isämnaallislusmu Halla-aho on muuten julkisuudessa ilmoittanut katuvansa sitä, ettei mennyt armeijaan. No, mies on kuitenkin kunnostautunut akateemisella puolella ja politiikassa. Vertaa sitä siihen, että yhä harvempi varusmies kunnostautuu edes työelämässä. Monille elämä on sitä että peruskoulusta amikseen, amiksesta inttiin ja intistä sossun luukulle, jonka jälkeen dokaamaan niin pitkäksi aikaa kuin ruumis kestää.
Aaac
Viestit: 1644
Liittynyt: 28.04.2007 15:11

Re: Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyn

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Niin kauan kuin yli puolet ikäluokasta (naiset) ei suorita asevelvollisuutta, on turha puhua yleisestä asevelvollisuudesta. Voi puhua ehkä miesten asevelvollisuudesta. Miinus ahvenanmaalaiset, jehovantodistajat ja muut vapautetut.
Religionsfri.
KN1
Viestit: 367
Liittynyt: 10.09.2012 15:03

Re: Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyn

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 08:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyn

Viesti Kirjoittaja Tony »

On toki ymmärrettävää, että jehovantodistajien erioikeudesta ja sen perusteluista keskusteltaessa, puheeksi tulee myös asevelvollisuus yleisesti ja siihen liittyvät moninaiset näkökulmat. On kuitenkin hyvä sisäistää että jehovantodistajien erivapautta käsiteltäessä, itse kysymykseen ei liity muuta kuin jehovantodistajien erivapaus ja se onko se (nykyään) perusteltua.

Tältä pohjalta asiaa käsitellään myös eduskunnassa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyn

Viesti Kirjoittaja Tony »

KN1 kirjoitti:
SuurinBabylon kirjoitti: Ihme kun et homoiksi haukkunut.
Kuulemma normi heteromies ei paljon homoja funtsaa. Ai, että sinä ajattelit, no, otan osaa.
Jos jätettäisiin provoilut sikseen. Ollaan kaikki olevinamme harkintakykyisisä aikuisia, eiks je. :wink:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
theos
Viestit: 389
Liittynyt: 29.07.2012 16:30

Re: Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyn

Viesti Kirjoittaja theos »

Tony kirjoitti:On kuitenkin hyvä sisäistää että jehovantodistajien erivapautta käsiteltäessä, itse kysymykseen ei liity muuta kuin jehovantodistajien erivapaus ja se onko se (nykyään) perusteltua.

Tältä pohjalta asiaa käsitellään myös eduskunnassa.
Osuit naulan kantaan Tony. Tästä on nimenomaa kyse. Ei siis siitä, pitääkö olla armeija ja kuinka kauan sitä pitää käydä jos on yleinen asevelvollisuus. Ei myöskään vapauttamisen syistä vaan juuri siitä, että KAIKKIA kohdellaan asiassa yhteneväisesti.

KN - sillä ei ole asiassa mitään merkitystä perustetaanko Suomeen tulevaisuudessa ammattiarmeija vai ei. Eikä sillä saako henkisesti heikot yksilöt vapautuksen. Tai jalattomat tai kädettömät.
Tuo kaikki on itse Jehovan todistajien vapautusta koskevassa asiassa puhdasta retoriikkaa, sillä uskonnollisia erityisoikeuksia, etenkin kun ne perustuvat puhtaaseen huijaukseen ja niiden avulla voidaan kiristää nuoria Jt-poikia lahkouskollisuuteen, ei pidä nostaa minkään muun vapautusperusteen yläpuolelle. Juuri tämä on se syy miksi viittasin alussa tuohon perusteltuun adressiin. Tuoda myös tämä kiristysnäkökulma virkamiesten tietoisuuteen, joka muuten jää heille kenties tuntemattomaksi näkökulmaksi.

Omasta mielestäni yleinen asevelvollisuus on erinomainen asia ja ne, jotka jostain syystä eivät halua suorittaa varusmiespalvelusta, tekevät vastaavan minimiajan esim. 6 kk sivarityötä sairaaloissa, vanhainkodeissa tai sosiaaliviraston palveluksessa auttamassa huono-osaisia. Päästään pehmenneet saisivat täyden vapautuksen.

Ps. Niitä ihmisiä, jotka kieltäytyvät sivarityöstäkin, en ymmärrä lainkaan. Enkä hyväksy moista lusmuilua, sillä Suomi pian pursuu erilaisia tavalliseen arkielämään liittyvän avun tarvitsijoita enkä suinkaan viittaa täällä mihinkään tänne 2000 kilometrin päästä raahattuja pakolaisia, jotka eivät Suomessa ilmastollisistakaan syistä viihdy ja joiden sukulaiset sekä juuret ovat tuon 2000 kilometriä etelämmässä.
theos
Viestit: 389
Liittynyt: 29.07.2012 16:30

Re: Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyn

Viesti Kirjoittaja theos »

KN1 kirjoitti:Jostain syystä olisi kuulemma aivan mahdotonta maksaa 100000 murhanhimoiselle miehelle ja naiselle, että ne pitäisivät venäläiset rajan oikealla pulella. Olen valmis maksamaan tarpeellisen määrän veroja, jotta maahan saadaan sellainen ammattiarmeija, että venäläisiltä menee kusi housuun jo pelkästä ajatuksesta hyökätä Suomeen.
Tätä pakko kommentoida vielä erikseen. Et kai tosissasi usko tuohon horinaasi. Että 100 000 miehen ja naisen ammattiarmeija saisi 10 000 000 venäläistä paremmin aseistettua sotilasta kusemaan housuunsa ja pelkäämään Suomen asevoimia?

Äläkä nyt pahastu mutta epäilen kovasti kykyäsi verojen kautta rahoittaa itseäsi useamman palkkasotilaan elämää.

PS. Jehovan todistajat ilmoittavat aamun uutisten mukaan marttyyrinä menevänsä vankilaan jos eivät saa pitää vapautustaan. Tämä on sitä naurettavaa kusetusta ja pelleilyä johon viittaan ja jota vastustan. Eikä tuossa ole suinkaan kyse mistään ihmisten tappamisesta vaan Suomea palvelevan korvaavan työn laistamisesta. Oksettaa ihan kun mietin millainen lusmu itsekin aikanaan olin.
sinner74
Ylläpitäjä
Viestit: 2754
Liittynyt: 12.01.2009 14:12
Paikkakunta: Rollo

Re: Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyn

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

theos kirjoitti: Omasta mielestäni yleinen asevelvollisuus on erinomainen asia ja ne, jotka jostain syystä eivät halua suorittaa varusmiespalvelusta, tekevät vastaavan minimiajan esim. 6 kk sivarityötä sairaaloissa, vanhainkodeissa tai sosiaaliviraston palveluksessa auttamassa huono-osaisia. Päästään pehmenneet saisivat täyden vapautuksen.
Oman kokemukseni pohjalta olen sitä mieltä, että varusmiespalveluksen suorittaminen on erittäin avartavaa nimenomaan jehovantodistajataustaiselle nuorelle miehelle. On todella sääli, että lahko vie nuoreltamieheltä mahdollisuuden tuohon maailmankuvan laajentamiseen.

Ymmärrän kuitenkin erittäin hyvin myös näkemyksen, että asevelvollisuus on kaikkinensa valtion pakkotoimi kansalaista kohtaan. Erityisesti jehovantodistajilla on liiaksikin kokemusta määräilystä ja asioista jotka on pakko tehdä jonkun toisen lukuun. Olisi kaikkien kannalta parasta, mikäli tämäntyyppiset "velvollisuudet" voisivat perustua vapaaehtoisuuteen.
And Justice For All
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyn

Viesti Kirjoittaja Tony »

theos kirjoitti: PS. Jehovan todistajat ilmoittavat aamun uutisten mukaan marttyyrinä menevänsä vankilaan jos eivät saa pitää vapautustaan. Tämä on sitä naurettavaa kusetusta ja pelleilyä johon viittaan ja jota vastustan. Eikä tuossa ole suinkaan kyse mistään ihmisten tappamisesta vaan Suomea palvelevan korvaavan työn laistamisesta. Oksettaa ihan kun mietin millainen lusmu itsekin aikanaan olin.
Aamulehti kirjoitti:Jehovan todistajat: ”Menemme vankilaan, jos emme saa vapautusta armeijasta”

Jehovan todistajat ovat valmiita menemään vankilaan, jos he eivät tulevaisuudessa enää saa vapautusta armeijasta.

– Vankilatuomiot tulisivat tilalle, sanoo Jehovan todistajien viestintäjohtaja Veikko Leinonen.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194766 ... asta+.html

Siviilipalvelus on järjestön mukaan omantunnon asia. Leinonen tulee paljastaneeksi tässä samalla miten jt:n omatunto muodostuu. Se on kaikkea muuta kuin henkilökohtainen. Lähtökohtaisesti omantunnon määrittelee järjestö, tässä asiassa jehovantodistajien omantunnon näyttää määrittelevän Leinonen. :shock:

Toisekseen lain kannalta se on se ja sama mitä joku porukka uhoaa. Jos he haluavat mennä vankilaan, niin sitten he menevät vankilaan. Epäilen kyllä vahvasti että viimeistään ennenpitkää jt:t suorittaisivat mukisematta siviilipalveluksen. Epäilen myös että jos erivapaus kumottaisiin, niin aikaisemmin torjuttu esitys suorittaa siviilipalvelus uskonnollisessa yhteisössä, alkaisi yllättäen kuulostaa Puutarhatiellä hyvältä ajatukselta.

Ja tähän vielä aikaisemminkin lainattu Vuosikirjan kirjoitus. Miten tässä esitetty "muu työ" eroaa Suomessa käytössä olevasta, asepalveluksen korvaavasta "muusta työstä", jota siviilipalvelukseksikin kutsutaan? Kirjoitus koskee Ruandaa:
Vuosikirja 2012 s. 247 kirjoitti: UUSIA HAASTEITA PUOLUEETTOMUUDEN VUOKSI

Vaikka Jehovan todistajilla on ollut uskonnonvapaus siitä lähtien, kun työ tunnustettiin laillisesti vuonna 1992, heillä on ollut kaiken aikaa ongelmia kristillisen puolueettomuutensa vuoksi. Viidentoista viime vuoden kuluessa satoja veljiä on pidätetty, koska he eivät ole osallistuneet armeijan alaiseen yöpartiointiin. Mutta sen jälkeen kun veljet kävivät keskustelemassa ministereiden kanssa, viranomaiset suostuivat antamaan heille muuta työtä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
KN1
Viestit: 367
Liittynyt: 10.09.2012 15:03

Re: Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyn

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 08:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KN1
Viestit: 367
Liittynyt: 10.09.2012 15:03

Re: Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyn

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 08:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KN1
Viestit: 367
Liittynyt: 10.09.2012 15:03

Re: Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyn

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 08:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Jehovan todistajien erityisvapaus armeijasta joutuu syyn

Viesti Kirjoittaja Tony »

KN1 kirjoitti: Joku voisi ajatella, että raiskauskin voitaisiin käsitellä pelkkänä yhdyntänä. Yhdyntää ei ole ainakaan vielä laissa kielletty.
Oliko tässä vertauksessa joku looginen yhteys jehovantodistajien perusteettomaan erivapauteen?
Tuollainen asioiden irrottaminen kokonaisuuksista on aivan mukavaa ja suurikin hölmöys alkaa näyttämään fiksulta.
Yksittäisten epäkohtien korjaamatta jättäminen, koska kokonaisuus, ei sekään mielestäni mitenkään erityisen fiksua ole. Jää moni epäkohta hoitamatta jos haukataan kerralla liian iso pala.

Tietenkin paras ratkaisu - ihmisoikeuksia ajatellen - olisi se, että yleistä velvollisuutta ei olisi, mutta kun se nyt on, niin sen pohjalta operoidaan.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vastaa Viestiin