valtakunnan laulut

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

sorbet
Viestit: 443
Liittynyt: 27.09.2007 11:22

valtakunnan laulut

Viesti Kirjoittaja sorbet »

mikä mahtoi olla suosikki valtakunnan laulusi jt-aikana? Oliko sellaista? Mitä laulua et voinut sietää? Osallistuitko lauluun? tuliko musiikki nauhalta vai säestikö joku esim.pianolla?

Oma lempprini oli muistaakseni laulu nro 15 "rauhassa maailmassa" siinä tais olla 4 säkeistöä. Kun mummoni kuoli niin hän oli kirjoittanut toiveeksi että kyseinen laulu soitetaan hänen muistotilaisuudessaan. Sen jälkeen en pystynyt sitä laulua itkemättä laulamaan. Katosin aina vessaan itkemään sen ajaksi.

Itse inhosin sitä "synkkä on yö" ja siinä sitä tekopirteää osuutta "mutta toivon raamattu...". Voiko kamalampaa kipaletta olla...
hijt
Viestit: 237
Liittynyt: 09.11.2007 17:16
Paikkakunta: München

Viesti Kirjoittaja hijt »

Minä tykkäsin siitä laulusta joka alkaa "Kuin sade taivaan lankeaa maahan..", numeroa en kyllä enää muista. Siinä oli kaunis melodia. Lapsena inhosin just sitä lapsista kertovaa viisua jossa laulettiin vitsan käyttämisestä, sitä kun tuli kotona saatua.
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Aamu
Viestit: 215
Liittynyt: 23.05.2007 20:32
Paikkakunta: Ankh-Morpork

Viesti Kirjoittaja Aamu »

Minun lempilauluni oli laulu 171 "Voittolaulu", varsinkin jos se laulettiin isossa konvassa ja sinfoniaorkka-säestyksellä (siis ei piano). Siinä oli sellaista paatosta, että kylmät väreet kulki pitkin selkäpiitä kun laulettiin jumalan mahdista ja voimasta ja kuvailtiin miten hän on murskannut vastustajat. Asiaa!
Vaunut faraon myös sotavoimineen on syössyt mereen Jumala. On oikeassa kädessäsi tuo voimasi, oi Jehova. --Riemuitkaamme! Vapaus lähenee! On jo Kristus syössyt suuren lohikäärmeen demoneineen päälle maan. Maan pitkä synkkyys vihdoin on poissa, ratsastaa hän voittamaan.--Palvonnan Jah saa, ja kunnia on Jumalan yksin. Jo Kristus on valmis viime iskun antamaan. Me nostamme äänemme ja kiitämme Jumalaamme. Onnellinen, joka nyt elää saa!
Myös laulu 87 "Herran illallinen" joka aina laulettiin muistonvietossa oli minusta tosi tunnelmallinen. Minä olen niitä ihmisiä, joihin musiikki vaikuttaa vahvasti, ja tuollaiset helmet on jääneet mieleen positiivisina muistoina. Suurin osa laulukirjasta on kuitenkin juurikin sellaista teennäistä paskaa. Voivatko laulut nimeltä "Millaisia meidän pitäisi olla?", Jumalan on mahdotonta valehdella", "Valtakunnan siemenen kylväminen", "Tee enemmän -nasiirien tavoin" tai "Jumalan paljastuva 'ikuinen tarkoitus'" olla ihan selvinpäin sävellettyjä...?
"On olemassa eräs kirous. Siinä toivotetaan:
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)
hijt
Viestit: 237
Liittynyt: 09.11.2007 17:16
Paikkakunta: München

Viesti Kirjoittaja hijt »

Aamu kirjoitti:Minun lempilauluni oli laulu 171 "Voittolaulu", varsinkin jos se laulettiin isossa konvassa ja sinfoniaorkka-säestyksellä (siis ei piano). Siinä oli sellaista paatosta, että kylmät väreet kulki pitkin selkäpiitä kun laulettiin jumalan mahdista ja voimasta ja kuvailtiin miten hän on murskannut vastustajat. Asiaa!
Haa, olin ihan unohtanut toisen suosikkini Voittolaulun. Siinä oli tosiaan asennetta ja isosti piti aina laulaa mukana. :)
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Itselleni iski aina älytön myötähäpeä voittolaulun aikaan, jotenkin se epävireinen jollotus voitosta oli niin naurettavaa, varsinkin kun näki miten väki vanheni... :roll:

Ehkäpä mielentilani ei ollut oikea?
mana
Viestit: 160
Liittynyt: 07.10.2007 14:19
Paikkakunta: Helsinki

voittolaulu

Viesti Kirjoittaja mana »

Voittolaulu on munkin suosikki, se oli oikeestaan koko mun lapsuuden srkn lempilaulu :) Oli nimittäin aika hurmoksellista kun se laulettiin, kaikki veti ihan täysillä :D

Suurinta osaa lauluista ei jaksa laulaa alusta loppuun asti, etenkin se "oi kelle kuulutkaaaan nyt ketä totteleeeet..." on aivan järkyttävä biisi.
Yleisönpalvoja
Viestit: 25
Liittynyt: 24.05.2007 11:02

Viesti Kirjoittaja Yleisönpalvoja »

Nättejä kappaleita tosiaan löytyy jos aivan kamaliakin. Tuo 15 on tosiaan kyllä kaunis samaten usein konventin päätösbiisinä vedetty 212 on juhlava. Voittolaulu vaatii jämerän sovituksen jotta toimisi kunnolla eikä missään nimessä mitään epävireistä laulantaa, ja viimeinen sointu pitäisi vaihtaa duurista molliin. Synkkää nyt on -kappaleen soidessa tuntee vain myötähäpeää kappaleen säveltäjän puolesta.
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Suurimman osan lauluista olen onneksi jo unohtanut, mutta minusta on välillä hauska huutaa/laulaa "hevityyliin" laulua "vihdoinkin loputon elämä". Siinäpä vinkkiä soittotaitoisille hevareille. Säkeistöjen väliin saatanan hieno kitarasoolo ja hitti on valmis.
Let me go Master I hate you so
mana
Viestit: 160
Liittynyt: 07.10.2007 14:19
Paikkakunta: Helsinki

haha

Viesti Kirjoittaja mana »

Eikä :lol: mäkin harrastan tätä
mutta minusta on välillä hauska huutaa/laulaa "hevityyliin" laulua "vihdoinkin loputon elämä".
Paitsi en nyt pelkästään tota biisiä, vähän kaikkia :roll: seon aika kivaa, suosittelen.

No nyt tuli taas mieleen yks kaamee biisi. Riemulaulu nimittäin ("Rummutus kuuluu. Lippumme liehuu. Julistushuuto nyt jylisee: Jehovan päivä on...") Hirveää.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

En koskaan laulanut kokouksessa, koska ne laulut ei olleet sellaista musiikkia jota oikeasti haluaisin laulaa. Jotkut laulut ällöttivät toki vähemmän kuin toiset ja ekassa viestissä mainittu kauhuklassikko "synkkään nyt on..." tekopirteine loppuineen on omalla tavallaan niin sekopäinen, että siitä melkein pidinkin.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Jakke kirjoitti:En koskaan laulanut kokouksessa, koska ne laulut ei olleet sellaista musiikkia jota oikeasti haluaisin laulaa. Jotkut laulut ällöttivät toki vähemmän kuin toiset ja ekassa viestissä mainittu kauhuklassikko "synkkään nyt on..." tekopirteine loppuineen on omalla tavallaan niin sekopäinen, että siitä melkein pidinkin.
Ehkä paskin biisi laulukirjassa.

Sävellyksenä hyvä, mutta kun laulutaidottomat ja rytmitajuttomat seurakuntalaiset veisasivat sitä niin se kuulosti ihan hirveältä.

Kappaleen idea on mielestäni ok, mutta pianosovitus ja paskat laulajat pilasivat koko jutun.
Let me go Master I hate you so
Aamu
Viestit: 215
Liittynyt: 23.05.2007 20:32
Paikkakunta: Ankh-Morpork

Viesti Kirjoittaja Aamu »

Ehkä eniten inhosin laulua 72 "Valtakunnan palveluksen ilot ja hedelmät". Tiedättehän; se ihan liian korkealta jollotettava "Työssä Jehovan nyt ahkeroideee-ee-een, riemun aiheet vailla vertaa saa-aa-aaa. (Vielä korkeampaa kiekaisten: ) Epäitsekkäästi toisillekkiii-iii-iiin lohdutusta voimme kaiuttaa--aa-aaaa..." Pakko sitä oli yrittää itkeä ja laulaa noita järkyttäviä sanoituksia, sillä jos ei laulanut niin sitten joutui kuulemaan ja nauramaan koko muun seurakunnan ulinan. Arg.
"On olemassa eräs kirous. Siinä toivotetaan:
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)
Aaac
Viestit: 1644
Liittynyt: 28.04.2007 15:11

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Mielestäni kaunein valtakunnan laulu on numero 79 suomeksi laulettuna, Luomakunta julistaa Jehovan kunniaa, osittain ehkä sen suomalaisperäisyyden vuoksi, osittain alkuperäisten suomenkielisten hieman vanhahtavien ja kauniiden sanojen vuoksi. Myös melankolinen sävel on kaunis.
http://www.l-and-a.com.au/comm/addons/midi/song079.mid
sorbet
Viestit: 443
Liittynyt: 27.09.2007 11:22

hymilyttää

Viesti Kirjoittaja sorbet »

tuolta räntäkelistä tulin juuri kotia mieli maassa, mutta kun on lueskellut tohon ketjuun tulleita kommentteja kyllä hymyilyttää :D tulee elävästi mieleen niitä hetkiä kun on salilla jonkun mummon vieressä istunut ja mummo on vetätänyt laulut korkeelta ja kovaa nuotin vierestä...on ollut naurussa pitelemistä :wink:
Camus
Viestit: 51
Liittynyt: 01.08.2007 21:05

Viesti Kirjoittaja Camus »

Aaac kirjoitti:numero 79 suomeksi sen suomalaisperäisyyden vuoksi
Tämä on minulle uusi juttu. Niin kuin itse laulukin. Eli laulun on säveltänyt suomalainen ja se on yleisesti tiedossa?

Onko tiedossa kuka?
Vastaa Viestiin