Henkilötietolaki

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Silmä silmästä

Henkilötietolaki

Viesti Kirjoittaja Silmä silmästä »

Hei toverit!
Kysymys: Millä todennäköisyydellä saisin itseäni koskevat tiedot nähtäviksi henkilötietolaihin nojaten? Miten minun täytyy toimia?

Kysymys 2: Minua on useaan otteeseen yritetty tavoitella kotoani viimeisen 2 vuoden aikana. Osoitekin on vaihtunut välissä, mutta jollakin konstilla minut paikannetaan joka kerta. Tässä melko varmasti käytetty laitonta henkilörekisterin ylläpitämistä. Miten toimin tässä tilanteessa?

Ps. Olen entinen Jehovan todistaja, joka lähtenyt omasta tahdostani.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Henkilötietolaki

Viesti Kirjoittaja Tony »

Silmä silmästä kirjoitti:Hei toverit!
Kysymys: Millä todennäköisyydellä saisin itseäni koskevat tiedot nähtäviksi henkilötietolaihin nojaten? Miten minun täytyy toimia?
Et mitenkään. Perustiedot kyllä annetaan, mutta henkilötietolain kannalta arkaluontoisia tietoja ei ole koskaan annettu niitä pyytäville. Väitetään vain ettei sellaisia ole, vaikka järjestön omat toimintamallit kertovat että niitä tehdään.
Kysymys 2: Minua on useaan otteeseen yritetty tavoitella kotoani viimeisen 2 vuoden aikana. Osoitekin on vaihtunut välissä, mutta jollakin konstilla minut paikannetaan joka kerta. Tässä melko varmasti käytetty laitonta henkilörekisterin ylläpitämistä. Miten toimin tässä tilanteessa?
Tähän ei välttämättä tarvita mitään rekistereitä. Huhut muuttaneista liikkuvat seurakunnissa varsin tehokkaasti. Et kertonut oletko eronnut, erotettu vai jäänyt toiminnasta pois. Jos jälkimmäinen ja sinua pidetään siksi vielä todistajana, edellinen seurakuntasi saattaa ilmoittaa muutosta nykyisen alueesi seurakunnalle.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Henkilötietolaki

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Plus että jos väestörekisteriin merkitty jehovantodistajaksi, muuttotiedot saattaa mennä Seuralle väestökirjanpitäjältäkin?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Henkilötietolaki

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kaarmis kirjoitti:Plus että jos väestörekisteriin merkitty jehovantodistajaksi, muuttotiedot saattaa mennä Seuralle väestökirjanpitäjältäkin?
Näin on.
Maistraatti.fi kirjoitti:Väestötietojärjestelmästä uudet osoitetiedot välitetään automaattisesti myös viranomaisille: muun muassa seurakunnille, Trafin ajoneuvo- ja ajokorttirekisteriin, Kelaan, verohallintoon sekä puolustusvoimille. Lisäksi monet eläkelaitokset, pankit, vakuutusyhtiöt, järjestöt, lehtitalot ja yritykset saavat uudet osoitetiedot suoraan väestötietojärjestelmästä.
http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/Muuttoilmoitus/
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Re: Henkilötietolaki

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Osoitteensa voi määrätä salaiseksi ja sitä ei paljasteta. Jos nyt tulisi uusi muutto
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Henkilötietolaki

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Ps. Olen entinen Jehovan todistaja, joka lähtenyt omasta tahdostani.
Ymmärrän että se ärsyttää jos aina vain paikannetaan ja häiritään jos ei itse missään tekemisissä halua olla.


Tulkitsen tämän lähdön vähän siihen malliin että nyt on vaan lähdetty ja muutettu mutta virallista eroa seurakunnassta ei ole.

Ja jos tilanne on tämä niin en ihmettele jos häiritsevät elämää.

Jos taasen virallisesti on lähtenyt litomaan, ihmettelen vielä suuremmin..
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vieras

Re: Henkilötietolaki

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Meidän ovella käydään myös koputtelemassa ja vanhimmat laittaa uhkaavia tekstiviestejä että hoida asiat kuntoon tyylillä.

Olemme kuitenkin eronneet maistraatin kautta todistajista mutta ilmeisesti se tieto ei betelistä kulje seurakuntaan. Itse emme koe olevamme mitenkään selitysvelvollisia yhtään kenellekkään emmekä aio mitään selontekoa tehdä.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Henkilötietolaki

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Itse emme koe olevamme mitenkään selitysvelvollisia yhtään kenellekkään emmekä aio mitään selontekoa tehdä.
Oikea asenne. Ei tässä kukaan ole velvollinen selittelemään mitään, varsinkaan jehovantodistajille/vanhimmille.

Vtseura ei valitettavasti aina ota ihan tosissaan tuota maistraattieroa vaikka pitäisi.

Kirje paikalliseen seurakuntaan toimii hyvin eikä siinäkään tarvitse selitellä. Senkun kirjoittaa että "en ole enään jehovantodistaja, kiitos ja näkemiin", niin sittenpähän se on selvä.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Silmä silmäsrä

Re: Henkilötietolaki

Viesti Kirjoittaja Silmä silmäsrä »

Joo olen siis virallisesti eronnut uskonnosta nelisen vuotta sitten, mutta yrittävät tavoitella vieläkin. Myöskin silloinen oma seurakunta ei ole maantieteellisesti kovin lähellä. Tieto mun muutoista on nyt vaan sattunut jotenkin lipsumaan eteenpäin. Siksi ihmettelinkin, että miten ja miksi. Aikanaan oikeuskomiteassa toki sanoivat, että tulevat olemaan yhteyksissä noin vuoden kuluttua, että jospa ajatukset olisivat muuttuneet. Tähän vastasin että tarvittaessa otan itse yhteyttä.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Henkilötietolaki

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Silmä silmäsrä kirjoitti:Joo olen siis virallisesti eronnut uskonnosta nelisen vuotta sitten, mutta yrittävät tavoitella vieläkin. Myöskin silloinen oma seurakunta ei ole maantieteellisesti kovin lähellä. Tieto mun muutoista on nyt vaan sattunut jotenkin lipsumaan eteenpäin. Siksi ihmettelinkin, että miten ja miksi. Aikanaan oikeuskomiteassa toki sanoivat, että tulevat olemaan yhteyksissä noin vuoden kuluttua, että jospa ajatukset olisivat muuttuneet. Tähän vastasin että tarvittaessa otan itse yhteyttä.

Voisko kokeilla laittaa vaan jollekkin srkn vanhimmalle tekstiviestiä tjms että ei tarvitse olla yhteyksissä?

Itse aikoinaan erotessa ilmoitin ettei tarvi pitää yhteyttä nyt eikä 10 v päästäkään. Olen saanut olla rauhassa.

Ikävää kyllä jos ovat riesaksi asti, ei sen niin pitäisi mennä.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Shamaani

Re: Henkilötietolaki

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

Pistät vaan Väestörekisteriin kiellon päälle koskien tietojen luovutusta ja vanhimman numeron estolistalle puhelimessa, niin loppuu viestien tuleminen ja puhelutkaan eivät hälytä tai näy mitenkään. Virallisesti Suomen lain mukaan saat erota maistraatin kautta aika vapaalla tyylillä, vaikkapa pankkitunnuksilla.
Maistraatti kirjoitti:"Henkilön, joka tahtoo erota uskonnollisesta yhdyskunnasta, voi ilmoittaa eroamisesta sähköisen palvelun kautta tai kirjallisesti (esim. postitse) sille uskonnolliselle yhdyskunnalle josta on eroamassa tai mille tahansa maistraatille. Eroamisilmoituslomakkeita saat maistraateista. Ilmoitus voi olla myös vapaamuotoinen."

http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/k ... eroaminen/
Kuuleman perusteella Jehovan todistajat eivät useinkaan taida laskea maistraatin kautta eroamista "viralliseksi", vaan sinun tulee kirjoittaa heille. Syyksi olen itse ajattelut sen että koska he ovat Jumalan asialla, niin tällaisella "sekulaarisella järjestelmällä" ei ole heihin mitään valtaa mutta heillä on kaikki valta sinuun ja siksi sinun tulee totella. Siinähän luulevat itsestään liikoja... Heillä on valtaa sinuun tasan niin kauan kun heille sen vallan antaa.
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Henkilötietolaki

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Kyllähän nuo minunkin oven takana parin vuoden aikana yritti käydä sillon tällön. En avannut ovea ja homma loppui siihen. Nykyään ei tule enää edes muistonvietto-kutsua postiluukusta, vaikka niitäkin parina vuonna tuli.
Ja en ole siis virallista kirjettä lähettänyt minnekään.
Näköjään näissäkin on eroja henkilön ja seurakunnan suhteen.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Vieras

Re: Henkilötietolaki

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Meillä myös kävivät viimeksi oven takana joulun maissa ja meidän pihassa oli valot päällä joulukuusi joten on se kumma ettei ala mennä jakajaan ettei meitä enää kiinnosta :lol:
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Henkilötietolaki

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

:D
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vastaa Viestiin