Rauli Toivosen uusin blogaus

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Rauli Toivosen uusin blogaus

Viesti Kirjoittaja Tony »

Rauli heitti maailmalle uuden blogauksen.
Rauli kirjoitti:"Jehovan todistajat vievät ihmisten rahat"
20.02.2017 17:12 - Rauli Toivonen
Ylläolevaa otsikkoa riittävän monta kertaa katseltuani päätin moisen tempun toteuttaa. Olen vienyt tuttavaltani Matilta kaikki hänen rahansa jo lähes kuuden vuoden ajan. (Jos joku aikoo tämän avoimen tunnustukseni saattaa iltapäivälehtijournalismin koristeeksi, ei kannata lukea tätä blogia enempää, koska uutisotsikkoon voi jatkossa tulla turhan paljon sen alas ampuvia yksityiskohtia.)

Jotakin rahansa menettäneen taustasta: Ryyppäsi teologiset opintonsa pystyyn Helsingissä. Onnistui pelastautumaan Valamon luostariin Heinävedelle, jossa teologian kandidaatin tutkinto teetettiin loppuun kuuliaisuustyönä. Luostarin Matti joutui jättämään vaikean ihmissuhdekriisin takia. Antoi vihkiä itsensä luterilaisen kirkon papiksi, mutta hillittömäksi villiintynyt juopottelu vei siihen, että Matti luopui kehotettuna luterilaisesta pappeudesta. Vuodesta 1999 lähtien hän on ollut ortodoksimaallikko. Psyykkisistä syistä myönnettiin työkyvyttömyyseläke noin 20 vuotta sitten.

Kuusi vuotta sitten Matti päätti ottaa selkoa siitä, miten Jehovan todistajat Raamatun tekstin ymmärtävät. ”Te tarjoatte minulle suurimman haasteen,” mies totesi jonkin aikaa asioihin perehdyttyään. Suurin haaste tämän teologian kandidaatin elämässä oli kuitenkin kuningas alkoholi, joka vei myös rahat. Matilla oli aina ”matti kukkarossa”, tuskin olisi elänytkään varakkaampana näinkään kauan.

Matin asunto oli osa ”juoppokoloniaa”, kuten hän tilannetta kuvaili. Oli siis päästävä toisenlaisiin olosuhteisiin.

Asunto löytyikin oivalliselta paikalta, yksiö läheltä pienen kaupunkimme valtakunnansalia. Naapurit eivät kuitenkaan pitäneet miehestä, joka eläkepäivänsä ratoksi kanavoi Fagerholmin apteekin tuotteen(Matin käyttämä termi) tuntikausien meluamiseksi ja möykkäämiseksi. Häädön uhatessa istahdimme pitämään palaveria.

Se olin minä, joka sanoin, että ”entäs jos minä vien kaikki sinun rahasi? Silloin et voi mennä viinan ostoon eläkkeen kolahtaessa tilillesi.” Kerroin myös tuon blogiotsikkoni sanoman, onhan olemassa siihen ihan vakavissaan uskovia jo entuudestaan.

Sovimme sellaisesta käytännöstä, että pidämme huolta siitä, että Matin tili pysyy mahdollisimman nollilla. Asian olisi tietysti voinut järjestää suorilla tilisiirroilla, mutta alkoholistille on hyväksi se, että hän voi työstää ongelmaansa. Olemme vierailleet pankkiautomaatin ohella myös kaupassa, josta on täytetty Matin jääkaappia. Kauppalaskun ohella hoidan Matin muutkin menot, vaimoni pitäessä kirjanpidon. Jokainen meno ja tulo ovat kenen tahansa tarkistettavissa. Vain tällä tavoin Jehovan todistajat siis voivat viedä ihmisiltä rahat.

Nyt Matti on ollut kuusi vuotta melkein ilman alkoholia, yli kaksi vuotta ilman viinan tippaa. Meidän yhteistyöstämme on tullut merkintä virallisiin terveyskeskuspapereihin ja myös AA-ryhmässä asia tunnetaan. Tietääkseni Matti on kertonut myös raitistumisestaan monille tutuilleen, joten taitaa jokunen kirkkoherrakin tietää opiskelukaverinsa päässeen paremman elämän alkuun.

Matti on ollut aina erittäin aktiivinen osallistuja. Nykyisin hän osallistuu Jehovan todistajien kokouksiin käyttämällä erinomaisia puheenvuoroja. Tosin joskus hänen kommenttinsa saattavat mennä pituudeltaan pienoissaarnan mittaisiksi. Mihinkäpä pantteri täplistään pääsisi.

Läpi viinanhuuruisen elämänsä Matti ollut lukuharrastuksessaan moniruokainen. Vuoden lainaajana paikallisessa kirjastossa palkittu muistaa erittäin hyvin esimerkiksi kirkkohistorian asioita, eikä käytetty liuotin näytä vaikuttaneen sanottavasti muutenkaan asioiden teoreettiseen kokonaishallintaan. Tausta on oivallinen myös silloin kun puhutaan lähdekritiikistä.

Kirjastossa on olemassa sellainen palvelu kuin etälainaus. Tuttavani on muun lukuaineiston ohella käynyt läpi kaikki suomenkielellä saatavissa olevat teokset, joissa ruoditaan Jehovan todistajia ja heidän opetuksiaan. Åbergin kirjan ohella Matti on perehtynyt niin Pasi Turusen kuin Aila Ruohon hengentuotteisiin. Olen kysellyt entiseltä lehden kirjallisuusarvostelijalta, sellaistakin uraan kuuluu, kommentteja jt-kriittisestä kirjallisuudesta. Matti antaa varsin perusteellisia selvityksiä, niin myös kyseisistä teoksista.

”Kun luin kirjaa ensimmäisiä kymmeniä sivuja, havaitsin tekstissä vakavan kallistuman. Kirja menettää uskottavuutensa, jos kriittisyys jotakin yhteisöä kohtaan nousee sellaiseen päärooliin, että käytännössä mitään myönteistä ei löydy.” Suunnilleen tuohon tapaan Matti kommentoi esimerkiksi Turusen teosta, ja ymmärsin syynsä oikein hyvin.

Olemme joskus keskustelleet Matin kokemuksista hänen aikaisemmissa uskonnollisissa yhteisöissään. Viimeinen yritys kaatui siihen, että vastikään munkiksi vihitty sai pedofilian sukuisesta toiminnasta kuuden vuoden ehdottoman vankeustuomion. Totesin Matin juttuja kuunneltuani, että ”sinähän saisit aikaan melkoisen kohujutun julkistaessasi tietosi”, sillä joukossa on varsin julkisiakin henkilöitä.

”Minä en ryhdy hankkeeseen, jonka tarkoituksena on vain mustamaalata uskonveljiäni”, Matti toteaa. Miehessä on paljon hyvää, ajattelee minun lisäkseni moni muukin.

Matti-pappi, kuten jotkut kylän miehet häntä kutsuvat, ei kulu Jehovan todistajiin. Voi olla, että hänestä sellainen tulee. Matin hengellinen tulevaisuus ei ole mitenkään sidoksissa hänen auttamiseensa, jota moni muukin on tehnyt kuin allekirjoittanut. Mielestäni kristityn velvollisuus on auttaa kaikkia lähimmäisiään, taustasta riippumatta. Erityisen miellyttävää on auttaa sellaisia, jotka Jeesus määritteli Vuorisaarnassaan aivan ensimmäisinä onnellisiksi(autuaiksi): ”Onnellisia ovat ne, jotka ovat tietoisia hengellisestä tarpeestaan, koska taivasten valtakunta kuuluu heille.”(Mat5:3UM)
https://www.kotimaa24.fi/blogit/jehovan ... ten-rahat/

Jostain syystä blogaus ei ainakaan enää tällä hetkellä näy. Liekö muokkauksessa tai lähtikö kokonaan pois.

Edit:

Blogauksen uusi versio:
Rauli kirjoitti:"Jehovan todistajat vievät ihmisten rahat"
20.02.2017 19:23 - Rauli Toivonen
Ylläolevaa otsikkoa riittävän monta kertaa katseltuani päätin moisen tempun toteuttaa. Olen vienyt tuttavaltani Matilta kaikki hänen rahansa jo lähes kuuden vuoden ajan. (Jos joku aikoo tämän avoimen tunnustukseni saattaa iltapäivälehtijournalismin koristeeksi, ei kannata lukea tätä blogia enempää, koska uutisotsikkoon voi jatkossa tulla turhan paljon sen alas ampuvia yksityiskohtia.)

Jotakin rahansa menettäneen taustasta. Ryyppäsi teologiset opintonsa pystyyn Helsingissä. Onnistui pelastautumaan Valamon luostariin Heinävedelle, jossa teologian kandidaatin tutkinto teetettiin loppuun kuuliaisuustyönä. Luostarin Matti joutui jättämään vaikean ihmissuhdekriisin takia. Antoi vihkiä itsensä luterilaisen kirkon papiksi, mutta hillittömäksi villiintynyt juopottelu vei siihen, että Matti luopui kehotettuna luterilaisesta pappeudesta. Vuodesta 1999 lähtien hän on ollut ortodoksimaallikko. Psyykkisistä syistä myönnettiin työkyvyttömyyseläke noin 20 vuotta sitten.

Kuusi vuotta sitten Matti päätti ottaa selkoa siitä, miten Jehovan todistajat Raamatun tekstin ymmärtävät. ”Te tarjoatte minulle suurimman haasteen,” mies totesi jonkin aikaa asioihin perehdyttyään. Suurin haaste toisin oli kuningas alkoholi, jonka seurauksena Matilla oli aina ”matti kukkarossa”.Tuskin olisi elänyt varakkaampana näinkään kauan.

Matin asunto oli osa ”juoppokoloniaa”, kuten hän tilannetta kuvaili. Oli siis päästävä toisenlaisiin olosuhteisiin.

Asunto löytyikin oivalliselta paikalta, yksiö läheltä pienen kaupunkimme valtakunnansalia. Naapurit eivät kuitenkaan pitäneet miehestä, joka eläkepäivänsä ratoksi kanavoi ”Fagerholmin apteekin” tuotteen(Matin käyttämä termi) tuntikausien meluamiseksi ja möykkäämiseksi. Häädön uhatessa istahdimme pitämään palaveria.

Se olin minä, joka sanoin, että ”entäs jos minä vien kaikki sinun rahasi? Silloin et voi mennä viinan ostoon eläkkeen kolahtaessa tilillesi.” Kerroin myös tuon blogiotsikkoni sanoman, onhan olemassa siihen ihan vakavissaan uskovia.

Sovimme sellaisesta käytännöstä, että pidämme huolta siitä, että Matin tili pysyy mahdollisimman nollilla. Asian olisi tietysti voinut järjestää suorilla tilisiirroilla, mutta alkoholistille lienee hyväksi se, että hän voi työstää ongelmaansa. Olemme vierailleet pankkiautomaatin ohella myös kaupassa, josta on täytetty Matin jääkaappia. Kauppalaskun ohella hoidan Matin muutkin menot, vaimoni pitäessä kirjanpidon. Jokainen meno ja tulo ovat kenen tahansa tarkistettavissa. Vain tällä tavoin Jehovan todistajat voivat viedä ihmisiltä rahat.

Nyt Matti on ollut kuusi vuotta melkein ilman alkoholia, yli kaksi vuotta ilman viinan tippaa. Meidän yhteistyöstämme on tullut merkintä virallisiin terveyskeskuspapereihin ja myös AA-ryhmässä asia tunnetaan. Tietääkseni Matti on kertonut myös raitistumisestaan monille tutuilleen, joten taitaa jokunen kirkkoherrakin tietää opiskelukaverinsa päässeen paremman elämän alkuun.

Matti on ollut aina erittäin aktiivinen osallistuja. Nykyisin hän osallistuu Jehovan todistajien kokouksiin käyttämällä erinomaisia puheenvuoroja. Keskustelumaisuus sopii miehelle ilmeisen hyvin, kun Raamatun opetuksia pohdiskellaan.

Läpi viinanhuuruisen elämänsä Matti on ollut lukuharrastuksessaan moniruokainen. Vuoden lainaajana paikallisessa kirjastossa palkittu muistaa erittäin hyvin esimerkiksi kirkkohistorian asioita, eikä käytetty liuotin näytä vaikuttaneen sanottavasti muutenkaan asioiden teoreettiseen kokonaishallintaan. Tausta on oivallinen myös silloin kun puhutaan lähdekritiikistä.

Kirjastossa on olemassa sellainen palvelu kuin etälainaus. Tuttavani on muun lukuaineiston ohella käynyt läpi kaikki suomenkielellä saatavissa olevat teokset, joissa ruoditaan Jehovan todistajia ja heidän opetuksiaan. Åbergin kirjan ohella Matti on perehtynyt niin Pasi Turusen kuin Aila Ruohon hengentuotteisiin. Olen kysellyt entiseltä lehden kirjallisuusarvostelijalta, sellaistakin uraan kuuluu, kommentteja jt-kriittisestä kirjallisuudesta. Matti antaa varsin perusteellisia selvityksiä, niin myös kyseisistä teoksista.

”Kun luin kirjaa ensimmäisiä kymmeniä sivuja, havaitsin tekstissä vakavan kallistuman. Kirja menettää uskottavuutensa, jos kriittisyys jotakin yhteisöä kohtaan nousee sellaiseen päärooliin, että käytännössä mitään myönteistä ei löydy.” Tuohon tapaan Matti kommentoi esimerkiksi Turusen teosta, ja ymmärsin syynsä oikein hyvin.

Olemme joskus keskustelleet Matin kokemuksista hänen aikaisemmissa uskonnollisissa yhteisöissään. Totesin Matin juttuja kuunneltuani, että ”sinähän saisit aikaan melkoisen kohujutun julkistaessasi kaikki tietosi”, sillä joukossa on varsin julkisiakin henkilöitä.

”Minä en varmasti ryhdy hankkeeseen, jonka tarkoituksena on vain mustamaalata uskonveljiäni”, Matti toteaa. Miehessä on paljon hyvää, ajattelee minun lisäkseni moni muukin.

Matti-pappi, kuten jotkut kylän miehet häntä kutsuvat, ei kuulu Jehovan todistajiin. Voi olla, että hänestä sellainen tulee. Matin hengellinen tulevaisuus ei ole mitenkään sidoksissa Matin auttamiseen, jota moni muukin on tehnyt kuin allekirjoittanut. Mielestäni kristityn velvollisuus on auttaa kaikkia lähimmäisiään, taustasta riippumatta. Erityisen miellyttävää on auttaa sellaisia, jotka Jeesus määritteli Vuorisaarnassaan aivan ensimmäisinä onnellisiksi(autuaiksi): ”Onnellisia ovat ne, jotka ovat tietoisia hengellisestä tarpeestaan, koska taivasten valtakunta kuuluu heille.”(Mat5:3UM)

P.S. Matti on käynyt huolellisesti läpi tämän blogini ja tehnyt siihen huomautuksia. Esimerkiksi toinen kappale on Matin omaa tekstiä menneisyydestään. Tulemme yhdessä myös osallistumaan jatkokeskusteluun.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Rauli Toivosen uusin blogaus

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Josko tuo blogialustus on tarpeellista tänne kopioida?
- siihen on tullut sitäpaitsi muutama muutos blogin kohdehenkilön toimesta joten js jotain on tälle palstalle laitettava niin joku sitaatti sitten tarkistetusta julkistuksesta, ehdotan...
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Rauli Toivosen uusin blogaus

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Siellähän tuo taas on, ja vähän erilainen kirjoitus tällä kertaa. Saa nähdä, millaista keskustelua syntyy. Tämä vähän pisti silmään:
Kirjastossa on olemassa sellainen palvelu kuin etälainaus. Tuttavani on muun lukuaineiston ohella käynyt läpi kaikki suomenkielellä saatavissa olevat teokset, joissa ruoditaan Jehovan todistajia ja heidän opetuksiaan. Åbergin kirjan ohella Matti on perehtynyt niin Pasi Turusen kuin Aila Ruohon hengentuotteisiin. Olen kysellyt entiseltä lehden kirjallisuusarvostelijalta, sellaistakin uraan kuuluu, kommentteja jt-kriittisestä kirjallisuudesta. Matti antaa varsin perusteellisia selvityksiä, niin myös kyseisistä teoksista.

”Kun luin kirjaa ensimmäisiä kymmeniä sivuja, havaitsin tekstissä vakavan kallistuman. Kirja menettää uskottavuutensa, jos kriittisyys jotakin yhteisöä kohtaan nousee sellaiseen päärooliin, että käytännössä mitään myönteistä ei löydy.” Tuohon tapaan Matti kommentoi esimerkiksi Turusen teosta, ja ymmärsin syynsä oikein hyvin.
Ei kuitenkaan sentään niin, että Rauli itse olisi lukenut nuo kirjat ja tekisi niistä omat johtopäätöksensä? Ei kai sellainen olisi tarpeellistakaan. Kun jo tietää Totuuden™.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Rauli Toivosen uusin blogaus

Viesti Kirjoittaja Tony »

Pro et contra kirjoitti:Josko tuo blogialustus on tarpeellista tänne kopioida?
Öh, miksi ei olisi?
siihen on tullut sitäpaitsi muutama muutos blogin kohdehenkilön toimesta joten js jotain on tälle palstalle laitettava niin joku sitaatti sitten tarkistetusta julkistuksesta, ehdotan...
Lisäsin uuden version aloitukseen alkuperäisen rinnalle.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
pikku myy
Viestit: 158
Liittynyt: 25.01.2016 21:59

Re: Rauli Toivosen uusin blogaus

Viesti Kirjoittaja pikku myy »

Itsellä ainakin osui silmään että viittaus pedofiliaan on poistettu... Lienekö ajateltu ettei siitä saisi aasinsiltaa jt järjestön edesottamuksiin sillä saralla.
Nukkuessasi et voi tietää nukkuvasi.ymmärrät sen vasta herättyäsi.
-Tommy Hellsten
Kletos
Viestit: 325
Liittynyt: 13.01.2009 10:23

Re: Rauli Toivosen uusin blogaus

Viesti Kirjoittaja Kletos »

Rauli kirjoitti blogissa: "Kirja-arvosteluja aiemmin kirjoittanut Matti antaa varmaankin lausuntonsa myös Aila Ruohon kirjoista ihan lähiaikoina, kenties jo huomenna."

Sitä odotellessa.

Rauli ei varmaankaan itse uskalla koskea kirjaani edes pitkällä tikulla. :roll:
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Rauli Toivosen uusin blogaus

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Aika rohkea veto puhua viinanhuuruisesta kaveristaan, joka ei kuulu järjestöön. Ja toki samalla sai taustatukea omille väittelyilleen tästä edespäin.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Misled
Viestit: 209
Liittynyt: 29.10.2013 13:18

Re: Rauli Toivosen uusin blogaus

Viesti Kirjoittaja Misled »

Rauli kirjoitti:”Kun luin kirjaa ensimmäisiä kymmeniä sivuja, havaitsin tekstissä vakavan kallistuman. Kirja menettää uskottavuutensa, jos kriittisyys jotakin yhteisöä kohtaan nousee sellaiseen päärooliin, että käytännössä mitään myönteistä ei löydy.” Suunnilleen tuohon tapaan Matti kommentoi esimerkiksi Turusen teosta, ja ymmärsin syynsä oikein hyvin.
Öö.. siis jehovan todistajien omassa kirjallisuudessahan ei ole minkäänlaista vakavaa kallistumaa, eihän? Suuri babylon, väärä uskonto, maailmalliset, luopiot.. Kaikista edellä mainituista puhutaan järjestön kirjallisuudessa mukavasti ilman mitään kallistumia.

Vähän naurattaa.

Rauli ja Veikko, nyt oikeasti.
Shamaani

Re: Rauli Toivosen uusin blogaus

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

Unohditko Rauli kenties kaikki kokoukset ja konventit (sekä erään Lettin hostaaman Broadcastingin), joissa kinutaan joka kerta vapaaehtoisia lahjoituksia? Entäs ne tapaukset joissa on mainittu erikseen, että järjestölle voi tehdä myös testamentin? Entäs salin maksaminen seurakuntana? Ette te niin typeriä ole, että ne rahat ulkoa veisittekään; siitä nousisi heti älämölö. Sisältähän ne viedään "lahjoituksina".
Rauli kirjoitti:Matti-pappi, kuten jotkut kylän miehet häntä kutsuvat, ei kuulu Jehovan todistajiin. Voi olla, että hänestä sellainen tulee. Matin hengellinen tulevaisuus ei ole mitenkään sidoksissa Matin auttamiseen, jota moni muukin on tehnyt kuin allekirjoittanut. Mielestäni kristityn velvollisuus on auttaa kaikkia lähimmäisiään, taustasta riippumatta. Erityisen miellyttävää on auttaa sellaisia, jotka Jeesus määritteli Vuorisaarnassaan aivan ensimmäisinä onnellisiksi(autuaiksi): ”Onnellisia ovat ne, jotka ovat tietoisia hengellisestä tarpeestaan, koska taivasten valtakunta kuuluu heille.”(Mat5:3UM)
Tietenkin! Kehtaisitko edes muuta väittää? Eikös hän osoita kiinnostusta hyvinkin vahvasti blogisi perusteella? Sen lisäksi itse ainakin rivien välistä luen auttamisen syyn olevan juuri tuo. Jos hän sanoisi että on Aila Ruohon kirjan kanssa samaa mieltä, veriopista teidän kanssa eri mieltä ja että todistajaksi hän ei ole rupeamassa koskaan, niin voisi olla teillä vähän erilainen asenne.
Shamaani

Re: Rauli Toivosen uusin blogaus

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

P.S. Kannattaa tsekata kommentit! :thumbup:

Marjaana sivaltelee taas ihan kunnolla vuodesta 1914, Raymond Franzista, pedofiliasta ja muusta. Raulilla palaa hermo muutamassa kohdassa tämän takia, jonka seurauksena moderoi hieman Marjaanan viestiä. Raulin kiihtymisestä Marjaana pääsee sivaltamaan taas uudestaan. :lol:
Rauli kirjoitti:On totta, että alkuperäinen versio sisälsi viittauksen Matin menneisyyteen oleellisesti liittyvään pedofiliatapaukseen. Sovimme ylläpidon kanssa, että vaikka detaljini liittyi oleellisena osana henkilöhistoriaan ja Matin lähimpiin ystäviin, tuomitun tunnistettavuuden vuoksi oli syytä kyseinen ikävä tapaus poistaa.

Matilla itsellään ei ole mitään tekemistä pedofilian kanssa. Eikä muuten minullakaan!
Siis mitä? Mikä oli tuon loppulisäyksen tarkoitus? :eh:
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Rauli Toivosen uusin blogaus

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Kirjastossa on olemassa sellainen palvelu kuin etälainaus. Tuttavani on muun lukuaineiston ohella käynyt läpi kaikki suomenkielellä saatavissa olevat teokset, joissa ruoditaan Jehovan todistajia ja heidän opetuksiaan. Åbergin kirjan ohella Matti on perehtynyt niin Pasi Turusen kuin Aila Ruohon hengentuotteisiin. Olen kysellyt entiseltä lehden kirjallisuusarvostelijalta, sellaistakin uraan kuuluu, kommentteja jt-kriittisestä kirjallisuudesta. Matti antaa varsin perusteellisia selvityksiä, niin myös kyseisistä teoksista.

”Kun luin kirjaa ensimmäisiä kymmeniä sivuja, havaitsin tekstissä vakavan kallistuman. Kirja menettää uskottavuutensa, jos kriittisyys jotakin yhteisöä kohtaan nousee sellaiseen päärooliin, että käytännössä mitään myönteistä ei löydy.” Tuohon tapaan Matti kommentoi esimerkiksi Turusen teosta, ja ymmärsin syynsä oikein hyvin.
Turusen kohdalla on kyllä lukijan syytä käyttää havaintokykyään, hän kun edustaa Jehovan todistajien kanssa kilpailevaa firmaa.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Vieras

Re: Rauli Toivosen uusin blogaus

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"" Matti antaa varsin perusteellisia selvityksiä, niin myös kyseisistä teoksista.
”Kun luin kirjaa ensimmäisiä kymmeniä sivuja, havaitsin tekstissä vakavan kallistuman. Kirja menettää uskottavuutensa, jos kriittisyys jotakin yhteisöä kohtaan nousee sellaiseen päärooliin, että käytännössä mitään myönteistä ei löydy. ""

- Todistaja kääntää asioita päälaelleen.
Kritiikin perusteena on, että kritisoitava, vartiotorniseura oppeineen, on väärässä ja sillä tavoin väärässä, että anteeksiannettavaa ei ole (teoriassa se voisi parantaa tapansa, itsensä, pyytää anteeksi, maksaa korvauksia jne)
Kun kritiikki on kysymyksessä on vain halpa-arvoinen temppu sanoa ettei myönteistä löydy.
Käytännössä todistaja ei löydä kritiikistä mitään oikaistavaa, korjattavaa. Näin hänen tulisi tehdä ja varmasti yrittääkin, mutta jää tyhjin käsin.
Tässä ei kirjoittaja myöskään mitään perustelua sille, että edelleen hyväksyisi vartiotorniseuran oppeineen.
Nyt seuraa arvoitus. Miksi hän hyväksyy itselleen tämän.
Että hän näyttää olevan periaatteessa samaa mieltä kritiikistä, että niin ei saisi olla kuin kritiikki esittää, mutta vaatii, että tulisi vain esittää myönteistä ja jatkaa samaa hullunmyllyä, maailmanlopun vuosia, verensiirtokiellon kuolemia, hajotettuja perheitä, pedofilian suojelua ja uhreja, mielenterveyden uhreja, haaskattuja elämiä, perusarvojen häpäisemistä.
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Rauli Toivosen uusin blogaus

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Vieraas kirjoitti:
Kirjastossa on olemassa sellainen palvelu kuin etälainaus. Tuttavani on muun lukuaineiston ohella käynyt läpi kaikki suomenkielellä saatavissa olevat teokset, joissa ruoditaan Jehovan todistajia ja heidän opetuksiaan. Åbergin kirjan ohella Matti on perehtynyt niin Pasi Turusen kuin Aila Ruohon hengentuotteisiin. Olen kysellyt entiseltä lehden kirjallisuusarvostelijalta, sellaistakin uraan kuuluu, kommentteja jt-kriittisestä kirjallisuudesta. Matti antaa varsin perusteellisia selvityksiä, niin myös kyseisistä teoksista.

”Kun luin kirjaa ensimmäisiä kymmeniä sivuja, havaitsin tekstissä vakavan kallistuman. Kirja menettää uskottavuutensa, jos kriittisyys jotakin yhteisöä kohtaan nousee sellaiseen päärooliin, että käytännössä mitään myönteistä ei löydy.” Tuohon tapaan Matti kommentoi esimerkiksi Turusen teosta, ja ymmärsin syynsä oikein hyvin.
Turusen kohdalla on kyllä lukijan syytä käyttää havaintokykyään, hän kun edustaa Jehovan todistajien kanssa kilpailevaa firmaa.
Edit: ja lukijalla tarkoitan nyt ketä tahansa Turusta lukevaa. Selvennyksenä, jotta ei tule ketään vahingossa loukanneeksi.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Rauli Toivosen uusin blogaus

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Ihan kiinnostavaa keskusteluntapaista, mutta Raulin kanssa saa olla tarkka ja sinnikäs, jos haluaa vastauksen siihen mitä kysyttiin. Myös silloin, kun kysymys koskee jotain, mitä Rauli on itse ottanut esille.

Meneehän tämä näin, kun kauempaa seuraa, eikä Raulin kanssa keskustelevaa porukkaa noin vain viedä, mutta vähän käy sääliksi niitä yksinäisiä tai muuten onnettomia, joita hommansa osaavat Jehovan todistajat pääsevät pyörittämään. Keskustelutyyli on erittäin manipuloiva, eikä kaihda tunnetasolla vaikuttamista, palkitsemista tai tylyttämistä.

Tämä vähän ihmetytti:
Rauli Toivonen 21.02.2017 21:47

Hiukan arveluttaa toteuttaa pyyntösi. Kohta saattaapi Marjaana täräyttää jonkun onnettoman juttulinkin, vaikkapa taas niistä jt-pedofiileistä tai muusta vastaavasta. Sellaisia linkkejä jo tuossa vähän rapsauttelin häneltä poikki. Tasapuolisuuteni on kovassa koetuksessa sinun pyyntösi johdosta.
Haluaako Rauli keskustella niistä jt-pedofiileistä vai eikö halua? :wtf:
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Rauli Toivosen uusin blogaus

Viesti Kirjoittaja Tony »

Raulia taitaa myös harmittaa ettei saanutkaan ketään innostumaan väittämään otsikkonsa mukaisesti, että Jehovan todistajat vievät ihmisten rahat. Päinvastoin väittämä teilattiin keskustelijoiden toimesta. Saattaa olla hämmentävää, kun ihmiset eivät olekaan niin harhaluuloisia kuin Rauli ja Jehovan todistajat kuplassaan ymmärtävät.

Ihmetyttää myös Raulin omaehtoinen pedofiiliteemaan toistuva nostaminen, vaikka se näyttää olevan Raulille samalla kuin punainen vaate.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vastaa Viestiin