Erosin Jehovan todistajista

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Shamaani kirjoitti:En ymmärrä tätä "maistraattidissausta". :eh: Jos joku kokee sen kirjeen haluavansa viedä, niin eihän siinä mitään; hoituu se asia niinkin. Itse tosin näen asian toisinpäin.
Vaikeaa se varmaan on, kun kukaan ei ole dissannut sitä. ;)

Ehkä juurikin se ettei maistraatin kautta tehdyt asiat vaikuta välttämättä oikeasti mihinkään, kuten esim. itselleni tuli vastaus etten maistraatin mukaan todistaja koskaan ollutkaan, sai minut pohtimaan asiaa. Samoin kuin se että tiedän näitä jotka kuitenkin jonkun ajan päästä haluavat sen kirjeen srk lähettää.

Mutta kukin miten parhaaksi näkee. :)

Tonyn mainitsema karttamisen välttäminen on kyllä vahva syy olla kirjoittelematta minnekään ja olla tekemättä huomiota, vaan hiipuu vain pois. On tuo vaan yksi perkele koko järjestö.
Shamaani

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

Verilettu kirjoitti:itselleni tuli vastaus etten maistraatin mukaan todistaja koskaan ollutkaan, sai minut pohtimaan asiaa.
Ymmärrettävää. Vaikeahan sitä on erota sitä kautta, jos ei kirjoilla ole. :roll:
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Se kertoo siitä ettei sillä maistraatilla ole todistajille järjestönä mitään merkitystä. Eli monet vain maistraatin kautta eronneista ovat edelleen lahkon luvuissa mukana. Vaan eipä tuolla välttämättä ole väliä, ja tosiaan karttamisen minimoimiseksi kannattaa olla kirjoittamatta oikeaa erokirjettä.

Ihan jos jotain kiinnostaa oma tilanne, kuuluuko johonkin uskontokuntaa "maailmallisessa" järjestelmässä, niin oman tilanteensa voi tarkistaa Väestörekisterikeskuksen sivuilta. Kirjautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen
Eteisvahti
Viestit: 96
Liittynyt: 17.07.2015 09:25

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Eteisvahti »

Miten tämä maistraattiin Jehovan todistajuutensa ilmoittaminen on sopusoinnussa esim. viime kesän konventin bunkkerivideoiden kanssa kun "vainoajat" voivat tulostaa listan kaikista Suomen Jehovan todistajista henkilötietoineen muutamalla hiiren klikkauksella?
His name is Robert Paulson.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Tony »

Eteisvahti kirjoitti:Miten tämä maistraattiin Jehovan todistajuutensa ilmoittaminen on sopusoinnussa esim. viime kesän konventin bunkkerivideoiden kanssa kun "vainoajat" voivat tulostaa listan kaikista Suomen Jehovan todistajista henkilötietoineen muutamalla hiiren klikkauksella?
Hyvä huomio. Järjestössä ei ehkä mietitty tätä(kään) loppuun asti.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Että monia eronneita pidetään edelleen lahkon kirjoissa.

Miksei. Jos ne ovat kuulleet natsien tempuista. Goebbels (oli viralliselta nimeltään propagandaministeri) suunnitteli ennen natsien valtaanpääsyä (= parlamenttienemmistö) natsinäytelmiä, jossa natsit marssivat jonkin torin poikki, ja torin jälkeen kääntyivät ikään kuin varkain takaisin sivukadun kautta, ja uudestaan marssiessaan loivat kuvaa, että natseja oli paljon.

Ertityisesti Japanissa on kanta romahtanut, ja vaikea siellä sen jälkeen kasvaa.
Tanskan yhteisö taisi saada tällin siitä että verensiirtohoitoa tarvinnutta lasta piti poliisin ottaa kiinni karkuunmeneviltä vanhemmiltaan. Eikä elo liene kasvavaa.

Nettipalstoilla todistajat mielellään antavat väitteen että eronneet palaisivat.
Kaikkiaan olisi parasta saada eroamiset myös lahkon omiin papereihin.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Eteisvahti kirjoitti:Miten tämä maistraattiin Jehovan todistajuutensa ilmoittaminen on sopusoinnussa esim. viime kesän konventin bunkkerivideoiden kanssa kun "vainoajat" voivat tulostaa listan kaikista Suomen Jehovan todistajista henkilötietoineen muutamalla hiiren klikkauksella?
Itse arvelen tästä asiasta näin: Se ei ehkä nykyään olekaan jehovantodistajille enää suotavaa kuulua maistraatissa määriteltyyn jehovan todistajien uskonnolliseen yhdyskuntaan.
Mutta siitä ei tehdä kuitenkaan numeroa seurakunnassa, jos kuuluu. Eikä vanhimmatkaan enää puhu koko maistraatista yhtään mitään.

Kuten huomautitkin, eihän se olisi järkevää vainojen aikana jos virkavalta saisi jostain listalta nimet suoraan, ketkä on jehovantodistajia ja pääsisivät vainoamaan näitä helposti.

Mut 1980-luvulla kun kävin kasteella, niin minua vanhin ihan kehoitti menemään maistraattiin tekemään ilmoituksen että kuulun ja menin ja tein. Mutta monet jt:t eivät silloinkaan tehneet, koska varmaan ajattelivat juuri tätä vaino-jutskaa, että miten siinä sitten kävisi.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Shamaani

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

Olen yllättynyt! Vanhimmat soittivat minulle. Toinen yritti soittaa aikaisemmin jo, mutta ajattelin sen olevan vain muistonviettokutsusoitto joten en vastannut.

Nyt uusi vanhin (ilmeisesti muuttanut alueelle sinä aikana kun en ole ollut toiminassa mukana) soitti. En tiennyt nimeä niin soitin takaisin ja sitten älysin että kyseessä vanhin, kun sanoi että halusivat tulla kahdestaan keskustelemaan erostani...
Sanoin suoraan että ei käy, en suostu tapaamaan koska olen jo virallisesti eronnut. Sitten sanoin että tiedän teidän tulevan kahdestaan että teillä on sitten asialle kaksi todistajaa, lisäsin myös että en aio enää vastata uusiin yhteydenottoihin koska sitten teillä on kaksi erillistä todistajaa myös. Sitten keskusteltiin ja jankattiin edestakaisin siitä että kumpiko eroaminen on virallista. Tuntui itsestä vähän siltä että hän yritti vetää auktoriteettikorttia esiin tällä jankkaamisella, mutta se tippui aina siinä kohdassa kun toistin että en suostu tapaamaan enkä allekirjoittamaan mitään uusia, erillisiä eropapereita. Sitten lisäsin että tässä asiassa ei minulla ole ongelmaa, ongelma on teidän puolella (jos eivät suostu hyväksymään maistraattieroa niin ei todellakaan ole minun ongelmani!). Sitten keskustelin myös kasteiästä, pakotteesta, omalla kohdallani tapahtuneesta diagnosoidun masennuksen ja lääkityksen loppumisesta lähdön jälkeen, yms.
Hän alkoi puhua sitten kasteesta että vihkiydytään Jehovalle jne., ihan kuin en tietäisi mitä olen uskonut tai he edelleen uskovat. Sanoin vaan että en tiedä uskoinko edes koko hahmon (viitaten tuolla Raamatun olevan vain tarinoita) olemassa oloon kasteelle mentäessä, vaan kyseessä oli enemmänkin vertaispaine. Hän sitten jossain vaiheessa lisäsi että ikävä tilanne kun tällainen on eka kontakti meidän välillä, että olisi kuulemma ollut kiva tutustua minuun jne. Että mitä, onko tämä seuran joku taktiikka? Kerran vanhin sanoi minulle että saataisiin minusta hyvä vanhin vaikka ihan varmana tiesi että en ole yhtään seuran mukaan "kunnollinen" eli hengellinen?
Kyselin myös että mitenkäs nyt tilanteessa edetään? Tarkoitin sitä että "erotetaanko" minut uudestaan lavalta, mutta hän kait ymmärsi etenemisen hieman eritavalla kun palasi taas siihen tapaamiseen ja eropapereihin. Olisi kuulemma tuonut asiaan lopullisuuden tuntua jos olisin suostunut (meinaako tuo ihan oikeasti että olen muka edelleen "toimeton" heidän silmissään vaikka sanoin suoraan että en enää ole Jehovan todistaja? Oikeastikko se kahden todistajan sääntö on noin vahva?).

En muista tarkkaa järjestystä missä ne asiat käytiin mutta tuommosista ainakin puhuttiin. Parikymmentä minuuttia se puhelu kesti ja tuntui suurelta osin olevan vaan jankkaamista siitä, että suostunko tapaamaan tai suostuvatko he hyväksymään maistraattieron.

Saapa nähdä mitä nyt tulee tapahtumaan, jos mitään.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Tony »

Shamaani kirjoitti:Kyselin myös että mitenkäs nyt tilanteessa edetään? Tarkoitin sitä että "erotetaanko" minut uudestaan lavalta, mutta hän kait ymmärsi etenemisen hieman eritavalla kun palasi taas siihen tapaamiseen ja eropapereihin. Olisi kuulemma tuonut asiaan lopullisuuden tuntua jos olisin suostunut (meinaako tuo ihan oikeasti että olen muka edelleen "toimeton" heidän silmissään vaikka sanoin suoraan että en enää ole Jehovan todistaja? Oikeastikko se kahden todistajan sääntö on noin vahva?).
Näyttäisi olevan. Ja miksi ei olisi. Jos se on printattu järjestön vaatimiin toimintamalleihin, vanhinten on noudatettava sitä eikä heillä ole muita mahdollisuuksia. Toki tekevät asiat itselleen ihan turhaan vaikeaksi, kun maistraatin ero on joka tapauksessa lainvoimainen.
Paimentakaa Jumalan Laumaa kirjoitti:3. Eroamisesta saattaa olla kyse seuraavissa tilanteissa:

Henkilö ilmaisee päättäväisesti, ettei hän enää halua olla Jehovan todistaja. Komitean tulee ensin yrittää puhua hänen kanssaan ja auttaa häntä hengellisesti, jos hän suostuu siihen (Gal. 6:1). Haluaako hän todella erota, vai eikö hän vain enää halua olla aktiivisesti seurakunnan yhteydessä? Onko taustalla epäilyksiä tai masennusta? Jos hän pysyy järkkymättä kannassaan, häntä tulisi pyytää esittämään se kirjallisesti ja vahvistamaan se allekirjoituksellaan. Jos hän ei halua tehdä siten, ne henkilöt, jotka ovat hänen eroamispyyntönsä todistajia, laativat asiasta kirjallisen lausunnon luottamuksellista arkistoa varten ja allekirjoittavat sen.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Shamaani

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

Kiitos lainauksesta! Katsotaanpas...
Henkilö ilmaisee päättäväisesti, ettei hän enää halua olla Jehovan todistaja.
Tehty. Nyt kahdesti. Hänen mielestään kait vasta kerran.
Komitean tulee ensin yrittää puhua hänen kanssaan ja auttaa häntä hengellisesti, jos hän suostuu siihen. Haluaako hän todella erota, vai eikö hän vain enää halua olla aktiivisesti seurakunnan yhteydessä?
Soitto lienee yritys puhua kanssani ja toisella kerralla tärppäsi kun en tiennyt uuden vanhimman nimeä. Molempia oikeastaan. Yksittäisten todistajien kanssa olen tekemisissä aina välillä. Vain siksi että omalta osaltani haluan olla aito ystävä, ketä ei erota joku näkemysero.
Onko taustalla epäilyksiä tai masennusta?
Oli.
Jos hän pysyy järkkymättä kannassaan, häntä tulisi pyytää esittämään se kirjallisesti ja vahvistamaan se allekirjoituksellaan. Jos hän ei halua tehdä siten, ne henkilöt, jotka ovat hänen eroamispyyntönsä todistajia, laativat asiasta kirjallisen lausunnon luottamuksellista arkistoa varten ja allekirjoittavat sen.
Pyydettiin mutta en suostunut. Nytkö tämä yksittäinen vanhin sitten kirjoittaa jonkun tarinan minusta johonkin ja olen "erotettu" ja ensi torstaina tulee ilmoitus? Tosin tuossa säännössä puhuttiin vanhimmista monikossa ja hän oli yksin...

Hieman kornia koska hän ei tunne minua edes kasvoilta ja päinvastoin - tai ainakaan nimi ei tuo mieleen yhtään ketään...
Vempula
Viestit: 372
Liittynyt: 05.04.2015 09:04

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Vempula »

Shamaani kirjoitti:Nytkö tämä yksittäinen vanhin sitten kirjoittaa jonkun tarinan minusta johonkin ja olen "erotettu" ja ensi torstaina tulee ilmoitus? Tosin tuossa säännössä puhuttiin vanhimmista monikossa ja hän oli yksin...
Saattavat tietysti soittaa konferenssipuhelun tai järjestää siten, että puhelua kuuntelee useampi kuin yksi vanhin. Yrittävät saada sinut sitten sanomaan, ettet halua olla enää jehovantodistaja.
Shamaani

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

Vempula kirjoitti:
Shamaani kirjoitti:Nytkö tämä yksittäinen vanhin sitten kirjoittaa jonkun tarinan minusta johonkin ja olen "erotettu" ja ensi torstaina tulee ilmoitus? Tosin tuossa säännössä puhuttiin vanhimmista monikossa ja hän oli yksin...
Saattavat tietysti soittaa konferenssipuhelun tai järjestää siten, että puhelua kuuntelee useampi kuin yksi vanhin. Yrittävät saada sinut sitten sanomaan, ettet halua olla enää jehovantodistaja.
Sillä minä sitä sanoinkin hänelle, että tämän puhelun jälkeen en vastaa enää. Että seuraavaksi sitten teitä on enemmän siellä ja puhelimessa kaiutin päällä.

Joku voi tietty ajatella että minun osalta ihan lapsellista toimintaa, mutta itse näen sen niin että en enää suostu siihen kyykytykseen. Varsinkaan kun en enää edes laillisesti ole todistaja, joten minä en vastaa elämästäni enää Vanhin-titteliä kantaville ihmisille. Osaltaan pistän kapuloita rattaisiin myös koska heidän tulee kunnioittaa päätöstäni. Ero on laillinen ja virallinen, sanoi heidän salapoliisimanuaali mitä tahansa.
Vieras

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Miks ne on vaatimassa allekirjoitettua erokirjettä kun itte erottavat suullisesti?
Ja anominen takaisin kirjallisesti.
Pikkupomot saa sen vallan tunteen vai.
Maistraatista menee kirje ainakin eroaville ja tieto pitäis mennä päätoimistoon.
Tsemiä kaikille maistraatin kautta eronneille :thumbup:
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Shamaani kirjoitti:Joku voi tietty ajatella että minun osalta ihan lapsellista toimintaa, mutta itse näen sen niin että en enää suostu siihen kyykytykseen. Varsinkaan kun en enää edes laillisesti ole todistaja, joten minä en vastaa elämästäni enää Vanhin-titteliä kantaville ihmisille.
Ihan ymmärrettävästi voi jäädä päälle jonkinlainen alamaisuus vanhimmistoa kohtaan, ainakin itselleni näin kävi. Oikeasti oma toimintasi ei ole lapsellista, pelkästään näiden amatööripoliisien toiminta on.

Itselläni kävi hyvä tuuri: vanhin jolle soitin, oli aika nuori ja sitä rennompaa osastoa. Kerroin eroavani ja hän totesi, että “ookoo, tuu sit äkkiä takaisin.” Jouduin ehkä laittamaan vielä paperin perään, asia on häipynyt muistista. Muutamia tuttuja vanhimpia on käynyt vahingossa ovella, mutta eipä ole vainonneet.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Shamaani

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

Vieraas kirjoitti:Ihan ymmärrettävästi voi jäädä päälle jonkinlainen alamaisuus vanhimmistoa kohtaan, ainakin itselleni näin kävi. Oikeasti oma toimintasi ei ole lapsellista, pelkästään näiden amatööripoliisien toiminta on.
Kiitokset tuesta!

Eilisen ja tämän päivän olen tehnyt jotain jännää! Sanoin sukulaisille ja parille todistajaystävälle, että en enää ole mukana. Vastaanotto ollut suurelta osin mitä arvata saattaa, mutta on hieman lievempääkin kantaa mukana. Saa sitten nähdä kauanko nämä tämänhetkiset asemat pysyvät ja mihin suuntaan asiat ohjautuvat.

Jostain syvältä kumpusi tietynlainen halu avautua lähimmille ihmisille, että en enää ole Jehovan todistaja. Syynä se että sain eilen viestin puhelimeen tutulta, mikä oli muistonviettokutsu. Ajattelin että kerta jo sanoin suorat sanat vanhimmalle puhelimessa niin antaa nyt mennä sitten kaikki kerralla että tietävätpähän nyt. Jotenkin vain tuli se fiilis, että nyt riittää. Oli aina niin outo olo, kun olin muiden lähettyvillä kun eivät tienneet. Loput ihmisistä saavat asian hyvinkin nopeasti tietoonsa kun sana leviää.

Jostain syystä tuli vanha tuttu fiilis, josta luulin jo päässeeni eroon kauan sitten: "mitä jos?". Miksiköhän? Jos sen jättää omaan arvoonsa niin tietyllä tavalla kuitenkin huojentunut olo, mutta myös surullinen. Välillä itkukin päässyt ja varmaan menee itselläkin pari päivää sulatellessa.
Vastaa Viestiin