Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Tony »

Teologi ja tietokirjailija Aila Ruoho julkaisi jo neljännen kirjan hengellisen väkivallan aihepiiristä. Uusin kirja käsittelee pelkoa ja pelon käyttämistä vallan välineenä epäterveissä hengellisissä yhteisöissä.

Pyhät, pahat ja pelokkaat kuvaa hengellisiä pelkoja ja niistä syntyneitä mielenterveysongelmia kymmenessä uskonnollisessa yhteisössä. Tiedostavatko kontrolloivien hengellisten yhteisöjen valtaapitävät jäsentensä ahdistuksen? Miksi ihmisten tuskaan ei puututa? Eikö lauma pysy kasassa ilman pelkoa?

http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s717.html

YLE:n aamussa tänään: Harmageddon ja demonit arkisia kuin maito jääkaapissa – epäterveet uskonnolliset yhteisöt hallitsevat pelolla

Kuva

IS: ”Smurffilelut olivat demonien vallassa ja liikkuivat” – uutuuskirja paljastaa karun totuuden Suomen uskonnollisista yhteisöistä

Aamulehti: Uusi kirja kertoo pelottelusta uskonnollisissa yhteisöissä – Jehovissa voimakkain pelon ilmapiiri

IL: Uutuuskirja kertoo pahojen henkien pelosta uskonnollisissa yhteisöissä - "smurffilelut olivat demonien vallassa"

MTV: "Eniten pelkäsin sanaa petting" – Hengellisten yhteisöjen tiukat säännöt ahdistavat lapsia ja nuoria
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Kohta taas joku pastori kirjoittaa HS:n yleisön osastolle että miksi mukavia todistajia kiusataan ja vainotaan. Eivät ole pastorille uskoaan tuputtaneet, rehellisiä tavallisia ihmisiä. Kiva on ollut kahvitella, heillä on aikaa jutella.
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Hienoa Aila! Tartuit taas hyvään aiheeseen kirjassasi :)

Tuo pitää lukea kyllä heti kun ehtii.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
ModestMuse
Viestit: 145
Liittynyt: 12.12.2016 21:52

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja ModestMuse »

Hyvä nähdä, että demoneilla pelottelusta Jehovan todistajien keskuudessa puhutaan julkisessa mediassa.
Mulla itsellä ainakin oli lapsuudessa tosi voimakkaita pelkotiloja henkimaailman suhteen.
Aina peloteltiin ja muistutettiin että Saatana ja demonit tarkkailevat ja yrittävät löytää heikkouksia miten mun uskollisuuden Jehovalle sais rikottua.
Sit aina kerrottiin kaiken maailman urbaaneja legendoja ja tarinoita, kuinka demonit oli hyökännyt jonkun kimppuun, kuulin lapsena monia tarinoita kuinka demonit oli hakannut raskaana olevan naisen ihan mustelmille ympäri kehoa ja raiskannut useita ihmisiä. Tosi tervettä keskustelua lapsen ympärillä! :clap:
Sit kun olin aivan itku kurkussa peloissaan näistä tarinoista, "lohdutettiin", että noh ne nyt vaan on tosiasioita, eikä sille voi mitään, pitää vaan turvautua entistä tiukemmin Jehovaan. Samoin sanottiin kun pelkäsin vainoja lapsena aivan kuollakseni. :roll:
Truth Does Not Fear Investigation.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Mikäli Ailan kirjaa itselleen mieluilee, Adlibris ei ole valinnoista huonoin.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Tony »

Aloitukseen lisätty Maikkarin juttu.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vempula
Viestit: 372
Liittynyt: 05.04.2015 09:04

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Vempula »

Lisää löylyä. Veikko Leinosenkin kommentti mahtuu mukaan:

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005117644.html
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Siinähän se oli ensimmäisessä lauseessa taas:
Jehovan todistajien mukaan kaikkien lasten ja vanhempien välillä on aina rajanvetoa, mutta se ei johdu yhteisöstä
. Näin näppärästi syytetään yksilöitä jälleen
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
ModestMuse
Viestit: 145
Liittynyt: 12.12.2016 21:52

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja ModestMuse »

Tyypillistä JW-ajatuksenjuoksua taas Leinoselta...

"Hänen mukaansa ne eivät kuitenkaan johdu yhteisöstä."
Eipä tietenkään, ei meidän rakkaassa Vartiotorni-seurassa voi olla vika!

”Ne ovat tapauskohtaisia"
Huoh, niinkuin kaikki tuhannet hyväksikäyttötapaukset joista ei järjestelmällisesti kerrottu poliisille.

" Suurin ongelma Jehovan todistajien lapsilla on olla koulukiusattu eli joutua muiden kiusaamaksi”
Eli johtopäätös on, että maailmalliset lapset on ne jotka meidän Jehovan todistaja-lapsia kiusaa!! Saatanan Maailman vika!!!
Vempula kirjoitti:Lisää löylyä. Veikko Leinosenkin kommentti mahtuu mukaan:

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005117644.html
Truth Does Not Fear Investigation.
Pulu

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Pulu »

Tuota smurffijuttua en kuullut koskaan ollessani mukana. Voisin väittää sitä höpöhöpöksi, elleivät tuntemani lähteneet olisi myöhemmin tuosta kertoneet. Uskomatonta, rehellisesti sanottuna. Mistä lie moinen juttu lähtenyt liikkeelle.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Pulu kirjoitti:Tuota smurffijuttua en kuullut koskaan ollessani mukana. Voisin väittää sitä höpöhöpöksi, elleivät tuntemani lähteneet olisi myöhemmin tuosta kertoneet. Uskomatonta, rehellisesti sanottuna. Mistä lie moinen juttu lähtenyt liikkeelle.
En minäkään smurffijuttua kuullut aikoinaan, kun olin mukana. Saattaa olla että se on 1990-luvun loppupuolen juttu tuo, kun olin jo liuennut pois järjestön piiristä.

Mut sitten 1980- luvun lopussa oli muita kummallisia juttuja: esim Kuunuu-nimisestä demonista josta ihan Herätkää-lehdestä luin pidemmän artikkelin.

Hyväuskoisena hölmönä kun sen luin, niin se vahvisti uskoani ja kentällä sitten -hätääntynyt ilme naamallani- yritin todistella ihmisille ovilla, että "lukekaa vaikka itse tästä ja ottakaa tämä Herätkää-lehti, että tietäisitte että se on totta - että se Kuunuu-demoni pahoinpiteli yhtä naista pitkän aikaa, kunnes siitä tuli jehovantodistaja jne..."
No, eräskin ovenavaaja(mies) sanoi vaan että "No se nyt kyllä on IHAN höpöä" ja pisti oven kiinni vaivautunut ja hämmästynyt ilme naamallaan.

Että on nuita juttuja ollut kaikenlaisia ja tuo smurffi-juttu voi olla tullut uudempien sukupolvien myötä.
Mutta voihan se toisaalta olla luulokin. En voi kieltää etteikö olisi, koska en ole smurffi-juttuihin perehtynyt.

Mutta tuo Kuunuu-demonin riivaus jutun luin aikoinaan Herätkää lehdestä ja se on jäänyt mieleen ihan oikeana järjestön keksimänä kauhutarinana, jolla kait saatiin uskonkiimaa valettua jäsenistöön että innokkaammin tekisivät kenttätyötä. Ja minuunkin se tosiaan vaikutti.

Syntymä-jehovantodistajiin se Kuunuu ei niin näyttänyt tepsivän, eivät ainakaan puhuneet siitä mitään. Eikä kukaan siitä Kuunuusta oikeastaan puhunut mitään seurakunnassa. Taisin olla seurakunnan ainoa tosi herkkäuskoinen ihminen.

Mut elämä opettaa, ollaansiitä iloisia eikä uskota enää satuihin.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Tony »

Pulu kirjoitti:Tuota smurffijuttua en kuullut koskaan ollessani mukana. Voisin väittää sitä höpöhöpöksi, elleivät tuntemani lähteneet olisi myöhemmin tuosta kertoneet. Uskomatonta, rehellisesti sanottuna. Mistä lie moinen juttu lähtenyt liikkeelle.
Smurffilegenda lähti (ymmärtääkseni 80-luvulla) jostain jenkkiläisestä seurakunnasta ja on levinnyt melko laajalti. Varmaan aika tuurissaan missä sitä sitten on kuullut, sen verran korkealentoinen tarina jopa Jt-legendaksi. Tarina meni niin, että jollain muksulla oli ollut kokouksessa Smurffi-lelu mukana, joka oli puraissut lasta sormeen ja juossut nauraen salista ulos.

Tapauksesta on myös harvinaista videomateriaalia. Ajasta 4.50 ->

"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Nyt on pakko kysyä, kuka tommosta parodiaa tekee :D En oo nauranu aikoihin näin pahasti, kun tuota videota katoin. Yhdessä videossa kaikki ne stereotypiat ja kummallisuudet mitä omanakin aktiiviaikana koki monesti.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Tony »

Joku entinen Jt tietenkin. :P Sen tarkempaa tietoa ei ole. Samaa sarjaa löytyy tuubista pari muutakin videota.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Tuo video tuntuu olevan tosiaan parodiaa. Nuo ihmisten äänet esimerkiksi. Niissä on jotain samaa monotonisuutta ja eloisuuden puutetta kuin oikealla salillakin aikoinaan näin. Tietysti hieman väännetysti korostetun liioiteltuja, mutta jotain samaa niissä on. Jotain vaikertavaa mongerrusta.

Ja nuo pikkunaperot on kuvattu huvittavasti.

Hyvä video.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Vastaa Viestiin