Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Olin Jehovantodistajain järjestössä jotenkin mukana lähes koko ikäni, ja totesin että ainakaan siellä ei toteutunut uskonnonvapaus eikä edes mielipiteen vapaus.
Se oli yksi niistä lukuisista syistä miksi halusin siitä pois.

Sen jälkeen aloin etsiä ihmisiä tai yhteisöä jotka tuntevat sydämmessään samoin. Yhteisöä jossa saa vapaasti esittää mielipiteensä, joutumatta silti erotetuksi yhteisöstä, tai muuten pilkan alaiseksi mielipiteensä vuoksi.

Olen jo aikaisemminkin tuonut esille arvostukseni tästä keskustelupalstasta, että se on opettanut minulle paljon ja myös muuttanut jonkin verran ajatusmaailmaani jopa myönteisellä tavalla.

Tällä keskustelupalstalla olen myös toivonut löytäväni jonkillaisen vastauksen ikuiseen kysymykseen ...Miksi olemme täällä, kuka, mikä, tai ketkä on kaiken takana, vai eikö kaiken takana ole mitään?

Jehovantodistajista erkaantumisen jälkeen minulle kuitenkin jäi korvieni väliin ajatus, että tällä kaikella täytyy olla jokin suunnittelija, joka on paljon älykkäämpi kuin me ihmiset, olkoon se suunnittelija tai suunnittelijat sitten persoonia tai ei ..persoona/nia, esim luonto.

Tähän kysymykseen ei luonnollisesti löydy vastausta tältä keskustelupalstalta...koska sitä ei löydy muualtakaan, löytyy vain uskomuksia.

Tämän avauksen teemaan mennäkseni, löytyyko tältä keskustelupalstalata uskonnon ja mielipiteen vapaus ?

Eräänlainen vastaus siihen tuli avauksessa "uskonnollisia kokemuksia", esitin ko. avauksen teeman mukaisesti oman "uskonnollisen kokemukseni", mutta seurauksena oli hyvin katkeraa pilkkaa ja häväistystä silloisen tuntemukseni esilletuomisesta.
Olin pakoitettu poistamaan oman kertomukseni "uskonnollisesta kokemuksesta.

En hetkeäkään kuvitellut tähän keskustelupalstaan liittyessäni, että minut pakoitetaan muuttamaan ajatuskantaa myös kaiken suunnittelijan olemassa olosta vain sillä perusteella että se on vain uskomus, niinkuin on uskomus myös se, että kaikki on lähtenyt tyhjästä.

Kuitenkin toivon kaikkea hyvää tämän keskustelupalstan osanottajille, mutta toivomukseni on, että pilkka ja häväistykset jätettäisiin pois toisin ajattelevia kohtaa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Tämän avauksen teemaan mennäkseni, löytyyko tältä keskustelupalstalata uskonnon ja mielipiteen vapaus ?
Minun mielestäni löytyy! Löytyykö vapaus olla eri mieltä? Saako sen ilmaista vai pitääkö silitellä ja taputella selkään?
En hetkeäkään kuvitellut tähän keskustelupalstaan liittyessäni, että minut pakoitetaan muuttamaan ajatuskantaa
Jokaisella on oikeus omiin kantoihinsa ja olla mitä mieltä milloin mistäkin, puolesta ja vastaan.
mutta seurauksena oli hyvin katkeraa pilkkaa ja häväistystä silloisen tuntemukseni esilletuomisesta.
Viittaat minun vastaukseeni, sillähän ei ole mitään tekemistä sinun kanssasi ja kokemasi kanssa, katkeruus oli suunnattu tälle "Jumala" tyypille joka antaa toisten kuolla samaan aikaan kun hälventää toisten sumuja. Sillä ei ole mitään tekemistä sinun kanssa. Pilkkaa ja häväistystä? -> paskanmarjat.
mutta toivomukseni on, että pilkka ja häväistykset jätettäisiin pois toisin ajattelevia kohtaa.
Minä saan ja aion jatkossakin esittää mielipiteeni jumalista jos koen näiden olevan epäoikeudenmukaisia. Jos se kielletään, missä uskonnon ja mielipiteenvapaus silloin on?

Turhaan poistit kokemuksesi, se oli hyvä esimerkki siitä kuinka perseestä tämä jumala mielestäni on.

Taisit hoksata itsekin kuinka perseestä ja se tässä varmaan sinua eniten kaivelee.

Mutta melko normaaliahan tämä, kun antaa tästä yliluonnollisesta luojatapauksesta kritiikkiä, siihen uskova suuttuu ,uhriutuu ja haluaa vaientaa siihen kohdistuvat kriittiset mielipiteet.


Miten olis, laitetaanko vaikka ylläpidon toimesta minulle kuukauden banni kun haukuin jumalaa epäoikeudenmukaiseksi mulkuksi?
Viimeksi muokannut Veli-Hopea, 25.04.2017 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Tämän avauksen teemaan mennäkseni, löytyyko tältä keskustelupalstalata uskonnon ja mielipiteen vapaus ?
Löytyy, mutta on hyvä huomioida, että vapaus koskee myös kyseenalaistavia näkemyksiä ja mielipiteitä.
En hetkeäkään kuvitellut tähän keskustelupalstaan liittyessäni, että minut pakoitetaan muuttamaan ajatuskantaa myös kaiken suunnittelijan olemassa olosta vain sillä perusteella että se on vain uskomus, niinkuin on uskomus myös se, että kaikki on lähtenyt tyhjästä.
Kyseenalaistavien näkemysten esittäminen ei tarkoita, että niiden esittäjällä olisi tarkoitus pakottaa ketään uskomaan asioista tavallaan.
Kuitenkin toivon kaikkea hyvää tämän keskustelupalstan osanottajille, mutta toivomukseni on, että pilkka ja häväistykset jätettäisiin pois toisin ajattelevia kohtaa.
Samaa toivon minäkin. Asioista voidaan keskustella rakentavassa hengessä, vaikka keskustelijoiden näkemykset poikkeaisivatkin toisistaan. On kuitenkin hyvä sisäistää, että kun puhutaan uskonnollisista näkemyksistä, aihe on ikivanha ja herättänyt aina suuria tunteita suuntaan ja toiseen. Olemme siis jonkinlaisen ikivanhan dilemman äärellä, eikä sitä välttämättä saada täällä(kään) valmiiksi. (Hyvään yritykseen pääsevät Esko Valtaoja ja piispa Juha Pihkala keskustelukirjoissaan Nurkkaan ajettu Jumala? ja Tiedän uskovani, uskon tietäväni, joko olet lukenut? :) )

Mitä tulee kyseiseen ketjuun, sen tarkoitus oli ymmärtääkseni jakaa ja ihmetellä uskonnolliseksi koettuja kokemuksia ja niiden psykologiaa. Tähän kuuluu luonnollisesti myös kokemusten mekanismista ja syistä keskustelu. Se taas ei tarkoita sitä, että kenenkään tarvitsisi muuttaa omaa käsitystään niistä, vaikka käsitys kyseenalaistettaisiin. Toivomus toki olisi, että kyseenalaistavat kommentit eivät olisi loukkaavia. (Minkä kukin sitten kokee loukkaavaksi, on oma kysymyksensä sekin.)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

[/quote]
Tony kirjoitti...
" On kuitenkin hyvä sisäistää, että kun puhutaan uskonnollisista näkemyksistä, aihe on ikivanha ja herättänyt aina suuria tunteita suuntaan ja toiseen. Olemme siis jonkinlaisen ikivanhan dilemman äärellä, eikä sitä välttämättä saada täällä(kään) valmiiksi."

Tämä pitänee paikkansa, ja siitä syystä siihen on puututtu yhteiskunnassamme jopa lain nojalla.

Käsittääkseni Jumalan pilkka niinkuin myös uskomuksien pilkkaaminen on kielletty lain nojalla.
Eikö tällä keskustelupalstalla tarvitse kunnioittaa lakia?
Laki täytyisi saada muutettua ja sen jälkeen velikullat voi pilkata jonkun yksityisen kunnioittamaa asiaa mielin määrin.

Minä olen aina ollut sitä mieltä, ettei Luojaa pysty kukaan pilkkaamaan oikeasti, koska se pilkka tulee useinkin juuri omaan nilkkaan. Mutta tässä kyseisessä avauksessa "Uskonnollisia kokemuksia", siinä on helppo kiertää henkilökohtainen pilkka ja sanoa sen ulottuvan vain Luojaa kohtaan. Näin ei kuitenkaan tapahdu käytännössä.
Velikultien täytyy opetella lainkunnioitusta sekä asiallisuutta kirjoituksissaan. Tämä lienee unohtunut velikullalla.

Olisi hienoa, että tälläkin keskustelupalstalla kaikki "velikullat" pystyisivät kunniottamaan lakia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalanpilkka
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jumalanpilkkaa koskevan lain ei ole tarkoitus estää arvostelua ja kritiikkiä. Jotta teko tulkitaan jumalanpilkaksi, teolta vaaditaan erityistä törkeyttä.

http://markofobbaforss.puheenvuoro.uusi ... alanpilkka
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Ja jos lain TARKOITUS edes sitä laadittaessa olisi ollut estää arvostelua ja kritiikkiä, se olis ollu paska laki. Onko Salaman Juhannustanssit -farssi jo unohtunut?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Tämän avauksen teemaan mennäkseni, löytyyko tältä keskustelupalstalata uskonnon ja mielipiteen vapaus ?
Ainakin minä olen saanut aivan vapaasti mainita esimerkiksi Hammaskeijun ja myöhemmin Lentävän spaghettihirviön, ei minua ole siitä vainottu.
Eräänlainen vastaus siihen tuli avauksessa "uskonnollisia kokemuksia", esitin ko. avauksen teeman mukaisesti oman "uskonnollisen kokemukseni", mutta seurauksena oli hyvin katkeraa pilkkaa ja häväistystä silloisen tuntemukseni esilletuomisesta.
Olin pakoitettu poistamaan oman kertomukseni "uskonnollisesta kokemuksesta.
Kun luin sen, niin itselle tuli mieleen hieman toisenlainen asetelma jumalan, rukousvastauksen ja sumun suhteen. Pohdin sitä kuinka todennäköistä olisi, että jos vaikka vaan maailman kristityt saisivat sumun pysymään poikkeuksellisesti jossain esimerkiksi tasan yhden vuoden ihan vaan rukoilemalla?

Itsellä on jokaisen havaitsemani tähdenlennon kohdalla esittämäni toive toteutunut, toivon aina, ettei se putoaisi päähäni. Kannattaa toivoa todennäköistä, rukoiluun pätee sama mekanismi.
En hetkeäkään kuvitellut tähän keskustelupalstaan liittyessäni, että minut pakoitetaan muuttamaan ajatuskantaa myös kaiken suunnittelijan olemassa olosta vain sillä perusteella että se on vain uskomus...
Keskustelupalstalla kysytään perusteita väitteille, ei kenenkään ajatuksia hallita.
...niinkuin on uskomus myös se, että kaikki on lähtenyt tyhjästä.
Olen jo tuonut sinulle esille, että tuo on uskovaisten olkinukke, luonnontieteessä ei tuollaista esitetä.
Kuitenkin toivon kaikkea hyvää tämän keskustelupalstan osanottajille, mutta toivomukseni on, että pilkka ja häväistykset jätettäisiin pois toisin ajattelevia kohtaa.
Itse näen täällä pilkan ja häväistyksen asemesta suurempana ongelmana väitteet, joita ei perustella ja oleelliset kysymykset joihin ei vastata.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Olisi hienoa, että tälläkin keskustelupalstalla kaikki "velikullat" pystyisivät kunniottamaan lakia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalanpilkka
Mahdollinen lain rikkominen ratkaistaan oikeudessa, sinä et ratkaise onko raja ylitetty. Niinpä sinulla on mahdollisuus tehdä vaikka minusta tutkintapyyntö poliisille. Sitä ennen sinun on turha pitää asiaa käsiteltynä ja ratkaistuna.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kaarmis kirjoitti:Onko Salaman Juhannustanssit -farssi jo unohtunut?
No, ei. Mun mielessäni se säilyy lopun ikäni, paitsi jos en dementoidu. Kyllä sen muistaa, kun kirkkoherra tuli mun, 16-vuotiaan pojanklopin, duunipaikalle jotain nimenkeräyslistaa esittämään ja sitten hermostui, kun en suostunut allekirjoittamaan, perustellen kantaani sillä, etten kyseistä kirjaa ollut lukenut. Voi, että se sähisi siitä vielä pitkään, aina kun mut näki. Ainakaan silloin ei mielipiteen vapaus oikein ottanut toteutuakseen, mutta elettiinkin 60-lukua.

Ed. lisätty sana vapaus.
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 25.04.2017 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Ainakin minä olen saanut aivan vapaasti mainita esimerkiksi Hammaskeijun ja myöhemmin Lentävän spaghettihirviön, ei minua ole siitä vainottu.
Mielestäni molemmat nämäkin mulkkuja.
Jos tämä mielipide rikkoo lakia, niin kaipa minut pitää linnaan heittää.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Kaarmis kirjoitti:Onko Salaman Juhannustanssit -farssi jo unohtunut?
Tuskin tuon poliittisen jupakan muistelu juurikaan mitään muuttaa tai muuttaisi uskonnon kentässä. Siellä tapellaan ja tuomitaan verissä päin kilpailevia uskonnollisia näkemyksiä, ainainen riitely oikeassa olemisesta on uskontojen peruskäyttövoima.

Tilanne muuttuu metkasti kun uskonnoton sanoo mielipiteensä tai kysyy perusteluja. Jos nyt vaikka mielipiteen esittämisen vapautta ajattelen, niin minullekin on esitetty ajatus, että uskonnottomalla ei ole oikeutta kirjoitella Raamatusta. Missä sitten toteutuu uskonnonvapaus ja mielipiteen vapaus, kokemukseni mukaan harvemmin uskonnollisissa piireissä.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Joskus voi käydä niin, että loukkaantuu asiattomaksi koetusta vastauksesta ja haluaa poistaa sitten oman kirjoituksensa, koska tuli epätietoiseksi siitä että mistä loukkaava vastaus johtui. Ei siinä mitään.

Mutta jos itse on kuitenkin sitä mieltä että kirjoitus oli ihan asiallinen, niin miksi poistaa sitä vain siksi että joku vähän tavallista rankemmin arvosteli kirjoitusta.

Kirjoittelu tällä palstalla on osa kasvamista uuteen persoonallisuuteen, sellaiseen kriittiseen aikuiseen persoonallisuuteen. Emmekö haluakin kasvaa sellaisiksi , jotka kestävät rauhallisesti ja hymyssä suin kaikkein rankimpaakin mahdollista arvostelua.

Jos Jumala on olemassa, niin suuttuuko hän siitä että joku ihminen haukkuu häntä jollain rumalla nimellä? Ei varmastikaan suutu. Jumala vain hymähtää ja jatkaa omia hommiaan viitaten kinttaallaan koko asialle.

Jos Jumala ei välitä siitä että joku just haukkui häntä, niin miksi meidän ihmisten pitäisi sitten siitä välittää? Menemmekö Jumalan edelle ja yritämme suojellä häntä, vaikka hän ei tarvitse meiltä ihmisiltä yhtään mitään.

Se että poistaa kirjoituksensa, on oikeastaan merkki siitä ettei ole vielä päässyt yli siitä, että jehovantodistajina meidät oli tavallaan aivopesty loukkaantumaan verisesti aina kun jehovantodistajuutta, Jehovaa tai järjestöä arvosteltiin.

Aina kun arvostellaan , niin kannattaa kestää se . Se on osa kasvamista ja kasvaminen aikuisuuteen on oikeastaan kirjoittelun idea.

Vai haluammeko pysyä lapsina ja alamme kiukutella ja murjottaa jokaisesta loukkaavaksi kokemastamme sanasta/ lauseesta?
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Joskus voi käydä niin, että loukkaantuu asiattomaksi koetusta vastauksesta ja haluaa poistaa sitten oman kirjoituksensa, koska tuli epätietoiseksi siitä että mistä loukkaava vastaus johtui. Ei siinä mitään.

Mutta jos itse on kuitenkin sitä mieltä että kirjoitus oli ihan asiallinen, niin miksi poistaa sitä vain siksi että joku vähän tavallista rankemmin arvosteli kirjoitusta.

Kirjoittelu tällä palstalla on osa kasvamista uuteen persoonallisuuteen, sellaiseen kriittiseen aikuiseen persoonallisuuteen. Emmekö haluakin kasvaa sellaisiksi , jotka kestävät rauhallisesti ja hymyssä suin kaikkein rankimpaakin mahdollista arvostelua.

Jos Jumala on olemassa, niin suuttuuko hän siitä että joku ihminen haukkuu häntä jollain rumalla nimellä? Ei varmastikaan suutu. Jumala vain hymähtää ja jatkaa omia hommiaan viitaten kinttaallaan koko asialle.

Jos Jumala ei välitä siitä että joku just haukkui häntä, niin miksi meidän ihmisten pitäisi sitten siitä välittää? Menemmekö Jumalan edelle ja yritämme suojellä häntä, vaikka hän ei tarvitse meiltä ihmisiltä yhtään mitään.

Se että poistaa kirjoituksensa, on oikeastaan merkki siitä ettei ole vielä päässyt yli siitä, että jehovantodistajina meidät oli tavallaan aivopesty loukkaantumaan verisesti aina kun jehovantodistajuutta, Jehovaa tai järjestöä arvosteltiin.

Aina kun arvostellaan , niin kannattaa kestää se . Se on osa kasvamista ja kasvaminen aikuisuuteen on oikeastaan kirjoittelun idea.

Vai haluammeko pysyä lapsina ja alamme kiukutella ja murjottaa jokaisesta loukkaavaksi kokemastamme sanasta/ lauseesta?
Lähinnä poistaminen johtui siitä ajatuksesta, jos minun vilpitöntä "uskonnollista kokemustani" pitää käsitellä noin ala-arvoisesti, ja vastapuolella ei ole eväitä asiallisempiin vastineisiin, niin "pitäköön tunkkinsa."
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Occamin partaveitsi kirjoitti:
JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Joskus voi käydä niin, että loukkaantuu asiattomaksi koetusta vastauksesta ja haluaa poistaa sitten oman kirjoituksensa, koska tuli epätietoiseksi siitä että mistä loukkaava vastaus johtui. Ei siinä mitään.

Mutta jos itse on kuitenkin sitä mieltä että kirjoitus oli ihan asiallinen, niin miksi poistaa sitä vain siksi että joku vähän tavallista rankemmin arvosteli kirjoitusta.

Kirjoittelu tällä palstalla on osa kasvamista uuteen persoonallisuuteen, sellaiseen kriittiseen aikuiseen persoonallisuuteen. Emmekö haluakin kasvaa sellaisiksi , jotka kestävät rauhallisesti ja hymyssä suin kaikkein rankimpaakin mahdollista arvostelua.

Jos Jumala on olemassa, niin suuttuuko hän siitä että joku ihminen haukkuu häntä jollain rumalla nimellä? Ei varmastikaan suutu. Jumala vain hymähtää ja jatkaa omia hommiaan viitaten kinttaallaan koko asialle.

Jos Jumala ei välitä siitä että joku just haukkui häntä, niin miksi meidän ihmisten pitäisi sitten siitä välittää? Menemmekö Jumalan edelle ja yritämme suojellä häntä, vaikka hän ei tarvitse meiltä ihmisiltä yhtään mitään.

Se että poistaa kirjoituksensa, on oikeastaan merkki siitä ettei ole vielä päässyt yli siitä, että jehovantodistajina meidät oli tavallaan aivopesty loukkaantumaan verisesti aina kun jehovantodistajuutta, Jehovaa tai järjestöä arvosteltiin.

Aina kun arvostellaan , niin kannattaa kestää se . Se on osa kasvamista ja kasvaminen aikuisuuteen on oikeastaan kirjoittelun idea.

Vai haluammeko pysyä lapsina ja alamme kiukutella ja murjottaa jokaisesta loukkaavaksi kokemastamme sanasta/ lauseesta?
Lähinnä poistaminen johtui siitä ajatuksesta, jos minun vilpitöntä "uskonnollista kokemustani" pitää käsitellä noin ala-arvoisesti, ja vastapuolella ei ole eväitä asiallisempiin vastineisiin, niin "pitäköön tunkkinsa."
Ja kun nyt vaan ei arvosteltu sinun kokemustasi, tähän kokemukseen vastattiin :

"
Onnea hienosta siunauksesta!

On varmasti ilo ja kunnia olla noin erityisessä asemassa kaikkivaltiaan silmissä.
Kaikki eivät näitä siunauksia saa
," jne...

Tämän jälkeen alkoi jumalan arvostelu, miten milloinkin ja kenenkä avunpyyntöihin tämä vastaa, jonka koen epäoikeudenmukaisena.

Jos tähän otetaan nyt esimerkiksi "toinen jumala",Allah pikku syyniin, niin en ymmärrä tätäkään.

Hänen palvelijansa räjäyttävät itsensä tappaen mukanaan siviilejä ja viattomia lapsia, ajelevat rekoilla päälle ja ampuvat surutta "vääräuskoisia" minkä ehtivät.

Ruotsin keississäkin kuoli 11-vuotias tyttö "vääräuskoisena".

No ,tähänhän joku heittäisi heti ajatuksen ettei tuo ole Allahin tahto vaan se on ihmisten omaa tyhmyyttä ja raakuutta ja oli mitä tahansa, sanoo koraani mitä tahansa, tälläkin jumalalla olisi mahdollisuus oikaista jos tämän palvelijat tekevät väärin.

Ei se 11 vuotias tiedä olevansa mikään vääräuskoinen. Jos on, voisi Allah antaa palvelijoilleen ohjeet ettei tappaminen ole oikea tapa vaan opettaminen "oikeauskoiseksi".

Vaihtoehtoja ja tapoja olisi varmaan tziljoona erilaista, mutta tämäkään ei vaivaudu tekemään asian eteen YHTÄÄN mitään.

Omiaan kyllä siunaa rusinoilla ja neitsytvaimoilla.

Jumalia on melkoinen määrä ja kovin erikoisia ovat, eikä lippaan veto ole ensimmäisiä ajatuksia mikä mulla tulee heidän tekojensa tähden mieleen.

Haluatko lisää esimerkkejä mitä nämä eri jumalat tekevät,ovat tekemättä tai ovat tehneet?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Tuli tässä mieleen tapaus joka sattui vuosia sitten. Tekee mieli jakaa tämä niin mikäs ettei, pistetään samaan aikaan niin ei nyrpistellä viikkotolkulla vaan tämäkin aikanaan unohtuu.


Tarina on tosi.

Olinpa kerran talomiehen hommissa eräässä lastentarhassa.
Tädeistä suuri osa kuului helluntalaisiin ja aika ajoin herra Jeesus oli aiheena.

Budjetti oli tiukilla ja niinpä esimerkiksi vesivärihommissa lasten kanssa käytettiin tyhjiä viilikuppeja.

Nämä olikin sitten päässyt loppumaan ja tämä asia todetessa n. 5 minuutin päästä astui ovesta sisään eräs lähiön täti tuoden tyhjiä viilikuppeja. Hän totesi että tietää näitä käytettävän ja halusi tuoda ne lapsille.

No kovat kiitoksethan tämä täti sai ja todellakin ansaitsi ne.
Yksi helluntaitädeistä sitten totesikin että "tämä oli kyllä lahja ja siunaus jeesukselta, näin hän pitää huolta omistaan."

Kyselin siinä sitten että "oletko todella sitä mieltä että jeesuksella oli tekemistä asian kanssa ja miksi juuri hän sai tämän siunatun päivänsä."

Tähän sain vastauksen : "ihan varmasti, kyllä sinunkin pitäisi miettiä näitä asioita."


Tähän vastasin :

"Kyllä tässä jo kerkesinkin miettiä ja on todella hienoa että jeesuksen avulla saitte lisää viilikuppeja käyttöön, mutta tuossa muutama kuukausi takaperin jäi eräs 5-vuotias poika auton alle ja kuoli, eikä jeesus viitsinyt tehdä asialle mitään."

Jatkoin :

"Miksi jeesus piti viilikuppeja tärkeämpänä kuin tuota lasta,tämän perhettä ja läheisiä? , Sitäpaitsi tuolla askarteluhuoneen kaapissa on noita kuppeja vinopino entisiäkin käyttämättä."

No kyllähän tädit oli vittuuntuneita eikä siinä muutamaan päivään paljon mitään puhuttu ja tuntui että seläntakana kävivät sen jälkeen jatkuvaa keskustelua minusta, ymmärrettävää, melko paska ihminen kun olen.

No, toiset saa viilikuppeja, toisten lapset jää auton alle.

Reilumeininki.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vastaa Viestiin