Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Veli-Hopea kirjoitti:
Ompas aikamoiseen porukkaan JHVH eksynyt.
Niin enminä tiiä, kai se on ihan oikeassa paikassa kaikkien muiden palvottujen jumalien kanssa. En itse kykene erottelemaan yhtä pois muiden joukosta.


Mutta hyvä partaveitsi...Ajattelen että olemme molemmat ateisteja, uskon vain yhteen jumalaan vähemmän kuin sinä. Kun ymmärrät, miksi hylkäät kaikki muut mahdolliset jumalat, ymmärrät, miksi minä hylkään sinun jumalasi.

Sinä hylkäät satoja jumalia ilman että edes tarkistat niiden alkuperää. Se varmasti loukkaa näiden jumalien palvojia.

Niinkuin minäkään en usko juuri sinun jumalaasi, samoin se loukkaa sinua.

Onko meistä kumpikaan sitten parempi, ken tietää.


Minä voisin sanoa uskovani Ahura Mazdan olevan kaiken luoja.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ahura_Mazda

http://www.mythencyclopedia.com/A-Am/Ahura-Mazda.html

Ahura Mazdasta ja tämän veljestä voi ehkä löytää jotain yhtäläisyyksiä ja vääntöä mitä Jehovalla ja saatanallakin on, jollain tavalla.
Jos sinä et usko tähän, oletko ateisti?
Velikulta, sinä alat oppia. lisää vain kirjoituksiisi asiallisuutta,...niin hyvä tulee..

En väitä olevani parempi, mutta kaiken aikaa olen kaivannut teksteistäsi asiallisuutta, ja huomaan että toiveeni alkaa toteutua ja sanomasi menee paremmin perille myös minulle.

Itse asiassa voit olla ihan hyvä jätkä. Yhdessä välissä jo ehdin ajatella, että sinulla ei ole kaikki kotona, mutta otan mietteeni takaisin.

Asiattomuutesi peloitti monia keskustelupalstalle pyrkijöitä pois.

Huomasin myös anteeksipyyntösi ja noteeraan sen myös. Kiitos.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Itse asiassa voit olla ihan hyvä jätkä. Yhdessä välissä jo ehdin ajatella, että sinulla ei ole kaikki kotona, mutta otan mietteeni takaisin.
Tuskin ihan kaikki kotona onkaan. Minulle on pienestä asti opetettu että ellet käy kokouksissa , jumala tappaa sinut, jos et käy saarnaamassa, jumala tappaa sinut, jos et tee niin etkä näin ja teetkin noin, jumala tappaa sinut.

Mielikuvat, kauhukuvat, pelko, ahdistus ja kaikki muu mitä pienokainen kasvaessaan kokee ja tuntee, voiko edes ihan kaikki kotona ollakkaan? Uskon että kyllä näistä jälki jää.

Tappaminen, kostaminen, viha,raivo,hukuttaminen, liha tippuu luiden päältä, raskaana olevat viilletään auki ja ei, mulla ei koskaan ollu otsassa mitään leimaa.

Kai minulla on omat ongelmat ja syyni arvostella jumalaa. Tuo lista jumalista on melko pitkä, joten on melkoinen savotta alkaa tutkimaan kaikkien tekemisiä, valitsin ensimmäisenä sen joka oli lähimpänä minua ja tämä on osoittautunut minulle kauhistukseksi.

Niin ei, ei välttämättä ole ihan kaikki kotona, miten tuollaisen kasvatuksen jälkeen edes voisikaan olla...
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Hyvä Jumala olis mun mielest sellane, et vois jutella sen kaa face to face. Ja toisaalta miehenä olisi luontevampaa rakastaa ja olla yhteydessä Jumalattaren kanssa.
Näin se vaan ajatus pakkaa menemään mullakin, Raamatun UT:n verenhimoista tyyppiä en kaipaa ensisijaiseksi juttukaveriksi. Jumalatarkin saattaa lähteä juoneen mukaan kunhan osaa pelata kortit oikein.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Veli-Hopea kirjoitti:
Itse asiassa voit olla ihan hyvä jätkä. Yhdessä välissä jo ehdin ajatella, että sinulla ei ole kaikki kotona, mutta otan mietteeni takaisin.
Kai minulla on omat ongelmat ja syyni arvostella jumalaa. Tuo lista jumalista on pitkä.
Usko Jumalaan on syöpynyt sisimpäämme hyvin voimakkaasti, ja olen edelleenkin sitä mieltä, että siitä ei välttämättä ole meille vahinkoa, paitsi siinä tapauksessa, niinkuin kerroit, että Jumala peloite aiheuttaa jopa elinikäisiä traumoja.
Minulle niitä traumoja ei ole jostain syystä tullut, ja siksi ajattelutapamme on erillainen.

Minun kohdallani Jumala-usko on auttanut asioita menemään eteenpäin ja toisille taas ei. Siksi suhtautumisemme ko asiaan on erillainen.

Siitä syystä myöskin reaktioni oli hieman agressiivinen kun joku asettaa Jumala-uskoni kyseenalaiseksi.
Siksi näistä asioista keskusteleminen on vaikeaa.

Mutta me ihmiset tarvitsemme toinen toistamme ja me tarvitsemme myös keskustelukumppaneita ja toistemme ymmärtämistä, Ehkä mekin vielä joskus ymmärrämme toisiamme, vai mitä?

Myönnän myös, että ei minullakaan enää kaikki ole kotona, kun näin kirjoitan.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:...jumala tappaa sinut, jos et käy saarnaamassa, jumala tappaa sinut, jos et tee niin etkä näin ja teetkin noin, jumala tappaa sinut.
Nyttemmin kuvaannollinen huoli tulee ennemminkin siitä jumalien vaatimusten sekamelskasta. Yksi vaatii kymmennyksiä, toinen ei, kolmas ei voisi vähempää välittää, kunhan et juo lämmintä kaljaa tai arvosta turvatarkastuksia, jotka ovat synnintekoa.

Normaali-ihminen on teoreettinen malli, jota lähelle pääsee kun aluksi vaikka perustelee vakavissaan esittämänsä väitteet.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Minun kohdallani Jumala-usko on auttanut asioita menemään eteenpäin ja toisille taas ei. Siksi suhtautumisemme ko asiaan on erillainen.
Kohdallani jehovantodistajuus tärväsi koulutustani näkymättömään 1975 maailmanloppuun uskoessani. Molemmat mielipiteet tosin omiamme.
Siitä syystä myöskin reaktioni oli hieman agressiivinen kun joku asettaa Jumala-uskoni kyseenalaiseksi.
Siksi näistä asioista keskusteleminen on vaikeaa.

Miksi mielipiteitä ei saisi kyseenalaistaa, etenkin sellaisia mielipiteitä joille ei ole pohjaa tiedossa?
Mutta me ihmiset tarvitsemme toinen toistamme ja me tarvitsemme myös keskustelukumppaneita ja toistemme ymmärtämistä, Ehkä mekin vielä joskus ymmärrämme toisiamme, vai mitä?
Keskustelu on myös asiallisiin kysymyksiin vastaamista ja sellaisia olen sinulle hiljan esittänyt.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Markku Meilo kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:Minun kohdallani Jumala-usko on auttanut asioita menemään eteenpäin ja toisille taas ei. Siksi suhtautumisemme ko asiaan on erillainen.
Kohdallani jehovantodistajuus tärväsi koulutustani näkymättömään 1975 maailmanloppuun uskoessani. Molemmat mielipiteet tosin omiamme.
Siitä syystä myöskin reaktioni oli hieman agressiivinen kun joku asettaa Jumala-uskoni kyseenalaiseksi.
Siksi näistä asioista keskusteleminen on vaikeaa.

Miksi mielipiteitä ei saisi kyseenalaistaa, etenkin sellaisia mielipiteitä joille ei ole pohjaa tiedossa?
Mutta me ihmiset tarvitsemme toinen toistamme ja me tarvitsemme myös keskustelukumppaneita ja toistemme ymmärtämistä, Ehkä mekin vielä joskus ymmärrämme toisiamme, vai mitä?
Keskustelu on myös asiallisiin kysymyksiin vastaamista ja sellaisia olen sinulle hiljan esittänyt.
Ärtymyksesi ymmärtää sitä taustaa vasten, että uskoit 1975:een. Minä taas olin silloin erotetussa tilassa, joten en siihen osannut edes reakoida mitenkään, huitelin maailmalla.
Toki mielipiteitä voi kyseenalaistaa, mutta jotain on tarjottava tilalle, ja siihen sinä et ole pystynyt.
Selityksesi "alkurajähdyksistä" ym. sattumanvaraisuuksista kyllä tunnetaan ja tiedetään, mutta ne on köykäisiksi havaittu.
Minun pohjani perustuu koettuun ja nähtyyn, että tyhjästä ei voi mitään nyhjästä, siitä huolimatta, että näet sen joksikin "olkinukke" pohjaksi.

Sanoit esittäneesi minulle asiallisia kysymyksiä, voinet ystävällisesti ne minulle toistaa. Kiitos!
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Toki mielipiteitä voi kyseenalaistaa, mutta jotain on tarjottava tilalle,
Tämä on aika yleinen mielipide , mutta senkin voi kyseenalaistaa.

Miksi on jotain tarjottava tilalle?

Joulupukkia ei ole olemassa, eikä sen tilalle tarvitse tarjota muuta tilalle.

Esille laitettu lista eri jumalista on pitkä, tuskin niitä kaikkia enään palvotaan. Osa näistä jumalista on ehkä "kuollut pois" sitä mukaan kun tämän palvojatkin ovat siirtynyt menneisyyteen.

Kuitenkin silloin kun näitä palvottiin, olivat nämä jumalat palvojille ihan todellisia ja ehkä nykyisillekkin jumalille käy samoin, kunnes saattaa tulla taas uusia jumalia joita palvotaan todellisina ainoina oikeina jumalina, mitä muutkin ovat palvojilleen kenties olleet.


A-Mazda on/oli palvojilleen yhtä todellinen kuin esim jehova on palvojilleen.

Ehkä tulevaisuudessa jehova versiokin siirtyy "kuolleiden jumalien" joukkoon jos tämän palvojat kaikkoaa
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Veli-Hopea kirjoitti:
Toki mielipiteitä voi kyseenalaistaa, mutta jotain on tarjottava tilalle,
Tämä on aika yleinen mielipide , mutta senkin voi kyseenalaistaa.

Miksi on jotain tarjottava tilalle?

Joulupukkia ei ole olemassa, eikä sen tilalle tarvitse tarjota muuta tilalle.

Esille laitettu lista eri jumalista on pitkä, tuskin niitä kaikkia enään palvotaan. Osa näistä jumalista on ehkä "kuollut pois" sitä mukaan kun tämän palvojatkin ovat siirtynyt menneisyyteen.

Kuitenkin silloin kun näitä palvottiin, olivat nämä jumalat palvojille ihan todellisia ja ehkä nykyisillekkin jumalille käy samoin, kunnes saattaa tulla taas uusia jumalia joita palvotaan todellisina ainoina oikeina jumalina, mitä muutkin ovat palvojilleen kenties olleet.


A-Mazda on/oli palvojilleen yhtä todellinen kuin esim jehova on palvojilleen.
En ole koskaan uskonut Joulupukkiin, siksi en tarvitse sen tilalle mitään.

Kaiken olemassa-olevan suunnittelija on jotain muuta kuin joulupukki, ja koska minulla on teoria olemassa kaiken olemassa olevasta suunnittelijasta, jota myös tiede tukee, ja siihen ei ole kukaan pystynyt korvaavaa selitystä antamaan muuta kuin "tyhjästä nyhjäsyn kautta", niin uskon siihen niin kauan, kunnes joku Velikulta oivaltaa paremman selityksen, tähän astiset selitykset on yhtä tyhjän kanssa.

Listasi Jumalista oli todella pitkä, mutta se selittynee sillä, että siinä on kaikki korkea-arvoiset ihmisetkin, joita nostettiin elämänsä aikana jumalan asemaan. Ei tarvitse lukea muuta kuin esim. Mika Walttarin teoksia Sinuhe ym. niin em. asia selvinnee.

Voi hyvinkin olla, että Jehova ei ole Kaiken Luoja, ja siksi olenkin mielestäni jättänyt Jehova nimen pois, ja puhun ja kirjoitan vain LUOJASTA.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:[Ärtymyksesi ymmärtää sitä taustaa vasten, että uskoit 1975:een. Minä taas olin silloin erotetussa tilassa, joten en siihen osannut edes reakoida mitenkään, huitelin maailmalla.
Fudut minäkin sain ennen tuota maailmanloppua, mutta sitähän alettiin kailottaa jo 1968 siihen malliin, että pakollinen opiskelu riittää, muu on suunnilleen syntiä. Lisäksi 1966-1968 Karvian reissu oli käytännössä hukkaan heitettyä aikaa.
Toki mielipiteitä voi kyseenalaistaa, mutta jotain on tarjottava tilalle, ja siihen sinä et ole pystynyt.
Älä viitsi vääristellä asioita, sinä heität mielipiteitä, joita et perustele. Perustelemattoman väitteen kohdalla ei ole mitään velvoitetta tarjota jotain muuta tilalle, sen sijaan väitteen esittäjällä on todistelun taakka.
Selityksesi "alkurajähdyksistä" ym. sattumanvaraisuuksista kyllä tunnetaan ja tiedetään, mutta ne on köykäisiksi havaittu.
No kun ei ole mun selitys, asialla ovat tiedemiehet ja jos katsot omaavasi heitä parempaa tietoa, miksi et valaise heitä, saisit mainetta kultaa ja kunniaa. Tiedemiehet kyllä osaavat kuunnella asiallisesti perusteltuja juttuja, hehän nimenomaan vertaisarvioivat toistensa ajatuksia.
Minun pohjani perustuu koettuun ja nähtyyn, että tyhjästä ei voi mitään nyhjästä, siitä huolimatta, että näet sen joksikin "olkinukke" pohjaksi.
Tiedemiesten näkemys perustuu ammattitaitoon ja tutkimukseen. He eivät näpertele Raamatun lättänällä maakuvalla ja sadetusluukuilla varustetulla kiinteällä kupolilla, jossa oli taivaankappaleiden liikeradat.
Sanoit esittäneesi minulle asiallisia kysymyksiä, voinet ystävällisesti ne minulle toistaa. Kiitos!
Tuolla pari viimeisintä.
mirjam123
Viestit: 369
Liittynyt: 16.05.2014 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja mirjam123 »

Tieteisusko

1. Tieteisusko kumoaa itsensä, koska tiede ei todista tieteisuskoa. Ei ole olemassa mitään tieteellistä tulosta, joka todistaisi, että vain tieteellinen tieto olisi luotettavaa. Koska siis tieteisuskon olennaiselle oletukselle, että vain tieteellisesti perusteltuja väitteitä pitäisi uskoa, ei löydy tieteellistä tukea, tieteisuskon mukaan tieteisusko ei ole luotettava näkemys.

2. Tieteeseen liittyy perustelemattomia uskomuksia (universumin järjellisyys, järjen luotettavuus, mittaajan aistihavaintojen ja muistikuvien luotettavuus, luottamus mittaajan todistukseen mittaustuloksesta julkaisussaan, jne.), joten tieteisuskoon usein liittyvä tiedollinen ylpeys ei ole oikeutettua.

3. Yksi tieteen tärkeä periaate pitäisi olla, että auktoriteetteihin ei luoteta, vaan enemmistönkin väitteisiin suhtaudutaan kriittisesti ja ne on voitava perustella itsessään. Tieteisusko taas luottaa auktoriteetteihin eikä yleensä suhtaudu tieteen väitteisiin kriittisesti tai kysele tarkkoja perusteluja tieteentekijöiltä. Tieteisusko on siis itse asiassa epätieteellistä. Usein yhden alan tutkija on tieteisuskoinen suhteessa muihin tieteen aloihin.
Lisäksi tiede on muuttuvaa, joten tulevaisuuden tiede todennäköisesti kumoaa nykyisen tieteisuskon varmana tietona pitämiä väitteitä.

4. Tiede ei oikeasti vastaa useimpiin elämän tärkeisiin kysymyksiin, joten tieteisuskovan pitää kuitenkin turvautua muihin tietämisen/uskomisen muotoihin. Tieteisuskova antaa ymmärtää olevansa muita varmemmalla tiedollisella pohjalla, vaikka todellisuudessa hän on muita pinnallisempi eikä näe tai perustele omia oletuksiaan. Tieteisuskoon liittyy siis tiedollista tekopyhyyttä.

5. Arvostetun tieteellisen aseman saavuttaneilla on taipumus myydä uskonvaraisia/ideologisia käsityksiään tieteen nimissä, joten pinnallinen tieteisuskova on alttiina tieteenä esitetylle propagandalle.

6. Tieteenfilosofia ja kunkin tieteenalan metodologia rajaa tieteen pelikenttää. Tieteisuskova esim. uskoisi vain asioiden pituuteen, jos aikaa ja massaa ei voitaisi mitata tai jos ne tieteenfilosofialla määriteltäisiin tieteen ulkopuolelle. Tieteisuskova uskoisi vain perunoiden olemassaoloon, mikäli tiede rajaisi itsensä tutkimaan vain perunoita (metodinen peruna-tieteenfilosofia).

8. Emme lopulta tiedä, mitä tiede on. Tieteenfilosofiassa on osoitettu, että ei ole mahdollista määritellä, mikä on tiedettä ja mikä ei. Tieteisuskova ei siis perimmältään tiedä, mihin uskonsa kohdistaa. Pinnallisesti tämä on toki helppoa: uskotaan vain kaikki, mitä tiedemieheksi koettu henkilö väittää.

Koko juttu täältä
https://apowiki.fi/wiki/Tieteisusko
Laodikea

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Laodikea »

Mitä tulee Wyattin löytöihin (joita käsittelevään keskusteluketjuun tuossa Meilo viittasi), niin maailman suurimpiin kreationistiorganisaatioihin kuuluva Creation Ministiries International kirjoittaa löytöjen olevan fuulaa: http://creation.com/has-the-ark-of-the- ... been-found. Wyattin löydöt kuuluvat myös niiden argumenttien listalle, joita ei tule käyttää: http://creation.com/qa#bad_arguments.

Nyt meni OT:ksi, mutta tämän argumentin kohdalla tulee vain todeta, ettei kestänyt kritiikkiä, hylätä se ja jatkaa tutkimuksia muihin argumentteihin. Apowikistä niitä löytyy, varsinkin, jos jaksaa luokkahakemistoa kaivella
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Skientismi

(engl. scientism). Skientismi eli tieteisuskovaisuus on käsitys, jonka mukaan ainoastaan tiede tuottaa pätevää tietoa maailmasta, ja että tiede pystyy ratkaisemaan kaikki — mukaan lukien poliittiset ja moraalifilosofiset — ongelmat. Nimityksiä ”skientisti”, ”skientistinen” tai ”tiedeuskovainen” käytetään pääasiassa solvaamistarkoituksessa. Niiden kohteeksi joutuu yleensä mikä tahansa tieteellistä maailmankuvaa ja tietoa edistävä taho riippumatta tahon todellisista näkökannoista.

Tiede

(engl. science). Tiede on järjestelmällistä uuden tiedon tuottamista. Se ei siis ensisijaisesti ole tutkimustulosten tai teorioiden joukko, tai niistä muodostuva maailmankuva, vaan menetelmä mahdollisimman pätevän tiedon hankkimiseksi. Erilaiset tiedekäsitykset vastaavat kuitenkin eri tavoin kysymykseen mikä on tieteellisen tiedon tarkoitus, miksi tietoa tuotetaan.

Veristinen tieteenkäsitys korostaa tieteellisen tiedon itseisarvoa: todellisuutta koskeva tieto on tärkeää ainoastaan tietämisen vuoksi. Verismi ei ota huomioon, että tiedolla on myös käytännöllisiä ulottuvuuksia. Historiallisesti ihmisen halu tietää ja tieteen synty ei kietoudu ensisijaisesti todellisuuden luonteen selvittämiseen, vaan käytännön elämän kysymyksiin esimerkiksi maanviljelyn, kaupankäynnin ja purjehtimisen aloilta. Samoin verismi ohittaa sen tosiseikan, että maailmasta voi nauttia myös taiteen, kirjallisuuden, musiikin, urheilun sekä hyvän ruuan ja seuran muodoissa. Puhtaana nautintoaineena monimutkainen ja vaikeasti omaksuttavissa oleva tiede ei olisi saavuttanut niin merkittävää asemaa kuin sillä yhteiskunnassamme nykyisin on.

Teknokraattinen tieteenkäsitys näkee puolestaan tiedon olevan merkittävää tapahtumien ennustamiseksi ja kontrolloimiseksi: tieteellistä tietoa tarvitaan vain inhimillisen toiminnan suunnittelemiseen ja ohjaamiseen. Tieteen tavoitteena on siis hyödynnettävissä olevan tiedon tuottaminen. Teknokraattisen tieteenkäsityksen ongelmana on, että ihmisellä on selvästi myös aivan puhdas ja pyyteetön halu tietää. Tämän osoittaa jo veristisen kannan olemassaolo. Ihmisen tietäminen ei siis aina liity hänen toimintaansa, eikä suuri osa tieteellisestä tiedosta olekaan suoraan sovellettavissa käytäntöön. Samoin teknokraattinen tieteenkäsitys unohtaa, että merkittävimmät käytännölliset keksinnöt on tehty arkielämän kannalta abstraktin perustutkimuksen pohjalta.

Järkevintä ja yleisintä lienee veristisen ja teknokraattisen tieteenkäsityksen yhdistäminen. Tällaiseen tiedekäsitykseen mahtuu niin tieteen kyvykkyys lähestyä totuutta kuin sen kyky tuottaa ihmiskuntaa hyödyttävää tietoakin: totuudenmukaisin tieto on myös käytännöllisintä, ainakin pitkällä tähtäimellä.

Tieteellistä tietoa hankitaan tieteellisen menetelmän avulla. Sen ominaisuuksia ovat objektiivisuus, testattavuus, julkisuus, kriittisyys, edistyvyys ja autonomisuus:

Tieteelliseen tutkimukseen kuuluu erottamattomasti vuorovaikutus tutkijan ja tutkimuksen kohteen välillä. Kohteesta saatava tieto on sitä objektiivisempaa mitä vähemmän tutkijan omat asenteet, uskomukset ja toiveet vaikuttavat tutkimuksen tulokseen. Tieteellisen menetelmän objektiivisuusvaatimus ei tarkoita, että tutkijan tulisi — tai että hän voisi — täydellisesti luopua ennakkokäsityksistään tai arvoistaan. Se tarkoittaa, että tutkijan tulee pyrkiä poistamaan subjektiivisten tekijöiden vaikutusta tutkimustuloksiinsa. Näin tiedosta saadaan mahdollisimman yleispätevää.
Tieteellisen tiedon objektiivisuutta lisää vaatimus väitteiden testattavuudesta eli niiden pätevyyden tulee olla yleisesti todennettavissa joko tutkimuksia toistamalla tai luomalla väitteiden pohjalta uusia testattavia hypoteeseja.

Tutkimusten toistaminen eli replikointi edellyttää julkista tietoa tutkimuksen tuloksista sekä käytetyistä tutkimusmenetelmistä. Tutkimustulosten varmentamisen tai kumoamisen lisäksi näiden tietojen julkaiseminen mahdollistaa tutkimuksen lähtökohtien, menetelmien ja johtopäätösten kriittisen arvioinnin. Tutkimusten toistaminen, teorioiden testaaminen erilaisin tavoin sekä kriittinen arviointi ovat edellytyksenä tieteellisen tiedon tarkentumiselle, tieteen edistymiselle.

Kriittisyys voi kohdistua tutkimusten ja niille pohjautuvien teorioiden lisäksi tutkijoiden perustavanlaatuisiin ennakko-oletuksiin, joista käytetään nimitystä paradigma. Vaikka paradigmojen muutos on hitaampi prosessi kuin teorioista luopuminen, kyse on samasta tieteelliseen menetelmään kuuluvasta itseäänkorjaavasta ominaisuudesta: huonommin maailmaa selittävät käsitykset korvataan pätevämmillä.

Tieteen edistyvän, itseäänkorjaavan luonteen edellyttämät objektiivisuus-, testattavuus-, julkisuus- ja kriittisyysvaatimukset pohjautuvat tieteen autonomiselle asemalle. Tieteellisen tiedon totuusarvoon eivät siis saa vaikuttaa muut kuin sen tiedolliset perustelut. Jos väitteen pätevyys kiistetään poliittisin, moraalisin tai uskonnollisin perustein, kyseessä ei enää ole tieteellisille argumenteille perustuva keskustelu, vaan pätevän tiedon tuottamista estävä toiveajattelu.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Miksi on jotain tarjottava tilalle?
Olisko yksi syy siinä, että uskonnollisuus muokkaa ihmisen ajattelua hyvin kapea-alaiseksi. Syvässä uskonnollisessa tilassa ei ole välineitä kyseenalaistamiseen, samoin uskoa suojataan peikkona kaiken aikaa olevalta mahdolliselta uskon haaksirikolta.
mirjam123
Viestit: 369
Liittynyt: 16.05.2014 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja mirjam123 »

Poistettu Egon kirjoittama teksti
Viimeksi muokannut mirjam123, 27.04.2017 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin