Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

En malta olla lainaamatta Mirjam 123 linkkiä...jossa mm..seuraavasti....

4. Tiede ei oikeasti vastaa useimpiin elämän tärkeisiin kysymyksiin, joten tieteisuskovan pitää kuitenkin turvautua muihin tietämisen/uskomisen muotoihin. Tieteisuskova antaa ymmärtää olevansa muita varmemmalla tiedollisella pohjalla, vaikka todellisuudessa hän on muita pinnallisempi eikä näe tai perustele omia oletuksiaan. Tieteisuskoon liittyy siis tiedollista tekopyhyyttä.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

mirjam123 kirjoitti:Markku, lukematta copypasteasi...
Se lienee parasta kohdallasi.
...haluan todeta, että päsmäröintisi/muiden ajatusten perusteeton teilaaminen...
Laittaisitko esimerkkejä, vaikka vaan yhden alkuun?
...joskus nyppii, jonka takia on harmillista, ettei uudet kirjoittajat edes vertaistuen puolella säästy siltä.
Valita modeille, josko nyppiminen loppuisi tai ainakin vähenisi.
Sinä et tunne asioita, joihin et ole perehtynyt...
Koskenee koko ihmiskuntaa, joten en kohdallani ole juurikaan huolissani.
...anna siis muiden ilmaista mielipiteensä, kertoa kokemuksistaan, olit niistä mitä mieltä hyvänsä, hienotunteisuus on joskus paikallaan.
Koska ja ketä olen estänyt esittämästä mielipiteitään?
Tässä ryhmässä ei ole perusteita kenenkään esiintyä auktoriteettina missään asiassa.
Samaa mieltä.
Haluan tämän tuoda esiin ryhmään tulevien vuoksi, etteivät heti pelästy liian suurien egojen hölinöitä, joka muuten (ego) kaikkein suurin este niiden asioiden oivaltamiselle mitä rationaalinen mieli ei näe.
Ja tuonkin sait sanottua minun sitä lainkaan yhtään estelemättä.
Laodikea
Viestit: 19
Liittynyt: 27.04.2017 19:16

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Laodikea »

Markku Meilo kirjoitti:
Veli-Hopea kirjoitti:Miksi on jotain tarjottava tilalle?
Olisko yksi syy siinä, että uskonnollisuus muokkaa ihmisen ajattelua hyvin kapea-alaiseksi. Syvässä uskonnollisessa tilassa ei ole välineitä kyseenalaistamiseen, samoin uskoa suojataan peikkona kaiken aikaa olevalta mahdolliselta uskon haaksirikolta.
Sanoisin, että on ihan tervettä pitää näkemyksistä kiinni, vaikka niitä kohtaan esitettäisiinkin kritiikkiä. Ei ole mitenkään järkevää vaihtaa koko maailmankatsomustaan aina, kun sitä vastaan esitetään kriittinen kommentti tai perustelu. En sitten tiedä, onko "syvä uskonnollinen tila", joku sellainen tila, jossa mitään kritiikkiä sen laadusta tai määrästä riippumatta ei oteta huomioon. En ole niinkään huomannut tällaista, "väärältä puolelta" perusteluja ei tosin oteta kovin herkästi vastaan.

Noin ylipäänsä jos haluaa vaikuttaa ihmisiin, ovat filosofi Daniel Dennetin psykologi Anatol Rapoportilta lainaamat neljä ohjetta kriittisten kommenttien laatimiseen ovat myös huomionarvoisia (http://www.patheos.com/blogs/jesuscreed ... f-charity/):

1. Yritä muotoilla vastapuolen kanta niin selvästi, kirkkaasti ja puolueettomasti, että vastapuoli voisi sanoa: "Kiitos, olisinpa kirjoittanut sen tuolla tavoin."
2. Kerro kaikki, mistä olet yhtä mieltä (erityisesti, jos näistä asioista ei yleisesti tai laaja-alaisesti olla yhtä mieltä).
3. Mainitse kaikki, mitä olet oppinut vastapuolelta
4. Vasta sitten voit ilmaista kumoavan tai kritisoivan kommenttisi.

Sen vähän perusteella, mitä olen noita kokeillut, niin ne ovat toimineet, tosin varsin työlästä tuollainen keskustelutapa on. Paljon helpompaa on painella suoraan kohtaan 4.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Laodikea kirjoitti:En sitten tiedä, onko "syvä uskonnollinen tila", joku sellainen tila, jossa mitään kritiikkiä sen laadusta tai määrästä riippumatta ei oteta huomioon. En ole niinkään huomannut tällaista, "väärältä puolelta" perusteluja ei tosin oteta kovin herkästi vastaan.
Mielenhallinta-sanaakin olisin tuossa voinut käyttää. Esimerkiksi jehovantodistajuudessa tuo väärä puoli on käytännössä kaikki muut kuin Vt-seura. Kärjessä alati valehtelevat luopiot, Saatanan vallassa oleva maailma ja tieteen salaliitto Jehovaa vastaan.
Sen vähän perusteella, mitä olen noita kokeillut, niin ne ovat toimineet, tosin varsin työlästä tuollainen keskustelutapa on. Paljon helpompaa on painella suoraan kohtaan 4.
Mielenhallinta haittaa tehokkaasti rehellistä ajatustenvaihtoa, käännyttävä jt ei aidosti keskustele, vaan sanelee. Tämä johtaa käytännössä siihen, ettei tuollainen uskovainen edes ota huomioon mitä hänelle on aiemmin asiasta esitetty, vaan hän lähtee helposti sivuraiteelle.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Tuota ... tuo "tieteisuskovainen" on mielenkiintoinen ilmaus noin niikuin käsitteenä. Mitä se oikeastaan tarkoittaa?

Itse arvelisin sen tarkoittavan henkilöä, joka uskoo tieteeseen. "Tiedeuskovaisuus" voisi ollakin uskovaisuutta silloin jos henkilö uskoo johonkin tieteenhaaraan ilman perehtymistä alan tutkimukseen.

Hän väittäisi ja julistaisi että kyseinen tutkimus on totta mutta ei olisi itse perehtynyt siihen juurikaan. Hän uskoisi siihen siksi että haluaa uskoa että alan tiedemiehet ovat täysin oikeassa.

Eli hän olisi "tiedeuskovainen", koska uskoo ilman tutkimuksiin perehtymistä.

Se että joku siis on "tiedeuskovainen", niin se ei tee itse tiedettä kyseiseltä alalta tyhjäksi.

Kumpi on saanut enemmän aikaan viimeisen sadan vuoden aikana? Jehovantodistajat, vaiko tiede?

Tiede ei ole saanut jehovantodistajilta yhtään mitään. Mutta jehovantodistajat ovat saaneet tieteeltä autoja, tietokoneita, kännyköitä, mahdollisuuden lentää lentokoneilla muunmuassa.

Eli jehovantodistajat ratsastavat jatkuvasti tieteen saavutuksilla ja helpottavat elämäänsä niillä, mutta silti he lyttäävät tieteen merkityksen vain "tiedeuskonnoksi".

Kuinka paljon jehovantodistajat taantuisivat, jos hallintoelin yhtäkkiä kieltäisi kaiken tieteen saavutusten käytön?

Millaisia kännyköitä jehovantodistajien opeilla voitaisiin rakentaa? Tai millaisia autoja, lentokoneita jne...?

Surullista että jehovantodistajat ja muutkin lahkot leimaavat tieteen "tiedeuskonnoksi" siitäkin huolimatta, vaikka heidän jokapäiväinen elämä on täysin riippuvaista näistä tieteen saavutuksista.
Vaikka heidän kotinsa on täynnä erilaisia käsinkosketeltavia tieteen saavutuksia, niin siltikin he eivät ajattele että mistä ne ovat tulleet. Ehkä he vain ajattelevat pinnallisesti että "ostinpa tuonkin kaupasta". Eikä mitää sen syvällisempää ajattelua tarvita.

Miksi se on surullista? Siksi että se osoittaa sen, miten sokeina jehovantodistajat vaeltavat jokapäiväisessä elämässään. He käyttävät tieteen saavutuksia hyväkseen mutta kieltävät tieteen olevan se joka on kehittänyt maailmaa viimeisen sadan vuodenkin aikana paljon.

Tiede on myös nostanut jehovantodistajuutta enemmän esiin esim. jw-broadcasting'in myötä. Sekään ei olisi ollut mahdollista ilman tietojenkäsittely tiedettä ja tietokoneita.

Kaikihan menee näin: Keksitään jokin laite. Suunnitellaan se tieteen aiemman tutkimuksen perusteella toimivaksi laitteeksi. Suunnittelun jälkeen se valmistetaan ja testataan tieteen keinoin, että toimiiko varmasti oikein.

Esim GPS - laitteen valmistamiseen tarvitaan suhteellisuusteorian soveltamista, jotta se toimisi.
Viimeksi muokannut YksinäinenSusi, 27.04.2017 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Laodikea kirjoitti:Sanoisin, että on ihan tervettä pitää näkemyksistä kiinni, vaikka niitä kohtaan esitettäisiinkin kritiikkiä. Ei ole mitenkään järkevää vaihtaa koko maailmankatsomustaan aina, kun sitä vastaan esitetään kriittinen kommentti tai perustelu. En sitten tiedä, onko "syvä uskonnollinen tila", joku sellainen tila, jossa mitään kritiikkiä sen laadusta tai määrästä riippumatta ei oteta huomioon. En ole niinkään huomannut tällaista, "väärältä puolelta" perusteluja ei tosin oteta kovin herkästi vastaan.
On ihan viisasta, ettei heti usko kaikkea. Maailma on monimutkainen paikka ja suunnilleen mitä tahansa asiaa voi perustella vähintään kohtalaisen vakuuttavasti, jos todistusaineistoa saa valikoida eikä vastapuoli pääse ääneen. Tähän perustuu keskustelun ja kritiikin tärkeys, tieteelliset julkaisut vertaisarvioidaan ja oikeudessakin kaikilla osapuolilla tulisi olla mahdollisuus kertoa kantansa. Uskonnolliset kultit operoivat juuri keskustelemattomuuden, tunnetason vaikuttamisen ja vääristellyn logiikan kautta. Uskonnollisuus ei ole väärin, kultti on.
1. Yritä muotoilla vastapuolen kanta niin selvästi, kirkkaasti ja puolueettomasti, että vastapuoli voisi sanoa: "Kiitos, olisinpa kirjoittanut sen tuolla tavoin."
2. Kerro kaikki, mistä olet yhtä mieltä (erityisesti, jos näistä asioista ei yleisesti tai laaja-alaisesti olla yhtä mieltä).
3. Mainitse kaikki, mitä olet oppinut vastapuolelta
4. Vasta sitten voit ilmaista kumoavan tai kritisoivan kommenttisi.
Toimivan kuuloisia ohjeita, mutta edellyttävät keskustelukumppaneilta melkoista kunnioitusta puolin ja toisin. Uskonnollisen tuote-esittelyn alueella on käytössä noiden ohjeiden pinnallisempi versio, jossa kehutaan käännytettävän esittämiä ajatuksia, vaikka ne eivät oikeasti olisikaan omasta mielestä niin hyviä, ja pyritään löytämään yhteistä pohjaa, jolle omaa tuote-edustettavaa rakennelmaa sitten voisi pystyttää.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Polyester kirjoitti:Uskonnollisen tuote-esittelyn alueella on käytössä noiden ohjeiden pinnallisempi versio, jossa kehutaan käännytettävän esittämiä ajatuksia, vaikka ne eivät oikeasti olisikaan omasta mielestä niin hyviä, ja pyritään löytämään yhteistä pohjaa, jolle omaa tuote-edustettavaa rakennelmaa sitten voisi pystyttää.
Tuosta yhteisestä pohjasta muistui mieleen kun ovellani mainitsin käännyttäneelle jt:lle TV-dokumentista jossa käsiteltiin Katolisen kirkon kondomikiellon edistävän HIVin leviämistä erityisesti Afrikassa. No jt riemastui kanssani kauhistelemaan asiaa, jolloin heitin löylyä kiukaalle ja kerroin dokumentin siitäkin osuudesta, joka käsitteli Katolisen kirkon piirissä tapahtuvaa lasten hyväksikäyttöä ja sen salailua erityisesti Etelä-Amerikassa. Yhteinen pohja oli luotu, pedofilian ja sen peittelyn katsoimme kumpikin tuomittaviksi asioiksi.

Valtaosa arvaakin minkä uskonnollisen liikkeen pedofilian peittelystä tehdyt dokumentit kerroin katsoneeni. Sitten jatkoin WTBTS:n UN/DPI/NGO-liitännäisjäsenyydellä, joka johti siihen, että tuo jt kielsi hallintoelimen ja Vt-seuran arvovallan itsensä suhteen. Hän nosti Raamattunsa korkealle ilmaan ja sanoi ammentavansa kaiken ainoastaan Raamatusta (vaikka olikin tarjoamassa VT-opetuksia?)

Huonosti valittuun yhteiseen pohjaan innostuminen vaati veronsa.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Sanoisin, että on ihan tervettä pitää näkemyksistä kiinni, vaikka niitä kohtaan esitettäisiinkin kritiikkiä.
Tottakai. Jokaisellahan on oikeus uskoa miten haluaa ja nähdä asiat niin kuin näkee, toivottavasti minullakin on se oikeus ilman että suututaan tai minut "tuomitaan"
Ei ole mitenkään järkevää vaihtaa koko maailmankatsomustaan aina, kun sitä vastaan esitetään kriittinen kommentti tai perustelu.


Itse olen ottanut sellaisen tavan arjessa,töissä ja ihan kaikessa, että kyseenalaistan sen, tuon ja tämän jos tunnen siihen tarvetta.

Monet ihmiset on sinänsä jänniä etteivät koskaan kyseenalaista toimintamallejaan tai yhtään mitään,eivätkä edes mieti vaan toimivat vanhojen kaavojen mukaan "koska niin on aina tehty."


Minä vaihdan aina maailmankatsomukseni, toimintamallit yms aina kun huomaan menneeni päin prinkkalaa koska olen hyväksynyt sen että minä en ole se joka tietää kaiken ,se joka osaa kaiken enkä se joka tekee kaiken oikein.

Jehovantodistajana "tiesin kaiken" ja olin parempi. Nyttemmin on tullut nöyryyttä myöntää etten tiedä mitään ja ymmärrän ettei maailmankatsomukseni koskaan ollut mitään sellaista mistä kannattaa pitää kiinni.

Olen ihminen, olen väärässä ja mikä parasta, minua se ei haittaa. Tunnen että minulla on siihen oikeus.

On erittäin vapauttavaa kun ei tarvi taistella kenenkään kanssa puolustellen väkisin omaa kantaa ja näkemystä kun on hyväksynyt ettei se oma näkemys oo yhtään sen parempi kuin muiden .
Jos minä näen asiat eri tavalla kuin toinen, ei koskaan edes tule tunnetta suuttua tai närkästyä siitä, miksi edes pitäisi?, Minähän tiedän jo ennakkoon että näkemykseni voi olla ihan väärä.

Jos jo ennakkoon tiedän ettei oma näkemys ole välttämättä oikea, sitä ei sen kummemmin tarvi kyseenalaistaa vaan kyseenalaistettavaksi jää ainoastaan toisten näkemykset, mitkä hyvin usein osoittautuu...miksi osoittautuu.

Toki omiakin malleja korjataan heti kun ne on vaa'alla punnittu ja keveäksi havaittu.

Olisipa tämä yhtä helppoa kaikilla, mutta varsinkin omaan uskontoonsa uskovalla tämä on melkoinen haaste.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Tuota ... tuo "tieteisuskovainen" on mielenkiintoinen ilmaus noin niikuin käsitteenä. Mitä se oikeastaan tarkoittaa?
Ei sillä asiakeskustelussa varsinaisesti muuta merkitystä ole kuin tölviminen.
Itse arvelisin sen tarkoittavan henkilöä, joka uskoo tieteeseen. "Tiedeuskovaisuus" voisi ollakin uskovaisuutta silloin jos henkilö uskoo johonkin tieteenhaaraan ilman perehtymistä alan tutkimukseen.
Yleisesti katsotaan, että uskonnollinen usko edellyttää pyhyyttä ja yliluonnollista toimijaa, kuten jumala. Tiedettä harva, jos niinkään moni, pitää pyhänä tai yliluonnollisena. Tiede ei tutki jumaluuksia, koska niissä ei ole mitään tutkittavaa, mitään sellaista havaintoa josta voisi aloittaa.
Hän väittäisi ja julistaisi että kyseinen tutkimus on totta mutta ei olisi itse perehtynyt siihen juurikaan. Hän uskoisi siihen siksi että haluaa uskoa että alan tiedemiehet ovat täysin oikeassa.
Toi on vähän kyllä ja ei -tilanne. itse en katso, että kaikkeen tieteelliseen on tarpeellista perehtyä, kyseeseen tulee lähinnä se, että selvittää mikä on tieteen vallalla oleva näkemys kulloisestakin aiheesta.

Tieteessä ei ole jumalalta saatuja muuttumattomia totuuksia, tieteessä on senhetkisen tilanteen viimeisin näkemys, joka on aina kyseenalaistettavissa. Ihan vaan esimerkkinä, niin seuraisin mielenkiinnolla keskustelua, jossa Raamattuun kybällä uskova kyseenalaistaa Raamatulla tieteen näkemyksen maan muodosta, auringon ja muiden kipaleitten kiertoradoista sekä vaikka sademekanismista
Kumpi on saanut enemmän aikaan viimeisen sadan vuoden aikana? Jehovantodistajat, vaiko tiede?
Vt-seura hakkaa tieteen mennen tullen kisassa, jossa kerätään vaikka katteettomia maailmaloppuennustuksia sekä tiedemiesten tekstien väärinlainaamisia, oman historian vääristelyä unohtamatta.
Tiede ei ole saanut jehovantodistajilta yhtään mitään.
Miksi Saatanan maailmalle pitäisi edes antaa mitään kun Saatanana maailmalta ei aikoinaan olisi otettu mitään vastaankaan. No nyttemin käsi on ojentunut Saatanan maailman suuntaan.
Kuinka paljon jehovantodistajat taantuisivat, jos hallintoelin yhtäkkiä kieltäisi kaiken tieteen saavutusten käytön?
Toisaalta kuinka paljon taantumisvaraa yleensä onkaan. Esimerkiksi 607-huuhaa on esimerkki Vt-seuran kaksinaamaisuudesta, historioitsijat torpataan, mutta käytetään tasan samoja hallinta-aikoja kuin historioitsijat. Ääliömäisempää toimintaa pitää hetki etsiä.
Eikä mitää sen syvällisempää ajattelua tarvita.
Itsenäinen ajatteluhan on pahasta Vt-aseuran mukaan, merkki ylpeydestä. Itsenäisellä ajattelulla rakoilee mielenhallinta.
Esim GPS - laitteen valmistamiseen tarvitaan suhteellisuusteorian soveltamista, jotta se toimisi.
Juu ja Saatanan maailman perkeleellisten tiedemiesten havainto siitä, että sähkömagneettisen värähtelyn etenemisnopeus muuttuu ilmakehässä.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Jehovantodistajana "tiesin kaiken" ja olin parempi. Nyttemmin on tullut nöyryyttä myöntää etten tiedä mitään ja ymmärrän ettei maailmankatsomukseni koskaan ollut mitään sellaista mistä kannattaa pitää kiinni.
Mulla yksi merkittävä muisto lapsuuden jt-piireistä oli (toki hyvin ymmärrettävä ajallisessa yhteydessä) ryssänviha ja (jollain tavalla hieman ymmärrettävissä ollut) kritiikitön amerikkalaisuuden ihailu. No ryssänvihasta pidän vielä kiinni, mutta jo vuosia ennen Trumpin valintaa olen kirjoittanut, ettei kukaan maksa minulle niin paljon, että matkustaisin USAan. Kaksi pitkää irtisanomisen uhkailulla pakotettua matkaa olivat enemmän kuin tarpeeksi.

Minä en tiedä mitä kaikkea maailmankatsomus kullekin sisältää, minulle se on pieniä palasia, kuten vaikka useat nauttimani työmatkat Englantiin ja elättelty ajatusta koluta maata myöhemmin laajemminkin. Brexitin myötä muutin maailmankatsomustani ja laitoin koluamishaaveen jäihin.

No sitten työkeskus siirrettiin Pariisiin ja nautin Courbevoien Tour Neptunesta arkipäivisin sekä Riemukaaren ympäristöstä iltaisin kunnes. Ranskan presidentti Jacques Chirac laittoi viisumipakon myös pohjoismaille ja kun pohjoismaat pitivät tätä ylimitoitettuna turvatoimena ja reklamoivat, niin Chirac nimitti pohjoismaita ruikuttajiksi. No sitten minä työni takia jouduin ruikuttajana staijaamaan Kaivarissa viisumia hakien useamman kerran. Tuolloin vaihdoin maailmankatsomustani Ranskan suhteen. Vaikka olen nyttemmin leppynyt Ranskalle, en tee sitä koskaan tämän asian suhteen Chiracin muistollekaan.

Maailmankatsomus ja maailmankuva ovat minulle pienempiä palasia kuin vaikka esimerkiksi Raamattuun uskominen tai Raamattuun uskomattomuus jos nuo olisivat vaihtoehdot. Etenkin kun raamattu-uskovaiset ovat itsekin hyvin usein kärkkäitä poimimaan rusinat pullasta ja samaan hengenvetoon vetoamassa Raamatun auktoriteettiin.
Vieras

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuo kirjoitus "tieteisusko" tuntuu pakinalta.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vieras kirjoitti:Tuo kirjoitus "tieteisusko" tuntuu pakinalta.
Ei ainakaan minua haittaa ja luonnollisesti Sinulla on oma oikeutesi mielipiteeseesi. "Tieteisusko"! Ymmärrän termin lähinnä uskoksi tieteeseen. Mihin muuhun voisimme varmasti uskoa kuin todeksi näytettyihin faktoihin, siitäkään huolimatta, että meille monille totutummat ja tutummat fiktiot elävät ja voivat hyvin keskuudessamme.

Uskonnollisia fiktioita on ylen runsaasti, mistä mieluisimman valita. Sitä vain alkaa nyttemmin kysyä itseltään, missä määrin uskonnollinen fiktio on uskonnollista faktaa merkittävämpi. Sitä toki ei voida kiistää, etteikö uskolla olisi oma sijansa. Eihän sitä muutoin olisi olemassakaan. Uskonnot ovat asia erikseen ja näistä jehovantodistajuus ei liene aivan parhaimmasta päästä, mikäli olen oikein ymmärtänyt kysymyksen uskonnosta ja mielipiteen vapaudesta.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Ymmärrän termin lähinnä uskoksi tieteeseen.
Kyseiseen termiin onkin leivottu uskontoon liittyvä usko-sanan merkitys, joka on käsitteenä lähinnä pilkka. Luottamuksesta ei siis ole kyse - Wiki:
Uskonto tarkoittaa Kielitoimiston sanakirjan mukaan uskoa jumalan tai muun yli-inhimillisen mahdin olemassaoloon ja siihen liittyvää pyhyyden kokemusta. Usein uskonto on muotoutunut oppijärjestelmäksi ja ilmenee erilaisina yhteisöllisinä tapoina ja palvontamenoina.
Joku vinksahtanut voi toki mielessään uskoa jumalan tai muun yli-inhimillisen mahdin ja tieteen yhdistelmään ja tuntea pyhyyttä mielipiteensä äärellä. Luonnontiede ei tutki jumaluuksia eikä yli-inhimillisyyksiä ja kaikkein vähiten palvoo tiedeyhteisönä sellaisia.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jumalaan uskominen on mun puolesta ihan ok mutta kun minulla itselläni on asian kanssa ongelmia niin varmasti voin myös jatkaa kritiikkilinjalla.

Tässä tuli nyt mieleen esimerkiksi tämä jehovan kaipaama ylistys (no,jumalan miten lie..)

Tämä korkeinhan mielellään kuuntelee ylistyslauluja ja mua nyt tämäkin vähän ihmetyttää että miksi .

Miksi korkein kaipaa jatkuvaa mielistelyä ja ylistystä? Tämähän on korkein,täydellisin ja vielä tietää sen?

Ei, ei tällainen tarvi sellaista, Kim Jööng-Un tyyliset hallitsijat tarvivat, häntäkin jotkut taitavat nykyäänkin pitää ihan jumalana.

Lähestytään tilannetta vaikka niin että jokainen ajattelee itse olevansa jumala, niin että istut pilvenhattaralla rottinkivaltaistuimella.

-Haluatteko tosiaan että jengi on kivenpäällä hoilaamassa teille?
-Haluatteko että joku viiltää sonneilta kurkun auki ja polttouhraa sen sinulle että saat haistella, tykkäähän herrakin siitä?

-Vaatisitteko ihmisiltä sitä mitä jumala vaatii?


Jos minä olisin Jumala ...( Saako näin nyt sitten sanoa,ettei kukaan suutu) :

-Ei mulle tarvi laulaa,ei mua tartte kehua eikä tarvi edes kiitellä joka perunasta.

-Älkää pliis uhratko mun takia ketään, en minäkään uhraa omaa poikaani teidän puolesta, keksisin ongelmiin muita ratkaisuja.

-En välitä käristetyn lihan tuoksusta.

-En vaadi teitä hihhulisaarnaamaan itsestäni, tulen kertomaan itse jos haluan pönkittää jumaluuttani.

-Lupaan pelastaa aliravittuja ja nälkäänkuolevia ennemmin kun annan tyhjiä viilipurkkeja helluntaitädille tarhaan.

- YT neuvottelut lähtis välittömästi käyntiin suojelusenkeleiden kanssa, jos ei vittu suojelushommat ala kiinnostamaan niin laitetaan kortistoon ja uutta tilalle.

-Auttaisin ihmisiä joilla mielenterveys järkkyy, en pystyisi katsomaan vierestä kun nykymenolla auttajana on vain saatana ja tämän kätyrillinen lääkärimaailma.

-Minä vittu tekisin oikeasti ihmisten hyvinvoinnin eteen jotain

- No en lähtis hukuttamaan ketään enkä myöskään verilöylyttämään harmagedoneissa jos ei usko minuun riittäisi.

Kävisin vaikka kylässä enkä olisi niin "kirkas" että isäntäväki sokeutuisi, kun ei minulla olisi mitään tarvetta olla mitenkään erityisen kirkas, minähän voisin olla mitä vaan...

..Ja niin edelleen...


Kaikki käytös miten Jehova on toiminut,vihastunut,suuttunut,pettynyt,katunut ja mitä kaikkea muuta viittaa vain ja ainoastaan Kimjöng yyn tyylisiin hulluihin hallitsijoihin.

Jos joku haluaa auttaa lisäämään listaan asioita niin kyllä täältä tilaa löytyy, listahan on kutakuin loputon
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vieras

Re: Missä toteutuu uskonnon ja mielipiteen vapaus?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

käsittelytapa määrittelee pakinan aihealueesta riippumatta.
Onhan pakinoita kirkonmenoista, seksiyhdynnöistä, niin ja monestakin tieteen alueesta.

Eihän tiede ole kuin tiedonhankintatapa. mikä siinä olisi uskontoa ja miksi
Vastaa Viestiin