Lapset kenttätyössä

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Diidi

Lapset kenttätyössä

Viesti Kirjoittaja Diidi »

Hei,

Yllätyin tänään, kun oveni taakse ilmestyi Jehovan todistaja, jolla oli mukana noin 4 vuotias lapsi. Kuinka yleistä on, että lapsetkin osallistuvat kenttätyön?
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Lapset kenttätyössä

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jehovan todistajat muovaavat lapsistaan Jehovan todistajia kapaloista saakka, joten lasten osallistuminen kenttäpalvelukseen on ikään kuin oletusarvo. Se, kuinka usein ja kuinka nuorina lapsia aletaan raahaamaan mukaan kenttäpalvelukseen on sitten vanhempien arvion varassa. Jehovan todistajien järjestö (järjestö on Jehovan todistajien maailmassa yhtä kuin Totuus) suosittelee toki viemään lapset kokouksiin ja kenttäpalvelukseen mahdollisimman aikaisin, mahdollisimman säännöllisesti.
Vartiotorni 11/2015 kirjoitti:Vaikka et näe sydämeen, sinäkin voit osoittaa tarkkanäköisyyttä ja oppia huomaamaan, miten lapsesi suhtautuu sananpalvelukseen. Monet vanhemmat pitävät pieniä taukoja kenttäpalveluksen yhteydessä antaakseen lapsilleen mahdollisuuden levähtää ja syödä jotakin. Saattaisit kuitenkin katsoa pintaa syvemmälle ja pohtia, nauttiiko lapsesi palveluksesta vai ainoastaan tauoista. Jos huomaat, että palvelus ei ole lapsistasi niin kiinnostavaa ja antoisaa kuin se voisi olla, aseta heille tavoitteita. Käytä luovuutta auttaaksesi heitä tuntemaan itsensä hyödyllisiksi kumppaneiksesi kentällä.
Tähän espanjalaiseen lyhytelokuvaan (tekstitys englanniksi) on saatu mahdutettua loistavalla tavalla Jt-lapsen maailmaan liittyviä yksityiskohtia. Rakenna tuossa sitten tervettä maailmankuvaa.

"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Lapset kenttätyössä

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Diidi kirjoitti:Hei,

Yllätyin tänään, kun oveni taakse ilmestyi Jehovan todistaja, jolla oli mukana noin 4 vuotias lapsi. Kuinka yleistä on, että lapsetkin osallistuvat kenttätyön?
Siihen ainakin kannustetaan kovasti. Itse olin ovella ensimmäistä kertaa noin 7-vuotiaana.

Suosittelen lämpimästi oheista lyhytelokuvaa, se vastaa hyvin tarkasti ainakin minun tuntemuksiani ns. kenttäpalveluksesta lapsena. Tekstitys on vain englanniksi, mutta tarina aukeaa tarvittaessa ilman tekstiäkin.

https://www.youtube.com/watch?v=lWlRKCuXj-g
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Lapset kenttätyössä

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Tony ehti ensin, kertonee jotain tuon pätkän osuvuudesta.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Lapset kenttätyössä

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Mitä aikaisemmin aletaan jt maailmankuvaa päähän rummuttamaan, sitä "parempi".
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Lapset kenttätyössä

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Veli-Hopea kirjoitti:Mitä aikaisemmin aletaan jt maailmankuvaa päähän rummuttamaan, sitä "parempi".
Näinhän se menee.
En muista minkä ikäisenä itse aloin ovilla kiertämään, mutta todennäköisesti melko nuorena, kun tarkkoja muistikuvia ei ole.

Yhden varhaisen kenttäkokemuksen muistan elävästi ja niihin aikoihin olin todennäköisesti alle kouluikäinen.
Olin tätini kanssa tutkistelussa ja minun mukanaoloni selittyi sillä, kun tutkimiseen osallistuneella naisella oli minun ikäluokkaani oleva poika myös. Minä olin siis mukana leikkikaverina, jotta tutkistelu sujuisi helpommin. Lopputuloksesta en tiedä muuta, kuin ettei kyseinen nainen lapsineen mukaan tullut.
Hauskana yksityiskohtana tuolloin leikin ekan kerran lelupyssyillä ja se oli jännittävää ja yksi syy, miksi tuo tilanne jäi elävästi mieleeni. Eihän jt-lapset kuitenkaan pyssyillä leiki koskaan (kunnolliset ainakaan), joten kun pieni poika saa sellaisen ekan kerran käsiinsä, onhan se todella hauskaa ja ihmeellistä. Ja valtava pettymys, kun sellaista ei saa itselleen myöhemmin...

Yhtä kaikki, lapset osallistuu kenttäilyyn melko nuorina ensimmäisen kerran. Parhaat toimii kastamattomina julistajina (raportoi tunnit, lehdet jne) alle 10-vuotiaana.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Diidi

Re: Lapset kenttätyössä

Viesti Kirjoittaja Diidi »

Kiitos videosta, se oli avartava. Kertoessani asiasta facebookissa, muutama ihminen ehdotti lastensuojeluilmoituksen tekemistä. Itse mietin, että tuskin tuossa on mitään sellaista, mihin lastensuojelu voisi puuttua. Olen itse pienen lapsen äiti ja en vain saa mielestäni niitä suuria sinisiä silmiä, jotka katsoivat minua vakavasti kuin Pablo filmissä.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Lapset kenttätyössä

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Kertoessani asiasta facebookissa, muutama ihminen ehdotti lastensuojeluilmoituksen tekemistä.
En ihmettele reaktioita yhtään, lapsityövoimaahan se on.

Se on eri jos joku haluaa aikuisena tehdä ilmaiseksi töitä amerikkalaiselle firmalle, lahjoitellen vielä rahaa perään, se on oma asia ja oikeus se mutta.... (Mielenhallinta)

Saarnaamistyö on saarnaamistyötä ja työ on töitä eikä se siitä muuksi muutu.
Asiahan on niinkin julma, että ilmeisesti jo 5 vuotiaita revitään tuota työtä tekemään , kutakuin "nollatuntisopimuksella" ja täysin ilman palkkaa.

Siihen perään jo pienestä asti pestään aivot niin että jäätelörahat kannattaa ehkä kuitenkin laittaa amerikan kirstuun sen sijaan että ostaisi itselle jäätelön.

Mietitään hetki miltä tämä näyttäisi normaalissa maailmassa, ensimmäisenä tuli mieleen Elisan hintasaarnaajat:

Mitä jos Elisan liittymiä olisi ovella myymässä pienet lapset?
Mitä jos he eivät saisi siitä edes palkkaa?
Mitäs jos nämä Elisan lapsityövoima työntekijät vielä katsoisi propagandavideoita joissa jäätelörahat olisi hyvä tilittää Elisalle?

Kyllä siinä kansa raivoaisi ja jehovantodistajakin heräisi kiukkuamaan että "ei lasten pidä olla töissä ja miten ihmeessä pitää Elisalle maksaa?????"

Mutta sitten se sokeus iskee kun on oma uskonto kyseessä.

a) "ei, eihän se työtä ole"
b) "sitäpaitsi sehän on hauskaa ,lapset tykkää siitä!"
C) "Pienokaisesta asti hyvä opettaa ja jehova vaatii sen."



Minä sanon
a) vittu työtä se on! Lapsityövoimaa ilman palkkaa
b) niinpä niin
c) mikä jumala se sellainen on joka pistää lapset töihin nolla palkalla ja nollatuntisopimuksella? Se on paska jumala se.


Vastentahtoisesti siellä on aikuisetkin kentällä , suurin osa.


Miten tämänpäivän suomessa on edes mahdollista että suomessa tehdään töitä ilman palkkaa ja vielä annetaan firmalle rahaa perään?


Toki tähän jt Leinosen Vekejä myöden sanoo että "saarnaamistyö on vapaaehtoista", minä sanon siihen että paskanmarjat!

Pienestä asti on mieli tuunattu tekemään sitä ja vielä sen uhalla että harmagedonissa tapetaan jollei sitä tee, verivelan takia.

Jehovantodistajillakin on korvat joilla kuulevat, silmät joilla näkevät, silti.....eivät näe eikä ymmärrä yhtään mitään ja siihen on syy : pienokaisesta asti tuunattu mieli, mielenhallinta / aivopesu.


Ihan vain kysyn jt väeltä ja lasten vanhemmilta:

Onko maailmassa jokin muu työ minkä hyväksyt, jossa 5 v lapsi on töissä ilmaiseksi ja jota ohjeistetaan että on hyvä antaa jäätelörahat työnantajalle?

Kuten Tony laittoi lainauksen:
Vartiotorni 11/2015 kirjoitti:
Jos huomaat, että palvelus ei ole lapsistasi niin kiinnostavaa ja antoisaa kuin se voisi olla, aseta heille tavoitteita.
Tuossahan suoraan lukee että "jos lasta ei homma ja ilmanen työ kiinnosta, eikä tämä halua tehdä sitä" , sen tekemättömyys ei ole vaihtoehto.

Pakkotyötä, lapsityövoimaa pienokaisesta asti.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Lapset kenttätyössä

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Veli-Hopea kirjoitti: Kuten Tony laittoi lainauksen:
Vartiotorni 11/2015 kirjoitti:
Jos huomaat, että palvelus ei ole lapsistasi niin kiinnostavaa ja antoisaa kuin se voisi olla, aseta heille tavoitteita.
Tuossahan suoraan lukee että "jos lasta ei homma ja ilmanen työ kiinnosta, eikä tämä halua tehdä sitä" , sen tekemättömyys ei ole vaihtoehto.

Pakkotyötä, lapsityövoimaa pienokaisesta asti.
Risua vaan perseelle penskalle - jos ei tee. Se on sellainen tavoite ja kannuste, että sillä saadaan penska kuin penska tekemään kenttätyötä. Ja ei niitä kersoja lopulta tarvi edes piiskata kun on muutaman selkäsaunan jo antanut - tarpeeksi kovan sellaisen. Lähtevät kentälle kyllä mieluusti kun vain vilauttaa risukokoelmaa.

Näin se menee todistajien tosielämässä, vaikka siitä ei kauheasti puhuta. Ei tietenkään puhuta kun sehä on rikos Suomessa.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lapset kenttätyössä

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Veli-Hopea kirjoitti:Mietitään hetki miltä tämä näyttäisi normaalissa maailmassa, ensimmäisenä tuli mieleen Elisan hintasaarnaajat:

Mitä jos Elisan liittymiä olisi ovella myymässä pienet lapset?
Mitä jos he eivät saisi siitä edes palkkaa?
Mitäs jos nämä Elisan lapsityövoima työntekijät vielä katsoisi propagandavideoita joissa jäätelörahat olisi hyvä tilittää Elisalle?

Kyllä siinä kansa raivoaisi ja jehovantodistajakin heräisi kiukkuamaan että "ei lasten pidä olla töissä ja miten ihmeessä pitää Elisalle maksaa?????"

Mutta sitten se sokeus iskee kun on oma uskonto kyseessä.

a) "ei, eihän se työtä ole"
b) "sitäpaitsi sehän on hauskaa ,lapset tykkää siitä!"
C) "Pienokaisesta asti hyvä opettaa ja jehova vaatii sen."
On hyvä, että tässä ketjussa on otettu esiin lapsityövoiman käyttö. Sitähän se on, kun viedään pikkulapset kenttäpalvelukseen. Pikkulasten kuuluisi leikkiä ja olla lapsi sanan täydessä merkityksessä. Pikkulapsen ei tule osallistua uusien jehovantodistajien rekrytointikampanjaan. He eivät edes ymmärrä, mihin ihmisiä yritetään sitouttaa.

Kirjoitin jo vuonna 2010 lapsityövoimasta jutun nettisivuille. Se oli sitä aikaa, kun Vartiotorniseuran nettisivut olivat vielä vaatimattomat. Se oli sitä aikaa, kun sivuilla yritettiin vedota ihmisiin käyttämällä pikkulasten kuvia. Kuvissa pikkulapset ojentavat traktaatteja.

Kuva

Kuva

Jos kiinnostaa, tässä on yksi vanha artikkeli, joka kertoo lapsityövoiman käytöstä:

http://johanneksenpoika.fi/lapsityovoima.html
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lapset kenttätyössä

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Kirjoitin lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aulalle sähköpostia 17.08.2010 lapsityövoiman käytöstä.

Saako Jehovan todistaja-lapsi olla lapsi vai pitääkö hänen olla "pikku saarnaaja"?

Lue tästä sekä sähköpostini että Aulan vastaus 06.09.2011:

http://johanneksenpoika.fi/lapsiasiavaltuutettu.html
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Lapset kenttätyössä

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Minä jehovantodistanalapsena sain olla lapsi, ainakin osan ajasta.
Ei tuota lapsenaoloa haitannut kuin pakkopullakokoukset,pakkokaste,pakkokenttätyö,pakkotutkiminen
seurakunnan velivanhimman kanssa (kerta,ellei jopa 2 x viikkoon)
ja muu pakkoaktiviteetti mikä siihen liittyi.

Het vaahtosammutin iän jälkeen seurakunnan veljet vei kentälle, minulta ei kysytty vaan se kutakuin saneltiin omien vanhempien ja srk veljien kautta. Se oli pakko, tein töitä tuolle lahkolle..ei mulla ollu vaihtoehtoa.

Joskus sitten 15-16v pakkokasteen jälkeen olin jo niin itsenäistynyt ja omatahtoinen että pystyin ruveta välttelemään näitä pakotteluja, mistä siitäkin nyt syntyi vuosien piina. Joka suunnasta joku saatanan veliperseenreikä kimpussa, eikö tosiaan oo älliä päässä että jos joku vetäytyy pois hommista eikä selvästikään halua, ettei sitten painosteta?

Eipä tietenkään vaan lisää pökköö vaan pesään, melkoista ahdistelua oli tuo aika, melkein kun vainoamista.

Eipä voi sanoa kuin että luojan kiitos kaikki tuo paska loppui kun seinään silloin kun eroni ilmoitettiin. Hulluja sanon minä!


Vapaaehtoista tuo ei lapsille ole, ei todellakaan. Yhteisössä taputellaan lapsille yksi vaihtoehto yksi tie, muuta ei ole. Se on pakko kulkea sitä tietä jos haluat olla suosiossa tai edes selvitä hengissä.


Omat vanhempani olivat kuitenkin onneksi sellaisia juoponpuolikkaita todistajia jotka skippailivat kokouksia, hyvin paljon sen ansiosta sain leikkiä kuin lapsi (tiettyinä päivinä), jopa maailmallisten kanssa. Kiitokset siitä heille.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Onneksi tajusin

Re: Lapset kenttätyössä

Viesti Kirjoittaja Onneksi tajusin »

Kyllähän se sen verran oletusarvoista tuo lapsen saarnaamaan vieminen on, että ennen eroani järjestöstä koin stressiä siitä, että minun pitäisi viedä kolmevuotiaani saarnaamaan ja saada hänet innostumaan siitä. Onneksi en ehtinyt kovin montaa kertaa raahata mukaan ennen kuin lakkasin kokonaan käymästä kentällä.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Lapset kenttätyössä

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

ennen eroani järjestöstä koin stressiä siitä, että minun pitäisi viedä kolmevuotiaani saarnaamaan
Ihan hyvä pointti tämäkin, jos se ei miellytä aina lapsia, ei se miellytä aina lasten vanhempiakaan. Se on joskus näköjään "pakko" ihan koko perheelle... eikusiisniinkunihan"vapaaehtoista".

Asiasta voi näköjään lasten tähden kärsiä aikuisetkin.

Löytyyköhän siihenkin vartiotornista ohjeet, jos lapsen vanhemmat saavat stressiä mikäli kersaa ei homma kiinnosta ja mikä on lääke? Lahjoittaminen?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Lapset kenttätyössä

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Kemissä tunsin aikoinansa erään sisaren, joka kertoi että isänsä vaati häntä menemään kasteelle tai muutoin hän antaisi selkäsaunan. Sama koski kenttäpalvelusta. Valitse tästä: kenttäpalvelus tai selkäsauna.

Tässä kuitenkin annettiin vaihtoehto. Jos oli niin rohkea lapsi että kykeni ottamaan sen selkäsaunan joka kerta, niin ei tarvinnut mennä kasteelle eikä kentälle.
Mutta harvat lapset - jos ketkään - ovat niin rohkeita ja kivunsietokykyisiä.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Vastaa Viestiin