HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Viesti Kirjoittaja Tony »

”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho kasvoi Jehovan todistajaksi ja nousi liikkeen vanhimmistoon, mutta sitten runokilpailu paljasti hänen salaisuutensa

Tom-Kristian Heinäaho kasvoi Jehovan todistajaksi. Hän salasi homoseksuaalisuutensa seurakunnalta samalla kun eteni sen vanhimmistoon. Lopulta eroottiset runot paljastivat hänet.

SEKSUAALINEN suuntautuminen on yhteiskunnassa yhä tabu, ja seksuaalisuuden kanssa kipuilu voi raastaa erityisen pahasti uskonnolliseen yhteisöön kuuluvaa. Liberaalien tuulien väitetään löyhtyttelevän esimerkiksi evankelisluterilaisen kirkon helmoja, mutta tosiasiassa matka seksuaaliseen tasa-arvoon on pitkä.

Yksi todiste siitä on pappi Kai Sadinmaan saama ”vakava moite”, jonka Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli päätti antaa tämän vihittyä samaa sukupuolta olevia pareja.

Uskonyhteisöjen doktriinit pitävät siis yhä ihmisten seksuaalisuutta talutusnuorassa. Konservatiivisimmissa ryhmissä kasvaminen voi muistuttaa elämää moraalisessa vakuumissa:

”Ymmärrän ihmisiä, jotka eivät pysty kyseenalaistamaan opetuksia suljetussa valtiossa. Minua opetettiin aina varomaan maailmaa, joka on paha, kun me olemme hyviä. Että Jumala tuhoaa pahan maailman”, Tom-Kristian Heinäaho kuvailee.

Heinäaho oli kaksi, kun hänen äitinsä otti Jehovan todistajien kasteen. Vuotta myöhemmin sen otti isä. Äidin myötä viisi hänen sisarustaan perheineen kääntyi.

”En osaa edes sanoa, tapahtuiko oman uskon kehittymistä lapsena, uskoon vain kasvettiin. Se oli sellainen Pohjois-Korea-tyyppinen tilanne, että näin opetetaan, tämä usko on oikea ja muuta mahdollisuutta ei ole. Koko ympäristö ja suuri suku olivat Jehovan todistajia”, Heinäaho, 47, kertoo.

Kun Heinäaho oli 17, perhe muutti Mäntästä Helsinkiin. Teini-iässä hän alkoi saada enemmän vastuuta seurakunnassa.

”Miehiltä odotetaan aktiivisuutta. Olen myös aina nauttinut esiintymisestä. Pidin puheita yhä suuremmissa konventeissa ja etenin lopulta seurakunnan vanhimmistoon.”

HEINÄAHO OLI tuolloin 26. Hän oli kantanut pitkään mukanaan salaisuutta.

”Olen tiennyt aina kristallinkirkkaana, että pidän miehistä eikä se ole oma valintani.”

Heinäaho kertoo, että homouden opetettiin olevan syntiä ja oma valinta. 1990-luvun alussa Heinäaho vielä kipuilikin seksuaalisen suuntautumisensa kanssa ajatellen, että siitä pitäisi päästä eroon.

Lopulta Heinäaho istui itse komitean edessä kuulusteltavana. Hän oli kirjoittanut homoeroottisia runoja ja osallistunut erääseen kirjoituskilpailuun. Joku oli löytänyt tekstit netistä.

”Tajusin, ettei tästä pääse pakoon. Komiteassa intettiin niin kauan, että tunnustin tehneeni runot ja olleeni suhteissa miesten kanssa.”

Kuulustelu oli Heinäahon mukaan lyhyt.

”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise, joka pitää puhkaista seurakunnasta. He kysyivät myös, onko seurakunnassa muita homoja. He haluaisivat auttaa heitä.”

Heinäaho vastasi, ettei tiennyt muista homoseksuaaleista.

Jehovan todistajien tiedottaja: Raamattu tuomitsee homoseksuaaliset teot, muttei hyväksy homofobiaa

”Raamatussa tuomitaan muu kuin miehen ja vaimon välinen seksi, olipa se homo- tai heteroseksiä. Vaikka Raamattu tuomitsee homoseksuaaliset teot, se ei hyväksy homofobiaa eikä kannusta vihaamaan homoseksuaaleja. Kristittyjen tulee sen sijaan kunnioittaa kaikenlaisia ihmisiä”, Jehovan todistajien tiedottaja Veikko Leinonen toteaa.

Hän sanoo, ettei Tom-Kristian Heinäahon asioita ole mahdollista eikä tarpeellista kommentoida.

”Jokaisella on henkilösuoja yksityiselämänsä asioihin sekä omantunnon- ja yksilönvapaus.”

Oikeuskomitean on Leinosen mukaan tarkoitus auttaa vaikeuksiin joutunutta kristittyä ja ylläpitää seurakunnan rauhaa.

”Rikoksen uhria kehotetaan ottamaan yhteyttä poliisiin tai asianomaiseen viranomaiseen.”

Jehovan todistajien sivustolla sanotaan, etteivät he karta entisiä jäseniään. Tätä korostaa myös Leinonen.

Hän kuitenkin huomauttaa, että Raamatussa kehotetaan ”pitämään silmällä” tai karttamaan sellaisia, jotka ”haluavat toimia vastoin Raamatun periaatteita”. Leinosen mukaan karttaminen tarkoittaa uskonnollisten siteiden katkeamista, ei lähimmäisenrakkauden poistumista.
Koko juttu (tilaajille)
Viimeksi muokannut Tony, 21.09.2017 09:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jehovan todistajien sivustolla sanotaan, etteivät he karta entisiä jäseniään. Tätä korostaa myös Leinonen.

Että näin. Omien oppien häpeäminen ja niistä valehtelu sen kuin jatkuu.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Siteeraan Leinosen lausumaa: ”Raamatussa tuomitaan muu kuin miehen ja vaimon välinen seksi, olipa se homo- tai heteroseksiä. Vaikka Raamattu tuomitsee homoseksuaaliset teot, se ei hyväksy homofobiaa eikä kannusta vihaamaan homoseksuaaleja. Kristittyjen tulee sen sijaan kunnioittaa kaikenlaisia ihmisiä”.

Painotan korostamaani kohtaa, joka ei jehovantodistajuudessa toteudu millään muotoa. Tuleeko minun nyt tehdä se johtopäätös, että Leinonen epäsuorasti myöntää, etteivät Jehovan todistajat ole kristittyjä. Jos näin, se on ainoa totuus, jonka tiedottajan sanomasta löytää. Muussa tapauksessa Leinonen laukoo emävaleen tavoilleen uskollisena.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Uutisesta poimittua:
Vaikka Jehovan todistajien käsitykset seksuaalisuudesta muuttuisivat, Heinäaho ei usko, että hän palaisi seurakuntaan.
Eivätkä ne muutu, moraalittomat ajatukset pitää karkottaa ja kaikki muu kuin avioliitossa tapahtuva seksuaalinen kanssakäyminen ja sen toteuttaminen on synti.

Nykyään homoseksuaalisuutta ei pidetä "itse hankittuna/opittuna ominaisuutena", tämä näkemys on hyväksytty tieteellisen tutkimuksen kehittymisen myötä, Vt-seurahan on tunnettu siitä että se myötäileee tieteen tutkimuksia aina kun mahdollista ja ylläpitää tällätavoin julkisuuskuvaansa.
tämä näkemys ei muuta sitä että kuten jo todettu niin homoseksuaalisen teon toteutus on synti ja erottamisperuste.
Eteisvahti
Viestit: 96
Liittynyt: 17.07.2015 09:25

Re: HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Viesti Kirjoittaja Eteisvahti »

Tämä oli niin hyvä artikkeli, että toivoisin jokaisen Jehovan todistajan lukevan sen kokonaisuudessaan. Jutussahan on haastateltu Virallista Tiedottajaa, joten artikkeli on syytä lukea.
His name is Robert Paulson.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Pro et contra kirjoitti:Uutisesta poimittua:
Vaikka Jehovan todistajien käsitykset seksuaalisuudesta muuttuisivat, Heinäaho ei usko, että hän palaisi seurakuntaan.
Eivätkä ne muutu, moraalittomat ajatukset pitää karkottaa ja kaikki muu kuin avioliitossa tapahtuva seksuaalinen kanssakäyminen ja sen toteuttaminen on synti.

Nykyään homoseksuaalisuutta ei pidetä "itse hankittuna/opittuna ominaisuutena", tämä näkemys on hyväksytty tieteellisen tutkimuksen kehittymisen myötä, Vt-seurahan on tunnettu siitä että se myötäileee tieteen tutkimuksia aina kun mahdollista ja ylläpitää tällätavoin julkisuuskuvaansa.
tämä näkemys ei muuta sitä että kuten jo todettu niin homoseksuaalisen teon toteutus on synti ja erottamisperuste.
Tämänvuotisessa konventtivideossa Muistakaa Lootin vaimoa annettiin kyllä varsin suoraan ymmärtää, että homoseksuaalinen suuntautuminen on oma valinta. Käsittääkseni tämä on jyrkennys aikaisempaan linjaan.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Viesti Kirjoittaja Tony »

Weathertop kirjoitti:Tämänvuotisessa konventtivideossa Muistakaa Lootin vaimoa annettiin kyllä varsin suoraan ymmärtää, että homoseksuaalinen suuntautuminen on oma valinta. Käsittääkseni tämä on jyrkennys aikaisempaan linjaan.
Olikos tuota videota muuten katsottavissa missään?

Aiemmin tänä vuonna homoseksuaalisia tekoja on verrattu tupakointiin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Psalmista606
Viestit: 92
Liittynyt: 18.05.2015 18:32

Re: HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Viesti Kirjoittaja Psalmista606 »

Tony kirjoitti:
Weathertop kirjoitti:Tämänvuotisessa konventtivideossa Muistakaa Lootin vaimoa annettiin kyllä varsin suoraan ymmärtää, että homoseksuaalinen suuntautuminen on oma valinta. Käsittääkseni tämä on jyrkennys aikaisempaan linjaan.
Olikos tuota videota muuten katsottavissa missään?

Aiemmin tänä vuonna homoseksuaalisia tekoja on verrattu tupakointiin.
jw-örkistä ainakin löytyy kohdasta Julkaisut -> Konventtijulkaisut.
"On enemmän aineistoa Valtakunnan olemassaolon puolesta kuin siitä, että on olemassa painovoimaa, sähköä ja tuulta."
-Stephen Lett
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Koska Veikko Leinonen ei "ihan" pysynyt keskellä "totuuden" valtatietä, ojennan hänelle ja muillekin auttavan käden näkemään ne "pienet" vivahde-erot totuuden ja äärimmäisen valheen välillä tässä Hesarin jutussa.

Täällä on hieman käsitelty Veikon viittä väitettä.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Tony kirjoitti:
Weathertop kirjoitti:Tämänvuotisessa konventtivideossa Muistakaa Lootin vaimoa annettiin kyllä varsin suoraan ymmärtää, että homoseksuaalinen suuntautuminen on oma valinta. Käsittääkseni tämä on jyrkennys aikaisempaan linjaan.
Olikos tuota videota muuten katsottavissa missään?

Aiemmin tänä vuonna homoseksuaalisia tekoja on verrattu tupakointiin.
Lootin filmiä en ole nähnyt sattuneista syistä mutta tuosta homoseksuaalisuuden toteuttamisesta rinnastettuna tupakointiin tapana joka luonnollisesti on opeteltu tapa on kyse vähän muusta.
On liian yksinkertaistavaa tehdä johtopäätös että tässä olisi taas kyse jostakin muutoksesta jyrkempään suuntaan, tuossa keskustelussa tunnustettiin että se on oma valinta toteuttaako taipumuksien mukaan seksuaalisuutta mutta ei siinä otettu kantaa siihen ovatko seksuaaliset taipumukset opittuja ja seksuaalinen identiteetti oma valinta! Tässä on ihan selvä painopiste-ero milloin puhutaan seksuaalisesta identiteetistä ja milloin tämän identiteetin mukaisten seksuaalisten tekojen toteuttamisesta.
Raamatussa ei tuomita homoseksuaaleja vaan teot samalla tavoin kuin ei tuomita alkoholiakaan vaan siitä johtuvat teot.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Eteisvahti kirjoitti:Tämä oli niin hyvä artikkeli, että toivoisin jokaisen Jehovan todistajan lukevan sen kokonaisuudessaan. Jutussahan on haastateltu Virallista Tiedottajaa, joten artikkeli on syytä lukea.
Täytyykin panna korvan taakse se mitä V.L. edelleen vakaasti toistaa järjestön kantana olevan että ainoastaan "hengelliset siteet katkeavat mutta ei lähimmäisen rakkaus" kun näitä erotteluja tulee vastaan, tosin kaikki tietänevät mikä todellinen tilanne on eikä näillä lausumilla ole tositilanteessa mitään merkitystä, ne ovat pelkkää julkisuuskuvan ylläpitoa.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Viesti Kirjoittaja Tony »

Pro et contra kirjoitti:On liian yksinkertaistavaa tehdä johtopäätös että tässä olisi taas kyse jostakin muutoksesta jyrkempään suuntaan, tuossa keskustelussa tunnustettiin että se on oma valinta toteuttaako taipumuksien mukaan seksuaalisuutta mutta ei siinä otettu kantaa siihen ovatko seksuaaliset taipumukset opittuja ja seksuaalinen identiteetti oma valinta! Tässä on ihan selvä painopiste-ero milloin puhutaan seksuaalisesta identiteetistä ja milloin tämän identiteetin mukaisten seksuaalisten tekojen toteuttamisesta.
Pointtina oli rinnastus seksuaali-identiteettiin kuuluvien tekojen ja tupakoinnin välillä. Näillä kahdella on sellainen ihan snadi ero. Ensimmäinen on osa sinua läpi elämäsi, haluat tai et. Jälkimmäinen on opittu tapa, josta pääsee keskimäärin kohtuullisen helposti eroon. Ainakin jos vertaa seksuaali-identiteettinsä koko elämän kestävään järjestelmälliseen tukahduttamiseen.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Pro et contra kirjoitti:...ne ovat pelkkää julkisuuskuvan ylläpitoa.
Arkisemmin ilmaistuna valheellisen kuvan ylläpitoa, siis valehtelua.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Viesti Kirjoittaja Tony »

"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: HS: ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Pro et contra kirjoitti:
Tony kirjoitti:
Weathertop kirjoitti:Tämänvuotisessa konventtivideossa Muistakaa Lootin vaimoa annettiin kyllä varsin suoraan ymmärtää, että homoseksuaalinen suuntautuminen on oma valinta. Käsittääkseni tämä on jyrkennys aikaisempaan linjaan.
Olikos tuota videota muuten katsottavissa missään?

Aiemmin tänä vuonna homoseksuaalisia tekoja on verrattu tupakointiin.
Lootin filmiä en ole nähnyt sattuneista syistä mutta tuosta homoseksuaalisuuden toteuttamisesta rinnastettuna tupakointiin tapana joka luonnollisesti on opeteltu tapa on kyse vähän muusta.
On liian yksinkertaistavaa tehdä johtopäätös että tässä olisi taas kyse jostakin muutoksesta jyrkempään suuntaan, tuossa keskustelussa tunnustettiin että se on oma valinta toteuttaako taipumuksien mukaan seksuaalisuutta mutta ei siinä otettu kantaa siihen ovatko seksuaaliset taipumukset opittuja ja seksuaalinen identiteetti oma valinta! Tässä on ihan selvä painopiste-ero milloin puhutaan seksuaalisesta identiteetistä ja milloin tämän identiteetin mukaisten seksuaalisten tekojen toteuttamisesta.
Raamatussa ei tuomita homoseksuaaleja vaan teot samalla tavoin kuin ei tuomita alkoholiakaan vaan siitä johtuvat teot.
Se, viitataanko videossa (siis siinä, josta minä puhuin) valinnanvapaudella suuntautumiseen vai tekoihin, jätetään tarkoituksella katsojan tulkittavaksi. Mikä jehovapropagandasta puhuttaessa tarkoittaa käytännössä sitä, että viitataan suuntautumiseen. Ei tietenkään sillä, ettei jo toisten ihmisten seksuaalisen suuntautumisen toteuttamisen tuomitseminen olisi kertakaikkisen törkeää. Se, että motiivina on taikausko, ei ainakaan minun silmissäni vähennä toiminnan paheksuttavuutta vaan korostaa sitä.

Raamatusta voidaan aiheellisesti sanoa paljon pahaa, mutta homoseksuaalisuutta (suuntautumista tai tekoja) se ei yksiselitteisesti tuomitse yhdessäkään kohtaan. Käännökset sitten asia erikseen. Raamattuhan suhtautuu varsin hyväksyvästi jopa siihen, että sen päähenkilö Jahve raiskaa miespuolisen Dagon-jumalan ja menee naimisiin Daavidin kanssa. Tästä lisää teologi Theodore W. Jennings Jr.:n erinomaisessa teoksessa Jacob's Wound: Homoerotic Narrative in the Literature of Ancient Israel.
Viimeksi muokannut Weathertop, 21.09.2017 16:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Vastaa Viestiin