YLE Radio 1:ssä 07.11.2017: Ero Jehovan todistajista ei ole helppo

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: YLE Radio 1:ssä 07.11.2017: Ero Jehovan todistajista ei ole helppo

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

ModestMuse kirjoitti:Myydäänkö tuota Benin romaania kirjakaupoissa vai onko se vain netistä tilattava teos?
Löytyy kirjakaupoista ja kirjastoista. Ei ole omakustanne.

Hieno, koskettava ja välillä hauskakin romaani. Muutenkin kuin luopionäkökulmasta.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: YLE Radio 1:ssä 07.11.2017: Ero Jehovan todistajista ei ole helppo

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Kuuntelin nyt tuon ohjelman siivoilun lomassa. Itselleni tuossa ei ollut mitään uutta, mutta ihmiselle, joka ei tiedä kovin paljon Jehovan todistajista, tuo on valtavan hyvä tietopaketti. Miksei myös kyseenalaistamisvaiheessa olevalle todistajalle. Myös haastateltujen omat kokemukset ja ajatukset olivat kiinnostavia. Kannattaa kuunnella ja suositella tuttaville. Ylehän saattaa jopa innostua tekemään aiheesta enemmänkin ohjelmia, jos kuuntelijoita on tarpeeksi.

Pientä moitetta antaisin siitä, ettei järjestön rahapulan yhteydessä käsitelty lainkaan hyväksikäyttöoikeudenkäyntejä ja niissä määrättyjä vahingonkorvauksia (vaikka asia tulikin toisessa kohtaa esille). Ne kun ovat ilmiselvästi olleet iso rahasyöppö.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: YLE Radio 1:ssä 07.11.2017: Ero Jehovan todistajista ei ole helppo

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Jos piditte ohjelmasta, antakaa ihmeessä Ylelle myönteistä palautetta:

https://palaute.yle.fi
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: YLE Radio 1:ssä 07.11.2017: Ero Jehovan todistajista ei ole helppo

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Johanneksen poika kirjoitti: Ei ohjelmaa ole pakko kuunnella. Se on täysin vapaaehtoista. Jokaisella yksilöllä on oikeus valita ajankäyttönsä ja kiinnostuksen kohteensa.
Onneksi on näin.
Ymmärrän, jos joku haluaa lukea Aku Ankka -lehteä. Se sisältää paljon viisauksia, ihan oikeasti.
Tämä on totta. 1990, kun meidät erotettiin, osoittautui juuri Aku Ankka siksi, joka jakoi hengellistä ravintoa ajallaan. Liekö koskaan toteutunut Hallintoelimessä.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: YLE Radio 1:ssä 07.11.2017: Ero Jehovan todistajista ei ole helppo

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

SonOfJesus kirjoitti: Tämä on totta. 1990, kun meidät erotettiin, osoittautui juuri Aku Ankka siksi, joka jakoi hengellistä ravintoa ajallaan. Liekö koskaan toteutunut Hallintoelimessä.
Itse sanoisin, että Doctor Whosta ja Star Trekistä oppii hyvinkin käyttökelpoisia elämänarvoja.

EDIT: Olen nörtti ja ylpeä siitä. :)
Viimeksi muokannut Weathertop, 10.11.2017 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Hurri

Re: YLE Radio 1:ssä 07.11.2017: Ero Jehovan todistajista ei ole helppo

Viesti Kirjoittaja Hurri »

Kyllä Benin romaania myydään kaikissa kirjakaupoissa. Helsingin Akateemisessa ja Suomalaisessa on hyvin esillä. Pienimmissä saattaa olla loppu jo mutta niihinkin saa tilattua. Tai sitten postimyynnistä suoraan Adlibriksesta.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: YLE Radio 1:ssä 07.11.2017: Ero Jehovan todistajista ei ole helppo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Weathertop kirjoitti:Itse sanoisin, että Doctor Whosta ja Star Trekistä oppii hyvinkin käyttökelpoisia elämänarvoja.
Mua innoittaa Harald Hirmuinen ja kun menee pieleen, niin Orm Onnekas antaa esimerkillään lohtua siitä, että vielä huonomminkin voisi mennä.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: YLE Radio 1:ssä 07.11.2017: Ero Jehovan todistajista ei ole helppo

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

No mä tykkäisin elämääni suunnan, joka Haraldille neuvottiin Atlantilla: "Espanjan jälkeen vasemmalle ja sitten suoraan. Ette voi erehtyä: Se on saappaan muotoinen."
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: YLE Radio 1:ssä 07.11.2017: Ero Jehovan todistajista ei ole helppo

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Kaarmis kirjoitti:No mä tykkäisin elämääni suunnan, joka Haraldille neuvottiin Atlantilla: "Espanjan jälkeen vasemmalle ja sitten suoraan. Ette voi erehtyä: Se on saappaan muotoinen."
Ei paha. :D

Itse uskoisin, että Doctor Whon henkilökohtainen elämänohje "Never be cruel or cowardly" riittää aika pitkälle. Sankari itse ei tosin läheskään aina onnistu varsinkaan ensiksi mainitussa, mutta sehän vain osoittaa, että oikeita arvoja kohti voi pyrkiä, vaikka matkalla kompuroisikin. Eikä kompuroinnin selvittelyyn tarvita oikeuskomiteaa.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: YLE Radio 1:ssä 07.11.2017: Ero Jehovan todistajista ei ole helppo

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Weathertop kirjoitti:
SonOfJesus kirjoitti: Tämä on totta. 1990, kun meidät erotettiin, osoittautui juuri Aku Ankka siksi, joka jakoi hengellistä ravintoa ajallaan. Liekö koskaan toteutunut Hallintoelimessä.
Itse sanoisin, että Doctor Whosta ja Star Trekistä oppii hyvinkin käyttökelpoisia elämänarvoja.

EDIT: Olen nörtti ja ylpeä siitä. :)
Siinä Aku Ankassa oli tarina, jossa Roopella oli korkean paikan kammo. Roope ei halunnut maksaa terapiasta, joten Aku lupasi parantaa hänet. Aku vei Roopen kaikkiin mahdollisiin korkeisiin paikkoihin, kunnes ollessaan korkealla kosken päällä Roope muisti, kuinka häneltä oli pienenä pudonnut lantti sillalta. Siitä lähtien Roope pelkäsi korkeita paikkoja. Muistaminen hävitti sen korkeuskammon. Myöhemmin ammattilainen kertoi, ettei muiston pakottamista pidä tehdä, vaan käsittelyn pitää olla lempeää.

Tämä kertomus opetti meille, että psykologiasta voi olla hyötyä, mutta pitää olla varovainen, koska se voi myös vaurioittaa.

Väkivaltaista terapiaa kutsutaan perheessämme tietysti "Aku Ankka -terapiaksi".

Itse olen viihtynyt Star Gåte -sarjan parissa. Se palastaa uskontojen ja jumalien todellisen luonteen. Toki Doc Who ja Star Trek'in ovat tuttuja. Kirjoista on jäänyt mieleen Hankalaa olla jumala (Strugatskin veljekset).
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: YLE Radio 1:ssä 07.11.2017: Ero Jehovan todistajista ei ole helppo

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

SonOfJesus kirjoitti: Siinä Aku Ankassa oli tarina, jossa Roopella oli korkean paikan kammo. Roope ei halunnut maksaa terapiasta, joten Aku lupasi parantaa hänet. Aku vei Roopen kaikkiin mahdollisiin korkeisiin paikkoihin, kunnes ollessaan korkealla kosken päällä Roope muisti, kuinka häneltä oli pienenä pudonnut lantti sillalta. Siitä lähtien Roope pelkäsi korkeita paikkoja. Muistaminen hävitti sen korkeuskammon. Myöhemmin ammattilainen kertoi, ettei muiston pakottamista pidä tehdä, vaan käsittelyn pitää olla lempeää.

Tämä kertomus opetti meille, että psykologiasta voi olla hyötyä, mutta pitää olla varovainen, koska se voi myös vaurioittaa.

Väkivaltaista terapiaa kutsutaan perheessämme tietysti "Aku Ankka -terapiaksi".
Ihan hyvä tarina. Pakottaminen ei tosiaan ole suositeltavaa, vaikka voikin joskus toimia.

Oma terapeuttini vihjaili pitkään, että virallinen eroaminen Jehovan todistajista voisi pitkällä tähtäimellä edistää toipumistani, vaikka saattaisikin ensi alkuun pahentaa tilannetta. Koskaan minulle ei suoraan sanottu, että minun pitäisi tehdä niin. Valinta oli lopulta omani.

Minua on myös kehotettu olemaan varovainen todistajuuteen liittyvien traumojen kohtaamisessa ja käsittelyssä, mutta sitä en ole kyennyt tekemään, varsinkaan koska koen syyllisyyttä hommassa mukana olemisesta ja tiedän, että lisää ihmisiä traumatisoidaan koko ajan. Haluan kulkea tämän tien loppuun asti mahdollisimman nopeasti voidakseni auttaa muita sikäli kuin pystyn. Mutta tämäkin johtuu puhtaasti itsestäni, ei saamastani hoidosta.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Vastaa Viestiin