Pelko ja stressi voi vaarantaa aivojen kehityksen

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Pelko ja stressi voi vaarantaa aivojen kehityksen

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Kuva
Kuva: Freedom of Mind

"Antti Ateisti" julkaisi mielenkiintoisen kirjoituksen "Entisen mormonin ajatuksia" -blogisivustolla. Hän viittasi Steven Hassanin artikkeliin, joka oli julkaistu Freedom of Mind -yhdistyksen sivulla. Kirjoituksessa käsitellään sitä, kuinka JT organisaation opit vaikuttavat aivojen kehittymiseen ja näin mahdollisesti synnyttävät kauaskantoisia haittoja lasten elämässä.

Lue lisää täältä.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Pelko ja stressi voi vaarantaa aivojen kehityksen

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Kiitos, tuo Hassanin kirjoitus on todella tärkeä ja valaiseva! Tunnistin tuosta myös sellaisia omia ongelmiani (sulkeutuneisuus, uusien ihmissuhteiden luomisen pelko, kyvyttömyys ylläpitää montaa ihmissuhdetta, puutteellinen kyky ilmaista kiintymystä jne.) joita olen aikaisemmin pitänyt synnynnäisinä persoonallisuuden piirteinä, mutta joiden syitä on nyt ehkä tarpeen arvioida uudestaan.

Jo aikaisemmin olen ollut sitä mieltä, että lasten kasvattaminen jehovantodistajuuteen on törkeää henkistä pahoinpitelyä, jonka alaikäiset uhrit olisivat välittömän huostaanoton tarpeessa.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Pelko ja stressi voi vaarantaa aivojen kehityksen

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Weathertop kirjoitti:Kiitos, tuo Hassanin kirjoitus on todella tärkeä ja valaiseva! Tunnistin tuosta myös sellaisia omia ongelmiani (sulkeutuneisuus, uusien ihmissuhteiden luomisen pelko, kyvyttömyys ylläpitää montaa ihmissuhdetta, puutteellinen kyky ilmaista kiintymystä jne.) ...
Mulla on aina ollut tuo puutteellinen kyky ilmaista kiintymystä, joten avo-/aviopuolison hankkiminen ei ole mahdollista minulle.

Sulkeutuneisuus ja uusien ihmissuhteiden luomisen pelko vaivaa myös.

Mutta en ole kuitenkaan masentunut enää. Yritän pyrkiä parempaan terveyteen. Jokin toivo pitää olla mitä kohti etenee. Vaikka vain yksikin realistinen toive kerrallaan vaikkei se koskaan toteutuisi mutta suhtautuen siihen kuin se toteutuisi jonain päivänä.

Kaulakiikku ei kohdallani ole mahdollista. Olen elämän vanki, koska minulla on lapsi (joka on tosin aikuinen jo).
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Pelko ja stressi voi vaarantaa aivojen kehityksen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Jokin toivo pitää olla...
Nimen omaan. Usein tämä tosin kääritään uskonnon kaapuun, mutta välttämätöntä se ei ole. Ilman toivoa elämä muuttuisi vallan turhaksi.
Vastaa Viestiin