Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Kiinnostunut 2

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Kiinnostunut 2 »

Mites kun itse olen ollut Tutkiskeluoppilas ja käynyt kokouksissa.en kuitenkaan edes Kastamaton Julistaja.saako ne minun tietoni pitää ja levittää tms?
Luopio?
Viestit: 128
Liittynyt: 16.09.2009 21:01
Paikkakunta: 60°10'12"N 24°56'24"E

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Luopio? »

Tony kirjoitti:Jännästi tuosta on jäänyt kokonaan maininta siitä, että jokaisella on oikeus omien tietojen tarkistamiseen. Vähemmän yllättäen tämä jää lain kannalta kyllä nyt torsoksi.
Eurooppalainen tietosuojauudistus GDPR on mainio uudistus siinä mielessä, että siinä ajetaan erityisesti yksilön oikeutta vaikuttaa tietojensa näkyvyyteen ja säilytykseen. Halutessaan yksilö voi pyytää poistamaan henkilötietonsa rekisteristä, jos sillä ei ole pakottavaa tarvetta siellä olla(viranomaiset jne.). Kuinkahan tämä oikeus toteutuu jeffeleiden kanssa...
"Totuus ei saa koskaan tulla hyvän tarinan tielle"
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Kiinnostunut 2 kirjoitti:Mites kun itse olen ollut Tutkiskeluoppilas ja käynyt kokouksissa.en kuitenkaan edes Kastamaton Julistaja.saako ne minun tietoni pitää ja levittää tms?
Ei susta oo tehty vielä julistaja korttia, et oo luonnollisestikaan ollut oikeuskomitean kuultavana tai hakenut tienraivaajaksi, etkä ole hakenut Betelin organisoimiin hommiinkaan juurikin syystä ettet oo...
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Mikäli nyt oikein ymmärrän niin peiaatteessa tämä vaatimus henkilökohtaisesta hyväksynnästä henkilötietorekisterin kokoamiseen ja käyttöön edellyttää niiden tietojen poistamista ellei peräti tuhoamista jotka eivät ole seurakuunnan yhteydessä mutta joista on tehty esim. oikeuskomitea merkinnät tai muuta "suljettujen kirjekuorien" tapaista arkistointia?
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Salli munnauraa. Toi puoti ei koskaan hävitäensimmäistäkään asiakirjaansa.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Jehovan todistajien rivijäsenille ei kerrota kaikkea uudesta tietojenkeräämisjärjestelmästä

Kuva
Kuva: Pixabay

Niin kuin aina ennenkin, kun tulee jokin uudistus Jehovan todistajien järjestössä, siitä kerrotaan vain niukasti rivijäsenille. Näin on myös uuden lomakkeen Ilmoitus ja suostumus henkilötietojen käsittelyyn kanssa. Rivijäsen ei saa juuri mitään tietoa, eikä hänelle kerrota edes sitä, miksi hänen tietonsa pitää lähettää muihin maihin ja mitä tarkoitusta varten.

Jehovan todistaja -vanhimmat saavat kyllä enemmän tietoa tästä. Heille on annettu tietoa kahden sivun verran asiakirjassa, joka on englanniksi "INSTRUCTIONS FOR USE OF PERSONAL DATA".

Mistä oikein on kyse?

Juttu sisältää myös kaksi videoa.

Lue lisää...
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Käytännön kysymys...

Direktiivi velvoittaa rekisterin pitäjän kertomaan mitä tietoa sinusta on tallennettu ja vaadittaessa tuhoamaan tiedot. Mutta kenelle Suomessa pyyntö pitäisi lähettää kun kyseessä on Jehovan todistajat? Seurakunta, haaratoimisto vai onko kullakin rekisterillä joku vastuuhenkilö?

Ajattelin selvittää mitä tietoa minusta on kerätty ja sitten pyytää poistoa.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Tuollaisilla tiedoilla lienee myös liiketaloudellista merkitystä jos/kun suostumukseen kirjataan merkintä mahdollisesta tietojen luovutuksesta ( kolmansille osapuolille?) vai oliko tällaisesta mainintaa?
Mutta tuhottavahan kaikki tiedot jotka katsotaan henkilörekisteriksi on ja joista ei ole näyttää allekirjoitettua suostumusta joten monet entiset todistajat voivat tätä tulevaisuudessa sitten pyytää eikä mulla ole syytä epäillä etteikö tietoja tuhottaisi.
kikuli

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja kikuli »

Nukahtanut kirjoitti:pakollinen kuten veri (hoitotahto)-kortti
eipä ollu pakollinen, itse olen ollut mukana 15 vuotta ja ainuttakaan verikorttia en ole allekirjoittanut enkä lompakossani pitänyt. kukaan ei ole mitään kysellyt tai ihmetellyt.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

kikuli kirjoitti:
Nukahtanut kirjoitti:pakollinen kuten veri (hoitotahto)-kortti
eipä ollu pakollinen, itse olen ollut mukana 15 vuotta ja ainuttakaan verikorttia en ole allekirjoittanut enkä lompakossani pitänyt. kukaan ei ole mitään kysellyt tai ihmetellyt.
Olen allekirjoittanut ja mukanakin pitänyt joskin nyttemmin jättänyt pois, eipä ole kukaan perään kysellyt vaikka uusitun version ertyisohjeistukseen kuuluu suositus kopion jättämisestä sihteerin haltuun.
En silti epäile että kyse olisi leväperäisyydestä ohjeistusta kohtaan tai etteikö puuttuvaa kopiota olisi huomattu mutta kysehän on lopulta henkilökohtaisesta asiasta.
Saattaa hyvinkin olla että seurakuntalaisten kohdalla ohjeistuksen vapaaehtoista noudattamista pidetään niin itsestään selvänä että peräänkyselemistä saatetaan välttää ja samalla välttää hankalia tai kiusallisia tilanteita, lisäksi tehtävillä ja asemalla lienee oma painotuksensa sen suhteen miten henkilön valintoihin reakoidaan; jos jonkun henkilön katsotaan olevan heikko tai peräti luisumassa pois ei ole myöskään järkevää peräänkuuluttaa jonkun puuttuvan paperinpalan perään.
Kuinkahan tarkkaan kierrosvalvoja syynää seurakunnan arkistoja tai kyselee miten tarkoin järjestön ohjeita on noudatettu?
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Pro et contra kirjoitti:Kuinkahan tarkkaan kierrosvalvoja syynää seurakunnan arkistoja tai kyselee miten tarkoin järjestön ohjeita on noudatettu?
Tästä en tiedä, mutta toivoisin, että ajattelisit edes lapsiasi, mikäli heitä Sinulla on.
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

kikuli kirjoitti: eipä ollu pakollinen, itse olen ollut mukana 15 vuotta ja ainuttakaan verikorttia en ole allekirjoittanut enkä lompakossani pitänyt. kukaan ei ole mitään kysellyt tai ihmetellyt.
Tässäkin varmaan seurakunta-kohtaisia eroja. Omassa srk vanhimmat varmisti, että jokaisella jäsenellä oli allekirjoitettu kortti. Tokihan sen oman kappaleen voi heittää roskiin, mutta srk arkistoihin jää kopiot.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Tony »

Luopio? kirjoitti:
Tony kirjoitti:Jännästi tuosta on jäänyt kokonaan maininta siitä, että jokaisella on oikeus omien tietojen tarkistamiseen. Vähemmän yllättäen tämä jää lain kannalta kyllä nyt torsoksi.
Eurooppalainen tietosuojauudistus GDPR on mainio uudistus siinä mielessä, että siinä ajetaan erityisesti yksilön oikeutta vaikuttaa tietojensa näkyvyyteen ja säilytykseen. Halutessaan yksilö voi pyytää poistamaan henkilötietonsa rekisteristä, jos sillä ei ole pakottavaa tarvetta siellä olla(viranomaiset jne.). Kuinkahan tämä oikeus toteutuu jeffeleiden kanssa...
Jännästi järjestö kuitenkin tulkitsee tämänkin lain omaksi turvakseen ja mitätöi samalla koko uudistuksen tarkoituksen. Sama on nähtävissä tulkinnassa uskonnonvapaudesta. Sekin on valjastettu ainoastaan järjestön hyödyksi, yksilön oikeuksien kustannuksella.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
J Hepatiitti
Viestit: 506
Liittynyt: 12.01.2018 02:03

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja J Hepatiitti »

Individualistisessa maailmassa, jossa ihmisoikeuksilla oli toisinaan väliä, yksi Jumalaa pelkäävä ryhmä uskalsi olla piittamatta yksilönvapauksista. Jehovan todistajat the movie. Tulossa elokuvateattereihin pian harmagedonin jälkeen.
"I used to be a good person. I think there's something seriously wrong with me." -Veikko Leinonen
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Suostumus henkilötietojen käsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

jaa, tais mennä sekä lainaus että vastine keskenään eripariksi, olkoon...
Vastaa Viestiin