Seppelpäinen Jeesus?

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Ariadna kirj: Siveellisyys uskonnollisessa yhteydessä tarkoitti silloin puhdasta palvontaa ja epäjumalille uhrattu saastutti tuon puhtauden, ja tätä taikauskoa vastaan Paavali kävi taistoa juutalaiskristittyjen keskuudessa joskin heikoin tuloksin.
(Vaikka, kyllä tuo Apos.t.kertoo todella jotain muuta taikauskon karkottamisesta.19:12 Jopa pääliinoja ja muita Paavalin käyttämiä vaatekappaleita vietiin sairaiden päälle, ja taudit kaikkosivat ja pahat henget lähtivät pois. Alkukielellä jopa alusliinatkin (nyk.alushousut) katosivat ja paransivat.)
Pietarista kerrotaan että jopa hänen varjonsa saattoi monia parantumiseen ( Apt.5:15 ) ja Jeesuksesta kuulleet ja häneen uskovat saattoivat tulla terveiksi koskettamalla häntä ( Mark.6:56 ) vaatteesta, Jeesus paransi nämä Voimalla joka hänellä oli näiden osoittaman uskon seurauksena osoittaen teoillaan Jumalan rakkauden ja osan sairaista Jeesus nähtävästi paransi jopa ilman näiden osoittamaa (Luuk.17:11-19) kiinnittymistä uskoon josta Jeesus mainitsi "terveeksi tekevänä" ( Mark.5:24-34) .
Jumala paransi Voimallaan Apostolien kautta niitä jotka uskoivat, kyseessä ei ole jokin taikausko, kertoohan sama Apt.19 luku että monet polttivat taikakirjansa, he kun eivät enää tarvinneet niitä...

Onkin kiintoisa huomio että myöhemmin katolisen kirkon piirissä ja sen hyväksymänä tuli kristillisyyteen tavaksi kerätä reliikkejä eli "pyhäinjäännöksiä" ja monet alkoivat uskoa näiden ihmeitä tekevään voimaan, tämä on taikauskoa jos mikä vaan voihan sekin joskus toimia terveeksi tekevänä muttei palastavana, fyysisesti terveeksi tuleminen itsessään kun ei vielä ole merkki taikka tae pelastuksesta kuten "10 spitaalisen" tapaus osoittaa (Luuk.17:11-19.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Jaakko Ahvenainen kirj: Lue tuo "Mare Nostrum". Se löytyy kirjastosta ja on erinomainen yleisteos esilleottamiisi kysymyksiin. Se on niin neutraali, mitä tutkimuksiin pohjautuva teksti kuunaan voi olla, ettei sen perusteella kenenkään uskonvakaumusta järkytetä. Tietenkin sen lukeminen voi hieman avartaa.
Kirja on tulossa.
Avartuminen onkin hyväksi, uskonvakaumus toki voi syventyä ja laajentua, uskohan on itsessään lahja jonka Jumala tarjoaa sitä pyytäville ja niinkuin Jeesus sanoo " kolkuttaville ".
Lutherhan sanoo myös jotenkin siihen tapaan että Jumalan lahjat mm. sakramenttien muodossa tulevat jopa siinäkin tapauksesssa ettei näiden välittäjä itse usko tai on muutoin jotenkin kelpaamaton joten uskolla on paljon voimaa.
Tässä on alkanut väkisinkin uskoa nk. apostolisen suksession tarkoituksenmukaisuuteen niin että usko tulee juuri kuulemisesta silloin kun "kaksi taikka kolme on koolla" (Mat.18:19-20 ).
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Seppelpäinen Jeesus?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Pro et contra kirjoitti:Aihe on kiintoisa, ja Ilmestyksen 4:4 kohdassa on mielenkiintoinen lisäyksityiskohta, siinä kerrotaan "24 vanhimman" kantaman seppeleen/stefanoksen laadusta "kultaisena seppeleenä.Erityisen kultaisen seppeleen käyttö taas on peräisin Etruski-kuninkailta, nyt Ilmestyksen kirjoittaja näyttää viittaavan juuri tähän kuninkaallisten tapaan käyttää kultaista seppelettä ( Ilm. 4:4/10 ) kun kirjoittaja kuvaa "24-vanhimman" osoittamaa kunnioitusta "valtaistuimella istuvaa" kohtaan, muuten näin sivuhuomiona kysyisin mistä muutoin UMK kääntäjä päättelee istuimella istuvan olevan [ yksin ] Jehova ( Ilm 4:11 ) kun kuitenkin 5:12 paljastaa [ myöskin ] Karitsan olevan tämän kunnian arvoinen?
KR-92 kääntää muuten alkutekstin mukaisesti yllämainituissa Ilm.4-luvun kohdissa stefanoksen kirjaimellisesti eli seppeleeksi kuten myöskin 6:2 kohdassa.
Palaan vielä tähän jo loppuun kaluttuun aiheeseen, sillä menneenä kuukautena tuli kierreltyä Ateenan museoita ja tällä kertaa oli mm.tämä seppeleaihe erikoisesti mielessäni.

Kaikki museoissa näytteillä olevat stefanokset olivat kultaisia, korkeampia ja matalampia, yhteistä niillä oli tuo kultaisista lehdistä koostuva ympyrä, jotkut takaa avoimempia jotkut kiinteämpiä. Mielenkiintoisinta niissä oli teksti, englanniksi ne olivat usein kruunuja kreikaksi aina stefanoksia (seppeleitä) huolimatta koosta korkeudessa tai takaosan avoimuudessa.
Seppeleeksi tämän 4 luvun "vanhinten kruunun" ovat käsittäneet ainakin muutamat Biblian tekstin tulkitsijatkin, ehkäpä hekin ovat tutkineet alkukieltä.
Antiikin aikana kaikilla eri uskontokuntiin kuuluvilla papeilla oli päähine, nykyisinkin tuota kristikunnan korkeimpien johtohenkilöiden keskuudessa käyttämää päähinettä kutsutaan mitraksi museossa se olikin kreikaksi nimetty kruunuksi.
Vastaa Viestiin