40 vuotta erämaassa?

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: 40 vuotta erämaassa?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Ariadna kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:Paljon on ihmettelemistä, minäkin ihmettelen sitä, että näet kärrynpyörät koraliriuttoina ?
Mielestäni olen ihan asiallisesti vastannut kysymyksiisi. Jos sanon, että minusta ne näyttävät niin mitä ihmeellistä siinä on?

Olen koralliriuttoja nähnyt, olen myös nähnyt faaraoiden sotakärryjä, ne ovat todella kevyitä ja renkaat ja akselit äärimmäisen ohuita.
Wyattin vaimohan oli sukeltelemassa Ronin kanssa Punaisella merellä ja kertoi luulleensa ensin, että kärrynpyöriä oli joka puolella. Ei ollut, se oli korallia, joka näyttää kasvavan kyseisellä alueella usein jonkinlaiseen ympyrän muotoon.
Richard Rives, the president of Wyatt Archeological Research in Tennessee, told journalist Joe Kovacs, 'All kinds of people are finding coral and calling it chariot parts. Wyatt's wife, Mary Nell, told Kovacs the same. She went diving with Wyatt at the Red Sea site and said that at first she thought everything was a chariot wheel.
http://www.blogos.org/keepwatch/Ron-Wyatt-Red-Sea.php
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: 40 vuotta erämaassa?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Tony kirjoitti:
Ariadna kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:Paljon on ihmettelemistä, minäkin ihmettelen sitä, että näet kärrynpyörät koraliriuttoina ?
Mielestäni olen ihan asiallisesti vastannut kysymyksiisi. Jos sanon, että minusta ne näyttävät niin mitä ihmeellistä siinä on?

Olen koralliriuttoja nähnyt, olen myös nähnyt faaraoiden sotakärryjä, ne ovat todella kevyitä ja renkaat ja akselit äärimmäisen ohuita.
Wyattin vaimohan oli sukeltelemassa Ronin kanssa Punaisella merellä ja kertoi luulleensa ensin, että kärrynpyöriä oli joka puolella. Ei ollut, se oli korallia, joka näyttää kasvavan kyseisellä alueella usein jonkinlaiseen ympyrän muotoon.
Richard Rives, the president of Wyatt Archeological Research in Tennessee, told journalist Joe Kovacs, 'All kinds of people are finding coral and calling it chariot parts. Wyatt's wife, Mary Nell, told Kovacs the same. She went diving with Wyatt at the Red Sea site and said that at first she thought everything was a chariot wheel.
http://www.blogos.org/keepwatch/Ron-Wyatt-Red-Sea.php
"Jos tiede sanoisi minulle, että nämä kärrynpyörät eivät ole kärrynpyöriä vaan ne on koralliriuttoja Niin 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että ne on kärrynpyöriä, mutta jos tiede sanoo, että ne on koralliriuttoja, niin ne on silloin koralliriuttoja!'" - Bart Thompson - piirivalvoja"
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: 40 vuotta erämaassa?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »


Tony kirjoitti:

Ariadna kirjoitti:

Occamin partaveitsi kirjoitti:
Paljon on ihmettelemistä, minäkin ihmettelen sitä, että näet kärrynpyörät koraliriuttoina ?

Mielestäni olen ihan asiallisesti vastannut kysymyksiisi. Jos sanon, että minusta ne näyttävät niin mitä ihmeellistä siinä on?

Olen koralliriuttoja nähnyt, olen myös nähnyt faaraoiden sotakärryjä, ne ovat todella kevyitä ja renkaat ja akselit äärimmäisen ohuita.
Wyattin vaimohan oli sukeltelemassa Ronin kanssa Punaisella merellä ja kertoi luulleensa ensin, että kärrynpyöriä oli joka puolella. Ei ollut, se oli korallia, joka näyttää kasvavan kyseisellä alueella usein jonkinlaiseen ympyrän muotoon.


Richard Rives, the president of Wyatt Archeological Research in Tennessee, told journalist Joe Kovacs, 'All kinds of people are finding coral and calling it chariot parts. Wyatt's wife, Mary Nell, told Kovacs the same. She went diving with Wyatt at the Red Sea site and said that at first she thought everything was a chariot wheel.

http://www.blogos.org/keepwatch/Ron-Wyatt-Red-Sea.php


Occamin partaveitsi:
"Jos tiede sanoisi minulle, että nämä kärrynpyörät eivät ole kärrynpyöriä vaan ne on koralliriuttoja Niin 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että ne on kärrynpyöriä, mutta jos tiede sanoo, että ne on koralliriuttoja, niin ne on silloin koralliriuttoja!'" - Bart Thompson - piirivalvoja"
Tässähän on hyvä bisnesidea valunut hukkaan. Muslimit, juutalaiset ja kristityt tahtovat todisteita Mooseksen niin joku ei älyä tuota käyttää hyväkseen. Tässähän raha pyörisi hurjemmin kuin Jeesuksen ristin palasilla.
Sotavaunuja hukkui kuusisataa valjakoineen, se tietää 1200 pyörää, eikä ne ole syvällä kun kerran ovat koralleilla päällystetyt, ne kun tarvitsevat valoa.

Jos kerran rahaa himoitsevat valtiot ja liikemiehet ovat tämän jättäneet huomioitta, niin se vain todistaa niiden löytymisen olevan huuhaata.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/24 ... sotavaunut
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: 40 vuotta erämaassa?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Occamin partaveitsi kirjoitti:"Jos tiede sanoisi minulle, että nämä kärrynpyörät eivät ole kärrynpyöriä vaan ne on koralliriuttoja Niin 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että ne on kärrynpyöriä, mutta jos tiede sanoo, että ne on koralliriuttoja, niin ne on silloin koralliriuttoja!'"
:D Ehkei nyt ihan näinkään. Minullehan on se ja sama, onko siellä kärrynpyöriä vai ei, ja jos näkisin itse että kärrynpyöriähän nämä, niin se olisi sitten niin. Mutta koska meillä on asiasta todisteena ainoastaan huijarina tunnetun henkilön hämäriä valokuvia, eikä tämän vaimokaan antanut varauksetonta innostustaan kärrynpyörien puolesta, niin meillä ei nyt vain yksinkertaisesti ole mitään syytä olettaa, että tässä oltaisiin Faaraon armeijan kärrynpyörien äärellä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: 40 vuotta erämaassa?

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Mitä enemmän tulevaisuudessa löytyy argeologisia löydöksiä, sitä paremmin vahvistuu esim Mooseksenkirjojen kertomukset todenperäisiksi.
Ennenkinolenkuullut käytettävän todisteina "toistaiseksi löytymättömiä todisteita". :D
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: 40 vuotta erämaassa?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Mitäs jos nyt käydään vaan sukeltamassa sieltä pari korallikärrynpyörää niin selviääpä tämäkin mysteeri?

Jos ei saa ni käyrähän yöllä,ihan varkahin, kyllä mulle tollanen rahasampo kotiin kelpaisi.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: 40 vuotta erämaassa?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Mitäs jos nyt käydään vaan sukeltamassa sieltä pari korallikärrynpyörää niin selviääpä tämäkin mysteeri?
Jos nyt kuitenkin ensin luetaan alkajaisiksi ihan lyhyesti mitä egyptiläinen arkeologi, aiemmin Egyptin antiikkiasioista ministerinä vastannut Zahi Hawass näkee Punaisen meren kyseisen ylityksen historiallisuuden:
Really, it’s a myth... Sometimes as archaeologists we have to say that never happened because there is no historical evidence.
Jos ei saa ni käyrähän yöllä,ihan varkahin, kyllä mulle tollanen rahasampo kotiin kelpaisi.
Ottajia olisi ollut jos kyse ei olisi huijauksesta. Ja kun Moosestakin pidetään historioitsijoiden piirissä yleisesti taruhemmona, eikä erämaavaelluksesta ole todisteita ja Raamatun kertomus on käytännössä mahdottomuus, niin mä jätän tän pyhiinvaelluksen väliin.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: 40 vuotta erämaassa?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Kaarmis kirjoitti:Ennenkinolenkuullut käytettävän todisteina "toistaiseksi löytymättömiä todisteita". :D
Onkohan ton tyylin todisteille rakennettu muutakin kuin UMK:n UT:n jehovalisäys ja 607-valehtelu?
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: 40 vuotta erämaassa?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Laitan tähän tämän lainauksen toisesta ketjusta, että kärrikeskustelu pysyisi täällä :
Mitä tulee kysymykseen, että miksi ei punaisenmeren pohjasta löydy esim. pääkalloja ym.

Näin maallikkona ajattelisin sen johtuvan siitä, että meren elävät (kalat ym) ovat ajan kuluessa ne syöneet.

Kärrynpyörät ei ilmeisesti ole kalojen herkkua.
Entä kilvet,panssarit,kypärät,miekat,tikarit,seipäät,leppäkeihäät,stringit,krakat ja vuohensuolidongarit ? Ja kärryn muut osat?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: 40 vuotta erämaassa?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Entä kilvet,panssarit,kypärät,miekat,tikarit,seipäät,leppäkeihäät,stringit,krakat ja vuohensuolidongarit ? Ja kärryn muut osat?
Täällä on melkoisen tyhjentävä ja suoraviivainen vastaus liittyen noihin toistaiseksi löytymättömiin todisteisiin.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: 40 vuotta erämaassa?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Kärrynpyörät ei ilmeisesti ole kalojen herkkua.
Veli-Hopea kirjoitti: Entä kilvet,panssarit,kypärät,miekat,tikarit,seipäät,leppäkeihäät,stringit,krakat ja vuohensuolidongarit ? Ja kärryn muut osat?
Laivamadot söi ne, https://www.newikis.com/fi/wiki/Laivamato vaunut ja aisat eturuuaksi ja jouset ja seipäät jälkiruuaksi. (Itse kärrynpyörät jättivät Möllerille kuvattavaksi ).Eihän noista muista mikään/kukaan muu ole ollut kiinnostunut!
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: 40 vuotta erämaassa?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Tokihan sitä Siinain erämaassa tai Negevissä, etc voi seikkailla vaikka 100 vuotta. Onhan alueilla pysyvääkin asutusta ollut ties mistä asti. Se on vain kiinni tuosta väestön ja karjan määrästä. Kaikissa tapauksissa Raamatun mainitsemilla väestön ja karjan määrillä tuo Raamatussa mainittu seikkailu on mahdoton realistisena.

Hyvin mahdollista taas on, että näitä heprealaisia heimoja siirtyi Kanaanin alueelle vähissä erin Egyptistä. Ei liioin ole mahdotonta näiden heimojen yhteenliittyminen. Tästä kertoo jo hieman kangerrellen tapahtunut Kanaanin maan valloittaminen. Varsin todennäköistä on otaksua kunkin heimon vähin erin valloittaneen oman alueensa ja mahdollisuuksiensa mukaan laajentaneen sitä mahdollisesti heimoveljiensä avustuksella.

Vasta kuningasaikaan päästyämme tiedot alkavat tarkentua. Toki tätä aiemmiltakin ajoilta aina esihistoriallisiin aikoihin on löytynyt arkeologista tietoa sieltä täältä Kanaanin alueelta, ei vähiten Jerikosta. Tässä Raamatun mainetsemilla paikoilla on oma sijansa, mitä ei voida aliarvioida.

Ei liioin ole poissuljettua, että jotain porukkaa on johtanut joku "... mes" niminen päällysmies. Itse tarina Mooseksen synnystä voi pitää paikkansa, mutta Egyptin prinssi hän tuskin on ollut yhtä vähän kuin Joosef maan käskynhaltijana. Mitään Raamatun ulkopuolisia mainintoja näistä, mikä olisi hyvin todennäköistä, en tunne enkä tiedä.

Raamatussa mainituista vitsauksista osa voi tapahtua edelleen koska tahansa, osan jäädessä pelkäksi taruksi. Toistuvien katovuosien peräkkäinen sarja on ollut muinoin mahdollinen, nykyisin ei, ellei Assuanin patoa pommiteta hajalle. Lentosirkat voivat edelleen ilmaantua ja syödä kaiken vihreän altaan. Aiheutettu tuho on katastrofaalinen. Karjan ja ihmisten esikoisten kuoleman voi laskea legendojen piikkiin. Se on mahdoton reaalisesti, kuten sammakoiden invaasio. Auringon peittyminen pimeäksi on puolestaan hyvinkin realistinen, eikä ainoastaan Egyptissä. Karjarutto, sekin on täysin mahdollista. Ajan tapaan, eksiilin jälkeen, kirjoitettuna noudattelee hyvin mooseksenkirjoihin sisällytettyä, mutta että Toora olisi Mooseksen kirjoittama, on täyttä puppua. Yhtä hyvin perustein voimme sanoa Väinämöisen krjoittaneen Kalevalan tai Gilgameshin eepoksensa.

Heprealaiset toki tunnetaan Raamatun ulkopuoleltakin ja heidän tukikohtansa ensimmäisen kataraktin vieressä olevalta Elefantinen saarelta, mutta tämä ajankohta sijoittuu paljon nuorempaan, eksiilin jälkeiseen aikaan. Ei liioin ole tuntematonta egyptiläisten käyttäneen "palkkasotureita" niin heprealaisista kuin nuubialaisista ja muista kansallisuuksista. Myös rakennustöissä toimi vierasmaalaisia, mikä tieto pitää yhtä Raamatussa mainitun kanssa.

Niin tai näin, Raamattu sisältää osin hyvinkin varteenotettavaa tietoa, mutta siihen on sekoittunut paljon itämaista viisautta, satuja, tarinoita ja legendaa, kuten esim. Jobin tai Joonan kirjoista voimme lukea unohtamatta Laulujen laulua, mikä on fantastinen rakkausrunoelma. Raamatun kaanoniin tällä ilman tulkintaa ei olisi ollut sijaa. Myöskään Raamattuun sisältyvää egyptiläistä, persialaista tai hellenististä ainesta ei sovi unohtaa. Hupsis! Nyt tuli off topikia ohessa reilusti, vaan haitanneeko tuo.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: 40 vuotta erämaassa?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Ei liioin ole poissuljettua, että jotain porukkaa on johtanut joku "... mes" niminen päällysmies. Itse tarina Mooseksen synnystä voi pitää paikkansa, mutta Egyptin prinssi hän tuskin on ollut yhtä vähän kuin Joosef maan käskynhaltijana.

Tarina muistuttaa liiaksi tätä https://fi.wikipedia.org/wiki/Akkadin_Sargon
mutta että Toora olisi Mooseksen kirjoittama, on täyttä puppua. Yhtä hyvin perustein voimme sanoa Väinämöisen krjoittaneen Kalevalan tai Gilgameshin eepoksensa.
Tai, että erämaassa olisi elänyt 40 vuotta yhtenäinen kansa joilla olisi ollut yhtenäinen laki ja oleskelleet erämaassa 40 vuotta Tooran (lain) alaisuudessa.

Ns. Mooseksen jälkeistä aikaa kuvaava Tuomarien kirja kertoo hyvin selvästi ns.tuomarien ajasta ja Kanaan(Israelin) alueella eläneistä heimoista.
Sen mukaan kullakin heimolla oli oma joukkojensa päällikkö ja he tekivät sitä mikä oli heidän omasta mielestään oikein, yhtenäistä lakia jonka mukaan toimia Ei ollut.
Heprealaiset toki tunnetaan Raamatun ulkopuoleltakin ja heidän tukikohtansa ensimmäisen kataraktin vieressä olevalta Elefantinen saarelta, mutta tämä ajankohta sijoittuu paljon nuorempaan, eksiilin jälkeiseen aikaan. Ei liioin ole tuntematonta egyptiläisten käyttäneen "palkkasotureita" niin heprealaisista kuin nuubialaisista ja muista kansallisuuksista.
Tämä Eleantisen juutalainen yhdyskunta oli todella mielenkiintoinen kun se 600 eKr tunsi Jahve jumaluuden ja siihen liitettiin yllättävästi Anat jumaluus.

Aiemmin Aserasta puhuttaessa jäi tuo Anat jumaluus kaivelemaan ja kun tarkemmin sitä tutkistelin niin siitähän paljastui El jumalan tyttär joka oli sodan jumalatar ja näin ollen kanaanilaisen jumaluusperheen mukaisesti Jahven sisko,(myös Baalin puoliso) Jahve ja Aserahan oli sen mukaan muutoin yhdistetty keskenään.

Tuolle Niilin saaren alueella asuville juutalaisille Jahven rinnalle Anat jumalatar sopikin hyvin, sillä olihan se Egyptin alaisuudessa toimiva sotilaallinen tukikohta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Elefantine
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: 40 vuotta erämaassa?

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Onko Asera Jumalan äidillinen osa?
K.O.Syväntö joka on paneutunut Vanhan Testamentin käännösvirheisiin on tullut tulokseen jonka mukaan Jumala ( tetragrammaton) tosiaan on "Isä-Äiti Jumala" ja jotkut ovat tästä vieneet päätelmän vielä pidemmälle niin että Jumala on "hermadofriitti" joka juontuu 'El Shaddai' Jumalan Nimen merkityksen tulkinnasta.

Jumalan sukupuolittaminen on kristillisen uskon kannalta kuitenkin tarpeetonta ja voimme Jeesuksen tavoin kutsua häntä Isäksi.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: 40 vuotta erämaassa?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Tarina muistuttaa liiaksi tätä https://fi.wikipedia.org/wiki/Akkadin_Sargon
Noo sehän oli siihen aikaan ihan normitapa laittaa muksut veteen kellumaan kaikennäköisissä koreissa. :thumbup:

Jompikumpi kellu tai sitten molemmat, ehkä ei kumpikaan.
Käsittääkseni kyse ei ole samasta henkilöstä vaikka jotkut ovat tainneet sitäkin ehdottaa.

Ehkä tää menee näin että tarina elää niinkuin muissakin tarinoissa (esim jeesus kuoli muiden puolesta, ei tainnut olla ainoa), päähenkilö vaan ajanmittaan vaihtuu.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vastaa Viestiin