Mikä se jumalan nimi olikaan?

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Mikä se jumalan nimi olikaan?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Tämä aloitus on saanut alkunsa oikeastaan ketjusta, missä Janakkalan Sanomat uutisoi Jumalan nimen katoamisesta. On aivan aiheellista kysyä, mikä se jumalan nimi oikeastaan on? Näitä nimiä kun löytyy tuhatmäärin ja niillä on osittain kiinteät yhteydet kristikunnan pyhään kirjaan, Raamattuun sekä Jehovan todistajien siitä tekemään käännökseen. Ajattelin aloittaa Egyptistä. Sieltä löytyvät yhdet vanhimmista jumalten nimistä.

Alussa oli kaaos, sellainen infernaalinen sekamelska, josta kukaan ei ottanut selvää. Eipä ollut selvän ottajiakaan. Sitten tästä sekamelskasta, ennen ihmiskunnan aamun sarastusta syntyi Ra-Atum, jolla oli kyky hedelmöittää itse itsensä ja näin hän teki. Ominaisuus ei ole mitenkään harvinainen kasveille, mutta eläimillä tämä alkaa harvinaistua. Ihmisillä tämä on epätyypillistä, harvinaista ja johtaa hedelmättömyyteen. Vaan nytpä puhummekin jumalasta, jolle mikään ei ole mahdotonta.

Tästä itsehedelmöityksestä oli tuloksena kaksoset, Shu ja Tefenet, jumalia tietenkin, eihän moisesta suhteesta saata muuta syntyäkään ja näin syntyivät ilma ja kosteus. Heidän tehtävänään oli synnyttää taivaan jumalatar Nut ja maan jumala Gebin ja näin tapahtui.

Nutin ja Gebin suhteesta syntyi neljä jumalaa: Osiris, Setech (Seteh), Isis ja Neftys. Kuten aiemminkin, sisarukset löysivät toisensa, koska ketään muitakaan ei ollut oikeastaan löydettävissä. Muodostuivat parit Osiris-Isis ja Seteh-Neftys. Maata jaettaessa Osiriksen ja sisarvaimonsa osaksi tuli näennäisesti hedelmällisempi Ylä-Egypti ja Seteh sisar-vaimonsa kanssa sai osakseen Ala-Egyptin, vaan tämäpä ei Setehiä miellyttänyt, joten häntä alkoi jurppia.

Seteh oli niin kateellinen ja halusi niin paljon Osiriksen valtakuntaa, että tappoi tämän, paloitteli ruumiin ja sirotteli palaset ympäri Egyptiä. Totta kai Isikselle tuli puolisoaan ikävä ja hän lähti etsimään tätä yhdessä tekoa pahoittelevan sisarensa Neftyn kanssa. Isis otti hahmokseen kalasääksen (Hat-lintu), Neftyksen tyytyessä naarashaukan hahmoon.

Monien seikkailujen jälkeen he löysivät kaikki Osiriksen palat ja saivat kuin saivatkin ruumiin kootuksi. Tästä kertova runo on löytynyt pyramiditeksteistä 2400 eKr. mutta tarina jatkuu. Isis pakenee Niilin suiston kaislikoihin ja neitseenä synnyttää siellä Osirikselle pojan, Horuksen, jossa hän näkee verityön kostajan ja samalla Osiriksen perillisen.

Noin paria vuosisataa nuoremmalta ajalta, 2200 eKr. on löytynyt kaksi ylimyksille kuuluvaa sarkofagia Ylä-Egyptin Assiutista, Shakaalipäisen Anubis-jumalan kulttipaikasta. Sarkofageihin on kirjoitettu taru Horuksen synnystä. Teksteistä löytyvät Isiksen ja Horuksen lisäksi tuntematon nainen, mahdollisesti kätilö sekä Isiksen isoisoisä, luojajumala Ra-Atum.

Kertomus on pitkä ja kirjoitettu oletettavasti luettavaksi vuorosanoin ja näin vaikea tässä toistettavaksi, mutta tähän tapaan se menee: Ensin välähtää salama ja jumalat pelkäävät. Isis herää jytinään raskaana Osiriksesta. Häntä lähestyy tuntematon nainen (kätilö?). Isis iloitsee raskaudestaan ja minä lähden Holthoerin matkaan (Holthoer 2. painos, 1995 ss. 82-85).

Isis sanoo: Oi Jumalat. Minä olen Isis, Osiriksen sisar, joka itkee, Osiriksen, jumalten isän, molempien maiden rauhoittajan vuoksi. Hänen siemenensä on kohdussani. Minä luon jumalhahmon munassa, minä luon ikuisten jumalten esimiehen pojan, ja hän tulee hallitsemaan tätä maata! Hänestä tulee maan jumalan Gebin seuraaja: hän tulee julistamaan isästään ja hän tulee kukistamaan Setehin, isänsä vihollisen.

Tulkaa jumalat ja muodostakaa hänelle suoja kohdussani. Tulkoon teidän sydämissänne tietoisuuteen, että hän on herranne, tämä jumala, joka munassaan, hahmoltaan jumalallinen ja herra jumalten, vaikka he ovatkin suuria, ihania, ja kantavat kaksinkertaisia lasuurisulkia.

Atum sanoo: Totisesti niin on. Rauhoittukoon sinun sydämesi.

Nainen sanoo: Mistä te tiedätte, että siitä, mitä te luotte munassanne, tulee valtias ja ihmisten jumalien seuraaja?

(Isis sanoo: ) Minä olen Isis, jumalista pyhin ja jumalista kaunein. Jumala kohdussani on Osiriksen siemenestä.

Atum sanoo: Hän, joka on salaperäisellä tavalla hedelmöittynyt, on neito, joka tuli raskaaksi ja joka tulee synnyttämään jumalten tahdosta. Se on Osiriksen siemen. Älkäämme laskeko vihollista, joka surmasi hänen isänsä, musertamaan munaa. Suojelkoon häntä ”Valtava” taikakeinoillaan. Kuunnelkaa jumalat sitä, mitä Isis on sanonut!

(Isis sanoo: ) Atum on puhunut. Minun takiani hän on antanut määräyksen, että poikani tulisi suojatuksi kohdussani, sillä hän tietää, että hän on Osiriksen seuraaja. Antakaa siis suojanne kohdussani olevalle Haukalle.

Atum sanoo: Jumalten herra. Tule! Ilmesty maan päälle! Lahjoitan sinulle ylistystä, ja kaikki isäsi Osiriksen seuralaiset tulevat seuraamaan sinua. Minä tuon sinulle nimen. Sinä tulet saapumaan sen talon luo, jonka nimi on salassa. Voimat kaikkoavat jäsenistäsi ja väsymys virtaa niihin

(Välihuomautus)

Väsymys tuli ja hän kyyristyi. Mutta ”loistava” purjehti ja suoritti matkansa; hän otti johtajapaikan niiden jumalien keskuudessa, jotka muodostivat sen (kuninkaan) saattueen, joka on lopettanut hallituskautensa.

(Isis sanoo: ) Oi Haukka, poikani Horus. Hallitse tätä isäsi Osiriksen maata. Olkoon nimesi ”Haukka, joka istuu sen talon muurilla, jonka nimi on salassa”. Rukoilen, jotta olisit Ra-Akhuti’n seuralaisten keskuudessa, istuen ”Ikuisen (Ra’n)” veneen kokassa, ikuisuuksista ikuisuuksiin.
Katsokaa toki Horusta, oi jumalat!

Horus sanoo: Minä olen Horus, ”Haukka, joka istuu sen talon muurilla, jonka nimi on salassa”. Lennossani olen saavuttanut taivaanrannan. Olinpaikkani on kaukana Setehistä, isäni Osiriksen vihollisesta… Olen Isiksen synnyttämä… Olen Horus ja minun arvoasemani on kaukana sekä jumalista että ihmisistä. Olen Horus, Isiksen poika!


Seuiraa episodi, missä Isis ja Neftys itkevät Osiriksen ruumiin ääressä pyytäen tätä heräämään, mihin Osiris ei suostu, sillä hänen murhaansa ei ole kostettu. Isis pyytää poikaansa Horusta taisteluun Sethetiä vastaan. Horus lähtee asialle ja syntyy raju ja monivaiheinen ja -tapainen taistelu, joka päätyy Horuksen voittoon. Näin Horus saa tuomarina toimineelta jumalneuvostolta koko Egyptin kuninkuuden.

Nyt jumalat pyytävät Osirista heräämään, mutta tämä ei suostu, kunnes poikansa Horus saapuu paikalle ja todistaa isälleen voitostaan. Silloin Osiris mystisellä tavalla nielaisee Horuksen oikean silmän ja herää kuolleista. Hän ei kuitenkaan voi jäädä hallitsemaan eläviä, vaan siirtyy vaimonsa Isiksen kanssa lännen maan laulujen kentille hallitsemaan kuolleita Horuksen jäädessä Egyptin molempien maiden kuninkaaksi isänsä jälkeen.

Osiris-Isis-kultti säilyi kristinuskon leviämisestä ja keisarillisesta käskystä huolimatta aina 500-luvun jKr. loppuun asti. Vasta tuolloin Filean saaren Isis-temppeli suljettiin.

Mutta nyt jätän teidät kaikessa rauhassa tuumailemaan jumalan nimeä. Eiköhän tässä ole ollut aivan riittämiin aluksi. Heitän kuitenkin ilmaan kysymyksen, miltä jumaluudet mahtavat näyttää hedelmällisen puolikuun toisesta päästä, Sumerista, käsin katsottuna.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Mikä se jumalan nimi olikaan?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

[quote="Jaakko Ahvenainen"] Kirjoitit...."On aivan aiheellista kysyä, mikä se jumalan nimi oikeastaan on?
Näitä nimiä kun löytyy tuhatmäärin ja niillä on osittain kiinteät yhteydet kristikunnan pyhään kirjaan."


Siihen aikaan, kun minä uskoin raamatun nk. "henkeytykseen", niin luonnollisesti pidin Luojan nimenä Jehova.

Mutta tällä keskustelupalstalla olen oppinut ymmärtämään, että ei se Jehova nimikään ole mikään fakta.

Siksi ajattelen ainakin mielessäni ja läheisteni kanssa keskustellessani näistä asioista, ja niin tietysti myös tällä palstalla kirjoitellessani, että koska Luojalla ei ole aikuisten oikeasti ja varmalla tavalla todistettavaa nimeä, niin kutsun Häntä vain LUOJAKSI. En mielelläni käytä edes "Jumala" ilmaisua, koska se on kärsinyt inflaation.
Jopa iltarukouksessa olen pyrkinyt unohtamaan Jehova nimen käytön ja tilalle laittanut vain Luojan.
Olen sitten väärässä tai oikeassa, niin siitä ainakin olen varma, että Luoja viis veisaa (vai veisaako ollenkaan) mitä ilmaisua tai nimeä käytän vai käytänkö ollenkaan.

Luoja enkeleineen on vain tyytyväinen, että me ihmiset tulemme jotenkuten toimeen täällä maan päällä ja yritämme kaiken aikaa parantaa olosuhteitamme.

Kun käytän "Luoja" ilmaisua, niin en ainakaan lausu väärää nimeä.

Tältä pohjalta ymmärrän hyvin, miksi erisnimen käyttö Luojan kohdalla on ongelmallista ja sen ovat näköjään ymmärtäneet jo tuhansia vuosia sitten olevat historian kirjoittajat.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Mikä se jumalan nimi olikaan?

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Occamin partaveitsi kirj: Kun käytän "Luoja" ilmaisua, niin en ainakaan lausu väärää nimeä.
Elohim on Bereeshiit-kertomuksen Luoja josta kaikki alkaa, ensimmäinen Mooseksen kirja on nimetty; Bereeshiit "Alussa" .


Elohim on monikko sanasta Eloah joka tarkoittaa Jumalaa, Israelin Elohim on JHWH ( 5Mos 6:4 )
Elohim esiintyy monikkomuotona ensimmäisessä luomiskertomuksessa, nk toisessa luomiskertomuksessa Luoja on JHWH-Elohim.

Elohim monikkomuoto käsitetään Jumalan Pyhän kolminaisuuden ensimmäiseksi ilmaukseksi mistä vaikutuksesta mainittu oppi on muodostettu jotta ymmärrettäisiin paremmin Jumalan sekä Jeesuksen toimintaa ihmiskunnan alussa ( Kol. 1:15-18 ) ja ihmiskuntaa kohtaan ( John 3:16 ).

Vartiotorniseura ei opeta "kolminaisuutta", eikä Jeesuksen kaksiluontoisuutta jonka mukaisesti Jeesus ei ole toiminut Luojanakaan nk. Mestarityöntekijänä omasta tahdostaan ja omasta aloitteestaan joka sinänsä on looginen johtopäätös mikäli Jeesusta eli Poikaa pidetään alamaisena eikä "Isän vertaisena" :
Ei toinen Luoja. Pojan osuus luomistyössä ei kuitenkaan tehnyt hänestä Isänsä kanssa samanarvoista Luojaa. Luomisvoima tuli Jumalalta hänen pyhän henkensä eli vaikuttavan voimansa kautta (1Mo 1:2; Ps 33:6). Koska Jehova on kaiken elämän Lähde, kaikki elolliset – sekä näkyvät että näkymättömät – saavat kiittää elämästään häntä (Ps 36:9). Poika ei siis ollut toinen Luoja vaan välikappale, jonka kautta Jehova, Luoja, toimi. Jeesus itse antoi luomisesta kunnian Jumalalle, ja samoin tehdään kaikkialla Raamatussa (Mt 19:4–6). (Ks. LUOMINEN.)

Personoitu viisaus. Se mitä Raamatussa kerrotaan Sanasta, sopii huomattavan hyvin yhteen Sananlaskujen 8:22–31:n kanssa. Viisaus on noissa jakeissa personoitu, ikään kuin se pystyisi puhumaan ja toimimaan (San 8:1). Monet ajanlaskumme ensimmäisillä vuosisadoilla eläneet kristityiksi lukeutuneet kirjailijat ymmärsivät näiden jakeiden kuvaavan Jumalan Poikaa ennen kuin hän syntyi ihmiseksi. Edellä käsiteltyjen raamatunkohtien valossa ei ole epäilystäkään siitä, että Jehova ”valmisti” tuon Pojan ”tiensä aluksi, varhaisimmaksi muinaisista saavutuksistaan”, eikä [ myöskään epäilystäkään* ] siitä, että Poika oli Jehovan ”rinnalla mestarityöntekijänä” maan luomisen aikaan, kuten näissä Sananlaskujen jakeissa kuvataan.
It-1 s902-s926 kpl1
* hakasulkeissa oleva selvennös allekirjoittajan.

Kun siis käytät sanaa Luoja huomaat tästä että sen Luojan Nimen ja Luoja-nimityksen sisältö saa merkityksensä Nimen lausujan uskonnollisen yhteisön tai maailmankatsomuksen kontekstista käsin etkä aivan oikein voi "lausua väärin".

Tuo "oikein/väärin" lausuminen on sinänsä kursiivinen kysymys, lausutaanhan esim Jeesuksen nimi eri kielissä monin eri tavoin ja Hebreassakin siitä on monta käyttö muotoa Jehosua, Jeshua, Joosua, Hoosea.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Mikä se jumalan nimi olikaan?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Kun käytän "Luoja" ilmaisua, niin en ainakaan lausu väärää nimeä.

Tältä pohjalta ymmärrän hyvin, miksi erisnimen käyttö Luojan kohdalla on ongelmallista ja sen ovat näköjään ymmärtäneet jo tuhansia vuosia sitten olevat historian kirjoittajat.
Kiitos näkemyksistäsi, "Occanin partaveitsi". Tässä keskustelussa ei ole vääriä jumalia, emme edes puhu niistä. Liioin ei ole vääriä jumalan nimiä, koska niistäkään emme puhu. Puhumme jumalista ja heidän nimistään, siitä, miten ihmiset eri aikoina ovat nämä jumalat ymmärtäneet ja mikä näiden jumalien tehtävä on ollut.

Näin ollen Luoja on aivan yhtä hyvä nimi kuin Jehova tai mikä tahansa muu jumalalle osoitettu nimi. Vaan minne katosi hävinnyt egypeiläinen Seteh? Hän jäi autiomaahan sen hallitsijaksi kaiken pahuuden ruumiillistumana ja kaaoksen aikaansaajana, mutta ei niin, etteikö jotain hyvää. Egyptiläisessä mytologiassa Seteh torjui manalassa majailevan Apep-käärmedemonin.

Apep kuvattiin valtavana käärmeenä, joka yritti nielaista auringon ja estää näin Ra-jumalaa kulkemasta tuonpuoleisen (Duat) läpi yöllä. Useimmissa myyteissä Apep odotti Duatin läpi purjehtivaa aurinkolaivaa Bakhu-nimisellä vuorella tai nk. Yön kymmenennellä alueella (yön kymmenes tunti).

Hieman lisää Apepista ja jumaluuksien muuttumisesta aikain saatossa löytyy täältä. Pitää kuitenkin muistaa, että samalla jumalalla voi olla useampia nimiä tai kirjoitusmuotoja eri kansojen keskuudessa tai samassa uskonnollisessa kulttuurissa, kuten Seteh-Seth tai Jehova-Jahve, minkä "Pro & contra" edellä totesikin.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mikä se jumalan nimi olikaan?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Pro et contra kirjoitti:Tuo "oikein/väärin" lausuminen on sinänsä kursiivinen kysymys, lausutaanhan esim Jeesuksen nimi eri kielissä monin eri tavoin ja Hebreassakin siitä on monta käyttö muotoa Jehosua, Jeshua, Joosua, Hoosea.
Tietämättä mitä kursiivinen tarkoittaa, niin jos ihan vaan uskottavuuden kannalta toimisi edes opetuksensa ja (pyhitetty olkoon nimesi) rukoustensa mukaan, vaikka opetuksessa ei olisi minkäänlaista reaalista todellisuuspohjaa. Tarkoitan tällä esimerkiksi sitä, että Vt-seura esittää yhtenä merkkinä väittämästään totuudesta Jehova-nimiversion käyttöä. Samoin Vt-seura on kirjasessaan opettanut, että jumalan nimi on niin tärkeä, että Jehova on nimenomaan nimensä takia toiminut kuten on toiminut. Kaiken tuon estämätä Vt-seura käyttää edelleen Jehova-versiota, vaikka on jo vuosikymmenet myöntänyt Jahve-lausunta-asun olevan todennäköisemmin oikeampi.

Se Jehova-versio kun ei ole syntynyt minkään käyttökielen muovaamana, vaan on 1200-luvulla dominikaanimunkin sorvaama tekele kuten Vt-seura AID-kirjassaan myönsi. Näin ollen erilaisten käyttökielten muovaamilla erisnimiversioilla ei ole oleellista merkitystä Jehova/Jahve -kisassa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mikä se jumalan nimi olikaan?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Vaan minne katosi hävinnyt egypeiläinen Seteh?
Maailmasta lienee poistunut merkittävästä käytöstä ajan saatossa huomattavasti enemmän jumalia kuin tällä hetkellä on merkittävässä käytössä? Innokkaimmat ennallistelevat niitä, kuten vaikka tämä Suomenusko, Setehkin saattaa palata kaipaajien iloksi, kunhan joku vaan ryhtyy ennallistuspuuhiin.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Mikä se jumalan nimi olikaan?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Puhumme jumalista ja heidän nimistään, siitä, miten ihmiset eri aikoina ovat nämä jumalat ymmärtäneet ja mikä näiden jumalien tehtävä on ollut.
Käsittelitkin jo Egyptin muinaiset jumalat jotka ilmaisivat ihmisille havaittavaa luonnon kiertokulkua. Niitäkin tietysti syntyi lisää, kuten ajan kanssa yleensä aina tapahtuu.

Tässä yhteydessä on huomioitava myös se, että kaikissa uskonnoissa oli periaatteessa yksi luojajumala joka tarvitsi avukseen muita jumalallisia luomuksia, niitä vain nimitetään useilla eri nimillä, jumaliksi tai jumalattariksi, juutalaisuudessa taas niitä vastaavat olivat kerubeja tai enkeleitä, nimensä heilläkin.

Pyysit katsausta sumerialaisiin jumaliin. Yksi mielenkiintoinen seikka täytyy vielä mainita, joka tulee esille myös muissa jumaltarustoissa, jumalatkin olivat loppujen lopulta kuolevaisia kunhan päästään sinne asti.

Sumerin pääjumala oli An,(taivas) mutta myöhemmin korkeimmiksi johtajiksi vakiintui Enlil (Herra, taivaan ja ilman) Enki (veden ja viisauden) äitijumalatar Gaia (joskus Nimbursa), Inanna (rakkauden ja sodan jumalatar) ja hänen sisarensa Ereskigal (hallitsi manalaa).

Varhainen Uruk- kausi alkoi 6000-5400 eaa. ja sen kaupungissa Edidussa kerrotaan olleen temppeli, huone joka on ollut esikuvana myöhempien temppeleiden "Kaikkein Pyhinpien" kanssa.

Myöhempi Uruk -kausi jatkoi temppelien ja sivilisaation leviämistä ja myöhemmin temppeleiden ohella palatsit määrittelivät jumaluudet.

Sumerilainen uskonto luomiskertomuksineen ja muine tarinoineen muodostui myös tiiviiksi osaksi akkadialaisten, babylonialaisten ja assyrialaisten maailmankatsomusta.
Näillä taas jatkossa oli selkeä vaikutus mm. Aabrahamilaisten uskontojen taustalla oleviin uskomuksiin. Mutta, ennen sitä nuo sumerilaiset jumalatkin saivat nimenmuutokset uusien valloittajien ja hallitsijoiden niin päättäessä.

Mielenkiitoista on kun Kreikankin niin tunnettu jumaltarusto on lähtöisin tuolta samasta sumerilaisesta lähteestä. Demetar, Persefone, Hades ovat kopioita Inannasta kertovasta tarusta. Rooma ei siis ollut ainoa joka valloittajana valloitti myös jumaluudet ja nimesi kreikkalaiset jumalat uudelleen. Näin oli jo kreikkalaisetkin tehneet jo ennen Roomaa.

Tuo 1300- 800 eaa. välinen aika onkin kaikkein mielenkiintoisinta ajatellen Raamattua. Jatkatko siitä?
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Mikä se jumalan nimi olikaan?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Ariadna kirjoitti:
Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
"Puhumme jumalista ja heidän nimistään, siitä, miten ihmiset eri aikoina ovat nämä jumalat ymmärtäneet ja mikä näiden jumalien tehtävä on ollut."

Siinähän se juju juuri on, siis varhaishistoriallisina aikoina oli vallalla monijumalaisuus ja siksi nykyajan ihmisen (johon luokkaan minäkin lasken itseni) on vaikea ymmärtää tuota valtavaa jumalien määrää.
Voisi hyvin kuvitella, että varhaisina aikoina tehtiin paljon patsaita ja muistomerkkiä, niinkun nykyäänkin tehdään ...mainittakoon esim. Mannerheimin patsas hevosen selässä. Tänä päivänä ei tule kenenkään mieleen, että sitä palvottaisiin jumalana. Ehkä muutaman sadan vuoden päästä historian kirjat kertovat Suomenkin kohdalla, että 2000 vuosiluvulla oli Mannerheim niminen Jumala.

Tuskin Israelin kansa erämaavaelluksen aikana, kun rakensivat kullasta vasikanpatsaan, ...kuvittelivat missään vaiheessa, että se olisi kaiken luoja, he vain tekivät patsaan kunnioittaakseen " kävelevää maitotehdasta", jonka avulla he säästyivät esim. suuremmilta nälkäkuolemilta.

Historian kirjojen kääntäjät ovat vain nimenneet sen aikaiset muistopatsaat jumaliksi, näin minä ajattelen.
(Voinhan toki olla väärässäkin)

Ariadna kirjoitti....

"Tässä yhteydessä on huomioitava myös se, että kaikissa uskonnoissa oli periaatteessa yksi luojajumala joka tarvitsi avukseen muita jumalallisia luomuksia, niitä vain nimitetään useilla eri nimillä, jumaliksi tai jumalattariksi, juutalaisuudessa taas niitä vastaavat olivat kerubeja tai enkeleitä, nimensä heilläkin."


Tätä minäkin ajan takaa, siis on olemassa YKSI LUOJA ja häntä kutsutaan myös jumalaksi.

Siksi on parempi, että esim. minä sekaannuksen välttämiseksi kutsun mielessäni vain LUOJAKSI.

Luoja, jolla oli ja on paljon enkeleitä apunaan, mutta ne ei ole jumalia.

On se luojanlykky, että en osaa kieliä, menisin sekaisin entistä enemmän tuota jumaltarustoa lukiessani.

Pysyn mieluusti nimimerkkini mukaisesti yksinkertaisuudessa, eli on yksi pomo ja sillä paljon apulaisia.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Mikä se jumalan nimi olikaan?

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Tietämättä mitä kursiivinen tarkoittaa, niin
:D
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mikä se jumalan nimi olikaan?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Kaarmis kirjoitti: :D
Typografiaan se ei tuntuisi liittyvän, sen lajin puuhat tunnen kursorisesti nk. insinöörikursiivia (digitaalisesti kallistettu, ei typografisesti tyylipuhdas kursiivi) myöten. Näissä pitää kuule olla skarppina kun joillekin perheiden hajottaminen ja ihmissuhteiden katkaisukin on jumalan rakkaudenosoitus.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Mikä se jumalan nimi olikaan?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Mutta tällä keskustelupalstalla olen oppinut ymmärtämään, että ei se Jehova nimikään ole mikään fakta.
Ei ole fakta ei. Minä olen oppinut ymmärtämään että löytyy vielä lisäksi noin 1276,32 muuta asiaa mitkä eivät ole mitään faktoja vaikka näin uskonnoissa, esim todistajuudessa väitetään. Oikeastaan kyseenalaistan kaiken, oli asia mikä tahansa.
Siksi ajattelen ainakin mielessäni ja läheisteni kanssa keskustellessani näistä asioista, ja niin tietysti myös tällä palstalla kirjoitellessani, että koska Luojalla ei ole aikuisten oikeasti ja varmalla tavalla todistettavaa nimeä, niin kutsun Häntä vain LUOJAKSI.
Kukin tyylillään, vapaa maa.
Minä en kutsu edes luojaksi, kun mistään eikä siitäkään ole mitään faktaa, ei edes sellaista että kaiken alun takana on mikään persoona joka hengailee jossain vieläkin seuraamassa menoa ja melskettä.

Jopa iltarukouksessa olen pyrkinyt unohtamaan Jehova nimen käytön ja tilalle laittanut vain Luojan.
Muistuttakaa vielä kun on päässyt unohtumaan, mistä on revitty tulkinta että tämä "joku" LUOJA osaa lukea ajatuksia JOS joku näin äänettömästi niitä (rukouksia) ajatuksissaan mumisee ja miten voimme tämän vahvistaa että tämän äänettömän muminan signaali menee jonnekkin perille?

Selittäkää myöskin miten tämä signaali ilmojen teitse leijailee, veikkaisin että MM osaa jotenkin vastata kun ainakin rariomuaailman tuntoo.
Olen sitten väärässä tai oikeassa, niin siitä ainakin olen varma, että Luoja viis veisaa (vai veisaako ollenkaan) mitä ilmaisua tai nimeä käytän vai käytänkö ollenkaan.
Se on luojalta fiksu veto, eihän tämä voi vaatia tätä kutsuttavan oikealla nimellä oikeinlausuttuna jos se on vähän koko populaatiolle epäselvää eikä kukaan tiedä.
Luoja enkeleineen on vain tyytyväinen, että me ihmiset tulemme jotenkuten toimeen täällä maan päällä ja yritämme kaiken aikaa parantaa olosuhteitamme.
Se on vähän kun katsoisi YLEN kanavia televisiosta aamusta iltaan: samaa paskaa ja kaikki menee vituilleen, näillä enkeleillä ja luojilla ei ole edes toista kanavaa vaan joutuu katsomaan tätä saippuaoopperaa 24/7 , voi mitä kurjuutta sanon minä.

Ihan kädettömiäkin koko helvetin kööri, kuten olen jo maininnut, täällä kuolee ihmisiä nälkään lapsia myöden ja elinolot on paikoittain ihan surkeuttakin surkeampaa, silti nämä enkulat ja luojat katselevat navat pystyssä johonkin "tiettyyn suuntaan" röyhtäillen tyytyväisenä? Paskanmarjat sanoo sananvapaus!
Kun käytän "Luoja" ilmaisua, niin en ainakaan lausu väärää nimeä.
Kun ei käytä mitään , ei mene vahingossakaan väärin. Itse olen valinnut sen tien, minä vain en tiedä ja ihmisenä on oikeus olla myös tietämättä jollei todella tiedä.
Tältä pohjalta ymmärrän hyvin, miksi erisnimen käyttö Luojan kohdalla on ongelmallista ja sen ovat näköjään ymmärtäneet jo tuhansia vuosia sitten olevat historian kirjoittajat
Minä tunnen vain jumalien nimiä ja niitä on tuhansia, yks sun toinen näistä on jollakin tasolla luonut jotakin enkä pidä yhtään näistä parempana. Omahyväsiä paskanaamoja kaikki.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mikä se jumalan nimi olikaan?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Ariadna kirjoitti:Tässä yhteydessä on huomioitava myös se, että kaikissa uskonnoissa oli periaatteessa yksi luojajumala...
Näin se menee edelleen, kuten tässä toistaiseksi Wikin mukaan ainakin Alankomaissa ja Uudessa-Seelannissa uskonnoksi rekisteröidyssä liikkeessäkin.
...joka tarvitsi avukseen muita jumalallisia luomuksia, niitä vain nimitetään useilla eri nimillä, jumaliksi tai jumalattariksi, juutalaisuudessa taas niitä vastaavat olivat kerubeja tai enkeleitä, nimensä heilläkin.
Pastafarismissa apupoikia olivat merirosvot ja juuri heidän vähenemisensä korreloi nykyisen ilmaston lämpenemisen kanssa. Siis samalla kun merirosvojen henget aiheuttavat edelleen onnettomuuksia mm. Bermudan kolmiossa.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Mikä se jumalan nimi olikaan?

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Markku Meilo kirjoitti:
Kaarmis kirjoitti: :D
Typografiaan se ei tuntuisi liittyvän, sen lajin puuhat tunnen kursorisesti nk. insinöörikursiivia (digitaalisesti kallistettu, ei typografisesti tyylipuhdas kursiivi) myöten. Näissä pitää kuule olla skarppina kun joillekin perheiden hajottaminen ja ihmissuhteiden katkaisukin on jumalan rakkaudenosoitus.
Muotoilin vastine-tekstini lauseen huolimattomasti epäkielisesti jotenka pahoittelen jos se sai ajatukset hakoteille, kielipoliisille olisi tekstistäni varmasti muutakin huomautettavaa.

Tarkoitin sitä että kysymys on tässä vastineessani käyttämästäni lähestymistavasta käsin tarkasteltuna siitä kuinka Jumalan so. Luojan Nimeä käyttää ja miten sitä painottaa, kursivointi tarkoittaa käsitykseni mukaan juuri sitä kuinka jokin termi, nimi, asia tms. halutaan tekstissä erottaa ja painottaa sekä siirtää huomio kursivoituun tekstiin ja luonnollisesti tämä painotus näkyy myös tai tulisi näkyä niin lausumisena kuin kursiivin ajatuksen ja sen idean ymmärtämisenä.
Kursivointiin voidaan littää myös viitteet raunahuomautuksiin ja alaviitteisiin, esimerkiksi Raamatunoppineet Soferit tekivät raunahuomautukset niihin Tanakin tekstikohtiin joihin he tekivät muutoksia.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mikä se jumalan nimi olikaan?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Ei ole fakta ei. Minä olen oppinut ymmärtämään että löytyy vielä lisäksi noin 1276,32 muuta asiaa mitkä eivät ole mitään faktoja vaikka näin uskonnoissa, esim todistajuudessa väitetään.
Tasan 1260 olis raamatullisempi, miinus sitten Vt-seuran kahdet punnukset sen selittelyssä.
Oikeastaan kyseenalaistan kaiken, oli asia mikä tahansa.
Zot, zot, jotain rajaa kannattaa pitää, vai oletko vielä/taas poikamies?
Kukin tyylillään, vapaa maa.
Minä en kutsu edes luojaksi, kun mistään eikä siitäkään ole mitään faktaa, ei edes sellaista että kaiken alun takana on mikään persoona joka hengailee jossain vieläkin seuraamassa menoa ja melskettä.
Ilmeisesti vastentahtoisesti tahtoen koettelit monen uskoa, kuten vaikka pastavaarien.
Muistuttakaa vielä kun on päässyt unohtumaan, mistä on revitty tulkinta että tämä "joku" LUOJA osaa lukea ajatuksia JOS joku näin äänettömästi niitä (rukouksia) ajatuksissaan mumisee ja miten voimme tämän vahvistaa että tämän äänettömän muminan signaali menee jonnekkin perille?
No Raamatusta, Koraanista jämitänäitäonloputtomasti. Kaikki ei ole edes ollut kniigoissa kun luojia oli jo ennen kirjoitustaitoa ja homma hoitui murahtelemalla taivaallisen henkisesti. Nk. esirukoilun tehon suhteen on järjestetty kokeita sairaalaoloissa, mutta tulokset ovat olleet yhtä raflaavia kuin Vt-seuran maailmanloput.
Selittäkää myöskin miten tämä signaali ilmojen teitse leijailee, veikkaisin että MM osaa jotenkin vastata kun ainakin rariomuaailman tuntoo.
Sähkömagneettinen spektri tunnetaan luonnontieteessä niin tasan tarkkaan, ettei siellä vipellä rukouksia, rukousvastauksista puhumattakaan jos toinen pää on ihmisten korvien väli. Huuhaaporukoiden luonnontieteeltä lainaamat värähtelyt, energiat, energialevelit ja -tasot ovat sitten ihan oma taitolajinsa, jota ko. porukat eivät edes halua avata kyselijöille.
Se on luojalta fiksu veto, eihän tämä voi vaatia tätä kutsuttavan oikealla nimellä oikeinlausuttuna jos se on vähän koko populaatiolle epäselvää eikä kukaan tiedä.
Niin, mihin tarvitaan kaikki ne vaikka 1260 jumalan nimeä kun FSM riittäisi?
Se on vähän kun katsoisi YLEN kanavia televisiosta aamusta iltaan: samaa paskaa ja kaikki menee vituilleen, näillä enkeleillä ja luojilla ei ole edes toista kanavaa vaan joutuu katsomaan tätä saippuaoopperaa 24/7 , voi mitä kurjuutta sanon minä.
Kurjuutta kerrakseen, mutta ainoastaan realisteille ja niille, jotka edes tekevät jotain sillä välin kun uskovaiset etsivät jumalansa maailmanloppua apuun.
Ihan kädettömiäkin koko helvetin kööri, kuten olen jo maininnut, täällä kuolee ihmisiä nälkään lapsia myöden ja elinolot on paikoittain ihan surkeuttakin surkeampaa, silti nämä enkulat ja luojat katselevat navat pystyssä johonkin "tiettyyn suuntaan" röyhtäillen tyytyväisenä? Paskanmarjat sanoo sananvapaus!
Mitä sitä muuta kuin kysymään sitä ensimmäistäkin näyttöä jumalien toiminnasta.
Minä tunnen vain jumalien nimiä ja niitä on tuhansia, yks sun toinen näistä on jollakin tasolla luonut jotakin enkä pidä yhtään näistä parempana. Omahyväsiä paskanaamoja kaikki.
Pitemmän aikajakson kannalta jumaluskon voi yleisemmin käsittää jämähtämisenä lapsuuteen tuossa suhteessa, näin se meni minullakin, vasta viisikymppisenä aloin hahmottaa uskontojen todellisen markkinameiningin.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Mikä se jumalan nimi olikaan?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Oikeastaan kyseenalaistan kaiken, oli asia mikä tahansa.
Zot, zot, jotain rajaa kannattaa pitää, vai oletko vielä/taas poikamies?
:D totta, tätä en tähän huomioinut ollenkaan. Periaatteessa loppukädessä allekirjoitan kaiken :)
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vastaa Viestiin