totuuden etsimistä

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

kun en ikimaailmassa opettaisi lapselleni asioita joita en voi perustella raamatulla vaan joutuisin nojaamaan järjestön sanaan...
Olemmeko nyt tilanteessa jossa jopa yksittäinen ihminen, sinä, on lähempänä totuutta kuin vtseura. (Kun kerran ovat lähimpänä "totuutta")
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pavloff kirjoitti:...kun en ikimaailmassa opettaisi lapselleni asioita joita en voi perustella raamatulla vaan joutuisin nojaamaan järjestön sanaan...
Mä taas olet tyytyväinen siitä, että en opettanut ensimmäistäkään Raamatun juttua lapsilleni, vaikka olin tuollain palaamassa takaisin sinne minne se koira Raamatussa palaakin.
pelkuri
Viestit: 67
Liittynyt: 08.02.2016 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja pelkuri »

Veli-Hopea kirjoitti:Olemmeko nyt tilanteessa jossa jopa yksittäinen ihminen, sinä, on lähempänä totuutta kuin vtseura. (Kun kerran ovat lähimpänä "totuutta")
Tai raamattu on lähimpänä totuutta, ja Jehovan Todistajat ovat parhaiten jäljillä raamatusta - vaikkakin hekin lienevät syyllistyneen joihinkin introjektioihin opetuksissaan.
Markku Meilo kirjoitti: Mä taas olet tyytyväinen siitä, että en opettanut ensimmäistäkään Raamatun juttua lapsilleni, vaikka olin tuollain palaamassa takaisin sinne minne se koira Raamatussa palaakin.
Miksi? Kuoliko uskosi raamattuun jättäytyessäsi Jehovan Todistajista? Mistä tämä johtuu? Johtuiko poisjättäytymisesi jostakin mikä (sinusta) nimenomaan Raamatussa oli pielessä? Vaiko järjestössä?
Totuus on toisaalta subjektiivinen käsitys kunkin omasta rehellisestä todellisuudesta, ja toisaalta maailmaa yhtenäistävä kielioppi
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Tai raamattu on lähimpänä totuutta,
Miten tämä voidaan vahvistaa?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Elämällä
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
pelkuri
Viestit: 67
Liittynyt: 08.02.2016 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja pelkuri »

Niin, kokeilemalla Itse OIKEASTI ELÄÄ raamatun ohjeita noudattaen. Sitten voi pohtia, löytyykö muka oikeesti jotain totuudellisempaa.
Totuus on toisaalta subjektiivinen käsitys kunkin omasta rehellisestä todellisuudesta, ja toisaalta maailmaa yhtenäistävä kielioppi
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Tony »

Sinulle on ylläpidolta yksityisviestiä. Siis tälle jälkimmäiselle käyttäjätunnuksellesi.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Tony kirjoitti:Sinulle on ylläpidolta yksityisviestiä. Siis tälle jälkimmäiselle käyttäjätunnuksellesi.
No ei oo eka kerta kun mun miehen ja mun ajatuksissa on menty sekaisin et kumpi puhuu, kyllä me silti ollaan eri persoona :D
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Tony »

Ok. Toivottavasti.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja pavloff »

No kuka idiootti oikeesti tekis kaks käyttäjäjätunnusta ja puhuis samaa asiaa?
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Mä muutenkin kannatan ihan esiintymistä ihan omalla nimelläni
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Tony »

Sanotaanko näin että kaikkea on näissä hommissa nähty, ei yllättäisi tuokaan. Mielellään sitä näissä kuitenkin väärässä on.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Tony »

pavloff kirjoitti:Mä muutenkin kannatan ihan esiintymistä ihan omalla nimelläni
Sehän on ihan sallittua sekin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

pelkuri kirjoitti:Niin, kokeilemalla Itse OIKEASTI ELÄÄ raamatun ohjeita noudattaen. Sitten voi pohtia, löytyykö muka oikeesti jotain totuudellisempaa.

Raamattu on lähimpänä totuutta ja selviää sillä että elää ohjeita noudattaen? Kumpi, vanha testamentti, uusi testamentti vai molemmat?

Samalla periaatteella mennään sitten Koraanin kanssa. Koraani on totuus ja sen voi vahvistaa sillä, että elää sen mukaan mitä siinä sanotaan.

Koraani ei liene ainut.

Aika heikoilla argumenteilla mennään tässävaiheessa, odotan vähän enemmän.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
pelkuri
Viestit: 67
Liittynyt: 08.02.2016 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja pelkuri »

Koko raamatun kokonaisuus tietysti. Turha sitä on tolleen osiksi pilkkoa. En oo juutalainen enkä pelkkä Jeesus-fani. Oon raamatun konsensuksesta löytyvän totuuden fani.

Koraani pohjautuu hyvin todennäköisesti muistiinpanoihin raamatusta. Eli on Muhammedin pilkottuja pätkiä ja tulkintoja "päiväkirjanomaisesti" raamatusta. Koska näin, se ei mun mielestä ole kauhean totuudellinen, ja johtaa ihmisiä herkästi harhaan.

Kaikenkaikkiaan en ihan tajunnut sun vastaustasi Veli-Hopea. Ehkä "ohjeita" -sana oli hämäävä, etenkin ex-jehovan todistajan korville. Tarkoitin sillä sitä rakkaudellista asennetta ja kokemuksien kautta avattua ihmisyyttä jota raamattu musta osuvasti eri näkökulmista opettaa. Lisäksi myös sieltä löytyvä toivo maailman/elämän tarkoituksesta on rauhoittava tieto. Mulla ei ole vaikeuksia uskoa tähän toivoon, ennen kuin löydän yhdenkin asian jossa raamatun sana minut pettää.
Totuus on toisaalta subjektiivinen käsitys kunkin omasta rehellisestä todellisuudesta, ja toisaalta maailmaa yhtenäistävä kielioppi
Lukittu