totuuden etsimistä

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

pelkuri kirjoitti:Tarkoitin sillä sitä rakkaudellista asennetta ja kokemuksien kautta avattua ihmisyyttä jota raamattu musta osuvasti eri näkökulmista opettaa. Lisäksi myös sieltä löytyvä toivo maailman/elämän tarkoituksesta on rauhoittava tieto. Mulla ei ole vaikeuksia uskoa tähän toivoon, ennen kuin löydän yhdenkin asian jossa raamatun sana minut pettää.
Mun silmissä ihmisyyttä ja rakkaudellista asennetta voi heijastaa ilman jotain hassua satukirjaa taustalla.

Ei sillä, onhan Raamatussa hyvääkin ja kiva kirja, mutta ei se ole ainut tie onnellisuuteen. :)
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pelkuri kirjoitti:
Markku Meilo kirjoitti: Mä taas olet tyytyväinen siitä, että en opettanut ensimmäistäkään Raamatun juttua lapsilleni, vaikka olin tuollain palaamassa takaisin sinne minne se koira Raamatussa palaakin.
Miksi? Kuoliko uskosi raamattuun jättäytyessäsi Jehovan Todistajista? Mistä tämä johtuu? Johtuiko poisjättäytymisesi jostakin mikä (sinusta) nimenomaan Raamatussa oli pielessä? Vaiko järjestössä?
Olen tuota raamattujuttujen karttamista pohtinut semmosen 40 vuotta, enkä ole päässyt selville vesille. Skitso tilannehan se oli, mutsi lähetti Vt-matskua kakrujen mukana himaan ja mä jätin sen täysin huomiotta. Se oli kai sekoitus epäilystä, syyllisyyden tunnetta, riittämättömyyttä ja mitä näitä nyt on. Nyt epäily, syyllisyyden tunne, sekä riittämättömyyden tunne ovat poissa ja olen enemmän kuin tyytyväinen muinoisesta toiminnastani, joka oli jotenkin alitajuntaista, en muista pohtineeni asiaa, kuten en muista tehneeni nimenomaista päätöstäkään, asiat olivat tapahtumatta ihan omalla painollaan.

Raamattuun ja Jehovaan uskoin semmosen 25 vuotta erottamiseni jälkeen, jonka ajan olin ryömimässä takaisin, vasta Internet avasi silmäni kaksi vuosikymmentä sitten ja kykenin parissa viikossa asettamaan Raamatun sille kuvittelemalleni hyllylle, jossa kaikkien muidenkin uskontojen pyhät kirjat ovat pitkässä rivissä.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pavloff kirjoitti:Elämällä
Mielestäni melkoisen aliarvostava vartaus. Tunnut julistavan näkemystäsi muutamalla kryptisellä sanalla ja kartat näkemyksesi koettelua esimerkeillä.
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Mä väitän että ihmisessä on sisäänrakennettu kyky tunnistaa totuus. Taiteilijana näen ja koen tätä työssäni lähes päivittäin. Totuus kolahtaa. Jos joku kaipaa tähän enemmän argumentteja suosittelen perehtymään taiteeseen. Sen enempää en voi tätä avata. Arjen kieli on niin altis kantamaan mukanaan egoa että tällöin sanat harvoin riittää siihen.
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Tietysti voi olla että osaann vastata paremmin jos kysyt tarkemmin...
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pavloff kirjoitti:Mä väitän että ihmisessä on sisäänrakennettu kyky tunnistaa totuus.
Näin voi ajatella, mutta silloin kyseinen totuus on totuus ainaostaan kyseiselle tunnistajalle.
Jos joku kaipaa tähän enemmän argumentteja suosittelen perehtymään taiteeseen. Sen enempää en voi tätä avata. Arjen kieli on niin altis kantamaan mukanaan egoa että tällöin sanat harvoin riittää siihen.
Olet valinnut täysin väärän palstan tuolle Raamattu/taide -kompotillesi, täällä odotetaan väitteille perusteluja, ei julistamista.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Hehee, korjaukset eivät onnistu
Viimeksi muokannut Tony, 09.02.2016 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Tuplaviestit poisteltu
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Koko raamatun kokonaisuus tietysti. Turha sitä on tolleen osiksi pilkkoa.
Kovin vaikea uskoa että noudatat sekä vanhan ja uuden testamentin sääntöjä, jotka nyt jostain kumman syystä ovat "totuus" vaikka ei perusteita näytä tulevankaan.

Raamattu on sinun silmissäsi totta, vaikka et tämän sääntöjä 100% noudatakkaan. Jos väität noudattavasi kaikkia käskyjä mitä raamatussa on,
Niin vähäänpä olet tutustunut, tai sääntöjen tulkintasi on valikoivaa.

Edelleenkin kysyn mistä tietää raamatun olevan totta ,eikä vastaukset "elämä" ja "kolahdukset" vakuuta ketään.
Tarkoitin sillä sitä rakkaudellista asennetta ja kokemuksien kautta avattua ihmisyyttä jota raamattu musta osuvasti eri näkökulmista opettaa.
Se mitä raamattu kertoo jumalasta ja muunmuuassa sodomasta&gomorrasta, vedenpaisumuksesta puhumattakaan ja siitä aina tulevaisuuteen, ei puhuttele rakkaudellisesta asenteesta,ihmisyydestä taikka oikeudenmukaisuudesta.
Mulla ei ole vaikeuksia uskoa tähän toivoon, ennen kuin löydän yhdenkin asian jossa raamatun sana minut pettää.
Raamatun sana voi pettää hyvinkin nopeasti, mutta vasta kun sitä lukee silmät auki ,eikä minkään sortin hurmoksessa valikoivasti.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Julistamista? Hä? Mielestäni vain koetin vastata kysymykseesi jonka esitit ja alunperin ihan vaan esitellä itseni... Voisko olla sittenkin niinpäin että sä haluat nyt että mä muuttaisin jotain kantaani ts. julistat? Ihan vaan kysymyksenä heitän. Kun eikö täälläkin kuka vaan voi uskoa ihan mihin itse valitsee ja sit voi vastailla kysymyksiin kukin siitä näkökulmasta....
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Koraani pohjautuu hyvin todennäköisesti muistiinpanoihin raamatusta. Eli on Muhammedin pilkottuja pätkiä ja tulkintoja "päiväkirjanomaisesti" raamatusta. Koska näin, se ei mun mielestä ole kauhean totuudellinen, ja johtaa ihmisiä herkästi harhaan.
Mihin luulet että raamattu pohjautuu?

Eihän sekään ole kuin läjä ihmisten kirjoituksia ja kirjeitä sen ajan uskomuksineen. Meinaat ettei raamatussa esiintyvä väki saanut vaikutteita sumereilta tai muinaisista babylonialaisista uskomuksista?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

pavloff kirjoitti:Julistamista? Hä? Mielestäni vain koetin vastata kysymykseesi jonka esitit ja alunperin ihan vaan esitellä itseni... Voisko olla sittenkin niinpäin että sä haluat nyt että mä muuttaisin jotain kantaani ts. julistat? Ihan vaan kysymyksenä heitän. Kun eikö täälläkin kuka vaan voi uskoa ihan mihin itse valitsee ja sit voi vastailla kysymyksiin kukin siitä näkökulmasta....
Jokainen saa uskoa ihan mihin tahtoo mutta jos jotain väittää ja sanoo sen olevan totuus, kannattaa kaivaa faktat esiin, muuten jää laihaksi.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Je hei, mitä muuta sanaa voi muka käyttää kun puhuu omasta totuudestaan? Jos mä en uskois taiteeseen niin oisin paska taiteilija. Mieluusti kuulen ehdotuksesi miten sun mielestä mun ois tullut ilmaista asiani
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Markku Meilo kirjoitti:Hehee, korjaukset eivät onnistu
Ei onnitu vieläkään, tarkoitus oli korjata ilmeinen Olen-typo Olet-sanalla.
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Enkä mä näe vaivan arvoiseksi alkaa kaivaa perusteita kun en koeta ketään muuttaa. Eikö se nimenomaan ole sitä että en julista?
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: totuuden etsimistä

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

pavloff kirjoitti:Je hei, mitä muuta sanaa voi muka käyttää kun puhuu omasta totuudestaan? Jos mä en uskois taiteeseen niin oisin paska taiteilija. Mieluusti kuulen ehdotuksesi miten sun mielestä mun ois tullut ilmaista asiani

Minua ei kiinnosta kenenkään oma totuus vaan totuus tästä maailmankaikkeudesta ja siitä, löytyykö tuo totuus raamatusta, miten ja miksi.

Täällä alkaa kovasti kertyä avoimia kysymyksiä vai alkaako?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Lukittu