Katkera Jehovan todistaja

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Idiootti
Viestit: 3
Liittynyt: 29.07.2016 23:01

Katkera Jehovan todistaja

Viesti Kirjoittaja Idiootti »

Heippa

Miltä tuntuu kun on heittänyt about 30 vuotta hukkaan elämästään hukkaan? Miltä tuntuu kun on mielistellyt seurakunnan vanhimpia ja muita niin monta vuotta? Tuntuuko siltä että haluaa jatkaa samaa paskaa vielä toiset kolkyt vuotta? Olen melkein 50 v vanha äijä ja tiedän että nuoruutta ei saa takaisin ja vuosia todistajien parissa.
Kyllä.Olen katkera kaikesta.Olin vanhin. Olin tienraivaaja. Olin siksi koska minut kasvatettiin tottelemaan. Eräs kierrosvalvoja sanoi kerran että hengellisen edistymisen perusta on TOTELLA. Ilman mitään henkilökohtaista vakaumusta kävin nuorena kasteella koska niin kuului tehdä.Tottelin,vaikka en tiennyt minkä helvetin takia olisi pitänyt.

Olen kasvanut ilman isää ja ajattelin että ehkä Jehova olisi sellainen isä jota minulla ei ole koskaan ollut.Kaunis ajatus, mutta elämäni suurimpia pettymyksiä.

Ennenkuin tutustuin yhteenkään luopio kirjoitukseen huomasin jo varhain että koko hengellinen paratiisi on vain hieno sana. Yksilöissä on mukavia tyyppejä ja täysiä kusipäitä.Näille kusipäille piti raamatun mukaan kääntää toinen poski ja omaksua nöyrä asenne.Tämä nöyristely on se mikä tässä kaikessa ärsyttää eniten.Jos summaa yhteen oman elämäni niin jäljelle jää tämä nöyristely.

Olisi niin paljon juteltavaa vuosien varrelta että siinä menisi monta kuppia kahvia joten ehkä joku toinen kerta.
Olen tällä hetkellä edelleen todistaja perhesyiden takia vaikken käy kentällä enkä muutenkaan halua osallistua seurakunnan toimintaan.Olen sen verran viisastunut että tiedän ettei tarvitse mennä lauman mukana enää.

-Idiootti
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Katkera Jehovan todistaja

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Olisi niin paljon juteltavaa vuosien varrelta että siinä menisi monta kuppia kahvia joten ehkä joku toinen kerta.
Täällä käsittääkseni saa purkaa pahinta vitutusta jotta ei muutakuin teksti viuhumaan kun aikaa löytyy. Kyllä täällä lukijoita ja samaistujia riittää.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Katkera Jehovan todistaja

Viesti Kirjoittaja Tony »

Moi! :)

Lyhyesti todettuna voi sanoa, että et suinkaan (todennäköisesti) ole idiootti, enemmänkin olosuhteiden uhri. Se joka kykenee havahtumaan lahkomielenhallinnasta on kaikkea muuta kuin idiootti. Mielenhallinnasta havahtumista voisi kutsua eräänlaiseksi tutkinnoksi - jehovantodistajuudesta valmistumiseksi. Siihen ei ole oppikirjoja, eikä siihen voi lukea. Lopputentteihin ei voi ottaa valmennuskursseja eikä kukaan Jt-läheisistäsi ole sinua kannustamassa.

Jos kuitenkin tällaisessa ympäristössä pystyy näkemään verhon taakse, sen kuuluisan Keisarin ilman vaatteita, on ansainnut tutkintotodistuksen. Jehovantodistajudesta valmistumisen maisterin paperit. Siitä kannattaa lähinnä onnitella itseään.

Tervetuloa foorumille! :)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Idiootti
Viestit: 3
Liittynyt: 29.07.2016 23:01

Re: Katkera Jehovan todistaja

Viesti Kirjoittaja Idiootti »

Kiitti vastauksista!

Se tässä tietystä eniten ottaa päähän että on pitänyt elää näin vanhaksi että tajuaa että on tullut huijatuksi.Oma tahto on tukahdutettu jo varhaisessa vaiheessa. Kyllähän se katkeroittaa.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Katkera Jehovan todistaja

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Se tässä tietystä eniten ottaa päähän että on pitänyt elää näin vanhaksi että tajuaa että on tullut huijatuksi.
Sille ei jälkikäteen voi mitään. Pitää vain jotenkin hyväksyä että näin on käynyt, enemmän tai vähemmän meille muillekkin. Onneksi on vuosia jäljellä joten nyt elämään ja omia unelmia toteuttamaan :) nyt pitää välillä ajatella itseään ja lähimmäisiä eikä miellyttää vtseuran pamppuja.

Kirjota paperille ranskalaisin viivoin mitä olet aina halunnu tehdä ja harrastaa, sitten toteutat ne :)

Ei meitä yksi lahkohuijaus kukista.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Katkera Jehovan todistaja

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Idiootti kirjoitti:Oma tahto on tukahdutettu jo varhaisessa vaiheessa. Kyllähän se katkeroittaa.
En ole Jehovan todistaja, mutta voin hyvin aavistaa tunnetilasi. Luonnollisesti en voi sanoa, että tietäisin, miltä Sinusta tuntuu. Olisi jotenkin epäluonnollista, ellet tuntisi suuttumusta, vihaa, jopa katkeruutta. Omassa lapsuudessani kasvatus kulki sitä rataa, että pieni ihminen alistettiin. Hänen oli toteltava auktoriteetteja. Ellei totellut, hänet pakotettiin siihen. Näin oli kotona, koulussa, kaikkialla, jopa työelämässä.

Katkeruus on kelju kaveri. Se estää näkemästä eteenpäin, sinne horisontin taa, tulevaisuuteen. Mikä minä olen ketään neuvomaan, mutta ajattelen, että tuollaisesta kaverista on paras päästä eroon. Helppoa se ei ole. Moni ihminen hukkaa ison osan elämästään, toiset pakotetaan tekemään niin. Tällainen tekee hyvin kipeää, tiedän itsestäni.

On kuitenkin niin, että katkeruudella emme voita itsellemme mitään hyvää, päinvastoin. Myrkytämme itsemme ja oman elinympäristömme, olen huomannut. Toki on aivan oikein ja ymmärrettävää olla katkera, mutta siihen ei pidä jäädä. Olet ottanut jo merkittävän askeleen kirjoittaessasi täällä, mutta tällaisessa julkisessa forumissa ei voi aivan kaikkea itsestään purkaa.

Yksin et silti ole, jos haluat, on olemassa erilaisia suljettuja tukiryhmiä, esimerkiksi Facebookissa ja UUTn kautta. Mielestäni hyvin oleellista on, että puhut ja puhut ja lopulta puhut itsesi pahan mielisi ja katkeruutesi yli. Olet päässyt jo hyvään alkuun. On niinkin, että kaiken kokemansa voi kääntää aikanaan voitokseen. Omaat hyvin paljon sellaista tietoa, mitä jossakin vaiheessa voit käyttää kanssaihmistesi parhaaksi ja omaksi iloksesi. Hyvää jatkoa ja tervetuloa Veljesseuraan.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Katkera Jehovan todistaja

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Mielestäni hyvin oleellista on, että puhut ja puhut ja lopulta puhut itsesi pahan mielisi ja katkeruutesi yli. Olet päässyt jo hyvään alkuun.
Tähänkin on olemassa varmaan eri vaiheet.

Alkaa kiinnostuksesta ja epäluuloista matkaa kohti pettymyksiä ja järkytyksiä. Tulisiko sitten tunteet, viha ja katkeruus?

(Muistan itsekin kun teki mieli vetää pataan yhtä vanhinta, niin ilkeä jyrääjä se aina oli.)

Nämä kun laantuu ja kaikki tasapainottuu, uudet havaitut jt-hömpät ei niin järkytä taikka vihastuta, ennemminkin se muuttuu komediaksi ja muiden vielä mukana olevien todistajien tarkkailu muuttuu säälintunteeksi ja sellaiseksi että tahtoisi kovasti auttaa pääsemään tuosta kuplasta ja valheesta irti.

(Tässä vaiheessa ei enään tehnyt mieli vetää vanhinta pataan vaan ennemminkin säälin sitä kaikkea mitä tämä joutuu tekemään ja kestämään.)

Kovin hyväksi se elämä näyttää ajan kanssa muuttuvan kun pääsee irti ja tarkastelee asioita ulkopuolelta puolueettomana, kuitenkin asiat hyvin tuntevana.

Harmi kun jt-hömpän sisällä olevia ei niin pysty auttamaan, heräilevät unistaan yksi kerrallaan ja toivottavasti kaikilla on joku vastassa kun tuolta unesta herää ja havahtuu, pudotus voi olla jyrkkä ja romahdus lähellä kun koko maailmankuva räjähtää.

Päivä kerrallaan, koskeehan se meitä jokaista. Hyvä tästä tulee.

Miltä tuntuu kun on heittänyt about 30 vuotta hukkaan elämästään hukkaan? Miltä tuntuu kun on mielistellyt seurakunnan vanhimpia ja muita niin monta vuotta?
Tähän vielä, että tuntuuhan se pahalta kun moni oma haave on jäänyt toteuttamatta ja tekemättä mihin ei enään iän puolesta välttämättä pysty tai se ainakin olisi kannattanut tehdä nuorempana ja notkeampana :)

Mutta oman mielen ja järjen kannalta 30 vuotta todistajuudessa kasvattaa siinä mielessä järkeväksi että pois päästyään on aika vahva ja immuuni kaikenlaiselle vastaavalle humpuukille ja osaa pitää itsensä puolia paremmin eikä vain hiljaa alistu toisten nokittavaksi. Ei sitten missään, oli töissä ,liikenteessä taikka missä tahansa.

Toisinsanoen jt elämä ja siitä irtoaminen kasvattaa ajan kanssa pirun vahvoja ihmisiä, onhan maailmankuvan romuttaminen aikamoinen testi ja tulikoe, siitä selvinneet voivat olla hyvin ylpeitä itsestään.

Mikä testi ja tulikoe olisi vaikeampi?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Katkera Jehovan todistaja

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Idiootti kirjoitti:Se tässä tietystä eniten ottaa päähän että on pitänyt elää näin vanhaksi että tajuaa että on tullut huijatuksi.Oma tahto on tukahdutettu jo varhaisessa vaiheessa. Kyllähän se katkeroittaa.
Jos se nyt yhtään lainkaan ollenkaan helpottaa, niin mä olin monotettuna ja takaisinryömintää elättelevänä 25 vuotta ja melko tarkkaan viisikymppisenä hankin netin. Nyt olen seitsemänkymppinen ja tyytyväinen siitä, että olen saanut elää edes nämä kaksi vuosikymmentä niin vapaana Vt-huijauksesta kuin jt-taustalla voi vapaana olla.

Itse en ehtinyt katkeroitua kun alun suurimmassa pettymyksessä aikaa kului hyvin merkittävästi Vt-seuran historian ja oppisekoilujen tutkimiseen. Siinä tuli jatkuvasti riemukkaita ahaa-elämyksiä siitä kuinka meitä pieniä ihmisiä huijataan uskonnoilla.
Idiootti
Viestit: 3
Liittynyt: 29.07.2016 23:01

Re: Katkera Jehovan todistaja

Viesti Kirjoittaja Idiootti »

Kasvattavia nämä vuodet tietenkin ovat olleet.Olen miettinyt mikä osa on ollut omaa saamattomuutta ja mikä järjestön ja kasvatuksen syytä.Yksi on tietenkin varmaa.Se,että kolme kokousta viikossa(nyt enää kaksi) ja kaikki uskonnollinen toiminta päälle vie niin ison osan ihmiselämästä että kyllä sen ajan olis voinut käyttää toisinkin.

Nuorena ja vetreänä juuri ajokortin saaneena ja opiskelupaikka varmistettuna sekä tyttö ystäväkin kainalossa oli se hetki kun mahdollisuudet olivat loistavat.Sitten tulee vanhin ja näyttää kansiotaan, jossa on koko kuluneen vuoden kenttäpalvelus raporttini.Veli pitää saarnan siitä etten ole hoitanut kristillisiä velvoitteitani tarpeeksi tunnollisesti.Tätä samaa paapomista taisi jatkua jonkin aikaa.Kentällä piti käydä enemmän,tunti kuussa ei riittänyt.

Nykyään en tietenkään tarvitse ketään neuvomaan miten käytän aikani.Yhden paimennuskäynnin tekivät vanhimmat pari kolme vuotta sitten eikä sen jälkeen ole kukaan käynyt(onneksi).
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Katkera Jehovan todistaja

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Idiootti kirjoitti:Kasvattavia nämä vuodet tietenkin ovat olleet...
Mulle on nimenomaan tässä aiheessa kehittynyt ajatus, että elettyä elämää on turha pähkäillä. Se ei sillä parane eikä pahene, mutta oletan sen pähkäilyn voivan pahentaa sitä toistaiseksi elämätöntä osuutta. Kyseinen kasvattavuus on katselusuuntakysymys, Oma harhojen täyttämässä kuplassa tapahtunut Vt/jt-kasvattavuus olisi voinut suosiolla jäädä väliin ja olisin näin elänyt normaalimmin ensimmäiset viisi vuosikymmentä.

Toisaalta yksittäisistä murheistakin voi kaivaa esiin positiivisia piirteitä tuttuun "onni onnettomuudessa" -malliin, mutta entäs sitten jos koko "onnettomuutta" ei olisikaan tapahtunut.
Olen miettinyt mikä osa on ollut omaa saamattomuutta ja mikä järjestön ja kasvatuksen syytä.
Tarkkaa lopullista vastausta tuskin löytyy, mutta uskonnollisen kultin mielenhallinta on yksi tekijä, jota ei sovi unohtaa.
Vempula
Viestit: 372
Liittynyt: 05.04.2015 09:04

Re: Katkera Jehovan todistaja

Viesti Kirjoittaja Vempula »

Tervetuloa porukkaan minunkin puolestani!

Täällä tosiaan voi tulla ymmärretyksi päästellä höyryjä, kuten Veli-Hopea yllä huomautti. Moni kirjoittajista on tuhlannut tärkeitä vuosiaan lahkon mielenhallinnan ikeessä (joka ei ole miellyttävä eikä kevyt kantaa).

Erityisesti lahkonuoruuden hinta saattaa osoittautua kalliiksi, sillä nuorena tehdään monia kauaskantoisia valintoja, joiden peruuttaminen ei käy helposti, vaikka heräisikin myöhemmmin näkemään lahkon valheet ja irtautuisi siitä. Esimerkiksi:

i) Nuorena otettu kaste katkaisee ihmissuhteet, jopa perhesuhteet lopullisesti, mikäli eroaa lahkosta. Lahko kuitenkin kannustaa kastautumaan nuorena, jopa lapsena.

ii) Nuorena solmittu jehovantodistaja-avioliitto voi joutua koville, jos vain toinen puolisoista havahtuu näkemään totuuden lahkosta. Mahdolliset lapset hankaloittavat tilannetta entisestään.

iii) Nuorena tehdään ammatinvalinta- ja opiskeluratkaisut. Vartiotorni esittää korkean koulutuksen vaaralliseksi ja kannustaa kouluttautumaan vain sen verran kuin on välttämätöntä työn saamiseksi. Oman elämän taloudellinen perusta jää helposti turvaamatta. Mitä enemmän vuosia kuluu, sitä vaikeammaksi näiden ratkaisujen seurauksia on muuttaa.

iv) Nuoruus on itsensä ja taitojensa kehittämisen aikaa - muistettakoon vaikka konventtivideon viulunsoittajapoika Sergeitä. Lahko kannustaa käännytystyöhön ja tuomitsee taide-, urheilu- tai muihin harrastuksille omistautumisen.

v) Nuoruus on tärkeä ikävaihe identiteetin rakentumisen kannalta. Lahkolaisnuori oppii pitämään lahkon ulkopuolisia saatanallisina ja itseään perustavalla tavalla erilaisena. Jos nuori jättää lahkon, ihmissuhteiden muodostamiseen liittyy helposti ulkopuolisuuden tuntemuksia ja muita sosiaalisia hankaluuksia. Identiteettiin kuuluu myös seksuaalinen ulottuvuus.

Kokemusta on.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Katkera Jehovan todistaja

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Idiootti kirjoitti:Veli pitää saarnan siitä etten ole hoitanut kristillisiä velvoitteitani tarpeeksi tunnollisesti.
En vielä tähän ikään ole kuullut kenenkään Jehovan todistajan täyttäneen normejaan tarpeeksi. Tämä kuuluu tuohon kuuluisaan mielenhallinntaan. Vaikka olisit tehnyt kenttää 60 tuntia viikossa, olisi sekin ollut liian vähän ja puutteelista. Näin ollen ei kannata katsella taakseen ja haikailla, mitä kaikkea olisi voinut tehdä. Se aikan on jäänyt taakse. Nyt on tämä päivä ja huomenna, ellei taivas putoa niskaamme, tulee toinen. "Eteenpäin on elävän mieli", ovat vanhat sanoneet ja tiesivät, mitä sanoivat. Kyllä se siitä.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Katkera Jehovan todistaja

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:En vielä tähän ikään ole kuullut kenenkään Jehovan todistajan täyttäneen normejaan tarpeeksi.
Lähelle pääsi aikoinaan jos raportoi sen kymmenen kuukausitunnin tavoitteen, toki aina oli parannettavaa kun ylärajaa ei ollut. Tavoitteen pelleluonne syöpyi mun mieleen kun seurakunnan (sanotaan vaikka 8,1) keskiarvoa kierrospaavali kehotti pyrkimään nostamaan vaikka 0,1 tunnilla. Sen saavutti jo kävelemällä hitaammin ja siirtymällä hitaammin seuraavalle ovelle. Nykyään homma hoituu useammin kynällä.
Tämä kuuluu tuohon kuuluisaan mielenhallinntaan.
Niinpä pidän mahdollisena (ja toivottavana), että tässä on kyseessä aivan luonollinen alkuvaiheen ohimenevä itseruoskinta.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Katkera Jehovan todistaja

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Kipu kuuluu kasvamiseen, ja jos ei mieltänsä pahoita ei tapojaan paranna. Mun mielestä jt-tausta on elämän rikkautta. Moista elämänviisautta kuin tuosta ei voi hankkia mistään yliopistosta. Se, että on ollut väärässä niin totaalisesti, ja se nöyryys minkä siinä saavuttaa kun menettää kaiken, maailmankatsomuksensa, ystävänsä, perheensä... tuskallista toki, mutta loppuelämänsä käyttäminen "ystäviin" jotka eivät todellisuudessa ole ystäviä, se on niin syvää valhetta, että kaikki se tuska ja siitä selviytyminen, se puhdistaa sielun ja vihdoin tekee vapaaksi. Ja auttaa arvostamaan sitä vapautta jollain mystisellä syvyydellä.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Katkera Jehovan todistaja

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Markku Meilo kirjoitti:Lähelle pääsi aikoinaan jos raportoi sen kymmenen kuukausitunnin tavoitteen, toki aina oli parannettavaa kun ylärajaa ei ollut. Tavoitteen pelleluonne syöpyi mun mieleen kun seurakunnan (sanotaan vaikka 8,1) keskiarvoa kierrospaavali kehotti pyrkimään nostamaan vaikka 0,1 tunnilla.
Toiseksi viimeisessä seurakunnassamme sihteeri esitteli seurakunnan raportin joka kerta saatesanoilla: “voitte sitten itse laskea oletteko olleet nostamassa vai laskemassa tuntikeskiarvoa”. Keskiarvo oli yleensä kahdeksan tuntia. Eli seitsemänkin tunnin kenttäpalvelus kuukaudessa tarkoitti, että teet hallaa seurakunnalle.

Kyseisessä seurakunnassa taidettiin olla toista vuotta, sinä aikana sihteeri alentui lausumaan henkilökohtaisesti itselleni yhden lauseen, aina suurieleisesti esiintynyt esivalvoja ei yhtäkään. Sellaisia paimenia. Samainen esivalvoja laittoi seurakuntalaiset vastaamaan pakolla, komensi jopa muutaman lavalle täysin ex tempore. (Vilpittömät kiitokset silloiselle Helsinki-Haagan vanhimmistolle eroamisprosessin käynnistämisestä.)

“He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.” Matt. 23:4
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Vastaa Viestiin