Vuoden 1914 selittäminen kenttäpalveluksessa

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Vuoden 1914 selittäminen kenttäpalveluksessa

Viesti Kirjoittaja Tony »

Saarnaushommissa mahdollisesti vastaan tuleva 1914-kysymys on muotoiltu loka- ja marraskuun Vartiotorneissa raamatuntutkistelun muotoon. Näin todistajien on itsekin helpompi hahmottaa mistä on kysymys.

Tutkistelua lukiessa 1914-doktriini pelmahtaa silmille jälleen kerran kaikessa naiviudessaan. Tämä siis lähinnä vanhan kertausta täällä, mutta kyse on vain niin hyvästä esimerkistä, miten Vt-seuran yksi tärkeimmistä opinkappaleista on muodostettu. Asiassa ei ole mihinkään suuntaan minkäänlaista perustelua. Yksi perustelu vedetään hatusta, toinen hiasta ja siitä kyhätään kokonaisuus joka pitäisi olla ajattelevalle ihmiselle uskottava.

Lainaus on tutkistelun toinen osa, jossa tutkisteluoppilaalle selvennetään, mistä todistajat tietävät, milloin Jumalan valtakunta alkoi hallita.
Seuraavassa on tyypillinen keskustelu, jonka joku Jehovan todistaja saattaa käydä tapaamansa ihmisen kanssa. Kuvitellaanpa, että Kari-niminen todistaja on tullut uudelleen käymään miehen luona, jonka nimi on Juhani.

LYHYT KERTAUS NEBUKADNESSARIN UNESTA

Kari: Hauska nähdä taas, Juhani. Minusta on todella mukava tutkia kanssasi viikoittain Raamattua. * Mitä sinulle kuuluu?

Juhani: Hyvää, kiitos.

Kari: Mukava kuulla. Viimeksi keskustelimme siitä, miksi Jehovan todistajat sanovat, että Jumalan valtakunta alkoi hallita vuonna 1914. * Kuten havaitsimme, keskeinen peruste löytyy Danielin kirjan 4. luvussa olevasta ennustuksesta. Muistatko, mitä tuossa luvussa kerrotaan?

Juhani: Siinä puhutaan suuresta puusta, josta kuningas Nebukadnessar näki unta.

Kari: Aivan. Nebukadnessar näki unessa valtavan puun, joka ulottui aina taivaaseen saakka. Hän kuuli, kuinka Jumalan sanansaattaja käski kaataa puun, mutta kanto ja juuret piti jättää maahan. ”Seitsemän ajan” kuluttua puu kasvaisi jälleen. * Keskustelimme myös siitä, miksi ennustuksella täytyy olla kaksi täyttymystä. Muistatko, miten se täyttyi ensimmäisen kerran?

Juhani: Eikös se liittynyt Nebukadnessariin itseensä? Hän menetti järkensä seitsemäksi vuodeksi.

Kari: Juuri niin. Nebukadnessar menetti väliaikaisesti mielenterveytensä, minkä vuoksi hänen kuninkuutensa keskeytyi. Ennustuksen suurempi täyttymys puolestaan koskee Jumalan hallitusvaltaa. Hänen maahan kohdistuva hallitusvaltansa keskeytyisi seitsemän ajan pituiseksi ajanjaksoksi. Kuten totesimme, seitsemän aikaa alkoivat, kun Jerusalem tuhottiin vuonna 607 eaa. Sen jälkeen maan päällä ei ole ollut Jehova Jumalaa edustavia kuninkaita, jotka olisivat hallinneet hänen kansaansa. Seitsemän ajan päätyttyä Jumalan oli kuitenkin määrä asettaa kansalleen uusi hallitsija – mutta tuo hallitsija olisi taivaassa. Toisin sanoen seitsemän ajan päättyminen merkitsisi sitä, että Jumalan taivaallinen valtakunta alkaisi hallita. No niin, tiedämme siis, mistä seitsemää aikaa lähdetään laskemaan. Jos pystymme määrittämään niiden pituuden, saamme selville, milloin Jumalan valtakunta alkoi hallita. Ehkä muistatkin nämä asiat viime kerrasta.

Juhani: Suurin piirtein, mutta tämä kertaus auttoi kyllä virkistämään muistia.

Kari: Hienoa. Käydäänpä sitten käsiksi tähän aiheeseen ja tarkastellaan seitsemän ajan pituutta. Katsoin tätä aihetta jo etukäteen ja palautin mieleeni joitain pääkohtia. Yritän selittää ne sinulle parhaani mukaan.

Juhani: Selvä.

SEITSEMÄN AIKAA PÄÄTTYVÄT – VIIMEISET PÄIVÄT ALKAVAT

Kari: Ennustuksen ensimmäisessä täyttymyksessä, joka koski Nebukadnessaria, seitsemän aikaa kestivät ilmeisesti seitsemän kirjaimellista vuotta. Jumalan valtakuntaan liittyvässä suuremmassa täyttymyksessä seitsemän ajan täytyy kuitenkin olla paljon pidempi ajanjakso.

Juhani: Millä perusteella?

Kari: Ensinnäkin meidän täytyy muistaa, että seitsemän aikaa alkoivat, kun Jerusalem tuhottiin vuonna 607 eaa. Jos tuosta vuodesta lasketaan eteenpäin seitsemän kirjaimellista vuotta, päädytään vuoteen 600 eaa. Tuona vuonna Jumalan hallitusvallan suhteen ei kuitenkaan tapahtunut mitään merkittävää. Ja kuten viime kerralla totesimme, Jeesus osoitti satoja vuosia myöhemmin, kun hän oli maan päällä, että seitsemän aikaa eivät vielä tuolloin olleet päättyneet.

Juhani: Aivan. Niinhän se oli.

Kari: Seitsemän aikaa eivät siis ole kirjaimellisia vuosia, vaan niiden täytyy merkitä pidempää ajanjaksoa.

Juhani: Kuinka pitkää ajanjaksoa?

Kari: Ilmestyskirja, jolla on paljon yhtäläisyyksiä Danielin kirjan kanssa, auttaa meitä määrittämään tarkasti seitsemän ajan pituuden. Se osoittaa, että kolme ja puoli aikaa vastaa 1 260:tä päivää. * Näin ollen seitsemän aikaa – kaksi kertaa kolme ja puoli aikaa – on yhteensä 2 520 päivää. Pysytkö mukana?

Juhani: No vielä olen pysynyt. Sitä en tosin ymmärrä, miten tämä todistaa, että Jumalan valtakunta alkoi hallita vuonna 1914.

Kari: Katsotaanpa, miten nämä asiat liittyvät toisiinsa. Raamatun profetioissa päivä vertauskuvaa toisinaan vuotta. * Jos sovellamme sääntöä ”päivä vuotta kohti”, seitsemän aikaa kestäisivät 2 520 vuotta. Kun laskemme vuodesta 607 eaa. 2 520 vuotta eteenpäin, päädymme vuoteen 1914. * Näin tulemme siihen johtopäätökseen, että seitsemän aikaa päättyivät vuonna 1914 ja että silloin Jeesus alkoi hallita Jumalan valtakunnan kuninkaana. Onkin merkittävää, että vuodesta 1914 lähtien maailmassa on tapahtunut dramaattisia asioita – sellaisia joita Raamattu ennusti tapahtuvan viimeisinä päivinä.

Juhani: Millaisia asioita?

Kari: Katsohan, mitä Jeesus sanoi Matteuksen 24:7:ssä. Hän kertoi, mitä tulisi tapahtumaan silloin kun hän hallitsee taivaassa: ”Kansakunta nousee kansakuntaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja tulee olemaan nälänhätää ja maanjäristyksiä paikassa toisensa jälkeen.” Jeesus siis ennusti, että tuona aikana olisi nälänhätää ja maanjäristyksiä. Maailmassa on todellakin nähty tällaisia katastrofeja viimeisten sadan vuoden aikana, vai mitä?

Juhani: Totta.

Kari: Jeesus ennusti tässä jakeessa myös, että kansakunnat sotisivat, kun hän olisi läsnä Jumalan valtakunnan kuninkaana. Ilmestyskirjassa ennustettiin lisäksi, että lopun aikana sodat eivät olisi vain paikallisia vaan että niiden vaikutus olisi maailmanlaajuinen. * Muistatko, milloin ensimmäinen maailmansota syttyi?

Juhani: Sehän syttyi vuonna 1914 – samana vuonna, jona te sanotte Jeesuksen alkaneen hallita! En ole aiemmin osannut yhdistää näitä asioita toisiinsa.

Kari: Kun liitämme tarvittavat palaset yhteen – ennustuksen seitsemästä ajasta ja Raamatun muut lopun aikaa koskevat ennustukset – kaikki tosiaan loksahtaa kohdalleen. Jehovan todistajat ovat vakuuttuneita siitä, että Jeesus alkoi hallita Jumalan valtakunnan kuninkaana vuonna 1914 ja että viimeiset päivät alkoivat tuona samana vuonna. *

Juhani: Yritän vielä jäsennellä tätä kaikkea päässäni.

Kari: Se on täysin ymmärrettävää. Kuten sanottua, minultakin meni jonkin aikaa ennen kuin sain muodostettua asiasta kokonaiskuvan. Toivottavasti tämä keskustelu ainakin auttoi sinua näkemään, että vaikka vuotta 1914 ei nimenomaisesti mainita Raamatussa, Jehovan todistajien käsitys tuosta vuodesta todella perustuu Raamattuun.

Juhani: Minuun on aina tehnyt vaikutuksen se, että sanottepa mitä tahansa, te perustelette sen aina Raamatulla. Ette koskaan esitä vain omia mielipiteitänne. Silti minua mietityttää, miksi tämän pitää olla niin monimutkaista. Miksei Jumala vain sanonut Raamatussa, että Jeesus alkaisi hallita taivaassa vuonna 1914?

Kari: Se on erittäin hyvä kysymys. Itse asiassa on monia muitakin asioita, joita Raamatussa ei sanota suoraan. Miksi Jumala sitten kirjoitutti Raamatun sellaisella tavalla, että ihmisten täytyy nähdä vaivaa ymmärtääkseen sitä? Ehkä voimme keskustella siitä toisella kertaa.

Juhani: Se olisi mukavaa.
http://www.jw.org/fi/julkaisut/lehdet/w ... essar-uni/
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Vuoden 1914 selittäminen kenttäpalveluksessa

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Mainiota, Tony, oikein mainiota. Nyt Juhanilta jäi huomaamatta vain eräs pikkuseikka. Kun vuoteen 607 eaa lisätään 2520 vuotta, päädytään vuoteen 1913, jolloin ei tapahtunut mitään ja maailmassa oli kaikki niin hyvin, kuin maailmassa voi olla.

Mahtaako Juhani kysyä tästä tavatessaan Karin seuraavan kerran. :D
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Vuoden 1914 selittäminen kenttäpalveluksessa

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Voisiko joku tehdä tuosta pätkästä totaalisen debunkkauksen kohta kohdalta? Pysyisi kärryillä, että mistä tuossa on kysymys.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Vuoden 1914 selittäminen kenttäpalveluksessa

Viesti Kirjoittaja Polyester »

JT-lahkoon syntyneillä on tietysti eri tilanne, mutta näin aikuiskäännynnäisenä muistan, että 1914-oppi soitti hieman hälytyskelloja jo tutkisteluvaiheessa. Eri puolilta Raamattua otetaan täysin toisiinsa liittymättömiä kohtia ja sovelletaan "päivä vuotta kohden sääntöä", joka tietysti on syvästi raamatullinen sekin. 607-kusetukseen en edes tajunnut kiinnittää huomiota, eikä asiaa minulle rehellisesti esitettykään, vaan annettiin ymmärtää että vuosiluvusta olisi suurtakin epävarmuutta. Kyseessä on tietysti Vartiotorni-seuran valhe, jonka tutkistelunpitäjä varmaankin hyväuskoisesti (tuskin pahuuttaan) tuli minulle toistaneeksi.

1914-oppi ei siis ollut minulle mikään sellainen asia, joka olisi vetänyt mukaan JT-lahkoon, vaan paremminkin jotain mitä hieman joutui nielemään, koska oli muita tärkeämmän tuntuisia asioita ja todella halusin uskoa siihen, että Jehovan todistajilla on totuus. Eihän minulle tullut toki mieleenkään, että totuutta voisi keräillä sieltä täältä ja joskus ei löydä ollenkaan, vaan halusin vastaukset kaikkiin vaikeisiin kysymyksiin samassa paketissa, plus bonuksena päälle parhaan mahdollisen elämäntavan. En silti koe, että olisin saanut mitä tilasin tai halusin, vaan itse asiassa jouduin häikäilemättömän ja omalla tavallaan taidolla rakennetun huijauksen uhriksi.

Varmaan 1914-kysymys on vaikea monelle muullekin JT-aivopesuohjelmassa tai jo pestynä olevalle. Oppia pureskellessa kannattaa tutkistelunpitäjältä kysyä esimerkiksi sitä, miksi maailmansodan alkamista ei heti ymmärretty profetian täyttymykseksi, vaan odotukset siirrettiin vuoteen 1915. Kun silloinkaan mitään merkittävää ei tuntunut tapahtuvan, alettiin (muutaman välivaiheen jälkeen) odottaa vuotta 1925. Vasta myöhemmin tajuttiin, että hitto soikoon: täyttymys olikin jo 1914. Ja sen jälkeen onkin ollut sopivaa muunnella totuutta sen suhteen, mitä Vartiotorni oli etukäteen opettanut vuodesta 1914.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Vuoden 1914 selittäminen kenttäpalveluksessa

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Plus että tuolloin vuosi tarkoitti yhtä kuuvuotta, 360 päivää... Siitä tulee taas lähes neljän vuoden gäppi noihin laskelmiin! :)
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Vuoden 1914 selittäminen kenttäpalveluksessa

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

LYHYT KERTAUS NEBUKADNESSARIN UNESTA

Kari: Hauska nähdä taas, Juhani. Minusta on todella mukava tutkia kanssasi viikoittain Raamattua. * Mitä sinulle kuuluu?

Juhani: Hyvää, kiitos.

Kari: Mukava kuulla. Viimeksi keskustelimme siitä, miksi Jehovan todistajat sanovat, että Jumalan valtakunta alkoi hallita vuonna 1914. * Kuten havaitsimme, keskeinen peruste löytyy Danielin kirjan 4. luvussa olevasta ennustuksesta. Muistatko, mitä tuossa luvussa kerrotaan?
Jehovantodistaja Karin ensimmäinen ongelma liittyy ennustusväitteeseen ja väitteen ongelma on moniosainen. Jos Danielinkirjan kirjoittajan mielessä on ollut kertomus Nebun unesta ja sen selityksestä sekä täyttymyksestä Nebun elinaikana, niin siinä se on kokonaisuudessaan. Mikään tuossa kertomuksessa ei viittaa useampiin täyttymyksiin, joka tyyli on perua milleristeiltä jehovantodistajille, useammat täyttymykset eivät ole Raamatun tukema automaatti siten, että niitä voitaisiin soveltaa vapaasti minne tahansa.

Jehovantodistaja Karin toinen ongelma liittyy siihen, että Raamattu ja historia eivät tunne sellaista seitsemän vuoden ajanjaksoa, jolloin Nebu ei hallitsijana olisi ollut vallassa ja toiminut. Sen sijaan historia tuntee qumranilaisen tekstin Naboniduksen rukouksesta, joka viittaa siihen, että tarina Nebun sairaudesta koski todennäköisesti alunperin kuningas Nabonidusta (556-539), jota ajatusta tukee babylonialainen piirtokirjoituskin.

Tästä pääsemme jehovantodistaha Karin kolmanteen ongelmaan, eli Danielinkirjan motiiviin sekä kirjoitusjankohtaan. Se, joka luottaa JW.ORG:in esittämään Danielikirjan kirjoitusajankohtaan voi tykönään pohtia esimerkiksi miksi juutalainen kaanon ei sisällytä kirjaa profeetoihin. Miksi Danielia ei tunnettu noin vuodelta 200 eaa olevassa luettelossa. Miksi Kaldealaiset viisaat miehet ovat tuntemattomia Assyrian ja Babylonian yhteydessä, mutta tyypillisiä persialaiselta ja hellenistiseltä kaudelta. Miksi Belsassar esitetään Babylonian kuninkaaksi ja 5. luku esittää Nebukadnessarin hänen isäkseen. Miksi historia osoittaa, Raamatusta poiketen, että Dareios Hystaspes, joka järjesti Persian valtakuntaan satraapit ja oli Xserkseen isä, ei poika. Miksi jakeessa Dan. 9:2 esitetään, että Daniel ymmärsi kirjoituksista vuosien luvun, koska mitä ilmeisimmin Jeremian profetiat eivät olleet vielä muotoutuneet 536 eaa. Miksi Danielinkirjan arameankileisessä osassa on lukuisia persiankielen sanoja ajalta, jolloin Persian valtakunta oli järjestäytynyt. Miksi Danielinkirjassa ei ole lainattu pelkästään persiankielen sanoja, vaan ainakin kolme kreikankielen sanaa. Miksi Danielinkirjan aramean murre on nk. palestiinalaista läntistä arameaa. Miksi Danielinkirjan hebrea muistuttaa Nehemian ajan jälkeistä hepreaa. Miksi Danielinkirjan teologia viittaa eksiilinjälkeiseen aikaan. Miksi Danielinkirjan näkyjen yksityiskohdat sopivat Antiokhokseen kirjoitusajankohtaan asti, Antiokhoksen jälkeistä aikaa koskeva ennustelu ei sitten osunutkaan oikeaan.

Ennen kuin jehovantodistaja Kari vastaisi noihin kysymyksiin hänen ei kannattaisi vakavissaan tukea JW.ORG:ia Danielinkirjan kirjoitusjankohtaa. Se toki vie kaiken profeetallisuuden Danielinkirjasta ja kirja osoittautuu huijaukseksi.
Juhani: Siinä puhutaan suuresta puusta, josta kuningas Nebukadnessar näki unta.

Kari: Aivan. Nebukadnessar näki unessa valtavan puun, joka ulottui aina taivaaseen saakka. Hän kuuli, kuinka Jumalan sanansaattaja käski kaataa puun, mutta kanto ja juuret piti jättää maahan. ”Seitsemän ajan” kuluttua puu kasvaisi jälleen. * Keskustelimme myös siitä, miksi ennustuksella täytyy olla kaksi täyttymystä. Muistatko, miten se täyttyi ensimmäisen kerran?
Raamatuntutkijat omaksuivat milleristeiltä tuon esikuva-vastakuva -opetuksen ja laajensivat sitä vapaamielisesti ja ajoin vielä useampiin täyttymyksiin. Raamattu ei tuollaista vapaamielisyyttä tue.
Juhani: Eikös se liittynyt Nebukadnessariin itseensä? Hän menetti järkensä seitsemäksi vuodeksi.

Kari: Juuri niin. Nebukadnessar menetti väliaikaisesti mielenterveytensä, minkä vuoksi hänen kuninkuutensa keskeytyi. Ennustuksen suurempi täyttymys puolestaan koskee Jumalan hallitusvaltaa. Hänen maahan kohdistuva hallitusvaltansa keskeytyisi seitsemän ajan pituiseksi ajanjaksoksi.
Raamattu ei nimenomaisesti osoita, että nämä seitsemän aikaa tarkoittaisivat kirjaimellista seitsemää babylonialaista kalenterivuotta, puhumattakaan gregoriaanisesta kalenterista. Raamattu ei myöskään millään tavalla osoita, että kyseessä olevat vuodet olisivat olleet jollain tavalla profeetallisia. (Mooseksenkirjan ja Hesekielin esimerkit olivat yksittäisiä ja niitä tuli Raamatun mukaan soveltaa ainoastaan kyseisiin tapauksiin.)
Kuten totesimme, seitsemän aikaa alkoivat, kun Jerusalem tuhottiin vuonna 607 eaa.
Hups, kuinka tuo kävikin noin yksinkertaisesti. Vartiotorniseuran oma materiaali Babylonian hallitsijoiden järjestyksen sekä hallinta-aikojen osalta on täsmälleen sama kuin historioitsijoiden, joita on lainattu auktoriteettinä vuoden 539 eaa. suhteen. Vt-seura on kautta aikain opettanut, että Nebukadnessar hallitsi 43 vuotta (dp-FI sivu 50, 99). Häntä seurasi Evil-Merodak (it-1 FI sivu 280; it-2 FI sivu 350). Evil-Merodak hallitsi 2 vuotta ja hänen jälkeensä tuli hallitsijaksi Neriglissar (it-1 FI sivu 83, 171, 280). Neriglissar hallitsi 4 vuotta ja hänen jälkeensä tuli hallitsijaksi Labashi-Marduk (it-1 FI sivu 83, 280). Labashi-Marduk hallitsi alle vuoden ja hänen jälkeen tuli hallitsijaksi Nabonidus ( it-1 FI sivu 280, 1157-1158; it-2 FI sivu 310). Nabonidus hallitsi 17 vuotta, jonka jälkeen Kyyros valloitti Babylonin vuonna 539 (it-1 FI sivut 1419-1420). Kun nämä hallitsijat sekä heidän hallinta-aikansa asetetaan järjestykseen ja lasketaan vuodesta 539 taaksepäin, niin haluisin tavata henkilökohtaisesti sen, joka Vt-seuran opettamalla histotialla päätyy vuoteen 607. Se menee pikemminkin näin:

21 = 605 Nebukadnessar II 43 vuotta
1 = 604
2 = 603
3 = 602
4 = 601
5 = 600
6 = 599
7 = 598
8 = 597
9 = 596
10 = 595
11 = 594
12 = 593
13 = 592
14 = 591
15 = 590
16 = 589
17 = 588
18 = 587 Jer. 52:29
19 = 586 2. Kun. 25:8
20 = 585
21 = 584
22 = 583
23 = 582
24 = 581
25 = 580
26 = 579
27 = 578
28 = 577
29 = 576
30 = 575
31 = 574
32 = 573
33 = 572
34 = 571
35 = 570
36 = 569
37 = 568
38 = 567
39 = 566
40 = 565
41 = 564
42 = 563
43 = 562 Evil-Merodak 2 vuotta
1 = 561
2 = 560 Neriglissar 4 vuotta
1 = 559
2 = 558
3 = 557
4 = 556 (Labashi Marduk 9 kk) Nabonidus 17 vuotta
1 = 555
2 = 554
3 = 553
4 = 552
5 = 551
6 = 550
7 = 549
8 = 548
9 = 547
10 = 546
11 = 545
12 = 544
13 = 543
14 = 542
15 = 541
16 = 540
17 = 539 Vt-seuran nk. kiinteä vuosiluku (it-1-FI sivu 90; it-2-FI sivu 312; Vartiotorni 15. toukokuuta 2003 sivu 4) [Aiemmin absoluuttinen vuosiluku; w68 Aug. 15 pp. 490-493]
Sen jälkeen maan päällä ei ole ollut Jehova Jumalaa edustavia kuninkaita, jotka olisivat hallinneet hänen kansaansa.
Tuskin Nebu varsinaisesti edusti Raamatun jumalaa, joka eksiilin aikoihin tarkentui Jehovaksi, vaikka Danielinkirjan kirjoittaja käyttikin Nebun nöyrtymistä innoittajanaan.
Seitsemän ajan päätyttyä Jumalan oli kuitenkin määrä asettaa kansalleen uusi hallitsija – mutta tuo hallitsija olisi taivaassa. Toisin sanoen seitsemän ajan päättyminen merkitsisi sitä, että Jumalan taivaallinen valtakunta alkaisi hallita. No niin, tiedämme siis, mistä seitsemää aikaa lähdetään laskemaan. Jos pystymme määrittämään niiden pituuden, saamme selville, milloin Jumalan valtakunta alkoi hallita. Ehkä muistatkin nämä asiat viime kerrasta.

Juhani: Suurin piirtein, mutta tämä kertaus auttoi kyllä virkistämään muistia.

Kari: Hienoa. Käydäänpä sitten käsiksi tähän aiheeseen ja tarkastellaan seitsemän ajan pituutta. Katsoin tätä aihetta jo etukäteen ja palautin mieleeni joitain pääkohtia. Yritän selittää ne sinulle parhaani mukaan.

Juhani: Selvä.

SEITSEMÄN AIKAA PÄÄTTYVÄT – VIIMEISET PÄIVÄT ALKAVAT

Kari: Ennustuksen ensimmäisessä täyttymyksessä, joka koski Nebukadnessaria, seitsemän aikaa kestivät ilmeisesti seitsemän kirjaimellista vuotta. Jumalan valtakuntaan liittyvässä suuremmassa täyttymyksessä seitsemän ajan täytyy kuitenkin olla paljon pidempi ajanjakso.
”Ilmeisesti”-sana on omituinen takaportin tyyppinen lausunto, joka ei oikein sovi näin täsmälliseen, merkittävään sekä ehdottomaan JW.ORG-opetukseen. Danielinkirjassa on toinen seitsemän, josta kumpuaa kysymys millä menetelmällä ja mitta-asteikolla mitattiin seitsenkertainen pätsin lämpötila.
Juhani: Millä perusteella?

Kari: Ensinnäkin meidän täytyy muistaa, että seitsemän aikaa alkoivat, kun Jerusalem tuhottiin vuonna 607 eaa. Jos tuosta vuodesta lasketaan eteenpäin seitsemän kirjaimellista vuotta, päädytään vuoteen 600 eaa. Tuona vuonna Jumalan hallitusvallan suhteen ei kuitenkaan tapahtunut mitään merkittävää. Ja kuten viime kerralla totesimme, Jeesus osoitti satoja vuosia myöhemmin, kun hän oli maan päällä, että seitsemän aikaa eivät vielä tuolloin olleet päättyneet.

Juhani: Aivan. Niinhän se oli.
Tai siis niin tarinan jehovantodistaja uskotteli tietämättömälle Juhanille, jolle ei osoitettu, että näin laskettu aja jakso olisi alkanut Nebun autioitettua Jerusalemin.
Kari: Seitsemän aikaa eivät siis ole kirjaimellisia vuosia, vaan niiden täytyy merkitä pidempää ajanjaksoa.

Juhani: Kuinka pitkää ajanjaksoa?

Kari: Ilmestyskirja, jolla on paljon yhtäläisyyksiä Danielin kirjan kanssa, auttaa meitä määrittämään tarkasti seitsemän ajan pituuden. Se osoittaa, että kolme ja puoli aikaa vastaa 1 260:tä päivää. * Näin ollen seitsemän aikaa – kaksi kertaa kolme ja puoli aikaa – on yhteensä 2 520 päivää. Pysytkö mukana?
Danielin ja Ilmestyskirjan yhtäläisyys rajoittuu lähinnä siihen, että ovat kumpikin aikansa apokalyptiikkaa. Daniel makkabealaisajan ja Ilmestyskirja Jeesuksen myöhästyneen paluun ajan tuotantoa. Danielinkirjassa odotettu voideltu ei ollut Jeesus.

Nyt sitten määritetäänkin tarkasti se seitsemän aikaa, joka oli aiemmin ilmeisesti. Siis 3,5 aikaa Ilmestyskirjassa on 1260 päivää, jonka mukaan 7,0 aikaa 2520 päivää.
Juhani: No vielä olen pysynyt. Sitä en tosin ymmärrä, miten tämä todistaa, että Jumalan valtakunta alkoi hallita vuonna 1914.

Kari: Katsotaanpa, miten nämä asiat liittyvät toisiinsa. Raamatun profetioissa päivä vertauskuvaa toisinaan vuotta.
Raamatun kaikki kaksi ”toisinaan” esimerkkiä eivät anna oikeutta laajentaa ajatusta kaikkialle. Tuo vapaamielisyys kohtaa tiensä pään hyvin pian:
* Jos sovellamme sääntöä ”päivä vuotta kohti”, seitsemän aikaa kestäisivät 2 520 vuotta.
Jos sovellamme samaa sääntöä, niin 3,5 vuotta kestäisivät 1260 vuotta, mene jehovantodistaja vanhimman pakeille ja kerro, että Ilmestyskirjan 3,5 aikaa tarkoittaa 1260-vuotista ajanjaksoa ja kysy mikä jakso se on/oli. Tai siis älä mene jos saliuskottavuus on sinulle merkityksellistä. Mainittakoon, että Russell oli sentään looginen tässä suhteessa ja opetti 1260-vuotista ajanjaksoa.
Kun laskemme vuodesta 607 eaa. 2 520 vuotta eteenpäin, päädymme vuoteen 1914. *
Tuo laskeminen edellyttää sen tosiasian huomioimista, että nk. nollavuotta ei maallisessa ajanlaskussamme ole (tähtitiede sitten esikseen). Samoin kannattaa hetki vaivata päätään sillä, ovatko Danielinkirjan vuodet babylonialaisia vaiko gregoriaanisia?
Näin tulemme siihen johtopäätökseen, että seitsemän aikaa päättyivät vuonna 1914 ja että silloin Jeesus alkoi hallita Jumalan valtakunnan kuninkaana. Onkin merkittävää, että vuodesta 1914 lähtien maailmassa on tapahtunut dramaattisia asioita – sellaisia joita Raamattu ennusti tapahtuvan viimeisinä päivinä.
Itse näen tässä merkittävimmäksi, ettei jatkettu suoraan tutulla pakanainaikajorinalla á la Luukas 21:24. Olisi mahdoton työmaa osoittaa, että Jeesuksen maininnalla pakanain ajoista tarkoitettiin nimenomaan Nebun hulluuden aikaa.
Juhani: Millaisia asioita?

Kari: Katsohan, mitä Jeesus sanoi Matteuksen 24:7:ssä. Hän kertoi, mitä tulisi tapahtumaan silloin kun hän hallitsee taivaassa: ”Kansakunta nousee kansakuntaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja tulee olemaan nälänhätää ja maanjäristyksiä paikassa toisensa jälkeen.” Jeesus siis ennusti, että tuona aikana olisi nälänhätää ja maanjäristyksiä. Maailmassa on todellakin nähty tällaisia katastrofeja viimeisten sadan vuoden aikana, vai mitä?

Juhani: Totta.
Juhani on todella sovelias jehovantodistajaksi, kunnon jees-mies.
Kari: Jeesus ennusti tässä jakeessa myös, että kansakunnat sotisivat, kun hän olisi läsnä Jumalan valtakunnan kuninkaana. Ilmestyskirjassa ennustettiin lisäksi, että lopun aikana sodat eivät olisi vain paikallisia vaan että niiden vaikutus olisi maailmanlaajuinen. * Muistatko, milloin ensimmäinen maailmansota syttyi?
Jeesus ei ennustanut mitään täsmällistä, ainoastaan ympäripyöreää ja esimerkiksi nälänhätää suurempi ongelma on nyt ylipaino. Jeesus ei Raamatun mukaan esittänyt muuta kuin kansakuntien välistä kränää. ”Maailmanlaajuisuus” on väitteenä lähinnä hupaisa, koska tuolloinen porukka eli vanhaa maakäsitystä. Jeesuskin oli Saatanan kanssa zoomailemassa samaa, jolle Paavalin mukaan oli Matt. 24:14 täytetty.
Juhani: Sehän syttyi vuonna 1914 – samana vuonna, jona te sanotte Jeesuksen alkaneen hallita! En ole aiemmin osannut yhdistää näitä asioita toisiinsa.
Tarinan Juhanin ei kannattaisi yhdistää vuotta 1914 JW.ORG:in nykyselityksiin ennen kuin tarinan Juhani tutustuisi millaisella 1914-opetuksella Vt-seura aloitti. Se kun ei ole yhtenevä nykyopetuksen kanssa, joten kannattaisi kysellä esimerkiksi mikä johti täyskäännökseen 1914-maailmanloppuennustelun suhteen.
Kari: Kun liitämme tarvittavat palaset yhteen – ennustuksen seitsemästä ajasta ja Raamatun muut lopun aikaa koskevat ennustukset – kaikki tosiaan loksahtaa kohdalleen. Jehovan todistajat ovat vakuuttuneita siitä, että Jeesus alkoi hallita Jumalan valtakunnan kuninkaana vuonna 1914 ja että viimeiset päivät alkoivat tuona samana vuonna. *
Mites edellä esitetyn valossa?
Juhani: Yritän vielä jäsennellä tätä kaikkea päässäni.
Hyvä ajatus.
Kari: Se on täysin ymmärrettävää. Kuten sanottua, minultakin meni jonkin aikaa ennen kuin sain muodostettua asiasta kokonaiskuvan. Toivottavasti tämä keskustelu ainakin auttoi sinua näkemään, että vaikka vuotta 1914 ei nimenomaisesti mainita Raamatussa, Jehovan todistajien käsitys tuosta vuodesta todella perustuu Raamattuun.
Karin kokonaiskuva on pelkkä JW.ORG-osakuva. Se ei vastaa lainkaann kriittisiin kysymyksiin.
Juhani: Minuun on aina tehnyt vaikutuksen se, että sanottepa mitä tahansa, te perustelette sen aina Raamatulla. Ette koskaan esitä vain omia mielipiteitänne. Silti minua mietityttää, miksi tämän pitää olla niin monimutkaista. Miksei Jumala vain sanonut Raamatussa, että Jeesus alkaisi hallita taivaassa vuonna 1914?
Tarinan Juhani on todella naiivi ja kritiikitön, mutta mitä muuta mainosnukelta voi odottaa.
Kari: Se on erittäin hyvä kysymys. Itse asiassa on monia muitakin asioita, joita Raamatussa ei sanota suoraan. Miksi Jumala sitten kirjoitutti Raamatun sellaisella tavalla, että ihmisten täytyy nähdä vaivaa ymmärtääkseen sitä? Ehkä voimme keskustella siitä toisella kertaa.
Ehkä tuolla toisella kerralla tuodaan esille todisteet siitä, että Raamatun jumala on kirjoituttanut jotain Raamattuun. Ja ehkä ne osuudet eivät sitten ole niitä toteutumattomia ennustuksia.
Juhani: Se olisi mukavaa.
Noin naiivi ja tietämättömänä esiintyvä henkilö on otollista jt-salikamaa.
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Vuoden 1914 selittäminen kenttäpalveluksessa

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Tähän samaan ketjuun olisi toivottavaa Meilon myös tekaista pieni kritiikki lokakuun lehdestä, jossa tuon 1914-jutun ensimmäinen osa on. Tästä tulee arvokas keskusteluketju sitä kertaa ajatellen, kun seuraava JT tulee koputtamaan oveani ja tyrkyttämään juurikin noita lehtiä.
Vastaa Viestiin