Tämä malja

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Tämä malja

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Vaan kun tuo aloitus oli maljan kallistelusta.
Justiinsa niin, ja kun mennään historiassa Jeesuksesta vaikkapa viisisataavuotta taaksepäin niin maljaa kallisteltiin vasallivaltioiden hallitsijan ja vasallikuninkaiden kesken juuri samoin kuin ehtoollisessa,eli liiton vahvistamisesta oli silloinkin kyse, siis teette niin kuin sovittiin, ei sovituksesta. Näin sen ymmärrän myös Jeesuksen tarkoittaneen.

1.Kor lienee kirjoitettu 53-55, jolloin ainakin Korintissa oli käytännössä agape-ateria, mitä seurasi eukaristia.
Tässä yhteydessä onkin Paavalilta outoa siteerata Jeesuksen sanoja ja muuntaa se liturgiseksi kaavaksi, koska hän oli muuten täysin piittaamaton Jeesuksen maallista elämää kohtaan. Hän jopa puhuu suoraan Jeesusta vastaan esim. Room. 10:13 "jokainen joka huutaa avukseen Herran nimeä pelastuu..", kun Matteuksessa Jeesus sanoo 7:21" ei jokainen joka sanoo minulle Herra ..."
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Tämä malja

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Niin. Roomalaiskirje on kirjoitettu 50-luvulla, Matteus 70-luvulla. Mahtaneeko tällä seikalla olla merkitystä.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Tämä malja

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Jesse tais olla aikamoinen happo, kun viinilasillisesta sanoi et se on hänen vertaan?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Tämä malja

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Eikös tuolla päin ollut (ja lienee edelleenkin) tapana laimentaa nautittava viini 1/3 suhteessa, eli onkos se nyt sitten 1 osa viiniä ja 3 osaa vettä, vai 1 osa viiniä ja 2 osaa vettä. Joka tapauksessa aika paljon laimeampaa kuin "raakana" juotu viini. Ja aika paljon promilleja Jeesukselle...
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Tämä malja

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Polyester kirjoitti:Eikös tuolla päin ollut (ja lienee edelleenkin) tapana laimentaa nautittava viini 1/3 suhteessa, eli onkos se nyt sitten 1 osa viiniä ja 3 osaa vettä, vai yksi osa viiniä ja kaksi osaa vettä...
Meni näin ja menee edelleen: Yksi osa viiniä, kaksi osaa vettä =1:3. Yksi kahteen (1:2) olisi fifty-fifty.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Tämä malja

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Yksi kahteen (1:2) olisi fifty-fifty.
[nykästely]No sitten 1:1 on varmaan fifty-sixty?[/nykästely]
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Tämä malja

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Tämä malja

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Mjaa. Tätä aattelin.
No siinä on raktion ja ration verran eroa.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Tämä malja

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Jeps. Aina oppii uutta, kuten senkin, ettei ennen eukaristiaa ollut nykykäsityksen mukaan mitään agape-ateriaa. Voimme heittää menneisyyden tunkiolle Joachim Jeremiaksen tulkinnat, vaikka edellä niihin vetosinkin.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Tämä malja

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Nyt meni jo syvälliseksi. Itse aloitan aina viinillä, oli aterialla vihanneksia tarjolla tai ei.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Tämä malja

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kaarmis kirjoitti:Nyt meni jo syvälliseksi. Itse aloitan aina viinillä, oli aterialla vihanneksia tarjolla tai ei.
Vihannekset ja viini ovat ikivanhavanha ja hyväksi havaittu tapa aloittaa ateriointi. :D
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Tämä malja

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
Kaarmis kirjoitti:Nyt meni jo syvälliseksi. Itse aloitan aina viinillä, oli aterialla vihanneksia tarjolla tai ei.
Vihannekset ja viini ovat ikivanhavanha ja hyväksi havaittu tapa aloittaa ateriointi. :D

Sitä näkyy paljon. Aloitetaan viinillä ateria ja jatketaan grillillä aamuneljältä.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Tämä malja

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Veli-Hopea kirjoitti:... ja jatketaan grillillä aamuneljältä.
Tässä tulee olla hyvin varovainen, sillä jonkin malja saattaa grillijonossa olla suorastaan ylitsevuotavainen tuohon aikaan aamusta. Moni onkin joutunut lähtemään kesken huikapalan odotuksen hampaat kourassa lähimpään terveyskeskukseen toisen osapuolen päätyessä putkan ankealle patjalle maljansa kuohuntaa pohtimaan. Mutta työllistävä vaikutushan tällä tietenkin pidemmän päälle ajateltuna on.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Tämä malja

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Ylitsevuotavainen malja, muistanko väärin että se oli Jessen kuvaus opetuslapsilleen, kun ne kysyi millaista on olla Maria Magdaleenan kans. Saatan olla väärässäkin, mut toisaalta, Jesse tais olla täydellinen.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Tämä malja

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ehkä muistisi petti, Kaarmis. Löysin ainoastaan yhden kohdan, missä malja on ylitsevuotavainen, Ps 23:5. Esiintyy KR käännöksissä 1776, 1933 ja 1992.
Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen.

Myös kiitos voi läikähdellä yli, kuten alla. Tämä vain KR38:ssa
Kol. 2:7
juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
Vastaa Viestiin