Miksi on olemassa lunastusoppi?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Miksi on olemassa lunastusoppi?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Pro et contra kirjoitti:Hebrealaiskirjeessä valaistaan lunastusuhrin merkitys.
Valaistaanko siellä myös arkkienkeli Mikaelin merkitys?
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Miksi on olemassa lunastusoppi?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Pro et contra kirjoitti:3 Mooses 16 ja Jesaja 53 tuovat pohjaa Jeesuksen lunastyön ymmärtämiselle
Millä ihmeen oikeutuksella nimenomaan Jeesus liitetään VT:n odotuksiin, kun Jeesusta ei VT:n teksteissä mainita kertaakaan nimeltä? Mihin tarvittiin Danielinkirjassa mainittua lopun aikaa, siis semmonen vajaa kaksi vuosisataa ennen Jeesuksen aikaa?
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Miksi on olemassa lunastusoppi?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Pro et contra kirjoitti:3 Mooses 16 ja Jesaja 53 tuovat pohjaa Jeesuksen lunastyön ymmärtämiselle ja Johannes Kastaja tunnisti Jeesuksen Jesajan 53 profetian mukaan Karitsaksi ( Joh 1:29
Minua vähän kummastuttaa uhrista puhuttaessa, ensiksikin se, kun kyseessä ei ole mikään tavallisuudesta poikkeava uhri., eikä tuota edes muut evankelistat selitä noin. Johanneskin kuoli ennen Jeesusta, eikä hän ollut aikansa "Sibylla", vaan vain eräs monista juutalaisuuden lahkojen johtajista.
Johanneksen evankeliumi nuorin niistä monista kymmenistä olemassa olleista evankeliumeista ja on lopulta viimeisin kaanoniin valittu ja selvästi sisällöltään aikansa helleenistä populaarifilosofiaa.

Tässä tämä jumalan mieltymys karitsaan jokapäiväisenä uhrinaan.
4.Moos:28
2.Käske israelilaisia ja sano heille: Pitäkää vaari siitä, että tuotte minulle minun uhrilahjani, ruokani, suloisesti tuoksuvat uhrini, määräaikanaan.
3. Ja sano heille: Tämä on se uhri, joka teidän on tuotava joka päivä Herralle: kaksi vuoden vanhaa virheetöntä karitsaa jokapäiväiseksi polttouhriksi.
4. Uhraa toinen karitsa aamulla, ja toinen karitsa uhraa iltahämärässä..........

Ja lukemista jatkamalla huomaa kuinka syntiuhrina toimi kauris.
Hebrealaiskirjeessä valaistaan lunastusuhrin merkitys.
Hebrealaiskirjeestä tulee mieleeni Qumranin yhteisö (lahko) ja sen käsitys lunastuksesta IQM XIV,4-5 sanotaan "Siunattu olkoon Israelin Jumala joka on uskollinen liittoansa kohtaan ja antaa pelastuksen aikoja lunastamalleen kansalle." OQXI,12 Jos minä kompastun ovat jumalan armotyöt minun apunani ikuisesti.Jos minä syntisen lihani tähden lankean on minun vanhurskauteni Jumalan vanhurskaudessa.".

Tuleeko vanhurskaus edelleen samalta jumalalta nykyiselle uskovalle vai jostain muualta jos nuo eivät ole enää voimassa?

Lisään tähän vielä kuinka Hebrealaiskirje johtaa ajatukseni qumranilaisiin: luolasta löytyi heidän oma versionsa 5.Mos 32:43, Hebrealaiskirje käyttää juuri tuota versiota Heb.1:6 Seprugintassa se on toisessa muodossa joten lainaus viittaa essealaisiin.

Kirje muutenkin tukee heidän näkemyksiään mm. Melkisedekin ylipappeutta vertaamalla sitä messiaaseen.11QMelch.
Hebr, 10-luvussa puhutaan Jeesuksen uhrista, mutta oudosti 11-luku päätyykin uskon esimerkkejä esitellessään kaikkiin jotka löytyvät vain VT:sta. Jeesusta ei mainita ja koko Hebr. kirje koostuukin lähes yksinomaan VT:n aiheista ja juutalaisuudesta saarnaamiseen.
Malachi Constant
Viestit: 218
Liittynyt: 24.12.2008 18:44
Paikkakunta: Titan
Viesti:

Re: Miksi on olemassa lunastusoppi?

Viesti Kirjoittaja Malachi Constant »

Kolmesta suuresta monoteistisesta maailmanuskonnosta:

Kun mietin Jumalan ja ihmisen välistä suhdetta, lunastusta eli ihmisvertakin tuon suhteen mahdollistamiseksi vaativa kristittyjen Jumalaa todellakin (muiden argumentit yllä) on vaikea ymmärtää. Jehovantodistajilla siihen antaa näennäisloogisen lisämausteen alkeismatematiikka 1=1 sovellettuna "täydellisiin ihmisiin" A ja J eli heidän korostamansa "vastaavat lunnaat", mikä ei ainakaan helpota asian ymmärtämistä.

Juutalaisten Jumalan temppeli oli lähinnä suuri teurastuslaitos - verta ja rasvankäryä - ja suhteessaan ihmisiin hän oli vaikeasti tulkittavissa ja käytännön tasolla oikukas heitellen yksittäisiä palvelijoitaan ja joskus koko kansaansa milloin mihinkin milloin miksikin aikaan milloin mistäkin syystä. Vartiotorniseuran mukaan hän usein teki näin luodakseen "esikuvia" joistakin nykyajan ihmisten "luokista" eli vielä kummallisemmasta syystä.

Islaminuskoisten Jumalasta: Ensinnäkään hänellä ei ole poikaa, joka olisi häneen mystisessä (kolminaisuus) suhteessa ja joskus taivaassa joskus maan päällä, jehovantodistajilla lisäksi erityisessä parousiassa. Johdonmukaista on, otettaessa lähtökohdaksi ne ominaisuudet, jotka hänellä ovat samat kuin kristittyjen ja juutalaisten jumalakäsityksissä, ja helposti ymmärrettävää on hänen suhteensa ihmisiin: hänen palvelijansa alistuu. Ymmärrettävää.
All of the true things that I am about to tell you are shameless lies. - The Books of Bokonon
Vastaa Viestiin