Röökin katkuinen juttu

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

sinner74
Ylläpitäjä

Röökin katkuinen juttu

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Yritän lopettaa tupakanpolton.

Savukkeita on tullut poltettua niin kauan, että kaiken järjen mukaan keuhkojeni virkaa toimittaa tummanpuhuva limaklöntti. Hyvin tervattu toki, pysyy vesi paremmin sisällä.

Mikään järkisyy ei puolla tupakoinnin jatkamista. Terveys menee, ennemmin tai myöhemmin. Tupakka on kallista. Näytän huonoa esimerkkiä tyttärelleni. Tupakointi haittaa kuntoiluharrastustani. Haisen pahalle.

Silti, aamukahvi ja savuke on mitä miellyttävin tapa aloittaa päivä. Kun työmaalla menee hermo, niin mikäpä rauhoittaisi tehokkaammin, kuin pikku tauko tupakoinnin merkeissä.

Minkälaisia kokemuksia arvon palstalaisilla on tuon savuisen paheen tiimoilta? Haluaisitko lopettaa, mutta et pysty? Jos olet lopettanut, mikä keino on osoittautunut toimivaksi?

Minun tulee ikävä sinua, Mr Marlboro...
And Justice For All
Markku Meilo

Re: Röökin katkuinen juttu

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Mä en tiedä auttaako tämä kaikille, mutta mä pääsin eroon tupakasta siten, että puolitin vuosittaisen röökimäärän. En ollut aiemmin polttanut ja kerran mua sitten riipi, olisko ollut 1972 kun mun vielä syödessä ruokiksella kaveri pani röökiksi ja kysyin, että haittaako tää mun syöminen sun röökaamista ja pyysin toiselta (joka ei polttanut ruokapöydässä) neljä röökiä, jotka sytytin ja vedin syödessä poskareita neljästä röökistä. No hieman leuto olohan siitä tuli ja se jäi siihen (paitsi se alkuperäinen röökaaja ei koskaan enää tullut ruokalaan samaan pöytään). Seuraavana vuonna sattui jotain vastaavaa soittoruokalassa ja otin ainoastaan kaksi röökiä, jotta ei tulisi niin leuto olo. Kolmantena vuonna taisin vetää yhden röökin ja sen jälkeen en ole röökiä vetänyt.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Filippos

Viesti Kirjoittaja Filippos »

Onhan tuota tullu yritettyä. 2010 lokakuussa sain lääkäriltä Champix reseptin, jonka avulla sain lopetettua. Olin 9 kuukautta polttamatta, kunnes retkahdin siihen "ensimmäiseen" ja taas poltan - ehkä jopa enemmän ku aiemmin. Eli mun neuvo on: jos saat lopetettua älä retkahda. Yksikin on liikaa vaikka kuinka yrittäis itelle sanoa, että kyllä sen yhen voi kiskasta, ku tekee mieli.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Politin reilut kolme vuosikymmentä hitaasti kiihtyvällä vauhdilla välillä piippua, välillä savukkeita. Loppuaikoina niitä meni kolme asika päivässä ja kuta kuinkin ketjuun, kun ei oikein työaikana pystynyt. Yskin ja köhin, kuin vanha ferkku, mutta jotenkin pääsin työterveyslääkärille, joka totesi minun potevan keuhkoahtaumatautia ja hiukka lakoonisesti tuumaili, jottas jos jatkat tämä käppyrä menee alas kuin lehmän häntä ja laitamme sinulle muutaman kuukauden päästä happipullon ja maskin messiin. Tautia ei voida parantaa, mutta jos lopetat, se hiukka hidastuu.

Kummasti loppuivat tupakointihalut siihen paikkaan ilman mitään vieroitusoireita ja tauti on hidastunut, mutta spirometriassa sen vaikutukset on helppo havaita ja vielä helpompi pakkasella tai ylämäkeen yrittäessä.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

E-savuketta olen lukenut kehuttavan useammassa paikassa, useampien käyttäjien toimesta. Jos ei nyt ihan terveellisin vaihtoehto sekään, niin puuttuu siitä ainakin häkä, terva ja parituhatta muuta kemikaalia perinteiseen körssiin verrattuna.

Noin muutoin tuntuu siltä että lopettamisen onnistuminen ja tavat lopettaa ovat varsin yksilöllisiä. Jollekin toimii parhaiten kun lopettaa kuin seinään, toiselle ko. malli ei tulisi mieleenkään ja kolmas vannoo korvaustuotteiden nimeen.

Nimimerkillä ei omaa kokemusta asiasta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
nina2011

Viesti Kirjoittaja nina2011 »

Tsemppiä lopetukseen! Olen lopettanut useampaan kertaan ja ratkennut sitten uudestaan. Ensimmäisen kerran lopetin rukouksen voimalla. Okei se toimii. Sitten meni usko ja olin taas lopettamassa. Olen käyttänyt Nicorettea 2mg ja 4mg. Olen yrittänyt lopettaa ilmankin. Kehittänyt vihaa tupakkateollisuutta kohtaan. Kehittänyt itselleni keuhkosyövän pelkoa. Eniten motivoi kun kerran olin lapseni kanssa kaupassa, ja hän kirjaimmellisesti veti hihasta ja yritti estää minua ostamasta. Silloin tuli päätös että vielä lopetan. Lapsen kun ei pitäisi joutua tuollaiseen tilanteeseen. Takapakkeja tulee mutta mielestäni tärkeää on se ettei luovuta. Jokainen vetämättä jäänyt rööki on voitto.
Viimeksi lopetin juuri ennen raskautta. Miehille vaan vähän vaikeampi motivoija tuo raskaus :lol:
En mene vannomaan etten koskaan enää polta mutta aina kannattaa yrittää. Luovuttaa ei pidä koskaan.
Niin ja vielä se että kerran annoin itselleni luvan syödä Nicorettea vaikka loppu elämän, se auttoi kanssa. Tässä muutama ajatus. Tsemppiä!
Jokainen uloskäynti on sisäänkäynti johonkin muualle.
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

sinner74 kirjoitti:Yritän lopettaa tupakanpolton.
...
Minkälaisia kokemuksia arvon palstalaisilla on tuon savuisen paheen tiimoilta? Haluaisitko lopettaa, mutta et pysty? Jos olet lopettanut, mikä keino on osoittautunut toimivaksi?
Itselläni ei ole halua, ikävä kyllä tai miten sen sanoisi, lopettaa tupakanpolttoa. Ehkä sitten joskus.

Mutta toisten kokemuksista voin kertoa jotain. Hyvä ystäväni päätti lopettaa kerrasta tupakinpolton.
Hivenen huonolla menestyksellä, sortui melkoisen nopeasti uudestaan.
Myöhemmin hän päätti koittaa uudestaan, ns siedättämisellä. Eli hän asetti itselleen noin suurinpiirtein tavoitteen: n. x kuukausien aikana hissun kissun polttelee päivässä vähemmän ja aina vähemmän. Samoin pikkuhiljaa siirtyi siihen, että aamun ensimmäinen tupakki ei ollutkaan kotona vaan vasta työmaalla...ja ensimmäistä siirsi aina hiljakseen eteenpäin. Ja samalla vähensi määrää määrätietoisesti.
Ja on tänä päivänä savuton mies.

Tämä "siedättäminen" voi olla joillekin hyvä vaihtoehto. Ja jos helkkarin pitkään polttanut niin tuskin terveys dramaattisesti kärsii mikäli siedättämällä menee muutaman kuukauden eteenpäin ja sitten stop.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Itse opettelin tupakoinnin taidon kolmekymppisenä, koska halusin yhtä monta taukoa töissä, kuin muutkin. Tupakkimiehet pääsivät tunnin välein tauolle, mutta itse pääsin vain parin tunnin välein. Työpaikka vaihtui ja nyt kun en tarvitse taukoja samalla tavalla, niin myös tupakka on jäänyt. En viitsi polttaa edes kotona, vaikka avokki polttaakin. Ei huvita kun tulee vain väsynyt olo. Eli kyllä ainakin siitä riippuvuudesta saattaa päästä hyvinkin helposti irti. Varmaan tuo myöhäinen aloittamisikä vaikuttaa.
Let me go Master I hate you so
sinner74
Ylläpitäjä

Kiitos vinkeistä, kokemuksista ja kannustuksesta!

Korvaushoitoa tässä harjoitetaan. Toinen kessuton päivä menossa. Semisti hermostuttaa, mutta eiköhän tämä tästä.
And Justice For All
Mievaan

Viesti Kirjoittaja Mievaan »

Olen kait ikävä ihminen mutten jää koukkuun pystyn polttamaan 1-2 röökii ja sit olee polttamatta monta kk^^ Ehkä syy on että polta ainostaan erikoistilanteissa kuten esim. rock konsertissa. Siitä ei ole siis tullut päivittäinen tapa. Vieläkin katselen ympärilleni ettei vaan tuttuja naamuja nää, vaikka eihän sillä enää merkitystä ole mutta tavoilleen ei voi mitään ;-) En ole vielä kehenkään entiseen "ystävään" törmännyt tööki huulessa, mutta tilanne voisi olla aika hupaisaa.
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Poltan topan päivässä, mutta ihan samoin perustein kuin sinner74 olen myös miettinyt lopettamista. Oikeasti en kuitenkaan halua lopettaa, joten silloin on turha edes yrittää. Työterveydessä tehdyn spirometritestin perusteella keuhkojeni toiminta on 10:ssä vuodessa vain parantunut, joten sekään ei vielä puolla lopettamispäätöstä. Vähentänyt kuitenkin olen, koska välillä meni iso toppa päivässä, nykyisin vain se normaalikokoinen. Kymmenvuotissuunnitelmassa on kuitenkin vähentäminen. Ajattelin sillä tavalla, että jätän edes jonkun röökin päivässä polttamatta ja pikkuhiljaa vähennän/lopetan niin, että poltan pelkästään alkoholia nauttiessani. Saa nähdä, lisääkö se ajan myötä juomista sitten :D
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jakke kirjoitti:...pikkuhiljaa vähennän/lopetan niin, että poltan pelkästään alkoholia nauttiessani. Saa nähdä, lisääkö se ajan myötä juomista sitten :D
Mitä olen kavereitani seuraillut, niin nimenomaan brenkun kanssa läträtessä ovat retkahtaneet uudelleen röökaamaan, 70-luvulla kämppäkaverikin 6 kk röökittömän kauden jälkeen. Tosin on sittemmin lopettanut, vaikka vaimonsa jatkaa edelleen.

Toisaalta se on yhtä hyvä koe kuin juopolle se, et ottaa pari snadii kossupaukkuu, duunaa korki kiinni ja flinda skopee. Jos siihen kykenee, niin ilmeisesti on jotain toivoa vielä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Mulla ei ole ollut tupakan polttoa tapana. Yritin kokeilla sitä, mutta aiheutti epämiellyttävää oloa ja ei maistunut.
Niinpä en ruvennut polttaan, olis kyllä kannattanut jo nuorena, niin olisin säästynyt jehovantodistajuudelta.

Niin, että ne jotka aloittivat jo nuorena, olkaa onnellisia, olette ilmeisesti säästyneet vieläkin vaarallisemmalta jehovantodistajuudelta.
Parempi polttaa tupakkaa kuin olla jt, ja onhan sitä nykyään kuulemma sähkötupakkia, jossa on vain se nikotiini, eikä mitään muuta, poltelkaa sitä, kenties terveellisempää.

Jos ei kerran tupakista pääse eroon, niin ei se ainakaan auta että itseänsä mollaa ja vihaa sen takia.

Voisko tupakinpoltosta löytää jotain positiivista?
Miksi aloitin aikoinaan polttamaan?
Kai siihen oli hyvä syy?
Sai olla toisten tupakoivien seurassa ja oppia sosiaalisuutta ja puheliaisuutta esimerkiksi, kun vedettiin röökiä yhdessä ja rupateltiin niitä näitä ja oli mukavaa.

Minulla ei ollut montaakaan kaveria teini-ikäisenä, kun en polttanut tupakkaa ja tupakansavussa tuli paha olo.
Jos olisin polttanut tupakkaa, olisinko saanut paremmin kavereita?
Olisinko oppinut sosiaalisuutta?

Täytyy kai siinä siis olla jotain positiivista, kun sitä aletaan poltteleen.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
sinner74
Ylläpitäjä

Nyt on viikko takana savutonta elämää. No, myönnän että eilen illalla, kun otin muutaman olusen, tuli vedettyä myös pari spaddua...minäkin jätin itselleni tuon takaportin savuiseen maailmaan :D
JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti: Niinpä en ruvennut polttaan, olis kyllä kannattanut jo nuorena, niin olisin säästynyt jehovantodistajuudelta.
Minä aloin harjoitella röökinpolttoa 13 -vuotiaana koulussa, mutta enpä kuitenkaan säästynyt jehovantodistajuudelta...aktiivi-jt:nä toimiessani olin toki pitkän aikaa polttamatta, mutta oli kyseinen harrastus sitten yhtenä rikoksena mun kilometrin pituisella syntilistalla, jota oikeuskomiteassa puitiin.
JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti: Jos ei kerran tupakista pääse eroon, niin ei se ainakaan auta että itseänsä mollaa ja vihaa sen takia.
Olen täysin samaa mieltä, röökinpoltto ei tee huonoksi ihmiseksi, eikä siitä siinä mielessä kannata potea syyllisyyttä. Itselläni tuo lopettamisajatus liittyy enimmäkseen siihen, että kun 40-vuoden rajapyykki lähestyy, niin olen jostain kumman syystä lakannut tuntemasta itseäni kuolemattomaksi. Jotain pikku fiilauksia elämäntapoihin lienee hyvä tehdä siinä toivossa, että näkee enemmän tyttärensä syntymäpäiviä.
JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti: Voisko tupakinpoltosta löytää jotain positiivista?
Miksi aloitin aikoinaan polttamaan?
Kai siihen oli hyvä syy?
Jos olisin polttanut tupakkaa, olisinko saanut paremmin kavereita?
Olisinko oppinut sosiaalisuutta?
Täytyy kai siinä siis olla jotain positiivista, kun sitä aletaan poltteleen.
Kyllä kai se silloin kouluaikoina oli niin, että kovat jätkät uskalsivat polttaa tupakkia. Itse asiassa minut opetti polttamaan koulussa paras jt-kaverini, joka nykyään on nuhteeton vanhin :D

Tupakointi voi tietysti olla sosiaalista toimintaa, ja hieno nautinto tiettyyn pisteeseen saakka. Ei kuitenkaan päivittäiseen käyttöön. Kohtuus kaikessa, tupakoinnin kohdalla se vaan on pirun vaikeaa sen voimakasta riippuvuutta aiheuttavan luonteen vuoksi.
And Justice For All
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

sinner74 kirjoitti: Tupakointi voi tietysti olla sosiaalista toimintaa, ja hieno nautinto tiettyyn pisteeseen saakka. Ei kuitenkaan päivittäiseen käyttöön. Kohtuus kaikessa, tupakoinnin kohdalla se vaan on pirun vaikeaa sen voimakasta riippuvuutta aiheuttavan luonteen vuoksi.
Minkä näkisit tupakoinnissa olevan se eniten riippuvuutta aiheuttava tekijä? Itse olen ollut (pussi)nuuskan viihdekäyttäjä yli kymmenen vuotta, eikä siihen ole mitään riippuvuustekijää ehtinyt vielä muodostumaan. Nikotiiniahan siinä on vähintään saman verran kuin tupakassa, jos ei sitten huomattavasti enemmänkin.

Vai olisiko niin että tupakointiin liittyy useampia koukuttavia juttuja, ja siitä syystä siitä on niin vaikea päästä eroon?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vastaa Viestiin