Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Mikä oikeuttaa väkivaltaan? Mitä on henkinen väkivalta?
Vieras kirjoitti:Ps. En lyö ketään, ainakaan kovin kovaa, silloin, jos tyhmyys on tahatonta ks. vetoomus-keskustelun loppu.
http://veljesseura.org/foorumi/viewtopi ... &start=843
Onko "tyhmyys" hyvä peruste "lyömiselle"? "Tahaton tyhmyys"? Voiko tyhmyys olla tahallista? Tyhmäksi haukkuminen ei tunnu hyvältä. Miten tähän lausuntoon sopii se, että lyö takaisin aina. Onko toisen tyhmyys hänen lyömistään?

Ennemminkin ajattelen, että ollessani eri mieltä hänen kanssaan aiheutin hänessä aggressiivisen reaktion, jonka hän purki henkiseen väkivaltaan. Mutta miksi? Toistamispakko? Tunnetottumus?

Olen löytänyt itsestäni monia tunneperäisiä sidoksia, jotka saivat/saavat minut käyttäytymään tavalla, joka muistuttaa kovasti käyttäytymistäni Jehovan todistaja -aikoinani. Vaikka olen ollut pitkään erossa tästä alkuperäisestä käyttäytymisestäni, niin yhä toisinaan nousee esiin tilanteita, joissa taannun käyttäytymään kuin Jehovan todistaja.

Pyrin tietoisesti välttämään vanhoja tottumuksiani:
  • saarnaamista,
    kaiken tietämistä,
    mielipiteeni on ainoa oikea,
    toisten pitää ajatella kuin minä,
    totuus on julistettava kaikille jne.
Ne ovat kaikki jäänteitä kasvatuksestani Jehovan todistajaksi.

Mietin pitkään ennen tämän kirjoittamista ja vielä sen aikanakin, kirjoitanko tämän saarnatakseni eli saadakseni muut muuttumaan mieleisikseni vai pyrinkö terapoimaan loukattua minääni. Minuun kun niin sattuu tyhmäksi haukkuminen.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että näillä sivustoilla olisi hyvä aina välttää toisten satuttamista.

Edit: Url-1, jotta edellinenkin näkyy
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

SonOfJesus kirjoitti:Onko "tyhmyys" hyvä peruste "lyömiselle"?
Kyllä uskonnollinen tyhmyys (= eriävä näkemys) on Raamatun mukaan ollut riittävä peruste tappamisellekin, nykyään Koraani pyrkii valtaamaan alaa Raamatulta käytännön alaa tuon ajattelun suhteen.

Hyvä huomio, tuo kirjoittelutyylin uusi nousu herätti minutkin käytännön toimenpiteisiin. Oletin yhden Ewing juniorin riittävän, mutta ei vaan.
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Markku Meilo kirjoitti:
SonOfJesus kirjoitti:Onko "tyhmyys" hyvä peruste "lyömiselle"?
Kyllä uskonnollinen tyhmyys (= eriävä näkemys) on Raamatun mukaan ollut riittävä peruste tappamisellekin, nykyään Koraani pyrkii valtaamaan alaa Raamatulta käytännön alaa tuon ajattelun suhteen.

Hyvä huomio, tuo kirjoittelutyylin uusi nousu herätti minutkin käytännön toimenpiteisiin. Oletin yhden Ewing juniorin riittävän, mutta ei vaan.
Mutta ketkä meistä haluavat edelleen elää sillä tavoin kuin lapsuudessa opetettiin? Vai onko kyse vain siitä, ettei vielä ole riittävästi saanut etäisyyttä menneisyyteensä?
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

SonOfJesus kirjoitti:Mutta ketkä meistä haluavat edelleen elää sillä tavoin kuin lapsuudessa opetettiin? Vai onko kyse vain siitä, ettei vielä ole riittävästi saanut etäisyyttä menneisyyteensä?
Ehkä me samat, jotka emme kaikin ajoin aja autoa sillä tavoin kuin aikoinaan opetettiin?
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

SonOfJesus kirjoitti:Pyrin tietoisesti välttämään vanhoja tottumuksiani:
  • saarnaamista,
    kaiken tietämistä,
    mielipiteeni on ainoa oikea,
    toisten pitää ajatella kuin minä,
    totuus on julistettava kaikille jne.
Ne ovat kaikki jäänteitä kasvatuksestani Jehovan todistajaksi.
Kaikkitietävyydestä, nimittelystä ja muiden pakottamisesta samaan mielipiteeseen on myös suunnilleen yhtä paljon hyötyä kuin Jehovan todistajien saarnaamistyöstä: ei juuri mitään.
SonOfJesus kirjoitti:Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että näillä sivustoilla olisi hyvä aina välttää toisten satuttamista.
Olisi kiinnostavaa nähdä kuinka moni netin kautta hyökkäävistä olisi valmis menemään kotikaupunkinsa keskustaan ja huutamaan niin paljon kuin palkeista lähtee: TE SIINÄ OLETTE V*TTU IDIOOTTEJA! Epäilen että ei kovin moni.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
theos
Viestit: 389
Liittynyt: 29.07.2012 16:30

Re: Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Viesti Kirjoittaja theos »

SonOfJesus kirjoitti:Minuun kun niin sattuu tyhmäksi haukkuminen.
Aika harva toteaa olevansa tyhmä, vaikka tyhmien osuus populaatiosta on merkittävä.

Itse avaukseen ja käytävään keskusteluun liittyen - eikös tässä nyt sitten keskustella henkilöstä?
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

No, keskustellaan. Pietarsaaressa seurakuntakodin yhteydessä oli aikoinaan kehitysvammaisten päiväkoti, Lyckebo. Pari sen mongoloidipojista tappelivat pihalla verissä päin. Menin väliin kysyen syytä moiseen. Selitys tuli oitis. Toinen oli haukkunut toista tyhmäksi.

Väliintuloni sai kuitenkin aikaan sovinnon. Tällä en halua väittää kehitysvammaisia tyhmiksi, ainoastaan kertoa tilanteen kuten se oli, mutta ken on käynyt Oslossa Vigelandin puistossa ja katsellut sen obeliskia, häneltä kysyisin, kuka suostuu alimmaiseksi.

Ellette ole käyneet, mutta kenties joskus käytte, pysähtykää muutamaksi minuutiksi tuon obeliskin ääreen, katsokaa ja ajatelkaa hetki.
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

theos kirjoitti:
SonOfJesus kirjoitti:Minuun kun niin sattuu tyhmäksi haukkuminen.
Aika harva toteaa olevansa tyhmä, vaikka tyhmien osuus populaatiosta on merkittävä.

Itse avaukseen ja käytävään keskusteluun liittyen - eikös tässä nyt sitten keskustella henkilöstä?
Yritätkö sanoa, että henkilöön käyvä loukkaus - tässä tyhmäksi haukkuminen - ei ole väkivaltaa, vai että jos aihe liittyy henkilöön, siitä ei tarvitse puhua?

Sinulla on kyllä melko omaperäinen moraali. Jos sinä pidät jotakuta tyhmänä, niin se antaa sinulle oikeuden lyömiseen. Taidat olla niitä mummojen potkijoita. Kun ei muuhun pysty, niin pitää hakata niitä, joita pitää heikompina.

Itse olen aina ajatellut, että koska olen niin älykäs, niin minun pitää auttaa ja tukea niitä, jotka eivät ole niin älykkäitä. Kun on paljon annettu, niin voidaan paljon vaatia. Sinulla ei taida olla samanlaista vastuuta omista henkisistä kyvyistäsi? Mikä on mielestäsi tyhmyyden vastakohta? Älykkyys tai viisaus?

Tunnen aika monta ihmistä, jotka pitävät itseään tyhmänä. Jotkut tekeytyvät tyhmiksi - se on yksi selviytymiskeino. Tunnen myös sellaisia, jotka pitävät kaikkia muita itseään tyhmempinä.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Poltergeist
Viestit: 119
Liittynyt: 25.10.2010 23:48

Re: Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Viesti Kirjoittaja Poltergeist »

Sallinette minun ottavan myös osaa tähän lupaavasti alkaneeseen taisteluketjuun?

Tunnustan oitis olevani henkilö, joka nimittelee ihmisiä toisinaan tyhmiksi ja haukkuu ja mollaa heitä. Valitettavasti adjektiivivarastoni ja kuvauskieleni on kovin suppea, joten toisinaan joudun täydentämään sitä internetistä, josta löytyykin kiitettävästi tukimateriaalia asian tiimoilta.

Toisin tähän sen puolen esiin, että tyhmäksi nimittäminen on usein (ehkä?) omaa kärsimättömyyttä, ylimielisyyttä mutta myös joskus oikeasti korkeampaa älykkyyttä ja isompaa tietomäärää. Kärsimättömyys voi yllättää silloin kun asia pitäisi olla kaiken järjen mukaan tajuttavissa, mutta vastapuoli ei joko halua sitä nähdä tai muuten vaan lyö hanttiin.
Totta on, että kärsivällinen ihminen ei yleensä ryhdy sättimään itseään tyhmempää vaan opastaa tätä. Kaikkien tempperamentilla tämä ei kuitenkaan onnistu ja tunnetusti vaikka luonne iän mukana muuttuu niin tempperamentti ei. Se säilyy ihmisellä syntymästä hamaan hautaan lähes sellaisenaan.

Myöskään kaikki, jotka haukkuvat tyhmäksi niitä, jotka eivät ota vastaan annettua "totuutta", eivät ole oikeassa, ja silloin vain on joko kestettävä tyhmäksi haukkuminen tai osattava perustella kantansa. Toki voi haukkua takaisin, se lienee yleisesti käytetty keino netissä, suositeltavia toimenpiteitä ovat myös erilaiset hoitoonohjaussuositukset ja sairausdiagnoosit. Fyysisessä elämässä toisinaan on pakko turvautua ensiapupoliklinikan henkilökunnan apuun väittelyn kiivauden johdosta.

Tarkoitukseni ei ole esittää, etteikö tällä foorumilla esiintyisi asiatonta kielenkäyttöä. Kyllä sitä esiintyy ja myös monenlaista muuta ilkeilyä ja provoilua. Kuitenkin huomattavaa on, että niin kauan kuin tuo nimittely ei kohdistu foorumin kirjoittajiin, kukaan ei reagoi. Ketään ei haittaa moraali jossa lyödään tyhmänä pidettyä ihmistä, kunhan se kohdistuu "ulkopuoliseen". Sen sijaan kun joku kopauttaa foorumin kirjoittajia, niin sitten tehdään julkinen avaus aiheesta. Olisiko tässä kenties pientä kaksinaismoraalin makua? Niin kauan kuin foorumi on anonyymille kirjoittelulle vapaa, eikö tyhmäksi nimittely pitäisi koskea ketä tahansa, eikä vain uskovaisia? Olkootkin, että heillä on omat näkemyksensä, jotka eivät vastaa yleensä ns. reaalimaailmassa elävän ihmisen ajatuksia. Näistäkin asioista kuitenkin voi keskustella ASIALLISESTI. Tuo asiallisuus on ehdottomasti paras valttikortti sen kädessä, joka tietää ja viitsii kertoa asioista mahdollisimman totuudenmukaisesti ja historian ja tieteen näkemysten mukaisesti. Kyllä haukkumalla, nöyryyttämällä ja mollaamallkin saattaa saada aikaiseksi jotain, mutta siitä jää aina paha maku suuhun ainakin haukutulle.

Kyllä täällä monesti suhtaudutaan hyvin ylimielisesti ja nimitellään muita kuin foorumin "omia" kirjoittajia. On pelkuruutta vaatia yksipuolisen mitätöinnin ja mollaamisen sietämistä foorumilla. Se on itse asiassa moderoinnin tukemaa aktiivista kiusaamista. Joko nimittely sallitaan kaikille tai ei kenellekään.
Forgive me, Father, for l have sinned. Endlessly.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Poltergeist kirjoitti:Sallinette minun ottavan myös osaa tähän lupaavasti alkaneeseen taisteluketjuun?
Tämä ei tule olemaan "taisteluketju".
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Poltergeist
Viestit: 119
Liittynyt: 25.10.2010 23:48

Re: Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Viesti Kirjoittaja Poltergeist »

Tony kirjoitti:
Poltergeist kirjoitti:Sallinette minun ottavan myös osaa tähän lupaavasti alkaneeseen taisteluketjuun?
Tämä ei tule olemaan "taisteluketju".
Siinä tapauksessa tämä ei toivottavasti tule olemaan myöskään lynkkausketju.
Forgive me, Father, for l have sinned. Endlessly.
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Poltergeist kirjoitti:
Tony kirjoitti:
Poltergeist kirjoitti:Sallinette minun ottavan myös osaa tähän lupaavasti alkaneeseen taisteluketjuun?
Tämä ei tule olemaan "taisteluketju".
Siinä tapauksessa tämä ei toivottavasti tule olemaan myöskään lynkkausketju.
Ai, kuka lynkkaa kenet? Theos ja minä kyllä tunnemme toisemme. Olemme tavanneet. Hän on ollut samassa seurakunnassa veljeni kanssa. Olemme molemmat uskonnottomia. Ehkä meidän olisi parempi sopia riitamme tapaamalla kasvokkain?
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Poltergeist
Viestit: 119
Liittynyt: 25.10.2010 23:48

Re: Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Viesti Kirjoittaja Poltergeist »

SonOfJesus kirjoitti: Ai, kuka lynkkaa kenet? Theos ja minä kyllä tunnemme toisemme. Olemme tavanneet. Hän on ollut samassa seurakunnassa veljeni kanssa. Olemme molemmat uskonnottomia. Ehkä meidän olisi parempi sopia riitamme tapaamalla kasvokkain?
Toivottavasti ei kukaan ketään :shock: ja toivottavasti pääsette sopuun, joko täällä tai muualla. :|
Forgive me, Father, for l have sinned. Endlessly.
Hirudo medicinalis
Viestit: 22
Liittynyt: 12.08.2010 15:11

Re: Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Viesti Kirjoittaja Hirudo medicinalis »

Itse olen aina ajatellut, että koska olen niin älykäs, niin minun pitää auttaa ja tukea niitä, jotka eivät ole niin älykkäitä. Kun on paljon annettu, niin voidaan paljon vaatia.
Virtuaalista hattua teitille nostan :D Tässä on asennetta!
Viimeksi muokannut Tony, 30.08.2012 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus fiksailtu
theos
Viestit: 389
Liittynyt: 29.07.2012 16:30

Re: Millainen väkivalta on hyväksyttävää?

Viesti Kirjoittaja theos »

Tony kirjoitti:
Poltergeist kirjoitti:Sallinette minun ottavan myös osaa tähän lupaavasti alkaneeseen taisteluketjuun?
Tämä ei tule olemaan "taisteluketju".
1. Minusta pienet taistelut ovat virkistäviä ja lupaan, etten ole se joka alkaa ensimmäisenä ääneen itkemään. Tässä suhteessa kannatan Lutheria.

2. Edelleenkään en ymmärrä logiikkaa - jos jonkun mielipidettä sanoo tyhmyydeksi tai typeryydeksi saati jos kommentoijaa tökkäisee 'tyhmä' nimikkeellä (joka on muuten aivan yleisesti lasten, nuorten ja aikuistenkin puhekäytössä ilman että joku alkaa siitä ruikuttamaan), niin lukko lävähtää tai kirjoitukset katoaa kuin pieru saharaan.
Tällainen puhtaasti henkilöön kohdistuva avaus on kuitenkin sallittua. No minä en tästä välitä eikä siksi tätä keskustelua tarvitse ryhtyä jälkikäteen lukottamaan, mutta jonkinlaista johdonmukaisuutta kaipaan. Tai pian alan kutsumaan teitä moderaattoreitakin TYHMIKSI.
Lukittu