Leipäjono

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Veli-Hopea kirjoitti:Entäs täysin työkyvyttömät?
Ei heitä ole. He kerjäävät kaduilla, kunnes kuolevat. Eihän tuossa klipissäkään ollut.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Polyester kirjoitti:Nykyinen teknologinen taso mahdollistaisi varmasti ihmistyön määrän huomattavankin vähentämisen, jos elintasosta oltaisiin valmiita reiluhkosti tinkimään, eikä savupirtteihin silti tarvitsisi palata. Tätä ei kuitenkaan haluta, vaan elintasosta kiinni pitäminen koetaan runsasta vapaa-aikaa tärkeämmäksi. Tai ainakin ne, joilla on valtaa, haluavat yhteiskuntaa kehitettävän näin.
Tässä on asiaa.
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Vaikea sanoa, millanen yhteiskunta-malli olis toimivin ratkaisu. Tottakai mahdollisimman monen osallistuminen olis parasta, mutta ei taida koskaan olla todellisuutta.

Tuohon työttömyys-asiaan voin sanoa myös sen, mistä aikasemminkin jo puhuttiin. Koko systeemiä pitäis muuttaa isolla kädellä järkevämpään suuntaan.
Nykyisellään ei tosiaankaan voi ottaa vastaan kuin kokoaika-töitä, ettei tuet karkaa kokonaan. Ja se on mun mielestä yks paskimpia puolia koko touhussa, varsinkin kun pätkätyöt on muuten yleisiä nykypäivänä.
Pätkätyöt voi monesti myös poikia kokoaikaisia töitä, mutta eipä niitä voi vastaanottaa, jos tuet karkaa, eikä pätkätöillä pelkästään elä.
Keppiä kyllä annetaan monessa tilanteessa, porkkanaa ei niinkään
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
Veli-Hopea kirjoitti:Entäs täysin työkyvyttömät?
Ei heitä ole. He kerjäävät kaduilla, kunnes kuolevat. Eihän tuossa klipissäkään ollut.

Entäs "eläkeläisiä"?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Veli-Hopea kirjoitti:Entäs "eläkeläisiä"?
Monissa maissa suku tai lapset huolehtivat vanhemmistaan näiden ikäännyttyä. Samaa käytäntöä noudatettiin pitkään suomalaisessa agraariyhteiskunnassa. Aasian maissa ei eläkeläisiä tunneta.
https://www.maailmankuvalehti.fi/2012/3 ... y-elake-ei
Tällä hetkellä Veli-Hopea osallistuu minun eläkkeeni maksuun, mistä kiitos. Vastaavasti minun lapseni tulevat huolehtimaan Veli-Hopean eläkkeestä.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Monissa maissa suku tai lapset huolehtivat vanhemmistaan näiden ikäännyttyä. Samaa käytäntöä noudatettiin pitkään suomalaisessa agraariyhteiskunnassa.
Parhaassa tapauksessa tämä on mennyt niin, että vanhaisäntä ja -emäntä ovat eläneet samassa pihapiirissä lasten ja lastenlasten kanssa, touhuten pikku askareita aikansa kuluksi ja perheenkin hyödyksi, kunnes kuolo on aikanaan korjannut. Ei yksinäisyyttä, pitkästymistä tai itsensä turhaksi tuntemista, eikä köyhyyttäkään sen enempää kuin muillakaan. Ihan kelpo tapa vanhuudenpäivien viettoon, vaikka kaikki eivät taatusti ole olleet yhtä onnekkaita. Ehkä eläkejärjestelmässä on kuitenkin puolensa ja se istuu paremmin nykyaikaan.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Polyester kirjoitti: Ei yksinäisyyttä ...
Tuo sopii hyvin ulospäin suuntautuville ihmisille tuo sukupolvien perhejengielämä. Mutta mites sisäänpäin kääntyneet ja erakot, jotka tuntevat olonsa erittäin ahdistuneiksi jos saman katon alla asuu joku muukin.

Nykyjärjestelmän etu onkin tässä. Ne jotka haluavat luonnostaan eristäytyä eivätkä saata olla ihmisten kanssa paljoa tekemisissä, niin heillä nykyjärjestelmä on hyvä. Saa rauhassa olla ja jos joskus haluaa ihmisiä nähdä niin käy vaikkapa kirjastossa mutkan tai torilla. Sitten taas neljän seinän sisään toipumaan ihmisten paljoudesta.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Polyester »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Tuo sopii hyvin ulospäin suuntautuville ihmisille tuo sukupolvien perhejengielämä. Mutta mites sisäänpäin kääntyneet ja erakot, jotka tuntevat olonsa erittäin ahdistuneiksi jos saman katon alla asuu joku muukin.
Oma pikku mökki tai saunakamari siinä tapauksessa? Ei siinä mitään, itsekin tuppaan ahdistumaan isossa porukassa, etenkin jos on paljon tuntemattomia ihmisiä, joten ymmärrän kyllä. Yksinäisyys joskus määritelläänkin niin, että se on vastentahtoisesti ja kielteisenä koettua yksinoloa.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Polyester kirjoitti: Yksinäisyys joskus määritelläänkin niin, että se on vastentahtoisesti ja kielteisenä koettua yksinoloa.
Näinhän se ulospäisuuntautuville extroverteille onkin. He eivät pysty yhtä yötä olemaan kotona yksin ahdistumatta vakavasti. He sanovat että seinät kaatuu päälle, kuulemma.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Nykyjärjestelmä on kyllä aika huono introverteillekin. Meitä syrjitään surutta "hyviä tyyppejä" palvovassa työelämässä, ja työttömyys johtaa usein täyteen syrjäytymiseen. Introverttikin kaipaa yleensä joitakin läheisiä ystäviä eikä täyttä erakoitumista yhteiskunnan ulkopuolelle.

Introvertit ovat viimeisiä vähemmistöjä, joita voi oikein luvan kanssa kohdella kuin paskaa.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Polyester kirjoitti:Parhaassa tapauksessa tämä on mennyt niin, että vanhaisäntä ja -emäntä ovat eläneet samassa pihapiirissä lasten ja lastenlasten kanssa, touhuten pikku askareita aikansa kuluksi ja perheenkin hyödyksi, kunnes kuolo on aikanaan korjannut.
Edelleen on voimassa, joskin harvinaistuneena syytinki. Parhaassa tapauksessa tämä toimii hyvin, mutta hunoimmassa ei. Molempia olen nähnyt. Jarkke viittasi hieman historiaan. Ei se huutolaisjärjestelmäkään niin kaukana ole. Toivottavasti moiseen ei tarvitse palata.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Tällä hetkellä Veli-Hopea osallistuu minun eläkkeeni maksuun, mistä kiitos. Vastaavasti minun lapseni tulevat huolehtimaan Veli-Hopean eläkkeestä.
Jotenkin olen skeptinen omasta eläkkeestä.
Minä ajattelin että eläkeläisenä teen sivuhommia toiminkakyvyn ja jaksamisen mukaan ,vaikka stripparihommia .

Jotain on pakko tehdä, en usko että mun eläkkeen koittaessa rahamäärä yksistään riittää elämiseen. En silti masennu, otan sen positiivisesti, kaikenlainen pikkuhommahan voi olla kivaa vaikka siitä extratienestit olisikin huonoja.

Jotain pitää tehdä, ei kukaan tuu tekemään sitä mun puolesta.

Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille” http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000 ... sanomat.fi


Toki voisin perustaa jonkin lahkon. Niillä tienaa ihan oikeesti, onhan vtseurakin tienannut ihan perkeleesti ja duunaritkin on kutakuin ilmaisia.

Ei taida olla betelissäkään köyhiä ja väliinputojia, kovin on "rakkaus keskuudessa" niissäkin piireissä.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Veli-Hopea kirjoitti:Jotain on pakko tehdä, en usko että mun eläkkeen koittaessa rahamäärä yksistään riittää elämiseen.
Tämä on varsin realistinen näkökulma. Kenties sinun pitää alkaa varautua tilanteeseen jo nyt, kun olet tiedostanut asian. Rahastosäästäminen saattaisi olla hyvä alku.
Ei Holmström mitään radikaalia esitä. Eläkkeitä tullaan vielä leikkaamaan, ellei vapaaehtoisesti, niin pakon edessä. Toivottavasti niitä ei leikata kaikkein pienituloisimmilta. Itsestäni en puhu, sainhan tälle vuodelle 7,35 euron bruttokorotuksen per kk. :)
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

sainhan tälle vuodelle 7,35 euron bruttokorotuksen per kk. :)
Joo onhan se aika säälittävä korotus. Strippaamalla saa 73,50 per kk :thumbup:
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Veli-Hopea kirjoitti:Strippaamalla saa 73,50 per kk :thumbup:
Kato! Oot kokeillut. Menestystä alalla. Kyllä toi mun eläkkeeni korotus on ihan linjassaan. Toisaalta ykshailee nostavatko vai eivät. Ovat niin pieniä summia, että tuskin tosiduunari moisiin suostuu, vaan tarkkailehan niitä korotuksia (ja vähennyksiä), mitä köyhiin ihmisiin kohdistetaan. Älä tuijota prosentteihin, katso euroja ja sitä, mitä niillä saa. Minä sentään ole hyväosainen tässä yhteiskunnassa, vaikka työura jäi neljään vuosikymmeneen.
Vastaa Viestiin