1. maailmansodan alkamisesta 100 vuotta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 2972
- Liittynyt: 11.05.2007 22:11
1. maailmansodan alkamisesta 100 vuotta
28.7.2014 tuli 100 vuotta kuluneeksi ensimmäisen maailmansodan alkamisesta. 1914 taitaakin olla ainoa vuosilukuennustus, josta Vartiotorni-seura on pitänyt kiinni, tosin muuttuvin perustein.
Mutta tuo on joskus ihmetyttänyt, että Vartiotornin mukaan Jumalan valtakunta alkoi hallita vasta lokakuussa 1914. Miksi 1. maailmansota alkoi jo ennen tätä? Eivätkös Ilmestyskirjan ratsastajatkin JT-tulkinnan mukaan tarkoita sitä, että ensin pitäisi tulla Jumalan valtakunta (valkoinen hevonen) ja sitten vasta sota (punainen hevonen) ja muut vitsaukset?
Mutta tuo on joskus ihmetyttänyt, että Vartiotornin mukaan Jumalan valtakunta alkoi hallita vasta lokakuussa 1914. Miksi 1. maailmansota alkoi jo ennen tätä? Eivätkös Ilmestyskirjan ratsastajatkin JT-tulkinnan mukaan tarkoita sitä, että ensin pitäisi tulla Jumalan valtakunta (valkoinen hevonen) ja sitten vasta sota (punainen hevonen) ja muut vitsaukset?
-
- Viestit: 13450
- Liittynyt: 24.04.2007 10:28
Re: 1. maailmansodan alkamisesta 100 vuotta
No 1918/1919 on ajankohtana vaihdellut, mutta ehkä Jeesus joutui sukkuloimaan pietempään raamatuntutkijoiden valintahommassa kun he tuolloin vielä (ja vuosikausia myöhemminkin) jääräpäisesti opettivat Jeesuksen palanneen jo 1874 ja tuhatvuotishallintonsakin alkaneen. Siis sen saman tuhatvuotishallinnon, jota ennen vuotta 1975 opetettiin alkavaksi vuonna 1975.Polyester kirjoitti:28.7.2014 tuli 100 vuotta kuluneeksi ensimmäisen maailmansodan alkamisesta. 1914 taitaakin olla ainoa vuosilukuennustus, josta Vartiotorni-seura on pitänyt kiinni, tosin muuttuvin perustein.
Kuten hyvin tiedät, niin yksinkertaisesti siksi, ettei 1914 lokakuu liity vähimmässäkään määrin raamatullisuuteen. Tai toisella tavalla ilmaistuna vuosi 607 eaa ei liity vähimmässäkään määrin todennettuun historiaan.Mutta tuo on joskus ihmetyttänyt, että Vartiotornin mukaan Jumalan valtakunta alkoi hallita vasta lokakuussa 1914. Miksi 1. maailmansota alkoi jo ennen tätä?
Noin muistan sen hepanvärijärjestyksen itsekin, mutta Vt-lyriikan mukaan siinä heppojen seassa pitää kai olla etelän- sekä pohjankunkkua, rauhanhuutoa, SB:n tuhoa ja muuta mukavaa. Eikun erivärisiä heppoja zoomailemaan, rauhanhuutoa kuuntelemaan ja vaikka seurailemaan SB:n menoa, niin kyllä se siitä.Eivätkös Ilmestyskirjan ratsastajatkin JT-tulkinnan mukaan tarkoita sitä, että ensin pitäisi tulla Jumalan valtakunta (valkoinen hevonen) ja sitten vasta sota (punainen hevonen) ja muut vitsaukset?
- Jaakko Ahvenainen
- Viestit: 8100
- Liittynyt: 28.04.2007 15:41
- Paikkakunta: Lieksa
Re: 1. maailmansodan alkamisesta 100 vuotta
Kun nyt tuossa työn alla on, niin...
JOHANNEKSEN ILMESTYS, LUKU 6
Karitsa avaa kuusi sinettiä, jakeet 1-17
Apokalyptiset ratsastajat, jakeet 1-8
Mikäli sinetöity kirjakäärö voidaan tulkita siten, että varsinainen sisältö jää saadaan esiin vasta kaikkien sinettien tultua murretuksi, merkitsisi tämä sitä, että nyt paljastuu vasta ulkopuolelle kirjoitettu kirjoitukseen sisältyvä johdannollinen osuus. Varsinainen sisältö olisi luettavissa 8:2 – 22:6 (SUTS).
Näin kolmessa eri näyssä, (sinetti, pasuuna, malja) kolmasti kuvatut kumuloituvat katastrofit jatkuvat aina Kristuksen ilmestymiseen asti. Tämä olisi kirjakäärön rakenne G. Bornkammin mukaan. Neljä ensinkuvattua sinettinäkyä muodostavat oman kokonaisuutensa, samoin seuraavat kaksi (5. ja 6.), Seitsemänteen näkyyn sisältyvät pasuuna-näyt (SUTS).
Apokalyptisten ratsastajien tulkinta on aina ollut erimielisyyksien alainen. Varmaa vain on ollut se, että ne liittyvät lopun aikaa edeltäviin vitsauksiin. Nikolainen tekee tässä yhteydessä vertailun ns. synoptisen apokalypsin (Mark 13 (Luuk 21) ja Ilm 6 välillä. Syn. apokalypsi antaa avaimen Ilm 6 apokalypsin avaamiseen. Niiden vastaavuus toisiinsa nähden on lähes sama. Havainnollistetaan tämä suoralla lainauksella SUTS:sta
Mark 13 ( Luuk 21) Ilm 6
1 Sotien melskeet, sanomia sodista 13.7. 1 Jousi
Sotien ja kapinan melskettä 21:9 seppele, voittaminen 6:2
2 Kansa nousee kansaa vastaan, 2 Miekka,
valtakunta valtakuntaa vastaan 13:8 rauha pois maan päältä 6:4
3 Maanjäristyksiä 13:8 ks. kohtaa 6
4 Nälänhätää 13:8 3 Vaaka (nälänhätä) 6: 5-6
Rutto ja nälänhätä 21:11 4 Nälkä ja rutto (kuolema) 6:8
5 Vainot 13: 9, 11-13 5 Marttyyrien sielut 6: 9-11
(sitä ennen evankeliumi kaikille
kansoille 13:10 6 Maanjäristys 6:12
6 Hävityksen kauhistus
Jerusalemissa 13:14 ─ ─ ─
7 Kosmiset järkytykset: aurinko, 7 Kosmiset järkytykset: aurinko,
kuu, tähdet ja taivaan voimat 13: 24-25 kuu, tähdet, ja taivas, vuoret ja
saaret 6:12-14
”Molemmissa sarjoissa tapahtuu jatkuvaa nousua, kuitenkin niin, että kun synoptisessa apokalypsissa kosmillisia järkytyksiä jo seuraa Ihmisen Pojan tulemus (mk 13:26), Ilm:ssa seitsemännen sinetin avaaminen (8:1-2) panee alulle uudet vitsaukset” (SUTS).
Jakeessa 1 Karitsa avaa ensimmäisen sinetin, ei kuitenkaan minkä tahansa. Sinetit avataan tietyssä järjestyksessä. Yksi olennoista kuuluttaa esiin voimakkaalla, mahtavalla äänellä ensimmäisen ratsastajan esiin. Näin tapahtuu aina neljän ensimmäisen sinetin kohdalla: Karitsa avaa sinetin, olento kuuluttaa, kukin vuorollaan. Olentoja on neljä, samoin ratsastajia. Syntyy tietty vastaavuus olentojen ja ratsastajien välille.
Luvun neljä, kuten koko näyn pohjana ovat Sakarjan kirjan luvut 1 ja 6. Sakarjan kohdalla näky kuuluttaa Israelin voittoa koko maailmaan, johon tietenkin liittyy vihollisten tuhoutumisen ajatus. Johanneksella tämä puolestaan merkitsee vieläkin enemmän tuhon tuottamista maan kaikille asukkaille. Luku neljä on samalla maan neljän pääilmansuunnan kuvaus. Vaikka kullakin ratsastajalla on oma tehtävänsä, joita tunnukset ja ratsujen värit kuvaavat, ne on tarkoitettu ulottuviksi kaikkialle maailmaan.
Jakeen 2 valkoisella hevosella seppelöity ratsastaja, joka mainitaan voittoisaksi, on aiheuttanut paljon erilaisia spekulaatioita, joita Nikolainen kommentaareissaan käsittelee. Niihin kaikkiin lienee tarpeetonta puuttua. Riittänee toteamus siitä, että yleisesti on arveltu Johanneksen mielessä väikkyneen jonkin aikahistoriallisen tapahtuman tai tapahtumien sarjan. Näin ei silti tarvitse välttämättä olla.
Jousta pidetään erityisesti hyökkäyksen symbolina. Valkoinen ratsu kuvaa lähitulevaisuuden kehityssuuntaa. Rooman rauha ja yhteiskuntajärjestys ovat vaarassa. tulla uhatuiksi, arvellaan. Suuresta onnettomuudesta on kuitenkin kyse.
Tulkinnat siitä, että valkoisella hevosella ratsastaja olisi Kristus (kuten 19:11), voidaan väärinä unohtaa, kuten myös antikristus tai evankeliumin voittokulku. Kristus ei voi olla samanaikaisesti sinettien avaaja ja ratsastaja, huomauttaa Nikolainen. Samoin ajatus Messiaan tulemisesta ennen messiaanisia synnytystuskia on mahdoton. Ei liioin antikristus voi astua esiin näin varhaisessa vaiheessa ja evankeliumin voittokulun tekee tekstiyhteys mahdottomaksi tulkita valkoisella ratsulla ratsastajaksi (SUTS).
Jo toisen maailmansodan aikana (mikä otollinen hetki) K. L. Schmidt teki edelleenkin käyttökelpoisimman tulkinnan. Kyseeseen tulee imperialismi, voitaisiinkohan nykyisin sanoa globbaali valtapolitiikka, tätä valkealla ratsulla ratsastava kuvaa, jota aina ovat seuranneet sota ja nälkä. ”Tämä ihmiskunnan verinen historia kokee kerran lopullisen huipennuksensa.”, kuittaa Nikolainen (SUTS).
Jae 3 on selitetty jo edellä ja jakeessa 4 siirrymme uuteen sinettinäkyyn. Nyt olennon käskyhuuto tuo esiin punaisen ratsun, jonka ratsastajan tunnus on miekka. Punainen on luterilaisessa liturgisessa symboliikassa veren ja todistuksen väri, mutta miekka tuo mukaansa oleellisen lisän: sodan. Siksi tälle enkelille, näin kaiketi ratsastajia sopinee kuvata, annetaan valta ottaa pois rauha maan päältä.
Tätä teurastustahan on aina Johanneksen päivienkin jälkeen jatkunut eripuolilla maailmaa, eikä mitään merkkiä ole sen vähentymisestä, pikemminkin päinvastoin ja aina nämä sodat ovat käyneet yhä verisimmiksi. Nikolainen tosin huomauttaa maailmansodista, mutta toteaa, ettei kansallissotiin ole viittausta (SUTS). Punaisella ratsulla ratsastava edustaa militarismia.
Miten vain, tosiasia on kuitenkin se, että nykysodan luonne on muuttunut klassisesta kenttätaistelusta arvaamattoman sissisodan suuntaan, eikä enää missään päin maailmaa voida elää täysin turvallisin mielin. Sotatieteen asiantuntijat edellyttävät tällaisen piirteen jatkuvan ja eskaloituvan. Myöskin imperialismi nykymuodoissaan elää ja voi hyvin. En tällä halua pelotella enkä luoda erityisiä uhkakuvia. Tuon ainoastaan esille ne realiteetit, joissa maailma kolmannen vuosituhannen alussa elää. Sama pätee myös seuraaviin kahteen sinettinäkyyn.
Ensimmäistä näistä kerrotaan jakeissa 5 ja 6. Esiin tulee mustalla hevosella ratsastaja tunnuksenaan vaaka, joka oikeastaan on oikeuden symboli. Tässä sillä on kuitenkin aivan toinen merkitys, hädän. Sota köyhdyttää kansat ja vaaka muodostuu tyranniksi (3 Moos 26:26).
Inflaation kasvaessa ei normaaliin päiväannokseen ruokaa ole enää varaa. Koiniks-mitta vastaa roomalaisen sotilaan päiväannosta jyviä, Denaari puolestaan työmiehen normaalia päiväpalkkaa. Kun denaarilla sai aiemmin koiniks-mitallisen vehnää, oli hinta kavunnut nyt, että saatiin saman verran ohraa, joka oli köyhän väestönosan ruokaa. Ciceron tiedonantoihin viitaten Nikolainen tietää kertoa vehnän ja ohran hinnan nousseen 8-16 kertaisiksi (SUTS).
Mutta mitä tarkoittaa, että öljy ja viini tuli jättää rauhaan! Tätä kohtaa pidetään ongelmallisena. Se saattaisi viitata Domitianuksen ediktiin vuonna 92, jolla pyrittiin parantamaan maanviljelijöitten asemaa muuttamalla puolet viininviljelyyn käytetystä alasta viljanviljelyyn. Edikti kaatui jyrkkään vastustukseen, eikä ediktissä puhuttu öljystä SUTS).
Toinen aikahistoriallinen tilanne nousee sijaan. Tiberiuksen piirittäessä Jerusalemia, hän käski säästää viini- ja öljytarhat armeijansa käyttöön, kun piiritetyt puolestaan kärsivät viljan puutteesta. Yksi sotien seuraus on, että armeijalle varataan elintarvikkeistakin parhaat, vaikka muu väestö kärsisi puutetta. Juutalainenkin käsitys on, että lopun aikana puute on leivästä, ei viinistä. Nikolainen viitaa erääseen juutalaiseen traktaattiin (SUTS).
Kaikki allegoriset selitysyritykset torjutaan, samoin astrologiset. Kyseeseen ei tule kristillisen seurakunnan vertaaminen öljyyn ja viiniin, ei liioin Vaa’an tähtikuviosta tehdyt päätelmät (SUTS). Kysymys on köyhyydestä, pauperismista.
Valtapolitiikan, sodan ja siitä seuraavan köyhyyden ja siitä johtuvan nälänhädän seurauksena on kuollut lukematon määrä ihmisiä ja tulee kuolemaan, kuitenkin vielä kauheampaa on luvassa neljännen sinetin murtuessa jakeissa 7 ja 8.
Kalman keltaisen hevosen selässä ratsastajalla ei ole tunnusmerkkejä, mutta hänellä on mukanaan ”ratsupalvelija”. Molemmat mainitaan. Ratsastaja on kuolema ja hänen seuralaisensa Haades, tuonela. Kumpikin on personifioitu. Jotensakin typerältä vaikuttaa spekulointi sillä, laahustaako Tuonela Kuoleman perässä, vai ratsastaako samalla ratsulla tämän takana istuen.
Kuolema on lähetetty korjaamaan satoaan ja Tuonelan nielu on pohjaton. Tämä on hyvin järkeenkäypä selitys kaikelle edelliselle. Kun lisäksi otetaan huomioon, ettei thanatos merkitse ainoastaan kuolemaa yleensä, vaan myös ruttoa (LXX), alkaa tämäkin ulottuvuus hahmottua kokonaisuuteen.
Septuagintan käännöksen tukena on synoptinen traditio, joka yhdistää nälän ja ruton (ks. myös 3 Moos 26:25-26, missä lisäksi mainitaan myös miekka ja vastaava Hes 7:15-21 kohta). Näille neljännen ratsun ratsastajille annetaan lupa surmata neljännes maan asukkaista. Tästä on huomautettu, että näille viimeisille kuuluvat myös kaikkien edellisten kautta surmansa saaneet (SUTS). Kyseeseen tulee tappava pandemia, joka on suora jatkumo kaikille edellisille. Ketkä vielä säästyvät, niitä kohtaa tuho ”maan petojen kautta”. Kuvaus on Hes 14:15:sta. Mitä tällä tarkoitettaneenkin, se kuvaa tuhon täydellisyyttä, mutta edellyttää, etteivät kaikki ihmiset tuhoudu.
Nämä vitsaukset (imperialismi, militarismi, pauperismi ja pandemiat) eivät ole minkään itsenäisen pahan aikaansaannoksia, vaan toteuttavat Jumalan ennalta kirjoitettua tahtoa. Jumala ei toimi mielivaltaisesti, vaan sen mukaan, mitä ihmiset itse ovat kautta historian kumuloituvasti teoillaan aikaansaaneet. Näin apokalyptiset ratsastajat lienee tulkittava.
JOHANNEKSEN ILMESTYS, LUKU 6
Karitsa avaa kuusi sinettiä, jakeet 1-17
Apokalyptiset ratsastajat, jakeet 1-8
Mikäli sinetöity kirjakäärö voidaan tulkita siten, että varsinainen sisältö jää saadaan esiin vasta kaikkien sinettien tultua murretuksi, merkitsisi tämä sitä, että nyt paljastuu vasta ulkopuolelle kirjoitettu kirjoitukseen sisältyvä johdannollinen osuus. Varsinainen sisältö olisi luettavissa 8:2 – 22:6 (SUTS).
Näin kolmessa eri näyssä, (sinetti, pasuuna, malja) kolmasti kuvatut kumuloituvat katastrofit jatkuvat aina Kristuksen ilmestymiseen asti. Tämä olisi kirjakäärön rakenne G. Bornkammin mukaan. Neljä ensinkuvattua sinettinäkyä muodostavat oman kokonaisuutensa, samoin seuraavat kaksi (5. ja 6.), Seitsemänteen näkyyn sisältyvät pasuuna-näyt (SUTS).
Apokalyptisten ratsastajien tulkinta on aina ollut erimielisyyksien alainen. Varmaa vain on ollut se, että ne liittyvät lopun aikaa edeltäviin vitsauksiin. Nikolainen tekee tässä yhteydessä vertailun ns. synoptisen apokalypsin (Mark 13 (Luuk 21) ja Ilm 6 välillä. Syn. apokalypsi antaa avaimen Ilm 6 apokalypsin avaamiseen. Niiden vastaavuus toisiinsa nähden on lähes sama. Havainnollistetaan tämä suoralla lainauksella SUTS:sta
Mark 13 ( Luuk 21) Ilm 6
1 Sotien melskeet, sanomia sodista 13.7. 1 Jousi
Sotien ja kapinan melskettä 21:9 seppele, voittaminen 6:2
2 Kansa nousee kansaa vastaan, 2 Miekka,
valtakunta valtakuntaa vastaan 13:8 rauha pois maan päältä 6:4
3 Maanjäristyksiä 13:8 ks. kohtaa 6
4 Nälänhätää 13:8 3 Vaaka (nälänhätä) 6: 5-6
Rutto ja nälänhätä 21:11 4 Nälkä ja rutto (kuolema) 6:8
5 Vainot 13: 9, 11-13 5 Marttyyrien sielut 6: 9-11
(sitä ennen evankeliumi kaikille
kansoille 13:10 6 Maanjäristys 6:12
6 Hävityksen kauhistus
Jerusalemissa 13:14 ─ ─ ─
7 Kosmiset järkytykset: aurinko, 7 Kosmiset järkytykset: aurinko,
kuu, tähdet ja taivaan voimat 13: 24-25 kuu, tähdet, ja taivas, vuoret ja
saaret 6:12-14
”Molemmissa sarjoissa tapahtuu jatkuvaa nousua, kuitenkin niin, että kun synoptisessa apokalypsissa kosmillisia järkytyksiä jo seuraa Ihmisen Pojan tulemus (mk 13:26), Ilm:ssa seitsemännen sinetin avaaminen (8:1-2) panee alulle uudet vitsaukset” (SUTS).
Jakeessa 1 Karitsa avaa ensimmäisen sinetin, ei kuitenkaan minkä tahansa. Sinetit avataan tietyssä järjestyksessä. Yksi olennoista kuuluttaa esiin voimakkaalla, mahtavalla äänellä ensimmäisen ratsastajan esiin. Näin tapahtuu aina neljän ensimmäisen sinetin kohdalla: Karitsa avaa sinetin, olento kuuluttaa, kukin vuorollaan. Olentoja on neljä, samoin ratsastajia. Syntyy tietty vastaavuus olentojen ja ratsastajien välille.
Luvun neljä, kuten koko näyn pohjana ovat Sakarjan kirjan luvut 1 ja 6. Sakarjan kohdalla näky kuuluttaa Israelin voittoa koko maailmaan, johon tietenkin liittyy vihollisten tuhoutumisen ajatus. Johanneksella tämä puolestaan merkitsee vieläkin enemmän tuhon tuottamista maan kaikille asukkaille. Luku neljä on samalla maan neljän pääilmansuunnan kuvaus. Vaikka kullakin ratsastajalla on oma tehtävänsä, joita tunnukset ja ratsujen värit kuvaavat, ne on tarkoitettu ulottuviksi kaikkialle maailmaan.
Jakeen 2 valkoisella hevosella seppelöity ratsastaja, joka mainitaan voittoisaksi, on aiheuttanut paljon erilaisia spekulaatioita, joita Nikolainen kommentaareissaan käsittelee. Niihin kaikkiin lienee tarpeetonta puuttua. Riittänee toteamus siitä, että yleisesti on arveltu Johanneksen mielessä väikkyneen jonkin aikahistoriallisen tapahtuman tai tapahtumien sarjan. Näin ei silti tarvitse välttämättä olla.
Jousta pidetään erityisesti hyökkäyksen symbolina. Valkoinen ratsu kuvaa lähitulevaisuuden kehityssuuntaa. Rooman rauha ja yhteiskuntajärjestys ovat vaarassa. tulla uhatuiksi, arvellaan. Suuresta onnettomuudesta on kuitenkin kyse.
Tulkinnat siitä, että valkoisella hevosella ratsastaja olisi Kristus (kuten 19:11), voidaan väärinä unohtaa, kuten myös antikristus tai evankeliumin voittokulku. Kristus ei voi olla samanaikaisesti sinettien avaaja ja ratsastaja, huomauttaa Nikolainen. Samoin ajatus Messiaan tulemisesta ennen messiaanisia synnytystuskia on mahdoton. Ei liioin antikristus voi astua esiin näin varhaisessa vaiheessa ja evankeliumin voittokulun tekee tekstiyhteys mahdottomaksi tulkita valkoisella ratsulla ratsastajaksi (SUTS).
Jo toisen maailmansodan aikana (mikä otollinen hetki) K. L. Schmidt teki edelleenkin käyttökelpoisimman tulkinnan. Kyseeseen tulee imperialismi, voitaisiinkohan nykyisin sanoa globbaali valtapolitiikka, tätä valkealla ratsulla ratsastava kuvaa, jota aina ovat seuranneet sota ja nälkä. ”Tämä ihmiskunnan verinen historia kokee kerran lopullisen huipennuksensa.”, kuittaa Nikolainen (SUTS).
Jae 3 on selitetty jo edellä ja jakeessa 4 siirrymme uuteen sinettinäkyyn. Nyt olennon käskyhuuto tuo esiin punaisen ratsun, jonka ratsastajan tunnus on miekka. Punainen on luterilaisessa liturgisessa symboliikassa veren ja todistuksen väri, mutta miekka tuo mukaansa oleellisen lisän: sodan. Siksi tälle enkelille, näin kaiketi ratsastajia sopinee kuvata, annetaan valta ottaa pois rauha maan päältä.
Tätä teurastustahan on aina Johanneksen päivienkin jälkeen jatkunut eripuolilla maailmaa, eikä mitään merkkiä ole sen vähentymisestä, pikemminkin päinvastoin ja aina nämä sodat ovat käyneet yhä verisimmiksi. Nikolainen tosin huomauttaa maailmansodista, mutta toteaa, ettei kansallissotiin ole viittausta (SUTS). Punaisella ratsulla ratsastava edustaa militarismia.
Miten vain, tosiasia on kuitenkin se, että nykysodan luonne on muuttunut klassisesta kenttätaistelusta arvaamattoman sissisodan suuntaan, eikä enää missään päin maailmaa voida elää täysin turvallisin mielin. Sotatieteen asiantuntijat edellyttävät tällaisen piirteen jatkuvan ja eskaloituvan. Myöskin imperialismi nykymuodoissaan elää ja voi hyvin. En tällä halua pelotella enkä luoda erityisiä uhkakuvia. Tuon ainoastaan esille ne realiteetit, joissa maailma kolmannen vuosituhannen alussa elää. Sama pätee myös seuraaviin kahteen sinettinäkyyn.
Ensimmäistä näistä kerrotaan jakeissa 5 ja 6. Esiin tulee mustalla hevosella ratsastaja tunnuksenaan vaaka, joka oikeastaan on oikeuden symboli. Tässä sillä on kuitenkin aivan toinen merkitys, hädän. Sota köyhdyttää kansat ja vaaka muodostuu tyranniksi (3 Moos 26:26).
Inflaation kasvaessa ei normaaliin päiväannokseen ruokaa ole enää varaa. Koiniks-mitta vastaa roomalaisen sotilaan päiväannosta jyviä, Denaari puolestaan työmiehen normaalia päiväpalkkaa. Kun denaarilla sai aiemmin koiniks-mitallisen vehnää, oli hinta kavunnut nyt, että saatiin saman verran ohraa, joka oli köyhän väestönosan ruokaa. Ciceron tiedonantoihin viitaten Nikolainen tietää kertoa vehnän ja ohran hinnan nousseen 8-16 kertaisiksi (SUTS).
Mutta mitä tarkoittaa, että öljy ja viini tuli jättää rauhaan! Tätä kohtaa pidetään ongelmallisena. Se saattaisi viitata Domitianuksen ediktiin vuonna 92, jolla pyrittiin parantamaan maanviljelijöitten asemaa muuttamalla puolet viininviljelyyn käytetystä alasta viljanviljelyyn. Edikti kaatui jyrkkään vastustukseen, eikä ediktissä puhuttu öljystä SUTS).
Toinen aikahistoriallinen tilanne nousee sijaan. Tiberiuksen piirittäessä Jerusalemia, hän käski säästää viini- ja öljytarhat armeijansa käyttöön, kun piiritetyt puolestaan kärsivät viljan puutteesta. Yksi sotien seuraus on, että armeijalle varataan elintarvikkeistakin parhaat, vaikka muu väestö kärsisi puutetta. Juutalainenkin käsitys on, että lopun aikana puute on leivästä, ei viinistä. Nikolainen viitaa erääseen juutalaiseen traktaattiin (SUTS).
Kaikki allegoriset selitysyritykset torjutaan, samoin astrologiset. Kyseeseen ei tule kristillisen seurakunnan vertaaminen öljyyn ja viiniin, ei liioin Vaa’an tähtikuviosta tehdyt päätelmät (SUTS). Kysymys on köyhyydestä, pauperismista.
Valtapolitiikan, sodan ja siitä seuraavan köyhyyden ja siitä johtuvan nälänhädän seurauksena on kuollut lukematon määrä ihmisiä ja tulee kuolemaan, kuitenkin vielä kauheampaa on luvassa neljännen sinetin murtuessa jakeissa 7 ja 8.
Kalman keltaisen hevosen selässä ratsastajalla ei ole tunnusmerkkejä, mutta hänellä on mukanaan ”ratsupalvelija”. Molemmat mainitaan. Ratsastaja on kuolema ja hänen seuralaisensa Haades, tuonela. Kumpikin on personifioitu. Jotensakin typerältä vaikuttaa spekulointi sillä, laahustaako Tuonela Kuoleman perässä, vai ratsastaako samalla ratsulla tämän takana istuen.
Kuolema on lähetetty korjaamaan satoaan ja Tuonelan nielu on pohjaton. Tämä on hyvin järkeenkäypä selitys kaikelle edelliselle. Kun lisäksi otetaan huomioon, ettei thanatos merkitse ainoastaan kuolemaa yleensä, vaan myös ruttoa (LXX), alkaa tämäkin ulottuvuus hahmottua kokonaisuuteen.
Septuagintan käännöksen tukena on synoptinen traditio, joka yhdistää nälän ja ruton (ks. myös 3 Moos 26:25-26, missä lisäksi mainitaan myös miekka ja vastaava Hes 7:15-21 kohta). Näille neljännen ratsun ratsastajille annetaan lupa surmata neljännes maan asukkaista. Tästä on huomautettu, että näille viimeisille kuuluvat myös kaikkien edellisten kautta surmansa saaneet (SUTS). Kyseeseen tulee tappava pandemia, joka on suora jatkumo kaikille edellisille. Ketkä vielä säästyvät, niitä kohtaa tuho ”maan petojen kautta”. Kuvaus on Hes 14:15:sta. Mitä tällä tarkoitettaneenkin, se kuvaa tuhon täydellisyyttä, mutta edellyttää, etteivät kaikki ihmiset tuhoudu.
Nämä vitsaukset (imperialismi, militarismi, pauperismi ja pandemiat) eivät ole minkään itsenäisen pahan aikaansaannoksia, vaan toteuttavat Jumalan ennalta kirjoitettua tahtoa. Jumala ei toimi mielivaltaisesti, vaan sen mukaan, mitä ihmiset itse ovat kautta historian kumuloituvasti teoillaan aikaansaaneet. Näin apokalyptiset ratsastajat lienee tulkittava.
- Jaakko Ahvenainen
- Viestit: 8100
- Liittynyt: 28.04.2007 15:41
- Paikkakunta: Lieksa
Re: 1. maailmansodan alkamisesta 100 vuotta
Hupsista. Laitetaanpa hieman suomennosta edelliseen.
SUTS = Suomalainen Uuden testamentin selitys osa XII, Johanneksen ilmestys, selittäjänä Aimo T. Nikolainen
LXX = Septuaginta, hepreankielisen Raamatun (Vanha testamentti apokryfikirjoin lisättynä) kreikannos 200 -luvulta eKr
Ylläoleva referaatti on Ilmestyksen edellisestä versiostani ja sinänsä oikea, mutta tekeillä olevaan toiseen korjattuun versioon lisään tähän sen, mitä Jehovan todistajat ovat apokalyptisista ratsastajista tulkinneet sekä Nikolaisen Avaa Uusi testamenttisi niteen XII lisätyt kommentit, unohtamatta Jukka Thurénin kommentaaria (selitystä).
Jos Luoja suo ja minä jaksan, korjatun version pitäisi olla valmis muutaman kuukauden kuluttua. Jos taas ylläpito ja moderointi suo, toivon saavani julkistaa sen VSF:lla tässä Oppinäkemyksiä osiossa. Työ on vaativa ja kokonaisuudessaan vienee tilaa noin 150-200 A4 arkillista supistettunakin, mutta palataan näihin myöhemmin.
Mikäli palstan lukijoita kiinnostaa jokin aihetta koskeva kysymys, voin vastata tähän lyhyesti koska tahansa.
SUTS = Suomalainen Uuden testamentin selitys osa XII, Johanneksen ilmestys, selittäjänä Aimo T. Nikolainen
LXX = Septuaginta, hepreankielisen Raamatun (Vanha testamentti apokryfikirjoin lisättynä) kreikannos 200 -luvulta eKr
Ylläoleva referaatti on Ilmestyksen edellisestä versiostani ja sinänsä oikea, mutta tekeillä olevaan toiseen korjattuun versioon lisään tähän sen, mitä Jehovan todistajat ovat apokalyptisista ratsastajista tulkinneet sekä Nikolaisen Avaa Uusi testamenttisi niteen XII lisätyt kommentit, unohtamatta Jukka Thurénin kommentaaria (selitystä).
Jos Luoja suo ja minä jaksan, korjatun version pitäisi olla valmis muutaman kuukauden kuluttua. Jos taas ylläpito ja moderointi suo, toivon saavani julkistaa sen VSF:lla tässä Oppinäkemyksiä osiossa. Työ on vaativa ja kokonaisuudessaan vienee tilaa noin 150-200 A4 arkillista supistettunakin, mutta palataan näihin myöhemmin.
Mikäli palstan lukijoita kiinnostaa jokin aihetta koskeva kysymys, voin vastata tähän lyhyesti koska tahansa.
-
- Viestit: 3909
- Liittynyt: 29.04.2007 22:13
Re: 1. maailmansodan alkamisesta 100 vuotta
Hyvä pointti että kirjakäärö ei ole auki ennenkuin kaikki sinetit on aukaistu.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
- Viestit: 13450
- Liittynyt: 24.04.2007 10:28
Re: 1. maailmansodan alkamisesta 100 vuotta
Paitsi, että Ilmestyskirja oli pelkkää seliselittelyä ja hengennostatusta tilanteessa, jossa Jeesuksen paluulupaus oli jo pakko tajuta vedätykseksi. Ajanlaskumme ekan vuosisadan lopussa ei juurikaan voinut olla elossa Jeesuksen juttuja omin korvin kuunnelleita, sehän oli se "parasta uskottuna ennen" -päiväysmenettely UT:n mukaan. Ilmestyskirjaa vanhemmissa UT:n teksteissä elettiin lopun aikaa ja odotettiin yläilmoihin kiskontaa ja se porukka oli käytännössä veks pelistä vuosisadan lopussa.Kaarmis kirjoitti:Hyvä pointti että kirjakäärö ei ole auki ennenkuin kaikki sinetit on aukaistu.
-
- Viestit: 2972
- Liittynyt: 11.05.2007 22:11
Re: 1. maailmansodan alkamisesta 100 vuotta
Sinetit, pasuunat ja maljat tuottavat pääsääntöisesti, elleivät kaikki, vitsauksia. Siten tulkinta siitä, että valkoisella hevosella ratsastaja olisi Jeesus, tuntuu vähän oudolta. Miksi Jeesus edustaisi vitsausta?Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Näin kolmessa eri näyssä, (sinetti, pasuuna, malja) kolmasti kuvatut kumuloituvat katastrofit jatkuvat aina Kristuksen ilmestymiseen asti.
Ilmestyksen 6. ja 19. luvussa esiintyvissä valkoisissa hevosissa ratsastajineen on kuitenkin silmiinpistävä samankaltaisuus. Minkä verran tutkijat ja selittäjät ovat antaneet arvoa sille ajatukselle, että 6. luvussa voisi olla kyseessä antikristus?
Mutta jos Ilmestyksen on tarkoitus kuvata lopun aikaa, eikö antikristuksen pitäisikin astua esiin jo melko varhaisessa vaiheessa näytelmää?Ei liioin antikristus voi astua esiin näin varhaisessa vaiheessa
-
- Viestit: 13450
- Liittynyt: 24.04.2007 10:28
Re: 1. maailmansodan alkamisesta 100 vuotta
Raamatun mukaan antikristuksista ei kai voinut olla pulaa Ilmestyskirjan kirjoitusaikaan:Polyester kirjoitti:Mutta jos Ilmestyksen on tarkoitus kuvata lopun aikaa, eikö antikristuksen pitäisikin astua esiin jo melko varhaisessa vaiheessa näytelmää?
”Lapsukaiset, on viimeinen hetki, ja niin kuin olette kuulleet, että antikristus on tulossa, niin onkin nyt tullut monia antikristuksia; siitä me tiedämme, että on viimeinen hetki.” (1. Joh. 2:18 UMK)
- Jaakko Ahvenainen
- Viestit: 8100
- Liittynyt: 28.04.2007 15:41
- Paikkakunta: Lieksa
Re: 1. maailmansodan alkamisesta 100 vuotta
Jehovan todistajat tulkitsevat ratsastajan Jeesukseksi. Kysymykseen tulee kuitenkin vallan muuta. Alkutekstissä valkoisella hevosella ratsastajalla on tunnuksenaan seppele Hänellä on kädessään miekka. Kun Ilmestys kuvaa Jeesusta, hänen tunnuksenaan on aina tekstissä kruunu. Jeesusta ei missään kohdin Raamattua kuvata miekka kädessä. Hänen "miekkansa" on aina sana.Polyester kirjoitti:Sinetit, pasuunat ja maljat tuottavat pääsääntöisesti, elleivät kaikki, vitsauksia. Siten tulkinta siitä, että valkoisella hevosella ratsastaja olisi Jeesus, tuntuu vähän oudolta. Miksi Jeesus edustaisi vitsausta?
Tähän apokalyptisten ratsastien sarjaan kuuluvana kyseeseen tulee lähinnä imperialismi tai pyrkimykset siihen. Tästä ajatuksesta käsin on helppo ymmärtää muidenkin ratsastajien merkitys. KR92 käännös on Ilmestyksen kruunu - seppele käännöksissään hyvin johdonmukainen. Kruunu kuuluu aina Jeesukselle tai Saatanalle (kuten alkutekstissä, diademata), seppele (stefanos) on ihmisen tunnus.
-
- Viestit: 1634
- Liittynyt: 04.08.2014 19:37
Re: 1. maailmansodan alkamisesta 100 vuotta
KR-92 Ilm.6:2 tosiaan puhuu _seppeleestä_, kuten alkutekstin _stefanos_ ja Ilm.19:12 _kruunusta_ jonka se kääntää _diadeemista_Tähän apokalyptisten ratsastien sarjaan kuuluvana kyseeseen tulee lähinnä imperialismi tai pyrkimykset siihen. Tästä ajatuksesta käsin on helppo ymmärtää muidenkin ratsastajien merkitys. KR92 käännös on Ilmestyksen kruunu - seppele käännöksissään hyvin johdonmukainen. Kruunu kuuluu aina Jeesukselle tai Saatanalle (kuten alkutekstissä, diademata), seppele (stefanos) on ihmisen tunnus.
- ja kuten totesit käännös -92 on täsmällinen.
UMK kääntää vastaavat kohdat _stefanoksen_ kruunuksi ja _ diademata_ diadeemiksi, huomattakoon että noita diadeemeja eli kruunuja on Jeesuksen päässä monta ( mikä kertoo? )
Kieltämättä tuo Ilm.6:2 kohta on haasteellinen, tulisi ymmärtää mistä ja/tai kenestä siinä puhutaan ja jos siinä kerrottaisiinkin Saatanasta niin tarvitsisiko tätä mainita sillä Saatana "ratsastaa" ihmisjärjestöillä ja "valkeuden enkelinä" kun taas Kristus voittaa omalla ratsullaan. Hevosen väri kummassakin kohdassa on valkoinen. Mahdottomanakin tuntuvana ajatuksena tuntuu kuin ikäänkuin Jeesus ratsastaisi tässä päällekkäin kummassakin kohdassa mutta silti eri hevosella jos siis tuo 6:12 kuvaisi Saatanan [ihmis] järjestelmää* ( luopio kristillisten uskontojen ja hallitusten liittosuhdetta ).
( on joskus ajateltu niin että on ajateltu että tuo Ilm.6:2 ratsastajan näkyvissä oleva ratsastaja on paavikunta, SB väärän uskonnon maailmanmahdin symboli ect. )
- selvää on että Jeesus käyttää "suunsa miekkaa" myös käyttämällä hyväkseen Saatanan henkisyyden heikkoja kohtia ja saa täten murtumaan ne muurit joita tämä ihmiskunnan pettäjä on rakentanut omiin järjestelmiinsä ja mikä on selvä on että Ilm.19:11-13 kertoo Jeesuksen ratsastavan valkoisella hevosella luvun 19 kertoessa Harmagedonista ja luvun 6 kertoessa lopunajan tapahtumista ahdingontuskien alusta...
- pitää kurissa meissä oleva tahto tietää "kuin Jumala" ettemme tekisi "järjenpäätelmiä" jotka kukistuvat maahan 2Kor.10:5 mukaan lienee pätevä ohje kaikkina aikoina.
- Tony
- Viestit: 7520
- Liittynyt: 28.04.2007 07:38
Re: 1. maailmansodan alkamisesta 100 vuotta
Hakematta tulee suoraan mieleen Vt-seura.Pro et contra kirjoitti:Saatana "ratsastaa" ihmisjärjestöillä ja "valkeuden enkelinä"
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
- Viestit: 5324
- Liittynyt: 28.12.2010 16:25
Re: 1. maailmansodan alkamisesta 100 vuotta
Tony kirjoitti:Hakematta tulee suoraan mieleen Vt-seura.Pro et contra kirjoitti:Saatana "ratsastaa" ihmisjärjestöillä ja "valkeuden enkelinä"
On käynyt mielessä.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-
- Viestit: 3909
- Liittynyt: 29.04.2007 22:13
Re: 1. maailmansodan alkamisesta 100 vuotta
Itse asiassa ajattelinkin nimenomaan että miten ko. sienipäissä kirjoitetun kirjan lukijat ovat silloin tuota kirjaa lukeneet. Oliko heidän mielestään silloin jo kirjakäärö auki?Markku Meilo kirjoitti:Paitsi, että Ilmestyskirja oli pelkkää seliselittelyä ja hengennostatusta tilanteessa, jossa Jeesuksen paluulupaus oli jo pakko tajuta vedätykseksi. Ajanlaskumme ekan vuosisadan lopussa ei juurikaan voinut olla elossa Jeesuksen juttuja omin korvin kuunnelleita, sehän oli se "parasta uskottuna ennen" -päiväysmenettely UT:n mukaan. Ilmestyskirjaa vanhemmissa UT:n teksteissä elettiin lopun aikaa ja odotettiin yläilmoihin kiskontaa ja se porukka oli käytännössä veks pelistä vuosisadan lopussa.Kaarmis kirjoitti:Hyvä pointti että kirjakäärö ei ole auki ennenkuin kaikki sinetit on aukaistu.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
- Viestit: 13450
- Liittynyt: 24.04.2007 10:28
Re: 1. maailmansodan alkamisesta 100 vuotta
Oli ainakin Ilmestyskirjan tekstin mukaan.Kaarmis kirjoitti:Oliko heidän mielestään silloin jo kirjakäärö auki?