Jos evankeliumin kirjoittaja Johannes kuului Jeesuksen opetuslapsiin, niin hänen jos kenen pitäisi tietää mitä Jeesus sanoi juuri heitä koskien: "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. ""Niin, sellainen oli Juudas Iskariot.
Itse asiassa petturi oli epärehellinen jo pidemmän aikaa. Raamattu kirjoittaa hänestä jo aiemmin, “että oli varas. Yhteinen kukkaro oli hänen hallussaan, ja hän piti siihen pantuja rahoja ominaan.(Joh12:6)
Evankeliumien perusteella ei häntä voi varkaaksi tuomita, siitä huolimatta, että evankelistat liittävät rahan Juudaksen vaikuttimeksi "kavaltaessaan" Jeesuksen.
Onko nyt niin, että halutaanko näissä kertomuksissa saada Sak.11:!2 ollut ja mennyt tapahtuma väkisinkin uudelleen toteutumaan.
Juudaksen ahneudesta ei ainakaan voi olla kyse, sillä tuo 30 denaaria oli, aika vähäpätöinen summa. Yksi denaari oli tavallisen työmiehen päiväpalkka(Matt.20:2) ja kun vertaa tuota Markuksessa mainittuun summaan (Mark 14:5) niin alabasteripullosta olisi saanut jo ainakin 300 denaaria. Oikea varas olisi jo tuonkin vienyt.
Juudaksen kohdalla "kavaltaminen" muuttuu myös mielenkiintoiseksi. Markuksen, vanhimman evankeliumin kirjoittajan kohdalla on epävarmaa pitikö hän Juudasta kavaltajana.
Muilla evankeliumien kirjoittajilla näyttää se olleen selvää, sillä he käyttävät paradidonai-verbiä johon sisältyy kavaltamisen ajatus. Paavalilla tuo sama verbi onkin hiukan eri muodossa tarkoittaen jo toista, Siitä myöhemmin.
Tässä vaiheessa herää jo kysymys: jos Jeesus tiesi, että hänen täytyy kuolla, niin miksi hän ei ilmoittanut itse itseään vaan antoi tehtävän omalle opetuslapselleen?