Minä ajattelin poimia päinvastaisen, eli mikä sopii tieteelliseen maailmankuvaan tutkittaessa uskontoja ja uskomuksia.RaM kirjoitti:Kun raamatun tarinoista poimii yksityiskohtia, jotka eivät mitenkään sovi tieteelliseen maailmankuvaan tai tutkimustuloksiin, miten Jehovan todistajat siihen suhtautuvat?
Esimerrkkinä voisi käyttää Psalmia 82 jaetta yksi. "Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä:"
Arkeologinen materiaali selvittää hyvin tämän Raamatun kohdan joka on ongelmallinen ei vain todistajille vaan myös kaikille kristityille.
Taivaalliseen neuvostoon uskottiin Jeesuksen ajan juutalaisuudessa tämä tiedetään Qumranin löytöjen perusteella. Tuota neuvostoa ymmärretään taas paremmin Eblasta ja Ugaritista tehdyistä löydöistä.
Jumalten kokous kuului osana tuon alueen uskontoon. Pääjumalanaan El hänen vaimonsa Asera sekä heidän 70 poikaansa. Tässä ei vielä ole mitään ongelmallista, mutta kun Kuntillet Agrudin ja Khirbet el-Qomista löytyneissä ostrakoneissa ( n.800- 700-luvulta). puhutaan Elistä, Baalista, Jahvesta ja Aserasta, Jahven osuudesta sanotaan näin.
“Amarjahu sanoo: ‘Sano minun herralleni: “Miten voit? Minä siunaan sinua Temanin Jahven ja hänen Aseransa avulla. Hän siunatkoon ja suojelkoon sinua.”
“Minä siunaan siunua Samarian Jahven ja hänen Aseransa avulla...”
Ovatko Jahve ja El ovat eri jumalia? Sitten tämän valossa vielä ihmeellisemmältä kuulostaa Jeesuksen viimeiset sanat" Eeli, Eeli.."
Aseran, äitijumalan patsaita israelissa tehdyissa kaivauksissa on löytynyt yllättävän paljon. Kotipyhäkköjen keskeisin esine on ollut juuri naisfiguuri ja yleensä niitä oli yksi taloa kohti. Raamatun mukaan Laabanilla oli niitä ollut useiampi kuten 1. Mooseksen kirja 31:19 todetaan: "Mutta Laaban oli mennyt keritsemään lampaitaan. Silloin Raakel varasti isänsä kotijumalat."
Olisi mielenkiintoista kuulla miten todistajat tulkitsevat näitä löytöjä.