Ovelta ovelle työ käy hermoille?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Re: Ovelta ovelle työ käy hermoille?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

yhtiöasumisen muotoa varten on säädetty se asuntoyhtiölaki.

Perustuslaki on alunperin yksinomaan valtiovaltaa koskeva laki, se tässä mielessä on tarkoitettu kasnsalaisen turvaksi valtiovaltaa vastaan. Kansalaisen turva lahkoa vastaan löytyy muista laeista.

Asuntoyhtiön asioista täytyy tietysti päättää erityisesti jos on erimielisyyttä ja päätösmuoto on se yhtiökokouksen päätös. Tarkistamaan. Siellä on joitain säännöksiä enemmistövallan väärinkäyttöä vastaan. Lahkon etuja varten sieltä ei löydy säännöksiä, oliko tämä yllätys lahkon propagandavastaavalle ?

Yksi tapa saada suojaa lahkolta on kieltää värvärikaksikot taikka estää ovikoodilla.

Kaapelitelkkua varten on oma laki eikä asuntolait sitä koske. Aikuisviihdettä on sensuroitu, eivät liene lahkossakaan sitä sensuuria paheksuneet ? Liekö muutoin kuin huoltaja/holhooja -vallan nojalla ? Kukaan vastuuntuntoinen huoltaja ei antaisi lapsensa myöskään seurata lahkon hihhuliviihdettä, jos sellaista olisikin tarjolla.


"Kaupunki ei voi kieltää sananvapauden mukaista toimintaa (mitä uskonnollinen evankelioimistyö on) sen omilla alueillakaan".

Ihan varmasti kieltoja on olemassakin. Virastossa tulee vahtimestari puuttumaan vartiotornien kaupitteluun ja maailmanlopun päivämääristä muistuttamiseen.

Ei sananvapautta saa käsittää väärin, jos kaupunki varaa torin asemakaavassa taikka sitten missä tiettyyn tarkoitukseen ja kieltää muun häirinnän, liittyy sananvapaus siihen sillä tavoin, että julkinen keskustelu käydään esim. lehdistössä ja sen yleisönosastoissa mitä mieltä asiasta ollaan. Lehtien jakelu voi sinänsä olla niin hienotunteista että se harvoin mitään toimintaa häiritsisi.
Vieras

Re: Ovelta ovelle työ käy hermoille?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Vieras kirjoitti: Kansalaisen turva lahkoa vastaan löytyy muista laeista.
Mitähän sinäkin oikein höpötät? Eiköhän tehdä niin, että menet vaan suosiolla levittämän kopioita Caitzun, tai kuka se nyt olikaan, sivuilta löytyvistä vanhan kirjallisuuden näytteistä todistajien postilaatikkoihin kuten olet niin monia kehoittanut.

Ai niin, mutta nythän sinä oletkin tuollaista toimintaa vastaan :D
PoterO

Re: Ovelta ovelle työ käy hermoille?

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Asukkaan hallinnoiman alueen ja taloyhtiön hallinnoiman alueen raja kulkee asunnon oven kohdalla. Julkisen tilan ja yksityistilan välinen raja kulkee tässä tapauksessa rapun oven kohdalla.

TV-lähetysten muuntelu rikkonee taas ainakin tekijänoikeuslakeja ja viestintälakia.
PoterO

Re: Ovelta ovelle työ käy hermoille?

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Vieras kirjoitti:Ai niin, mutta nythän sinä oletkin tuollaista toimintaa vastaan :D
Mutta sitähän tässä ollaan yritetty kertoa, että sen voi halutessaan kieltää yksityisalueilla. Ilman erillistä kieltoa se on sallittua, kuten esimerkiksi suoramarkkinointi.
Vieras

Re: Ovelta ovelle työ käy hermoille?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

PoterO kirjoitti: TV-lähetysten muuntelu rikkonee taas ainakin tekijänoikeuslakeja ja viestintälakia.
Ei riko noista kumpaakaan. Se olisi ainoastaan ennakkosensuuria, samoin kuin sen valikointi, mitä mielipiteitä saa käydä ovilla esittämässä.
Vieras

Re: Ovelta ovelle työ käy hermoille?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

PoterO kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Ai niin, mutta nythän sinä oletkin tuollaista toimintaa vastaan :D
Mutta sitähän tässä ollaan yritetty kertoa, että sen voi halutessaan kieltää yksityisalueilla. Ilman erillistä kieltoa se on sallittua, kuten esimerkiksi suoramarkkinointi.
Voi sen kieltää yksityisalueilla, mutta omalla yksityisalueella. Ei toisen ihmisen, kuten vuokralaisen, yksityisalueella tai hänen ovellaan ilman hänen suostumustaan.
PoterO

Re: Ovelta ovelle työ käy hermoille?

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Vieras kirjoitti:Voi sen kieltää yksityisalueilla, mutta omalla yksityisalueella. Ei toisen ihmisen, kuten vuokralaisen, yksityisalueella tai hänen ovellaan ilman hänen suostumustaan.
Sitähän tässä on koko ajan toitotettu. Rappukäytävä ei ole vuokralaisen yksityisaluetta, vaan taloyhtiön.
Vieras

Re: Ovelta ovelle työ käy hermoille?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

PoterO kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Voi sen kieltää yksityisalueilla, mutta omalla yksityisalueella. Ei toisen ihmisen, kuten vuokralaisen, yksityisalueella tai hänen ovellaan ilman hänen suostumustaan.
Sitähän tässä on koko ajan toitotettu. Rappukäytävä ei ole vuokralaisen yksityisaluetta, vaan taloyhtiön.
Koita nyt sinäkin jo ymmärtää, että taloyhtiön kiinteistöt nauttivat kotirauhaa vain asukkaiden oikeuksien kautta. Muuten rappukäytävät ovat avoimia niille jotka laillisissa tarkoituksissa asioivat ovilla. Näitä ovat niin asukkaat kuin nekin joilla on heille asiaa.

Kun sinä asut yksin kerrostalossa, saat kieltää ketä tahansa tulemasta rappuun. Kun asut muiden kanssa, tarvitset heidän suostumuksensa asiaan.
Vieras

Re: Ovelta ovelle työ käy hermoille?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Eiköhän tehdä niin, että menet vaan suosiolla levittämän kopioita Caitzun, tai kuka se nyt olikaan, sivuilta löytyvistä vanhan kirjallisuuden näytteistä todistajien postilaatikkoihin kuten olet niin monia kehoittanut.

Ai niin, mutta nythän sinä oletkin tuollaista toimintaa vastaan"


Selkeyden noudattamiseksi kukin kirjoittaisi vain omista vastaanolemisistaan.

Tuo on sellainen juttu, kun lahko on sekoittanut itsensä suohon, niin mikään asia ei ole luonnollinen. Jos kirjoittaja tarkoittaa kieltää Caitzun kopioiden levittämisen, niin hän on lahkolaisena kieltämässä oman lahkonsa julkaisujen levittämisen.

Pohjimmiltaan on varmaan moni samaa mieltä, mutta kun noita Caitzun näytteitä tarkastelee alkuperäisistä ajallisista ja asiallisista yhteyksistään erillään, niin paljastuu lahkon mahdottomuus minään jumalallisena taikka pyhänä. Se yltää vain kauhuviihteeseen, parhaimmillaan koomiseen, on raadollisen ihmisen omanvoitonpyyntiä mitä häikäilemättömimmin .
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ovelta ovelle työ käy hermoille?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kuntatasolla eri kuntien hyvinkin erilaiset jätjestyssäännöt kumottiin ja tlalle laadittiin Järjestyslaki turvaamaan yleistä rauhaa ja turvallisuutta. Asunto-osakkeista säädetään pääsääntöosesti Asunto-osakeyhtiölaissa ja Yhtiöjärjestyksessä. Tämän lisäksi asunto-osakeyhtiön vuosikokouksessa tai ylimääräisessä kokouksessa voidaan hyväksyä Asunto-osakeyhtiön Järjestyssäännöt, mitkä säätelevät tarkemmin em. osakeyhtiössä asuvien ja vierailevien toimintaa.

Jonkun tietyn asunto-osakeyhtiön järjestyssäännöissä voidaan määritellä (omistussuhteista riippuen), miten piha-alueella käyttäydytään, mikä aika on varattu asukkaiden levolle (esim 22.00 - 07.00), miten ja missä mattoja, vuodevaatteita yms. tuuletetaan ja tampataan, sekä myös miten taloyhtiön yhteisissä tiloissa, kuten porraskäytävässä toimitaan (esim. lastenvaunujen säilyttäminen, tupakointi, häiritsevä käyttäytyminen, jne.) kirjo on aika lailla laaja.

Tuo ennen niin yleinen kyltti "KAUPUSTELU JA KERJÄÄMINEN KIELLETTY" ei enää taida päteä. Itse kukin voi laittaa asuntonsa oveen postiluukun yläpuolelle "EI MAINOKSIA" - eikä mainoksia tule. Samalla periaatteella jokainen sitä haluava voisi yksinkertaisesti torjua ei toivotut uskonnollisuuden edustajat.

Olen tehnyt varmaankin useita tuhansia kotikäyntejä, ellei peräti kymmeniä tuhansia. Tosin oma menetelmäni on ollut hieman toinen: en ole pääsääntöisesti tullut yllättäen. Olen ensin ottanut yhteyttä ja kysynyt, passaako tulla? Ja ellei passa, en ole mennyt.

Sitä on ihan turha lähteä "pottuilulinjalle" Kas: "Sananl. 30:33
"Sillä maitoa pusertamalla saa voin, nenää pusertamalla saa veren, ja vihoja pusertamalla saa riidan." (KR33/38)
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Re: Ovelta ovelle työ käy hermoille?

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Itse kukin voi laittaa asuntonsa oveen postiluukun yläpuolelle "EI MAINOKSIA" - eikä mainoksia tule. Samalla periaatteella jokainen sitä haluava voisi yksinkertaisesti torjua ei toivotut uskonnollisuuden edustajat.
Olet oikeassa kun viittaat tohon "ei mainoksia / samaan periaatteeseen".
Postiluukun yläpuolella olevan lapun sisällön tulee toki olla riittävän yksityiskohtainen, jotta halutessaan voisi esittää tahtonsa luukusta tippuviin lappusiin tai henkilökohtaisiin kontakteihin.

Esimerkki:
Pelkkä - Ei mainoksia - sisältää mainokset mutta ei sisällä yleishyödyllisiä ilmaisjakeluja. Saatika henkilökohtaista muuta kontaktointia.
Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Olen tehnyt varmaankin useita tuhansia kotikäyntejä, ellei peräti kymmeniä tuhansia. Tosin oma menetelmäni on ollut hieman toinen: en ole pääsääntöisesti tullut yllättäen. Olen ensin ottanut yhteyttä ja kysynyt, passaako tulla? Ja ellei passa, en ole mennyt.
Jaska, tuo mainitsemasi menetelmä on reilu, "hyvän tavan mukainen" ja oikeudenmukainenkin, etenkin jos sitä vertaa Jehovan Todistajien sangen verran aktiivisempaan ovelta ovelle ilman ilmoitusta -kierrokseen.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Kirsieveliina

Re: Ovelta ovelle työ käy hermoille?

Viesti Kirjoittaja Kirsieveliina »

Guest kirjoitti:Asukkailla on oikeus saada se tieto asuntoonsa mitä he haluavat, olivatpa he kutsuneet tuon tiedon tai välitettiinpä se heille kutsumatta laillisin keinoin.

Ennakkosensuuri, jonka perustuslaki kieltää, pitää käsitteenä sisällään sellaisen tiedon ennakolta estämisen, josta vastaanottaja ei ole etukäteen tietoinen.
Jehovan Todistajat ovat yleisesti tunnettu organisaatio, jonka olemassaolosta suomalaiset ovat tietoisia. Lahkoon on mahdollista tutustua mm. seuran omilla www-sivuilla tai täällä Veljesseurassa.

Suosittelen jälkimmäistä, siitä syystä, että ensiksi mainituilta ei löydy lainkaan palautteen jättämisen mahdollisuutta saati muuta vuorovaikutteisuutta. Mitä järjestön aikeiden valonarkuudesta kertoo pitäytyminen yksisuuntaisessa monologissa, ilman dialogia tai vastaanottoa? Surullisinta on, että lahkon jäsenen oikeudet tällä rintamalla ovat kaikkein heikoimmat.

On erittäin hauskaa, että vedotaan ennakkosensuuriin. Suurin osa seuran sisällöntuotannosta kun on samalla jälkisensuuria - omille aiemmille tuotoksille!
Uskonnollisten näkemysten levittämisen kielto taloyhtiön tasolla on ennakkosensuuria ja polkee myös niiden asukkaiden sananvapautta, joilla on oikeus vastaanottaa tuota lahkosaarnaajan sanomaa kenenkään ennakolta estämättä.
Jehovan Todistajien valikoima "tieto" ei kylläkään vastaa riippumatonta tiedonvälitystä. Pienenä huomiona monipolviseen keskusteluun haluaisin muistuttaa, että Jehovan Todistajien "tieto" ei ole totta!

Menemättä enempää näkyviin harhauttamistarkoituksiin, joilla kiinnostuneita rekrytoidaan, mielestäni todistajat myös puhuvat ihmisten ovilla enemmän itseään kuin vastaanottajaa varten, joten ensimmäisen tarve puhua ei millään käsityskyvyllä vastaa jälkimmäisen pakkoa kuunnella.
Se olisi ainoastaan ennakkosensuuria, samoin kuin sen valikointi, mitä mielipiteitä saa käydä ovilla esittämässä.
Mitä tulee mielipiteenvapauteen, alaikäisten todistajien kohdalla se ei toteutu.

Lasten oikeuksien sopimuksen 13. artiklan mukaan, joka on voimassa olevaa kansallista lainsäädäntöä, "[l]apsella on oikeus ilmaista vapaasti mielipiteensä. Tämä oikeus sisältää vapauden hakea, vastaanottaa ja levittää kaikenlaisia tietoja ja ajatuksia yli rajojen suullisessa, kirjallisessa, painetussa, taiteen tai missä tahansa muussa lapsen valitsemassa muodossa." Pata kattilaa soimaa!
Dorga

Moi! Mä oon Rauski vaa

Viesti Kirjoittaja Dorga »

Mä aika harvoin kommentoin näitä juttuja, mutta nyt mua alko naurattaa!

Melkein 80 palautetta (tähän asti) tämmösestä jutusta!

Mulla tääl Herulissa käy silloin tällöin kaikenlaisia "kaupustelijoita", varsinkin joulun tienoolla, myymässä jotain joululehtiä tai keräämässä tyhjiä pulloja (purkkeja) johonki luokkaretkeen. Myös on tullu joitakin keittiö ja sisustus"insinöörejä" suunnittelemassa mitä mä tarviin.

Mihin hiivatin palstaan mä näistä valittaisin? Toisaalta ei tulis mieleenkään!

Eiköhän (meiden mielest) tässä nyt tehä "kärpäsestä härkänen", niinku se hienommin lausutaan.

Meitsin luona on kahen vuoden aikana käyny 2 kertaa pari vanhempaa (iältänsä) todistajaa. On kyselly mitä mä tykkään jne... Mitenkään ei oo häiriköiny. Näytelly lehtiä pelkästään.

Sit yhen kerran kävi Sorkan seurakunnasta joku "vanhin" ja tarjos mulle "takaisinpääsyä". Piffasin sille (ja sen kaiffarille) tshufeetki. Kysyin mikä olis ehto "takaisinpääsyyn"? Joo, leikkaa toi ponnari ja sit alat käymään kokouksissa, nii ei siin mee ku pual vuotta, jos lopetat myös blaadamisen. Eikä mun tarttis edes "kentällä" käydä ku 15 minsaa kuukaudessa, ku oon maanis-depressiivinen!

Meiden mielest se oli vaan kliffa hommeli ett kävi tsekkaamassa.

Ett mihin tää ketjuhommeli oikeen perustuu?

Johonki perustuslakiin vai ovikoodilakiin? En oo sellasista edes kuullutkaan.

Alkaa meitsi huomata että tääl tehään totta tosiaan "kärpäsestä härkäsiä".

/Rauski vaa
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Re: Moi! Mä oon Rauski vaa

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Raul Puchalski kirjoitti: Mulla tääl Herulissa käy silloin tällöin kaikenlaisia "kaupustelijoita", varsinkin joulun tienoolla, myymässä jotain joululehtiä tai keräämässä tyhjiä pulloja (purkkeja) johonki luokkaretkeen. Myös on tullu joitakin keittiö ja sisustus"insinöörejä" suunnittelemassa mitä mä tarviin.
Mihin hiivatin palstaan mä näistä valittaisin? Toisaalta ei tulis mieleenkään!
Vinkki tästä läheltä, jos sattuisi kuitenkin tulemaan mieleen valittaminen tai keskustelu: Vaikka tonne VSF:n YK-osioon.
Raul Puchalski kirjoitti:Sit yhen kerran kävi Sorkan seurakunnasta joku "vanhin" ja tarjos mulle "takaisinpääsyä". Piffasin sille (ja sen kaiffarille) tshufeetki. Kysyin mikä olis ehto "takaisinpääsyyn"? Joo, leikkaa toi ponnari ja sit alat käymään kokouksissa, nii ei siin mee ku pual vuotta, jos lopetat myös blaadamisen. Eikä mun tarttis edes "kentällä" käydä ku 15 minsaa kuukaudessa, ku oon maanis-depressiivinen!
Meiden mielest se oli vaan kliffa hommeli ett kävi tsekkaamassa.
Et tainnut tarttua kiinni päivän aletarjoukseen :lol:
Se on toisaalta vaihtelevaa näiden vanhimpien tarkistuskäynnit, ymmärtääkseni tältäkin palstalta löytyy niitä ex-jt:ia joiden kohdalle tarkastuskäyntiä ei ole (syystä tai toisesta) sattunut osumaan. Tai muutoinkin saattavat käynnit olla vähissä.
Raul Puchalski kirjoitti:Ett mihin tää ketjuhommeli oikeen perustuu?
Tuollai yleisemmin ajateltuna: Keskusteluun ja mielipiteiden esittämiseen/vaihtamiseen.
Raul Puchalski kirjoitti:Johonki perustuslakiin vai ovikoodilakiin? En oo sellasista edes kuullutkaan.
En osaa minäkään tarkemmin arvella ; Muuta kuin sen että aihepiiriin liittyen Jehovan Todistajien eli käytännössä Seuran tosi tm totuuden levittäminen hivenen saattaa kärsiä ovikoodeista.
Raul Puchalski kirjoitti:Alkaa meitsi huomata että tääl tehään totta tosiaan "kärpäsestä härkäsiä".
Saattaa jossain määrin tapauskohtaisesti olla oikeaan suuntaan arveltu. Kummasta tahansa suunnasta katsottuna, mikäli mittarina pitäisi sivuavia jt-positiivisia ajatuksia sekä sivuavia jt-negatiivisia ajatuksia.

Mutta kun Rauski tässä on sellainenkin juttu taustalla, joka sullekin kyllä mitä ilmeisemmin tuttu asia. Tätä Suomen ex-jt/luopio toimintaahan (mukaanlukien ehkä myös VSF?) johdetaan kansainväliseltä tasolta, kuten vilpittömien Jehovan Todistajien tiedotusjohtaja on mediassa todennut. :lol:
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
kyltsi
Viestit: 20
Liittynyt: 18.09.2008 20:07
Paikkakunta: pks

Re: Ovelta ovelle työ käy hermoille?

Viesti Kirjoittaja kyltsi »

Siis jos rupee käymään hermoille, niin tekee esim näin:

Kysyin oven läpi, että "kuka siellä" (yleensä en ees tee tätä vaan jätän noteeraamatta, jos joku soittaa ovikelloa eikä ole ilmoittamatta tulostaan). Esittelivät ittensä ja kertoivat millä asialla, mutta kiertelivät "kenen asialla ovat". Kysyin, että "mitä edustatte". No sitten sanoivat vasta kiertelyn jälkeen. Sanoin tosi äkäsellä äänellä, että "alkakaa painua mun ovelta ja vähän äkkiä". Toivottivat hyvää päivän jatkoa ja sanoivat, että asia selvä. No ei oo näkynyt ton jälkeen :)

Edellisellä kerralla oli joku erikois-traktaatti tyyliin "maailmanloppu on lähellä", niinhän se aina on... Oisko tosta ollut pari vuotta sitten. Sillon kans avasin, ja oli sen näkönen jätkä levittämissä niitä, että ois ollut aika sekasin lääkeaineista tai vahvemmista :) (mutta tätä se pyhähenki teettää, ja varmasti oli kiirettä kun loppu tulossa, niin ehkä sitä oli tullut valvottua, kun oli kiire levittää traktaattia ;)). Sanoin sillä kerralla vaan, että oon kuullut näistä uskon jutuista ihan tarpeeks, että ei kiitos.
Vastaa Viestiin