Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

zille
Viestit: 42
Liittynyt: 19.03.2008 23:16
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja zille »

Hmm, kirjotin jo yhden viestin, mutta mihin lie bittiavaruuteen hävisi..?

Mutta pointti oli se, että todella hyvä! Kyllä meikälle ainakin kelpas. Ihan näin tämmösellekin, joka ei ole koskaan ollut edes minkäänlaisissa tekemisissä JT:eiden kanssa.

Ihan alussa oli vähän jotenkin sekavaa, esim. mikä se syntymäpäiväjuhla siinä yht'äkkiä kasteen jälkeen oli? Koko syntymäpäivän vietto jo pisti mut ihan "häh?", enkä ymmärtänyt ees miten se liitty mihinkään. Mutta kyllä siitä sitten alkokin jo asiat valkenemaan. Kun se isä ja ne lapset paini siinä pihanurmikollakin ni mietin et "wow, (o)saako JT:t nauraa ja pitää hauskaakin". Ehkä mulla tosiaan on vähän liian mustavalkonen kuva JT:eistä (harmaissa hameissa ja jakuissa kulkevia yrmeitä mummoja..).

Ja kyllä sitä ittekin monessa kohtaa herkistyi. Ja ajattelinkin, että jos olis omakohtasia muistoja noista samaisista tilanteista, niin herkistyminen vois olla aika moninkertaista. Ja kun yritti itseään sijottaa siihan Saran tilalle ni oli se aika absurdia miettiä, ettei oma perhe edes tervehtis.

Mun kaa "samaa matkaa" viereiseen parkkihalliin tuli ainakin jostakin ulko-ovelta asti puku päällä ja salkkua kantava mies. En oo varma tuliko se sieltä elokuvasta, mutta JT:ltä se ainakin näytti. Tosin mietin, että ei kai JT:t sentään vapaa-ajalla kanna niitä salkkujaan mukana? Itte ainakin jos en olis JT ni yrittäisin kyllä välttää puku ja salkku -yhdistelmää kaikin keinoin. Ittelleni tulee ainakin heti JT mieleen, eikä se ole positiivista.

Yritin teitä Julkkiksiakin siellä bongailla, mutten tunnistanut kuin Torninvartijan. Luopiopaitojakin yritin kattella, mutta eipä näkynyt (en oo varma oliko vissiin yhellä ainakin).
Itte olin se semmonen stetsonipäinen hipinretku.
Vaikka keskenkertaasta yrittää niin priimaa tuloo.
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Johanneksen poika kirjoitti:Muuten, voisitko laittaa tähän linkin uutiseen, niin lähetän huomenna YLE:lle sähköpostia kyseisestä asiasta.
http://www.altfg.com/blog/awards/worlds ... ubmission/
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Tony »

zille kirjoitti:Tosin mietin, että ei kai JT:t sentään vapaa-ajalla kanna niitä salkkujaan mukana? Itte ainakin jos en olis JT ni yrittäisin kyllä välttää puku ja salkku -yhdistelmää kaikin keinoin. Ittelleni tulee ainakin heti JT mieleen, eikä se ole positiivista.
Hardcore Star wars-fanit pukeutuvat usein Star wars-leffoihin joksikin leffan hahmoista, tai muuten teeman mukaan. Kai sitä voi jt-leffaankin pukeutua teeman mukaan? :shock:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
liabiliteetti
Viestit: 94
Liittynyt: 04.01.2008 12:05

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja liabiliteetti »

Tony Syrjänen kirjoitti:
zille kirjoitti:Tosin mietin, että ei kai JT:t sentään vapaa-ajalla kanna niitä salkkujaan mukana? Itte ainakin jos en olis JT ni yrittäisin kyllä välttää puku ja salkku -yhdistelmää kaikin keinoin. Ittelleni tulee ainakin heti JT mieleen, eikä se ole positiivista.
Hardcore Star wars-fanit pukeutuvat usein Star wars-leffoihin joksikin leffan hahmoista, tai muuten teeman mukaan. Kai sitä voi jt-leffaankin pukeutua teeman mukaan? :shock:
Kuule kiitos sulle, nyt on aamukahvit monitorin päällä. :)
Torninvartija
Viestit: 465
Liittynyt: 28.04.2007 15:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Torninvartija »

Elokuva oli kerrassaan mainio. Seuraavat JT-maailman piirteet tulivat hyvin esille: oikeuskomiteat, perheenjäsenten käytöksen tarkkailu ja ilmiantaminen, karkotettujen kohtelu. Karkotettu oli niin hyvä väärä käännös erotetulle, että olen ajatellut alkaa käyttämään sitä itsekin. Sana on erittäin kuvaava, toisin kuin erotettu, josta tulee mieleen virasta tai työpaikasta poistettu. Elokuvassa jopa näytetään miten karkotetut usein haluavat palata seurakuntaan, koska läheistensä menettämisen tuska on niin suuri.

Elokuva ei sortunut herkuttelemaan näillä teemoilla eikä esittämään Jehovan todistajia täysin dilleinä. Sen sijaan näytettiin karun yksinkertaisesti miten kahden maailman yhteentörmäys rikkoo Jehovan todistajien perheitä. Mietimme elokuvan jälkeen jopa sitä olisiko tämä leffa die hard -JT:n mielestä uskoa vahvistava kokemus: elokuvassahan näytetään kaikki ne surulliset seuraukset joihin johtaa tottelemattomuus järjestöä kohtaan. Selvää on että leffa ei ole mikään PR-menestys Vartiotorni-seuralle, mutta olisi hauska tietää miten siihen suhtaudutaan JT-piireissä esim. Tanskassa. Onko JT:n siellä suotavaa katsoa tämä leffa tai puhua siitä? Onko Seura antanut Tanskassa jotain ohjeita leffan suhteen? Vai vaietaanko se kuoliaaksi?

Jotkin JT-maailman piirteet jäivät vielä käsittelemättä kuten naisten huono asema (elokuvan naiset olivat melkoisen voimakastahtoisia) ja yhden ainoan kulloisenkin totuuden tuleminen Yhdysvalloista, mutta paljon asiaa leffaan oli saatu ympättyä. Lisäksi elokuva oli hyvin tehty ja näyttelijät olivat hyviä, erityisesti pääosan esittäjä oli varsin uskottava. Pikkuisilla käännösvirheillä ja kenties myös käsikirjoituksen käyttämillä väärillä sanoilla ("kirkko") ei ole mielestäni mitään merkitystä. Leffahan vain yrittää käyttää sanoja, joita tavalliset ihmiset ymmärtävät. Todellisia virheitä elokuva ei sisältänyt nähdäkseni lainkaan.
"You take the blue pill and the story ends. You wake in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill and you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."
Vieras

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tälle elokuvalle olisi erinomainen esityspaikka esimerkiksi ylä-asteen tai lukion uskonnontunnilla...

Opetushallitukselleko sitä pitäisi mainostaa, että viesti menisi eteenpäin?
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Johanneksen poika kirjoitti: Ja oli mukava nähdä niin paljon Veljesseuran väkeä katsomossa, osa tuttuja ja osa tuntemattomia. Ja myös Jehovan todistajien seurakunnan sisäpuolelta oli ilahduttavan runsas osanotto.
Mitä, Johanneksen Poikakin oli paikalla! :o

Tuo "karkottaminen" onkin oikeasti hyvä sana, jonka voi ottaa luopiokäyttöön, koska "erottaminen" kuulostaa aika leppoisalta. Esimerkiksi yhdistyksestä erottaminen (jäsenmaksujen maksamattomuuden vuoksi) tarkoittaa, ettei saa enää jäsenpostia.

Vähän tietysti jäi kutkuttelemaan se, että erottaminen tapahtui nyt noin IMHO tyhmästä syystä eikä kunnon, rouheasta luopiokysymyksestä! :twisted:

Koska olen suuri draaman ystävä jäin myös kaipaamaan demoneilla pelottelemista vaikkapa sen vapaaksi tekevän totuuden sanomista, että demonit ajavat erotetun hulluuteen ja moraalittomuuteen, sillan alle narkkariksi.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

zille kirjoitti: Itte olin se semmonen stetsonipäinen hipinretku.
Näin sinut kyllä.
Minulla oli maastokuvioitu reppu, farkut, sinimusta paita, kaulassa nippu avaimia, blondit hiukset letillä, silmälasit.

Kyllä, jeput osaavat pitää hauskaa ja oikein vedet silmissä. Jeput nauravat kun monta kertaa pitäisi itkeä.
Tony Syrjänen kirjoitti:
zille kirjoitti:Tosin mietin, että ei kai JT:t sentään vapaa-ajalla kanna niitä salkkujaan mukana? Itte ainakin jos en olis JT ni yrittäisin kyllä välttää puku ja salkku -yhdistelmää kaikin keinoin. Ittelleni tulee ainakin heti JT mieleen, eikä se ole positiivista.
Hardcore Star wars-fanit pukeutuvat usein Star wars-leffoihin joksikin leffan hahmoista, tai muuten teeman mukaan. Kai sitä voi jt-leffaankin pukeutua teeman mukaan? :shock:
Erinomainen ajatus!
Valitettavasti aikaa oli minulla töiden jälkeen vain 40 minuuttia. Siinähän ajassa ei pukeuduta jepuksi etenkin kun on 11 karkoitusvuoden kangistama.
Viimeksi muokannut Pehmoluopio, 22.08.2008 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Vieras

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Vieras »

On hienoa, että valtakulttuurin kautta pystytään keskustelemaan JT erottamiskäytännöstä eli karkottamisesta. Karkottaminen on oikein osuva sana. Elokuva näyttää, kuinka elämän tapahtumat voivat dramatisoitua, jopa traagistua, jos jäsen asettuu jollakin lailla poikitteloin järjestöä vastaan ja samalla elokuva nostaa esille epäkohtia, jotka JT-sääntöihin vääjäämättä liittyvät. Erittäin arvokasta aiheen käsittelyä elokuvan keinoin!
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Torninvartija kirjoitti:Karkotettu oli niin hyvä väärä käännös erotetulle, että olen ajatellut alkaa käyttämään sitä itsekin. Sana on erittäin kuvaava, toisin kuin erotettu
Olet oikeassa. Tuo sana "karkotettu" pitää sisällään sekä sanan "erotettu" että "kartettu". Itsekin aion käyttää tuota sanaa erotetun tilalla.

Mutta mikä sana on eronneen tilalle parempi? Karkoittunut? :mrgreen:
Torninvartija
Viestit: 465
Liittynyt: 28.04.2007 15:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Torninvartija »

Johanneksen poika kirjoitti:Mutta mikä sana on eronneen tilalle parempi? Karkoittunut? :mrgreen:
Myös eronneita voidaan kutsua karkotetuiksi. Riippumatta siitä miten Jehovan todistajista eroaminen teknisesti toteutetaan (oikeuskomitea, erokirje, ilmoitus maistraattiin) on lopputulos sama: karkotus.

Englanniksi on olemassa hieno termi shunning, joka tarkoittaa uskonnosta karkotettujen eristämistä lahkon ulkopuolelle. Sana sisältää voimakkaita negatiivisia konnotaatioita ja siksi se sopii hyvin Jehovan todistajien toimien kritisoimiseen. Karkottaminen on vähän samaa sarjaa. Karkottaminen oli menneisyydessä pahin rangaistus mitä oli, melkein pahempi kuin kuolemanrangaistus, koska yhteisönsä ulkopuolelle karkotettu oli ennen vanhaan tuomittu hitaaseen ja tuskalliseen kuolemaan. Psykologisesti karkottaminen tuntuu edelleen yhtä pahalta, vaikka siitä ei näinä aikoina (välttämättä) seuraa kuolema.
"You take the blue pill and the story ends. You wake in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill and you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Pehmoluopio kirjoitti:Mitä, Johanneksen Poikakin oli paikalla! :o
Tottakai olin paikalla. Mainostin elokuvaa Suomi24:llä, joten olisi ollut suorastaan outoa, jos olisin "jänistänyt" tuosta tilaisuudesta nähdä hieno elokuva.

Olin pukeutunut sinisiin farkkuihin ja siniseen farkkutakkiin. Erikoistuntomerkkinä silmälasit ja vanhan ukon naama. :mrgreen: :twisted:
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Minä pohdin kahta maailmaa. Totta puhuen olen joutunut kohtaamaan useita maailmoja elämäni aikana.
Jotenkin elokuvaa katseli JT-silmälasein, vaikka tarkoitus oli maailmallisille kertoa siitä omituisesta maailmasta missä me elämme.
Minulle vain toisen uskonnon luopiotasoinen kritisoiminen ruokapöydässä on yhtä omituista kuin syntymäpäivien viettämättömyys. Myös Teisin maailma ja sen tavat ovat vieraita.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
am-ha·’a’rets
Viestit: 296
Liittynyt: 28.05.2007 12:44

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja am-ha·’a’rets »

Pehmoluopio kirjoitti: Vähän tietysti jäi kutkuttelemaan se, että erottaminen tapahtui nyt noin IMHO tyhmästä syystä eikä kunnon, rouheasta luopiokysymyksestä!
Olihan tän Saran isoveli "lukenut väärää kirjaa" ja sen vuoksi vuoden ollut karkotettuna. Hyvin kävi esille ettei hänelläkään kovin helppoa ollut..
"Life is what You make of it."
Kapteeni
Viestit: 221
Liittynyt: 15.06.2007 14:49
Paikkakunta: Mindanao, Lanao del Norte
Viesti:

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Kapteeni »

Tanskan kielessä ei voi käyttää sanaa erotettu (afskediget), koska erotettu sanaa voi käyttää ainoastaan, jos tulee erotetuksi työpaikalta. Elokuvassa on ilmeisesti käytetty sanaa udstødt mikä, jos ihan tarkkaan kääntäisi Suomeksi tarkoittaisi ulostyönnetty. Eli kääntäjä on toiminut oikein, koska hänellä ei ole JT taustaa kääntäessään sanan udstødt karkoitetuksi. Tanskalainen ymmärtää tuon sanan karkoitetuksi. Sana erotettu on aivan lievä ilmaisu Tanskalaisten Todistajien piireissä.

Tanskassa käytetään myös sanaa afskåret esim. että henkilö " har afskåret sig selv fra menigheden" Mikä tarkoittaa, että henkilö on ulosleikannut itsensä pois seurakunnasta. Eli ei ole kääntäjän työkään helppoa. Jos alkaisi kääntämään että, joku veli on ulosleikannut itsensä.

Minulla ei ikävä kyllä ole ollut sitä siunausta, että olisin nähnyt tuon filmin, koska osan ajasta olen ulosleikattuna yhteiskunnan toiminnoista saaristossa. Tosin en tunne oloani ulostyönnetyksi.
Vastaa Viestiin