Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

am-ha·’a’rets
Viestit: 296
Liittynyt: 28.05.2007 12:44

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja am-ha·’a’rets »

Onnistuiko joku tilaamaan tuota dvd:tä tuolta nettikaupasta?
"Life is what You make of it."
Hurri

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Hurri »

am-ha·’a’rets kirjoitti:Onnistuiko joku tilaamaan tuota dvd:tä tuolta nettikaupasta?

1. Tilaaminen onnistui. Leffa tullee sitten kun dvd ilmestyy, 26.8. jälkeen.
2. Mielestäni käytettiin sanaa 'kirke' eli kirkko. Kuunnellaan uudestaan sitten kun dvd tulee. Lienee tahallista, muuten olisi aika alkeellinen virhe. Karkotettu oli mielestäni 'udstødt', mutta eihän tuosta kielestä kyllä ota hurrikaan selvää.
3. Hyvä leffa, ilman mitään henkilökohtaisia konnotaatioitakin. Ei nyt ihan topteniin mutta hyvä arkidraama.
4. Verijutun mukaan vääntäminen oli turhaa, jäi väkisin yrittämisen maku. Muuten hyvin rakennettu kässäri. Erityisen hyvä oli että liika selittäminen jätettin pois. Ei kukaan ulkopuolinen ole kiinnostunut oppirakenteistä, vuosiluvuista (1914, 1975 jne) eikä VT-seuran ohjauksesta. Ihmiskohtalot, karttaminen, tunkeileva kuulustelu, suhteiden katkeaminen sen sijaan kiinnostaa.

Tämä tulee ilman muuta omille lapsilleni opetuskäyttöön.
Hurri

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Hurri »

Lisäys Aaacille:
"JT-tyttö Sara käytti jehovantodistajista kerran nimitystä jehova."

Saatta olla käännösvirhekin. Sara käytti mielestäni ilmaisua "Jehovas", joka siis on lyhenne sanoista "Jehovas Vidne". En tiedä onko tanskalaisella sanalla "Jehovas" sama paha kaiku kuin haukkumasanalla "jehova". On ainakin mahdollista ettei se särähdä korvaan samalla tavalla. Silloin oikea käännös olisi ollut ehkä 'todistaja' , siis aika neutraali ilmaisu.
Kapteeni
Viestit: 221
Liittynyt: 15.06.2007 14:49
Paikkakunta: Mindanao, Lanao del Norte
Viesti:

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Kapteeni »

Hurri kirjoitti:Lisäys Aaacille:
"JT-tyttö Sara käytti jehovantodistajista kerran nimitystä jehova."

Saatta olla käännösvirhekin. Sara käytti mielestäni ilmaisua "Jehovas", joka siis on lyhenne sanoista "Jehovas Vidne". En tiedä onko tanskalaisella sanalla "Jehovas" sama paha kaiku kuin haukkumasanalla "jehova". On ainakin mahdollista ettei se särähdä korvaan samalla tavalla. Silloin oikea käännös olisi ollut ehkä 'todistaja' , siis aika neutraali ilmaisu.
Tuskin Sara on käyttänyt sanaa Jehovas, koska se tarkoittaisi Suomeksi Jehovan. Eli omistusmuoto. Todennäköisesti Sara on käyttänyt sanaa Jehova. Se ei nyt ole oikeastaan haukkumanimi, vaan Tanskan "maailmallisten ihmisten" käyttämä lyhenne nimestä Jehovas Vidne. Tanskalainen pilkkanimi Jehovan Todistajalle on Jehovit. Jos filmissä käytetään sanaa kirke on se aika mokaus. Valtakunnansali on tanskaksi Rigssal. Nuo filmintekijät käyttivät Tanskalaista ex.todistajien yhteisöä konsulenteina, joten virheitä ei saisi olla. Usein Tanskassa käytetään niitä samoja sanoja ja ilmaisuja kuin Suomessakin eli sandhed/ totuus, venner/ ystävät, jne., jne...
Vieras

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kyllä kai se valtakunnansali on yleiskielessä kirkko, kuten muslimien moskeija jne on kirkko, koska se toimittaa samaa tehtävää organisaatiossaan
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

am-ha·’a’rets kirjoitti:
Pehmoluopio kirjoitti: Vähän tietysti jäi kutkuttelemaan se, että erottaminen tapahtui nyt noin IMHO tyhmästä syystä eikä kunnon, rouheasta luopiokysymyksestä!
Olihan tän Saran isoveli "lukenut väärää kirjaa" ja sen vuoksi vuoden ollut karkotettuna. Hyvin kävi esille ettei hänelläkään kovin helppoa ollut..
Hänen tarinansa olikin mielenkiintoinen ja se, että hän oli vastustanut vanhimmistoa. Ilmeisesti juuri maailmallisten takia valittiin kuitenkin tällainen pehmoinen rakkausasia teemaksi, ne kun herkistyvät sille enemmän kuin keskusteluille oppikysymyksistä.

Olen huomannut, että jopa uskovaisille on vaikea selittää kuinka keskeinen asia Raamatun ja sen selityksen ehdoton totuudellisuus ovat Jehovan todistajien uskonelämässä. Esimerkiksi "löydökseni" Joosuan pitkä päivä aiheuttaa niille vain olankohautuksen.

Tuntuu, että minulla on joissakin asioissa jalka vielä jehovamaailmassa enkä näe syytä sen poisottamiseen sieltä myöskään.

Oma tarinani oli rajumpi, ei törmännyt jehovamaailma ja maailman valtavirta yhteen, vaan kouduin "karkoitetuksi" sekä jehovista, että maailmasta. Siksi minä en ole päätynyt ajattelemaan mustavalkoisesti maailma hyvä, jehovat paha ja olen kyllä paljolti samaa mieltä tosijehovien kanssa maailman pahuudesta. Kulttuurijehovathan rypevät maailmassa niin kuin tässä elokuvassa.
Tilanteeni on siksi melkoisen koominen, maailma on pahempi minulle kuin kulttuurijehovalle.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Vieras

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Johanneksen poika kirjoitti:
Mutta mikä sana on eronneen tilalle parempi? Karkoittunut? :mrgreen:
Karannut?

T: Isoptera
zille
Viestit: 42
Liittynyt: 19.03.2008 23:16
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja zille »

Pehmoluopio kirjoitti:Minulla oli maastokuvioitu reppu, farkut, sinimusta paita, kaulassa nippu avaimia, blondit hiukset letillä, silmälasit.
Heh, no ei sinuakanaa ollut kyllä vaikeata huomata. Tai emmä noita muita tuntomerkkejä muista, mutta kyllä miehen, jolla on hiukset letillä, huomaa vaikka miten isosta väenpaljoudesta (ei siis lainkaan huonolla! Olen itsekin käyttänyt monesti lettiä :)).

Mites, kun näillä naisJT:eillä näkyi korvakorujakin olevan (ja muutenkin aika hienoissa kuteissa liikuttiin, ei mitään ihan körttimeininkiä (paitti sen päävanhimman parta ehkä..)), niin sekö ei ole heille mikään ongelma, toisin kuin vaikkapa lestadiolaisille?

Yritin ettiä Raamatusta tätä kohtaa jossa "kiellettäisiin" itsensä liiallinen kaunistaminen, mutten löytänyt kuin tämmöisen:
Jer. 4:30
"Ja sinä tuhon oma, mitä teet, kun pukeudut purppuraan, kun koristaudut kultakoristeilla, kun suurennat silmäsi ihomaalilla? Turhaan sinä itsesi kaunistat. Rakastajat ovat hyljänneet sinut, he etsivät sinun henkeäsi."

Ja mitä kontekstistä ymmärsin, niin tossa puhutaan kaiketi Jerusalemille/Israelille/Herra Juudan miehille ("Jos sinä käännyt, Israel," "Sillä näin sanoo Herra Juudan miehille ja Jerusalemille")

Muistelin, että sieltä olisi löytynyt joku vähän selvemminkin ymmärrettävä käsky, ettei tulisi itteään koristaa liikaa (meikki, korvakorut..?). Mutta JT:eille itsensä koristaminen ei siis ole mikään sen kummempi ongelma?

Ja mites kovia nää JT-vanhemmat yleensä on? Kun mä luulin, ettei joku harras JT-isä, ja vielä vanhin, päästäisi lastaan ikinä mihinkään discoon juomaan alkoholia ja tanssimaan. Vaikkei se siitä tykännytkään, mutta antoi kuitenkin mahdollisuuden.

Sekin tuli yllätyksenä, että ne rukouksen lopussa sanoo Jeesuksen Kristuksen nimeen. Ja ainakin parissa kohtaa elokuvaa ne käytti Jehova sanan sijasta Jumalaa, ihan keskenäänkin jutellessaan. Luulin, että ne ovat juuri hyvin tarkkoja tossakin asiassa.

No meni jo ehkä vähän off-topiciks..
Vaikka keskenkertaasta yrittää niin priimaa tuloo.
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

zille kirjoitti: Heh, no ei sinuakanaa ollut kyllä vaikeata huomata. Tai emmä noita muita tuntomerkkejä muista, mutta kyllä miehen, jolla on hiukset letillä, huomaa vaikka miten isosta väenpaljoudesta (ei siis lainkaan huonolla! Olen itsekin käyttänyt monesti lettiä :)).
Paitsi että en ole mies. Pitäisiköhän kaulaan ripustaa kyltti jossa lukee "nainen" vähän niin kuin Austin Powers -leffoissa Alotta Faginalla on iso naarasmerkki kaulassa ja Austin Powersilla urosmerkki?
Vanhassa Spede-vitsissä lehmään on kiinnitetty iso kyltti "lehmä" ettei sitä ammuttaisi hirvenä. Vitsi on kyllä käynyt vanhaksi jo kauan aikaa sitten.
Miehiin on niin kova himo tässä maassa, että sellaisetkin kelpaa joilla on korvikset, punaista kynsilakkaa, hiukset letillä ja tissit paremman puutteessa.

Mutta kiva kun huomasit. Seuraavalla kerralla huomaat loputkin.
zille kirjoitti: Mites, kun näillä naisJT:eillä näkyi korvakorujakin olevan
Korvakorut sängyssä. Toisaalta leffoissa mennään myös meikattuna nukkumaan, joten mitäs tuosta jos korvikset on sängyssä.
zille kirjoitti: Ja mites kovia nää JT-vanhemmat yleensä on? Kun mä luulin, ettei joku harras JT-isä, ja vielä vanhin, päästäisi lastaan ikinä mihinkään discoon juomaan alkoholia ja tanssimaan. Vaikkei se siitä tykännytkään, mutta antoi kuitenkin mahdollisuuden.
Se oli kieltämättä hieman yllättävää.
zille kirjoitti: Sekin tuli yllätyksenä, että ne rukouksen lopussa sanoo Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Se hokema on aina rukouksen lopussa ja kuitenkin rukousten ei pitäisi muodostua hokemiksi. Minulle tuli tuosta aina vaivaantunut olo jeppuaikoina. Se on jokin simsalabim, jolla saadaan Jeesus taivaalliseksi kirjeenkantajaksi Jehovalle. Yhtä tyhjänpäiväinen on "aamen" rukouksen lopussa, sitä paitsi se tuo mieleen egyptiläisjumala Amonin.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
zille
Viestit: 42
Liittynyt: 19.03.2008 23:16
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja zille »

Pehmoluopio kirjoitti:Mutta kiva kun huomasit. Seuraavalla kerralla huomaat loputkin.
Wow, tota... Meninpä aika sanattomaks. Ei sen takia, että se olis tullut suurena yllätyksenä (näin lettipäisen tyypin niiden miesten seurassa, joten tein siitä johtopäätökseni..!). En mä kasvoista sua edes tunnistaisi vaikka uudelleen näkisin sut). Mutta mutta, nöyrimmät anteeksipyyntöni vain. :| :)

Edit: kyllä mä itteasiassa sinisen paidankin muistan. Mutta siinä se. :) Ja itte tämmösenä stereotyyppisestä suomalaismiehestä poikkeavana en suoraan osannut tehdä edes johtopäätöstä, että miehellä ei voisi muka olla lettiä.
Viimeksi muokannut zille, 24.08.2008 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaikka keskenkertaasta yrittää niin priimaa tuloo.
Vieras

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Tuntuu, että minulla on joissakin asioissa jalka vielä jehovamaailmassa enkä näe syytä sen poisottamiseen sieltä myöskään."

Jassoo. Meikäläiselle ei tartte kahta kertaa valehdella. En käytttäisi aikaani sen selvittämiseen, että mikä osa uudesta painotuotteesta on valhettelua ja mikä totta ja että kuinka siihen valheenpotaskaan suhtautuisi.

Jos valheet painotuotteistetaan ja parhaimmiten pyritään peittämään, niin tulisi antaa uhakasakkkokielto painotuotteiden valmistamiseen.

Tältä pohjalta ihmettelen, että mihinkä tervaan se jalkaparka on juuttunut ?
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Vieras kirjoitti: Tältä pohjalta ihmettelen, että mihinkä tervaan se jalkaparka on juuttunut ?
Toisessa ketjussa on mainittu, minä hyviä ominaisuuksia Jehovan todistajilla on; jos minä haluaisin haaskata elämäni uskaltamatta elää sitä ollenkaan eli jäädyttäisin tunne-elämäni esipuberteetti-ikäisen tasolle ja miettisin suhtautumistani demoneihin uusiksi niin etten menisi hysterian puolelle, Jehovan todistajat saattaisivat olla käypä tapaa elää elämää.

Minusta muuten raflaavaa oli, että elokuvassa jeppu rakastuu. Ajatelkaa nyt, oikea, puhdas, kaunis rakastuminen maailmalliseen, ei suinkaan mitään demonista, villiä himoa. Maailmallinen myös oikeasti, puhtaasti ja vilpittömästi rakastuu jeppuun, mutta ei hänen uskoonsa.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Vieras

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ettei pehmoluopio tee jalkaparastaan syntipukkia sille ettei saa työstettyä lahkoasioita mielessään ?

Ei se helppoa olekaan, jos fyysinen voima ei riitä vaadittavaan ponnistukseen, niin ainakin tajuaa, mistä on kyse, mutta psyykkinen voi olla raskaampaa ja monimutkaisempaa, useampitasoista ja eri tavoin havainnoilta peittynyttä.

Täyteen elämään, vastuuntuntoon ja suoraselkäsisyyteen pääsee kuitenkin nimenomaan kun siihen on psyyken sisäiset esteet ja haitakkeet saatu pois.
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Vieras kirjoitti:Ettei pehmoluopio tee jalkaparastaan syntipukkia sille ettei saa työstettyä lahkoasioita mielessään ?
"Maailma" tai se yleinen evankelis-luterilainen satanismi tai Donnerin sanoin pohjoismainen liberaali hurskastelu on yhtä ankea, rajoittava, umpimielinen, tyly ja ahdasmielinen maailmankuva kuin Jehovan todistajienkin maailma.

Siksi sanonkin, ettei Jehovan todistajan kysymystä "mitä tilalle" tulisi sivuuttaa kevyesti.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Vieras

Re: Jehovantodistaja-elokuva Espoo Cinéssä elokuussa

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ei kukaan saisi antaa antaa sellaista maailmankuvaa, mitä itse ei halua, ei kukaan Donnerkaan.

Mutta lahko kieltää kulkemasta silmät auki ja määrää lukemaan maailmankuvan vartiotornista.

Itse en edes ymmärrä hurskastelua maailmankuvana, harvemmin olen tekemisissäkään hurskastelevan ihmisen kanssa.

Jalat maasssa pitäen tulisi välttää paikkoja, missä joutuisi ryöstetyksi, myös mielensä vapauden suhteen, tienata leipänsä sopivimmiten, yhteisön arvioimiselle tulee antaa enintään pikkiriikkinen huomio, onko se sitten demokraattinen, moderni vaiko hiukan hurskastelevakin, ennemmin käyttää aikaansa vaikkapa roskaliikkeen idealle, elikkä nostaa roskan päivässä roskikseen kulkiessaan.

Esim. hampaatonkin kissa olisi sentään jotain lahkon tilalle, sitä kun silittäisi niin se kehräisi eikä pahalla mielellä sallisi olla ollenkaan.
Vastaa Viestiin