spiritismi

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

mana
Viestit: 160
Liittynyt: 07.10.2007 14:19
Paikkakunta: Helsinki

spiritismi

Viesti Kirjoittaja mana »

Oletteko kokeilleet pelata spiritismia? En uskonut siihen touhuun ollenkaan, kunnes viime yönä pelailtiin eskon ja bfn kanssa. piirrettiin paperille pentagrammi ja paperin nurkkiin aakkoset ja numerot ja kyllä ja ei ja pentagramin keskelle lasi. Kutsuttiin henkiä kolmesti ennen kuin alko tapahtua. Lasi liikkuin itekseen ysin kohdalle ja jostain kuului 9 tömähdystä. Kysyttiin kuka olet ja vastaukseksi lasi liikkui kutosen kohdalle. Kysyin onko hän minulle sukua, vastaus oli kyllä. Kysyin oletko 6-vuotiaana kuollut setäni, vastaus kyllä. Kysyin olisitko halunnut tuntea minut. Vastaus: en, mädäntynyt homo. Kutsuttiin lisää henkiä ja taas tuli sukulaisiani, pappani äiti tällä kertaa. bfni kysyi mitä mieltä hän on jehovan todistajista? Vastaukseksi tuli sana sontaa. Bf pääsi juttelemaan mummonsa kanssa, joka sanoi etti bfn siskolla ole kaikki hyvin (sisko on sairaalassa), mutta tulee vielä parantumaan.

Oli se aika jännää ja mielenkiintoista kun lasi liikkui itekseen ja muodosti vielä vastauksia kysymyksiin.

Onkos muut kokeillu tämmösiä? Onko joku ollu niin pahis et on kokeillut ollessaan jt?
Vieras

Re: spiritismi

Viesti Kirjoittaja Vieras »

mana kirjoitti:En uskonut siihen touhuun ollenkaan, kunnes viime yönä pelailtiin eskon ja bfn kanssa.
Ei sitten muutakuin lunastamaan kymppitonni riihikuivaa http://www.skepsis.fi/haaste/
Arskavain
Viestit: 578
Liittynyt: 14.11.2007 21:14
Paikkakunta: Tornio

Re: spiritismi

Viesti Kirjoittaja Arskavain »

Kautta maailman on olemassa paljon spiritistisiä yhdistyksiä. Se ei ole tietenkään todiste yliluonnollisuudesta, mutta itse uskon yliluonnollisina pidettyihin asioihin. Olen sitä mietä, että spiritismi on yksi asia, mitä kannattaa karttaa - ihan mieleterveydellisistä syistä. Käsitykseni on tässä asiassa kyllä sama kuin Jehovantodistajilla. Sitä ei kannata harrastaa - edes kokeilla uteliaisuudesta. Miksi edes pitäsi "leikkiä tulella"?
Elä ja anna toisten elää
Vieras

Re: spiritismi

Viesti Kirjoittaja Vieras »

mana kirjoitti: Oli se aika jännää ja mielenkiintoista kun lasi liikkui itekseen ja muodosti vielä vastauksia kysymyksiin.
Kummallista muuten, että tämmöistä tapahtumaa ei koskaan pystytä toistamaan valvoituissa olosuhteissa tarkkailijoiden läsnäollessa.

Myös se on perin kummallista, että tänä aikana kun jokaisella on kamerakännykkä taskussa, ei kukaan teistä läsnäolleista onnistunut tallentamaan todisteita tästä hämmästyttävästä, paranormaalista ilmiöstä, jonka todeksi todistaminen muuttaisi maailmaa ja tieteellisiä käsityksiä ;)
Kirsieveliina

Re: spiritismi

Viesti Kirjoittaja Kirsieveliina »

Eräällä lähisukulaisellani on legendaksi muodostunut kokemus, jossa hän sai spiritismiä kokeilleelta koulukaveriltaan lahjaksi kaulakorun. Sitä korua pitäessä sitten nousi kova kuume?! Vakuuttui tietysti paholaisen olemassaolosta ja tarpeesta kuulua todistajiin. Jossain elämänvaiheessa olisin ehkä voinut olla kiinnostunut moisesta. Tosin tiedän itsekin että olisin vain kauhistunut liikaa. Mutta eiköhän se olisi hämmästyttävämpää, jos ihminen tai tunnetut fysiikan lait olisivat ainoita olemassa olevia asioita, jotka voivat vaikuttaa ympräistöönsä. Entisen poikaystäväni äiti muuten oli pelannut tuota. Mutta heillä nukutaankin AINA VALOT PÄÄLLÄ, kuulemma ettei näkisi mitään epämääräistä pimeässä. Joopa joo.
Arskavain
Viestit: 578
Liittynyt: 14.11.2007 21:14
Paikkakunta: Tornio

Re: spiritismi

Viesti Kirjoittaja Arskavain »

Guest kirjoitti:
mana kirjoitti: Oli se aika jännää ja mielenkiintoista kun lasi liikkui itekseen ja muodosti vielä vastauksia kysymyksiin.
Kummallista muuten, että tämmöistä tapahtumaa ei koskaan pystytä toistamaan valvoituissa olosuhteissa tarkkailijoiden läsnäollessa.

Myös se on perin kummallista, että tänä aikana kun jokaisella on kamerakännykkä taskussa, ei kukaan teistä läsnäolleista onnistunut tallentamaan todisteita tästä hämmästyttävästä, paranormaalista ilmiöstä, jonka todeksi todistaminen muuttaisi maailmaa ja tieteellisiä käsityksiä ;)

Kysymys kuuluukin kuka on valvonut - epäilijä, joka ei usko tai sellainen joka ei usko, mutta ei kielläkkään?

Ainakin siinä yhdessä ameriikkalaisessa sarjassa, joka pyöri äskettäin TV:ssä, ryhmä koostui skeptikoista, ainakin pitivät itseään sellaisina ja paljastivat sutkautuksiakin. Mutta monesti he tulivat tulokseen, että jossain talossa tapahtui ns.paranormaaleja ilmiöitä - selvästi. Miten aitoja sellaiset todisteet sitten ovat, voidaan tietenkin kyseenalaistaa sellaisen taholta, joka ei ollut paikalla ja tapahtuiko kaikki katsojien houkuttelemiseksi, on myös aiheellinen kysymys?

Itse en kannusta sen kummemmin ketään hakemalla hakemaan vastauksia yliluonnolliseen. Minusta tosin elämä itsessään on jo yliluonnollista, josta vain kiistellään eri tahoilla. Tässä pitänee luottaa tunteeseen ja oman järjen riittämättömyyteen.

Tosin Saatanan parhaaksi valeeksi on sanottu, että häntä ei ole olemassa. No jokainen päätelköön itse. Tämä kysymys on monelle yksi ikuisuuskysymys, mutta siihenkin on 50% mahdollisuus, että paranormaalit ilmiöt ovat tosiasia. Minulle ne ovat sitä. Arvioikoon jokainen linkkiäni, joka ei ole kuitenkaan todisteeni yliluonnollisuudesta, vaan minulle riittää vaikka en näkisi yhtään kuvaa.

http://www.freewebs.com/aaveita/kuvia.htm
Elä ja anna toisten elää
mana
Viestit: 160
Liittynyt: 07.10.2007 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: spiritismi

Viesti Kirjoittaja mana »

tulipas iskältä hauska viesti kun se kyseli mitä oon hommaillu ja mainitsin viime yön lautapelistä. viesti menee näin: Miten voi olla niin sairas että olet yhteydessä demonien kanssa? Ei tarvitse ilmoittaa tuollaista sontaa. Toivottavasti et sekoa lopullisesti. En tiennyt että olet noin tyhmä.

Onhan se vähä ehkä hauskaakin kun noin kovasti kauhistuu mun leikeistä.
Arskavain
Viestit: 578
Liittynyt: 14.11.2007 21:14
Paikkakunta: Tornio

Re: spiritismi

Viesti Kirjoittaja Arskavain »

Kunnioita isäsi tahtoa. Hän uskoo sellaisiin asioihin ja tahtoo parastasi. toki on ymmärrettävää, että "vastakulttuuri" saa taipuvaiseksi tekemään huonoja asioita pelkästään siksi, että jehovantodistajuus ei välttämättä ole oikein sekään, mutta sen tunnustaakseen tai ymmärtääkseen ei tarvi kokeilla huumeita.
Elä ja anna toisten elää
mana
Viestit: 160
Liittynyt: 07.10.2007 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: spiritismi

Viesti Kirjoittaja mana »

Arskavain kirjoitti:Kunnioita isäsi tahtoa.
en jaksa ja halua välittää sen tyypin mielipiteistä.
Luppakorva

Re: spiritismi

Viesti Kirjoittaja Luppakorva »

Vieras kirjoitti:
mana kirjoitti: Oli se aika jännää ja mielenkiintoista kun lasi liikkui itekseen ja muodosti vielä vastauksia kysymyksiin.
Kummallista muuten, että tämmöistä tapahtumaa ei koskaan pystytä toistamaan valvoituissa olosuhteissa tarkkailijoiden läsnäollessa. Myös se on perin kummallista, että tänä aikana kun jokaisella on kamerakännykkä taskussa, ei kukaan teistä läsnäolleista onnistunut tallentamaan todisteita tästä hämmästyttävästä, paranormaalista ilmiöstä, jonka todeksi todistaminen muuttaisi maailmaa ja tieteellisiä käsityksiä ;)
Mana, encore une foix! Siis uusintaa ja kännykameroiden kera. Hoitaisin homman itse, mutta mun suvun henget on niin laiskoja, ettei ne suvaitse tulla paikalle. Mälsää :)
Vieras

Re: spiritismi

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Juu, Mana, todista, että Skepsis puhuu puuta heinää. Kamerakänny on keksitty.
Mää en muuten usko.
Viimeksi muokannut Alueveli, 31.08.2008 01:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Nimimerkkiä ei ole tarkoitettu sisältämään itse viestiä
sirpa

Re: spiritismi

Viesti Kirjoittaja sirpa »

Nuoruusmuisto kaukaa 70-luvulta, kun en ollu JT-porukasta ikinä mitään kuullut:
Jostain syystä voimistelunopettaja salli meidän kerran pelata spiritismiä. Kirjainkello oli tehty leivinpaperille. Kaikenlaista teiniä kyseltiin ja vastaukset olivat muistaakseni humoristisia, ope oli mukana. Opetus oli, että leivinpaperi kerää staattista sähköä ja joku porukasta kumminkin aina,tietoisesti tai tiedosamattomasti, vie lasia eteenpäin. Siis ope vei. Opittiin, että humpuukia, mikä humpuukia. Taisi ope vielä lisätä, et jos on mieli herkkää sorttia, niin saattaapi tulla ongelmia, että antakaapa olla.

Sitten aikuisena, kun tutustuin JT-uskontoon ja suorastaan eläimelliseen spiritismin pelkoon, mieleen puikahti muisto spiritistisestä istunnosta. Miten mun olis käyny jos olisin ollu JT-teini? Liekö ollu ton open nuoreen mieleen iskostaman opetuksen seuraus, etten ihan hirveesti ikinä demoneille lämmenny?
Elisa
Viestit: 29
Liittynyt: 21.08.2008 15:16

Re: spiritismi

Viesti Kirjoittaja Elisa »

Olen Arskan mielipiteiden kanssa pitkälti samaa mieltä.
Mitä turhaa mennä tälläisiin harrasteisiin?
Uskon, että ne sitovat jollain tapaa.
Varoittaisin, jos minulta joku kysyisi mielipidettä tähän asiaan.
Ja en ole hössöttävää lajia mielestäni millään elämän osa-alueella, mutta tässä asiassa sanoisin: älä leiki turhan päiten asioilla, joista voi seurauksena olla myöhemmässä vaiheessa kriisi, traumaattinen kriisi tai joka tapauksessa herkkä ihmisen mieli saattaa järkkyä.
Pysy erilläsis turhista asioista.
Se saattaa olla akuaskantoista viisautta, jopa.
DG
Viestit: 12
Liittynyt: 15.04.2008 07:10

Re: spiritismi

Viesti Kirjoittaja DG »

Olen kokeillut spiritismiä useita kertoja eikä lasi ole koskaan liikkunut itsestään. Se aina vaatii sen, että osallistujat koskettavat lasia esim. sormenpäällään. Usein yksi tai useampi osallistujista työntävät lasia haluamaansa suuntaan; ehkäpä alitajuisesti. Etsin joskus tieteellistä selitystä lasin liikkumiselle ja löysin ns. ideomotorisen efektin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ideomotor_effect

En usko, että taustalla ovat minkäänlaiset henget.
Vieras

Re: spiritismi

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Olen kokeillut spiritismiä männä yönnä.

Lasi rupesi liikkumaan aakkosilla ja muodosti sanoman: Älkää uskoko nimim. Manaa, ei se lasi oikeasti liiku. Ei ole olemassa sellaista henkeä, eikä sellaisella hengellä fysikaalista voimaa liikuttaa lasia, eikä myöskään motiivia noudattaa kenenkään Manan pyyntöä.

Perimätieto spiritismistä lienee lähtöisin vähemmän täysipäisiltä immeisiltä, jotka ovat pikkasen sieniä, meskaliinia tai ties mitä kokeilleena kokeilleet lisää taikka horteissaan kuvitelleet kokeilleensa.
Vastaa Viestiin