Älykkyys ja usko

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Re: Älykkyys ja usko

Viesti Kirjoittaja RaM »

Ei ei Johanneksen poika... ei tiedettä pääse opiskelemaan kuka tahansa. TOTTAKAI pitää olla jokin muu pätevyys kuin läpäisty lukio!!!
Pakkohan se tieteellisen tutkijan on olla jonkin palikkatestin läpikäynyt.
Tiede on aina tiedettä eikä sen edustajaksi voi kuka tahansa kelvata.

Kaikissa yliopiston tiedekunnissa on paljon hakijoita ja vain harvoja valittuja älymystön edustajia, jotka vaativat testit huipputuloksin läpäisevät, kohtaa onni päästä sinne!

Kun fysiikan tohtori ja teologian tohtori kohtaavat keskustelussa, siinä syntyy tieteellisen älyn ja tiedon ydinräjähdys jota me maan matoset voimme vain hämmästellä.


(Olen kuullut väitettävän että teologiaa voi opiskella kirjekurssinakin mutta se ei ainakaan ole mahdollista.)
RaM

Re: Älykkyys ja usko

Viesti Kirjoittaja RaM »

Ahaaa.... almiii, voisinko minä ryhtyä tälläisenä Jehovan todistaja - ateistina opiskelemaan teologian maisteriksi ja saada viran vaikkapa kirkon hallinnosta (=hyvä liksa ja iisi duuni eläkepäiviin saakka)?
Tai vaikkapa opiskella uskonnon didaktiikan professoriksi asti?
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Älykkyys ja usko

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Pysytäänpäs poijjaat aiheessa ja asialinjalla. Vai onko tarkoitus todistaa, että ateistikaan ei välttämättä ole älykäs? :wink:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Älykkyys ja usko

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Jakke kirjoitti:Pysytäänpäs poijjaat aiheessa ja asialinjalla. :wink:
Ainahan me. :lol:
kirjallisuusveli
Viestit: 903
Liittynyt: 29.04.2007 16:43

Re: Älykkyys ja usko

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

Jakke kirjoitti:Pysytäänpäs poijjaat aiheessa ja asialinjalla. Vai onko tarkoitus todistaa, että ateistikaan ei välttämättä ole älykäs? :wink:
Ei itsestäänselvyyksiä ole tarpeen yleensä ollu todistella. :wink:
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: Älykkyys ja usko

Viesti Kirjoittaja almi »

RaM kirjoitti:Ahaaa.... almiii, voisinko minä ryhtyä tälläisenä Jehovan todistaja - ateistina opiskelemaan teologian maisteriksi ja saada viran vaikkapa kirkon hallinnosta (=hyvä liksa ja iisi duuni eläkepäiviin saakka)?
Tai vaikkapa opiskella uskonnon didaktiikan professoriksi asti?
Sisäänpääsyprosentti tiedekuntaan on ollut takavuosina 25 % tienoilla. Kukaan ei kysele kirkkokuntaa.

Mikäli haluaa luterilaisen kirkon papiksi, pitää olla niin fiksu että kykenee keskustelemaan piispan, pappien ja seurakuntalaisten kanssa sekä kyetä syömään paljon voileipäkakkua ja makeita piiraita erilaisten kasuaalitoimitusten jälkeen.

En varsinaisesti jaksa provosoitua Rami-sedän viesteistä. Asennevammaisia kun löytyy myös yliopistolta. Niihin ehti kuuden vuoden aikana hyvin tottua.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Älykkyys ja usko

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Osaatko almi arvioida, miten iso osa teologian opiskelijoista on ihan oikeita uskovaisia? Osa on varmaankin kiinnostuneita uskonnosta lähinnä vain ilmiönä. Varmaan joukosta löytyy jopa ateisteja?
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: Älykkyys ja usko

Viesti Kirjoittaja almi »

Ei kai tuohon ole kellään vastausta... Luulen, että suurimmalla osalla on side omaan kirkkokuntaansa.

Omalla vuosikurssillani (200 opiskelijaa) suurin osa oli luterilaisia, jotka olivat aika usein herätysliiketaustaisia. Lisäksi mukana oli muutamia muiden kirkkokuntien tai yhteisöjen jäseniä. Oma lukunsa olivat ateistit sekä ne, jotka eivät olleet kiinnostuneet teologiasta vaan uskontotieteestä. Teologisen tiedekunnan kautta on helpompi päästä opiskelemaan uskontotiedettä kuin silloin, jos samaa yrittäisi pyrkimällä humanistiseen tiedekuntaan.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: Älykkyys ja usko

Viesti Kirjoittaja almi »

Ai niin, se unohtui mainita että teologinen tiedekunta vuotaa. Keskeytysprosentti on muistaakseni yli 10 %. Syitä en tiedä, ehkä siirtyminen muuhun tiedekuntaan, kyllästyminen tai oman (uskon)elämän kriisi. Kyllähän teologia vaatii ajattelemaan asioita omalta kannaltaan, eikä ns. lapsenusko silloin kestä.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
lavanpalvelija

Re: Älykkyys ja usko

Viesti Kirjoittaja lavanpalvelija »

Mielelläni olisin viisas mutta kun äly ei ponnisteluista huolimatta riitä.

Uskon korkeampaan voimaan jota kutsun jumalaksi. Uskoni vuoksi olen leimautunut useasti kaveripiirissäni hiukan "höppänäksi". Se ei egoani nakerra. Uskoni jumalaan on antanut minulle tyyneyttä elämääni, olen kokenut saavuttaneeni sisäisen rauhan mikä käytännössä on merkinnyt sitä, ettei minua mielestäni jonninjoutavat asiat liiaksi riivaa. Jehovan todistajien kanssa keskustellessani tunteeni kuitenkin pulpahtavat helposti pintaan molemminpuolista vuorovaikutusta haitaten.

Uskoni on minulle subjektiivinen asia, se on mun oma juttuni, eikä minulla ole minkäänlaista sanomaa muille todistettavaksi.
RaM

Re: Älykkyys ja usko

Viesti Kirjoittaja RaM »

En varsinaisesti jaksa provosoitua Rami-sedän viesteistä.
Niinpä niin tyttöseni. Olet nuoruudestasi huolimatta hyvin fiksu... ja varovainen. :wink:
Mikäli haluaa luterilaisen kirkon papiksi, pitää olla niin fiksu että kykenee keskustelemaan piispan, pappien ja seurakuntalaisten kanssa sekä kyetä syömään paljon voileipäkakkua ja makeita piiraita erilaisten kasuaalitoimitusten jälkeen.

Mahtaako olla myös niin, että päästäkseen luterilaisen seurakunnan työntekijäksi pitää kuulua luterilaisten lahkoon?

Mitä muuten arvelet seuraavasta asiasta. Kun suomalainen luonnontieteelliseen, matamaattiseen tai filosofiseen tiedekuntaan kuuluva maisteri keskustelee vastaavan intialaisen, japanilaisen tai egyptiläisen maisterin kanssa, he voivat keskustella samasta asiasta. Miten se onnistuu suomalaiselta teologian maisterilta? Minkä sisältöinen keskustelu olisi?
(Tämä on aihe joka minua askarruttaa aivan oikeasti - en siis kysy kiusatakseni.)
RaM

Re: Älykkyys ja usko

Viesti Kirjoittaja RaM »

almi kirjoitti:Ai niin, se unohtui mainita että teologinen tiedekunta vuotaa. Keskeytysprosentti on muistaakseni yli 10 %. Syitä en tiedä, ehkä siirtyminen muuhun tiedekuntaan, kyllästyminen tai oman (uskon)elämän kriisi. Kyllähän teologia vaatii ajattelemaan asioita omalta kannaltaan, eikä ns. lapsenusko silloin kestä.
Eiköhän tuo ole kaikille tiedekunnille tyypillinen yksityiskohta. Joku aina huomaa tulleensa väärään paikkaan.
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: Älykkyys ja usko

Viesti Kirjoittaja almi »

Niin Rami, kyllä luterilaisen kirkon papin tulee olla luterilainen.

Minulta kysyttiin eräässä kuntoutuspaikassa, miksi en voisi toimia pappina. Sanoin, että olen ortodoksinainen eikä ole edes vaadittavia opintoja. Nytpä loppuraportissa sitten lukee, että en voi toimia pappina puuttuvien opintojen vuoksi. :mrgreen:
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
RaM

Re: Älykkyys ja usko

Viesti Kirjoittaja RaM »

Tietääkseni myöskään muihin seurakunnan virkoihin on pääsyvaatimuksena seurakunnan jäsennyys.
Teologi ei siis voi pelkästään koulutuksensa pohjalta toimia luterilaisessa valtionkirkossa työntekijänä.

Mitä jos sinä almi vaihtaisit luterilaisuuteen niin voisit saada hyvän helpon duunin? :mrgreen:
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: Älykkyys ja usko

Viesti Kirjoittaja almi »

RaM kirjoitti:Mitä jos sinä almi vaihtaisit luterilaisuuteen niin voisit saada hyvän helpon duunin? :mrgreen:
Ja olisin sen jälkeen loppuun ajettu pappi? Käyhän lukemassa uusin KIrkko ja kaupunki, jossa pätkäduunipapit kertovat pahasta olostaan.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Vastaa Viestiin