Neuvoja

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Neuvoja

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Terve

Olen 20-kympinen jehovan todistaja pk-seudulta.Olen erittäin ihastunut erääseen saman ikäiseen
maailmalliseen naiseen.Varmaan ymmärrätte ettei minulla ole kovinkaan paljon kokemusta seurustelusta etenkään maailmallisen kanssa.Kuitenkin haluan aloittaa seurustelusuhteen tämän naisen kanssa sanovatpa ne seurakunnassa mitä tahansa.Olisin kiitollinen jos joku samassa tilanteessa ollut tai oleva voisi antaa joitakin neuvoja.Tietenkin kaikki neuvot ovat tervetulleita on sitten vastaavasta kokemusta tai ei.Lopuksi haluan kiittää teitä mahtavista kirjoituksistanne.Monien kirjoittajien elämänfilosofia ja huumori on iskenyt ainakin minuun.
Analysoija
Viestit: 1234
Liittynyt: 21.07.2007 19:51

Re: Neuvoja

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Vieras kirjoitti:Terve

Olen 20-kympinen jehovan todistaja pk-seudulta.Olen erittäin ihastunut erääseen saman ikäiseen
maailmalliseen naiseen.Varmaan ymmärrätte ettei minulla ole kovinkaan paljon kokemusta seurustelusta etenkään maailmallisen kanssa.Kuitenkin haluan aloittaa seurustelusuhteen tämän naisen kanssa sanovatpa ne seurakunnassa mitä tahansa.Olisin kiitollinen jos joku samassa tilanteessa ollut tai oleva voisi antaa joitakin neuvoja.Tietenkin kaikki neuvot ovat tervetulleita on sitten vastaavasta kokemusta tai ei.Lopuksi haluan kiittää teitä mahtavista kirjoituksistanne.Monien kirjoittajien elämänfilosofia ja huumori on iskenyt ainakin minuun.
Otahan yhteyttä yksityisviestillä niin vinkkejä löytynee.

Tuossa sun tilanteessa on kuitenkin monia punnittavia seikkoja:
-Mikä on asemasi Jehovan todistajissa? Haluatko säilyttää sen?
-Kuinka sitoutunut olet Jehovan todistajuuteen taloudellisesti?
-Mitkä seikat ovat saaneet sinut ihastumaan?
-Joutunet vanhinten juttusille, miten aiot vastata?
-Haluatko seurustella Jehovan todistajien periaatteiden mukaan esiliinan kera?
-Tietääkö ihastuksesi kohde vakamuksestasi, tai sen vaikutuksesta sinuun?
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Re: Neuvoja

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Seuran ohjeistukset, määräykset ja sanktiot sinulla varmaan ovat jo tiedossa joten ei sen enempää niistä. :wink:

Eiköhän rehti kiintyminen, rehellisyys, avoimuus ja keskustelu ole alkavan seurustelusuhteen muutamia tärkeimpiä kohtia.

Jos kohdalle sattuu pakit, niin etsintää voi aina jatkaa. Maailmallisten seurasta tai vaikka konventin tarkkailumarkkinoilta ja miksei myös omasta seurakunnasta.

Se nyt on yksi ja sama mikä on ihastuksen uskonnollinen tausta...jos ihastuu aidosti johonkin ja ihastus on molemminpuolista niin that´s it ja katsotaan miten menee.

Ps. Maailmallisen Ihastuksen kohdetta ei mielestäni tarvitsisi Seuran ohjeiden mukaisesti ohjata todistajuuteen. Reilu peli voisi olla kertoa hänelle linkki VSF:ään ja katsoa mikä on Jehovan Todistajuuden toinen puoli ja siinä ohella ehkä tarjota vastapainona tosi tm Seuran totuus.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Arskavain
Viestit: 578
Liittynyt: 14.11.2007 21:14
Paikkakunta: Tornio

Re: Neuvoja

Viesti Kirjoittaja Arskavain »

Moi!

Olipas tutunkuuloinen tarina tai kokemus. Olin 20 vee, kun tapasin vaimoni ja aloin seurustelle, vaikka hän ei ollut todistaja. rakastuin tulisesti ja kielsin olleeni sukupuoliyhteydessä, paitsi kerran myönsin, josta sain nuhteita seurakuntani taholta. Tuleva vaimoni alkoi kuitenkin tutkimaan erään sisaren kanssa, koska en ollut jättänyt seurakuntaa, vaikka minua tarkkailtiinkin ja välillä kyseltiin, olinko harrastanut sukupuoliyhteyttä. Kielsin kaiken.

Vajaan puolen vuoden seukkailun jälkeen menimme naimisiin (tein sen vanhempieni pyynnöstä), vaikka vaimoni ei ollut vielä jt, mutta kävi kanssani kokouksissa ja oli kuuntelemassa nuhdesaarnaani kanssani. Vaimoni kävi kokouksissa ja edistyi myöhemmin kasteelle kolmen vuoden päästä Ruotsissa asuessamme. Olin saanut hänet vakuuttumaan kaikesta.

Olen monista kokemuksistani kiitollinen silti, vaikka nykyään tekisinkin toisin. Olisin rehellinen itselleni ja muille (tuolloin pelkäsin erottamista ja sen tuomia sanktioita). Olin kaikenlaisten kyttäilyjen ja juorujen kohteena, idioottimaisten utelujen kohteena. Nykytietoni valossa en hyväksyisi enää sellaista nöyryytystä kenekään taholta.

Vaikka päätös on sinun, niin toimisin sinuna näin;

Eroaisin järjestöstä, hankkisin tietoa (kuten olet jo tehnytkin), miksi jt uskonto ei ole se totuus, jota he väittävät ja joka on meille exille joskus manipuloitu päähän. Eräs vasta itse jehovantodistajista eronnut antoi myös minulle hyvän vinkin. Hän oli soittanut jt ystävilleen ja hyvästeli heidät tavallaan. Voisi olla hyvä idea!

Kaksoiselämään ei kannata sortua, eikä antaa kenekään pomutella sinua uskonnon nimissä! Päätös vaatii tietenkin rohkeutta tunnustaa tosiasiat, mutta palkitsee jäljestäpäin oikealla elämällä. Olemme olleet pian 23 vuotta naimisissa ja olemme onnellisia, vaikka kumpikaan emme ole todistajia. Meidän ei tarvi teeskennellä. uskomme Jumalaan edelleen ja oikeudenmukaisuuden voittoon, sillä olemme nähneet omin silmin sen teennäisyyden järjestössä, joka vallitsee ja varmasti kulissien takana on vielä karmeampaa. Tosin syyllistyin siihen ennen itsekkin, mutta valheen ajat ovat minun kohdaltani ohi ja vasta nyt arvostan todellisia ystäviä, jotka eivät koskaan jätä.
Elä ja anna toisten elää
toinen vieras

Re: Neuvoja

Viesti Kirjoittaja toinen vieras »

Tämä on kai se yleisin syy, miksi ihmiset erotetaan JT:sta. Itse asian myös läpikäyneenä suosittelen ensisijaisesti rehellisyyttä toiselle osapuolelle, sillä jt menneisyyys ja varsinkin seurakunnassa ja perheessä syntyvä kohu vaikuttaa seurustelusuhteeseen joskus hyvinkin paljon. Maailmalliset seurustelusuhteet ovat kuitenkin aika erilaisia, niiden kesto yleensä aika toista luokkaa kuin avioliittoon pyrkivillä JT:lla, joten kannattaa samalla selvittää uskonasiat omassa päässään.

Ihastuminen ja rakastuminen on kuitenkin parasta maailmassa, sitä en missään nimessä kiellä!
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Neuvoja

Viesti Kirjoittaja Tony »

toinen vieras kirjoitti:Maailmalliset seurustelusuhteet ovat kuitenkin aika erilaisia, niiden kesto yleensä aika toista luokkaa kuin avioliittoon pyrkivillä JT:lla...
Onko suhteen kesto suoraan verrannollinen suhteen laatuun? On tietenkin - ehkä vastaat. Entä yhteisössä, jossa suhteen kariutumisesta on luvassa julkisia sanktioita? Pidetäänkö tuolla käytännöllä huolta parisuhteiden laadusta vai seurakunnan/uskonnon maineesta? Kuinka todennäköistä on että yhteisössä, jossa seurakunnan maine on vaa'alla painavampi kuin parisuhteiden laatu, parisuhteissa esiintyy erilaisia piiloteltuja ongelmia?

Vt-seuran parisuhdepolitiikka edistää parisuhteiden näennäistä onnea samalla tavalla kuin jehovantodistajuus jehovantodistajien näennäistä onnellisuutta. Kun hyvältä näyttäminen on pääasia, saadaan hyvältä näyttäjien sisin ennenpitkää - tavalla tai toisella - riekaleiksi. Siitä huolimatta: hyvältä on näytettävä. Onko tuo avain tyytyväisyyteen elämässä tai parisuhteessa?

No, ehkä et kommentillasi pyrkinytkään käsittelemään parisuhteiden laatua, vaan kestoa, mutten voinut olla tähdentämättä sitä ettei suhteen pituus ole takuu laadusta tai onnesta - varsinkaan fundamentalistisissa, jäsenten kontrollointiin pyrkivissä lahkoissa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Sivuston aloittaja

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Olen lukenut viestejänne ja oivalsin että on kirjoitettava hieman lisää
itsestäni ja suhteestani jehovan todistajiin.Olen tavallinen julistaja,ei vastuutehtäviä enkä niitä haluakkaan.En ole sitoutunut jehovan todistajiin taloudellisesti.

Tmä nainen on mielestäni minunlaiseni,mukava,rehellinen ja oikeudenmukainen.Tietenkin omasta mielestäni kaunis :) .Myös monet vapaa-ajan harrastukset osuvat yhteen.

Tiedän joutuvani vanhinten juttusille,enkä tiedä mitä pitäisi sanoa tai vastata.
Seurusteluni aikoisin suorittaa samalla lailla niin kuin maailmalliset.

Minua kovasti painostettu seurakuntani pohjalta koska en ole se kaikkein aktiivisin
kokouksissa kävijä.Kentällä kyllä käyn vielä ihan hyvin.

Viimeisinä kuukausina olen ajatellut paljon jehovan todistajien opetuksia.Mielestäni Seura on ottanut ihan ällistyttäviin mittoihin omaavan roolin Jumalan ainoana totuuden torvena.Vartiotorniseuran kirjoitukset ovat omasta mielestäni "amerikkalaisia" sensaatiohakumaisia.Konventissa,jossa on vierailulla Vartiotorniseuran iso herra
tehdään merkkitapaus.Kaikki tähtää toiminta tähtää jollain lailla Seuran toimintojen
parantamiseen ja varojen kartuttamiseen.Seura ei olekaan mikään vähävarainen,voidaan sanoa että sielä liikkuu raha.Kenelle etuja siis Jehovan todistajat ajaa Jumalan vai järjestön?

Palatakseni omaan tilanteeseeni niin mielestäni parempi seurustella henkilön jonka kanssa haluaa kun sitten se että otat sellaisen jonka Seura haluaa,ajakseen omia etujaan.Vaikka voin sanoa,että haen tässä itsekin omaa etuani, mutta eikö kaikki ainakin jollain tavalla pyri siihen?
Arskavain
Viestit: 578
Liittynyt: 14.11.2007 21:14
Paikkakunta: Tornio

Re: Neuvoja

Viesti Kirjoittaja Arskavain »

Miksi et kertoisi rehellisiä ajatuksiasi vanhimmille suoraan?
Ei sekään ole häpeä jos pelkäät vielä tässä vaiheessa joutuvasi alakynteen usealle vanhimmalle ja jos et mielestäsi osaa heti vastata heidän panetteleviin kysymyksiin tai kommentteihin "luopioista" tai muulla pelottelulla tai tekeytymällä "ymmärtäväisiksi" näyttääkseen objektiiviselta, järkevältä ja puolueettomalta ja "ainoastaan halutakseen auttaa sinua".

Itseasiassa luulen, että tosiasiassa vanhimmat kohtaavat, jos uskallat sanoa ajatuksesi ääneen, omat pelkonsa ja uhan, jolla romuutat heidän maailmankuvansa, joka ei salli poikkeavaa ajattelutapaa tai muita tapoja nähdä asioita. Ne ovat aina on tai off.

Tottakai voisit tytön kanssa jutella asioista, jotka sinua vaivaavat, sillä ennenpitkään rehellisessä ja avoimessa suhteessa ne tulevat esille ja sinun täytyy kyetä hyvässä suhteessa olemaan täysin oma ainutlaatuinen sinä ja voida keskustella sinua vähänkin vaivaavat tai auttavat selittämään käytöstäsi.

En itsekkään ollut rivijulistajaa kummoisempi, vaikka jossakin vaiheessa uskoin vakaasti todistajien olevan oikeassa. Sellainen ei tehnyt tosin minua yhtään nöyremmäksi eikä tule tekemään vanhimpiakaan, joiden kanssa ehkä joudut tekemisiin. He ovat mielestään niin kertakaikkisen oikeassa ainakin heidän täytyy kuulostaa ja näyttää vakuuttavilta ja sinä taas olisit "panettelijan ansaan joutunut hölmö".
Elä ja anna toisten elää
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neuvoja

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Vieras kirjoitti:Terve

Olen 20-kympinen jehovan todistaja pk-seudulta.Olen erittäin ihastunut erääseen saman ikäiseen
maailmalliseen naiseen.Varmaan ymmärrätte ettei minulla ole kovinkaan paljon kokemusta seurustelusta etenkään maailmallisen kanssa.Kuitenkin haluan aloittaa seurustelusuhteen tämän naisen kanssa sanovatpa ne seurakunnassa mitä tahansa.Olisin kiitollinen jos joku samassa tilanteessa ollut tai oleva voisi antaa joitakin neuvoja.Tietenkin kaikki neuvot ovat tervetulleita on sitten vastaavasta kokemusta tai ei.Lopuksi haluan kiittää teitä mahtavista kirjoituksistanne.Monien kirjoittajien elämänfilosofia ja huumori on iskenyt ainakin minuun.
Aloita se seurustelusuhde ja pidä se salassa. Kun olet varma tunteistasi, niin tuo se julki. Kenellekään ei oikeastaan kuulu miten tunteittesi mukaan toimit, mutta koska olet jt, niin sinun täytyy suunnitella asiaa. Siksipä sinun täytyy varmistautua, ja sen jälkeen lähteä lahkosta, jos tarvis.

Aito rakkaus on ihana asia, jota et tule koskaan tuntemaan lahkossa, mutta myös normaalien ihmisten joukosta sitä on vaikeaa löytää. Siksi kehoitan sinua varovaisuuteen.
Let me go Master I hate you so
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Neuvoja

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

rippeli kirjoitti:Aito rakkaus on ihana asia, jota et tule koskaan tuntemaan lahkossa, mutta myös normaalien ihmisten joukosta sitä on vaikeaa löytää. Siksi kehoitan sinua varovaisuuteen.
Varovainen ja harkitseva tulee toki aina olla, mutta ensisijainen varoele on kuitenkin juuri kulttiperustaisen avioliiton karttaminen. Etenkin nuorella iällä solmittuna tuollainen "odota jumalaa" -mallinen kimppa on erään sortin venäläistä rulettia.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Melusina
Viestit: 4
Liittynyt: 10.10.2008 13:52

Re: Neuvoja

Viesti Kirjoittaja Melusina »

HYVÄ VELI VIERAS!

Onko kysymyksesi ja neuvonpyyntösi kenties vitsi, jolla tarkoituksesi provosoida keskustelua? Ensimmäistä kiveä heittämättä, tuomitsematta ja kovin vakavastikaan ottamatta sanoisin, että tiedät vastauksen kysymättäkin. Jos olet vakaumuksellinen, todellinen Jehovan todistaja, tiedät toki, että vastaus on yksiselitteinen EI. Jehovan todistajien raamatuntulkintojen mukaan seurusteleminen maailmallisen ihmisen kanssa ei todellakaan ole mahdollista missään olosuhteissa (kts. halutessasi kirjallisuudesta raamatunkohdat, joihin vedotaan. Vaikka nehän sinun pitäisi jo tunteakin...) Ja vielä: jos olet sydämessäsi rehellinen, miksi esität neuvonpyynnön tällaisella luopiopalstalla, etkä käänny asiaankuuluvasti "rakastavan" vanhemmiston puoleen? Ensisijaisesti sinun kannattaisi ajatella, miksi ylipäätään olet Jehovan todistaja. Kaikkea hyvää elämääsi yhtä kaikki.

Melusina :?:
Vastaa Viestiin