Terve

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Terve

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Terve

Olen reilu parikymppinen jehovantodistaja mies.Kuten varmaan monilla muillakin jehovantodistajilla niin minullakin on uskonkriisejä.Tosin omalta kohdaltani tuntuu,että omat kriisini ovat jääneet pysyviksi.On monia aiheita mihin en ole todistajien puolelta saanut vastauksia kuten esim viimeisten päivien "muuttunut" tulkinta.Mutta pedofiiliskandaali vaivaa kaikista eniten.

Omalta kohdaltani en ole viiteen kuukauteen kokouksissa käynyt.Vanhimmat soitellevat alinomaan,että missä olen ollut.Kävinkin pari viikkoa sitten erään seurakuntani vanhimman luona.Aluksi vierailuni sujui hyvissä merkeissä.Söimme ja joimme hyvät ruuat ja juomat.Kunnes tiukaakin tiukempi painostus alkoi.Tuntui,että minun piti valita tulevaisuuteni seuraavat parikymmentä vuotta eteenpäin siltä istumalta.Tosin omaa typeryyttäni olen mennyt aikanaan kasteelle ja näin valinnut tien palvella tosi Jumalaa varauksetta.Kaiken lisäksi olin täysi-ikäinen kun kasteelle menin,joten lapsikasteesta ei ollut kyse.Mutta ajat muuttuvat ja samalla oma ajatusmaailmani.Ennen tietenkin uskoin Jehovan todistajien olevan se tosi uskonto,mutta asiahan näin ei ole.Kerroin vanhimmalle pyrkiväni yliopistoon,hän ei asiasta pitänyt vaan halusi minun rupeavan taas käymään kokouksissa ja ottavan jonkun palvelustehtävän vastaan ja ehkä edistyä Beteliin asti.Ajattelin,että taitaa pulaa Jehovan todistaja miehistä olla kun minulle edes tuollaisia ehdottaa.Jumalan ohjausta :D

Aloin tapaamiseni lopuksi puhumaan pedofiiliskandaalista kun se asia minua eniten vaivaa.Luin näiltä sivuilta kerran erään kysymyksen,että jos Jehovan todistajat on ainoa tosi uskonto niin miksi he suojelevat pedofiileja omassa järjestössään.Esitin kysymyksen vanhimmalle mahdollisimman neutraalisti.Hän tokaisi,ettei minulla ole Jumalan valtakunta ensisijalla elämässäni ja Raamattu ei aseta esim pedofiileja ja esiaviollisia sukupuolisuhteita eri kategoriaan.Vastauksesta raivostuin täysin.Toki Jumalan valtakunta ei ole Jehovan todistajien mittapuun mukaan ensisijalla omassa elämässäni,mutta pistää pedofiilia ja esiaviolliset sukupuolisuhteet samaan luokkaan.Erohan on kuin yö ja päivä.Lähdin sitten aika vikkelään vanhimman luota pois.

Tällä hetkellä harkitsen vakavasti eroamista,mitä vaikeuttaa hieman muutamien sukulaisten kuuluminen todistajiin(mm.äidin).Keskityn nyt samaan koulutuspaikan joko liikunnanopettajaksi tai sitten historianopettajaksi.Onneksi minulla on maailmallsia ystäviä aika paljon(väärin vanhimman mukaan),jotka osittain tukevat elämän muutoksessa jos todistajista lähden.Mutta kyllä haluaisin kuulla ja lukea kokemuksista joita täällä olevilla kirjoitelijoilla ja lukijoilla on kun maailmallisilla ystävilläni ei vastavaa kokemusta ole.Kuka tietää jos,joitain tapaan joskus ihan kasvotusten.

PS.Jatkakaa edelleen hyvien kirjoitusten tekemistä
Aaac
Viestit: 1644
Liittynyt: 28.04.2007 15:11

Re: Terve

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Terve!

Hyvä juttu, että olet jo ehtinyt hankkia uusia kavereita seurakunnan ulkopuolelta. Heistä voit saada ajan mittaan todellisia ystäviä seurakunnan ehdollisten "ystävien" sijaan.

Jos vanhimmiston utelut ovat kiusallisia, suosittelen sinua eroamaan maistraatin kautta jehovantodistajista. Sen jälkeen vanhimmat eivät lain mukaan saa ottaa sinuun yhteyttä. Mutta koska et ole lähettänyt erokirjettä seurakuntaan, ei sinua tarvitse karttaakaan. Tämä siis, jos haluat säilyttää puhevälit JT-sukulaisiisi.

Jos eroat maistraatin kautta, et tosin voi enää odottaa vapautusta asevelvollisuuden suorittamisesta.

Lueskele palstaa rauhassa. Täällähän on mielipiteen vapaus, toisin kuin seurakunnassa. Voit myös rekisteröityä jollakin nimimerkillä, niin pääset vaihtelemaan yksityisviestejä eri kirjoittajien kanssa. Sitä kautta voit sopia esimerkiksi Facebook-kaveruudestakin.

Palstalla ilmoitellaan ajoittain tapaamisista. Muutama viikko sitten tapasimme helsinkiläisessä ruokaravintolassa, keväälle on suunnitteilla myös vastaavanlainen sekä kesäkuun alkupuolella Suomenlinnassa. Tervetuloa niihin!
Religionsfri.
RaM

Re: Terve

Viesti Kirjoittaja RaM »

Kiitos viestistäsi. Tilanteesi on kovin tuttu meille monille ja on erilaisia tapoja miten siinä luovia. Yksi hyvä on tietenkin kerrasta pistää kaikki poikki (myös välit sukulaisiisi) mutta se ei ole välttämättä aina hyvä ratkaisu. Toinen on että tietoisen strategian kautta liut vähitellen pois, mitä tosin jo olet tehnytkin jonkin aikaa.
MUTTA
Älä missään tapauksessa luovu noista opintohaavaistasi vaan kouluta itseäsi! Sano äidillesi ja vanhimmille ettei opiskelu ole syntiä pyhään henkeä vastaan eikä siten estä sinun paratiisiin pääsyäsi.
Äidillesi ja vanhimmille voit todeta kokouksista poisjäämisen syyksi sen, että olet havainnut monia sellaisia asioita jotka sinun mieltäsi vaivaavat etkä tunne halua lähteä kokouksiin niin kauan kuin et niitä kunnolla ymmärrä. (Jos he haluavat niitä yrittää sinulle selvitellä, niin saat kyllä riittävästi tausta-apua täältä. Samon jos he käskevät sinun vain odotella että Jehovan ne aikanaan selittää, niin lupaa palata siinä vaiheessa kokouksiin.) Tämä oli se tyyli jolla itse aikoinaan irrottauduin lahkosta. Mutta jokaisen on toki mietittävä se oma paras tapansa. Lupaan omalta osaltani sinulle taatusti riittävän tausta-avun mahdollisiin vanhinten kanssa käytäviin keskusteluihinkin.
Sitä löytyy myös hieman keskeneräisiltä sivuiltanikin http://www.raamattu.tarinoi.fi/ ja saat minuun yhteyden raamattu.tarinoi@gmail.com kautta.
Basileios
Viestit: 18
Liittynyt: 02.12.2008 22:44

Re: Terve

Viesti Kirjoittaja Basileios »

terve vain
kaikillahan niitä uskonkin-kriisejä on. kovin käytetty keino toi mainitsemasi betel-palkinto yms. -tavoittele vastuutehtäviä -pyrit hyvään työhön.
onhan se kai niin tänä päivänä että jos havaitaan poislähtemisen merkkejä on syytä sitoa kyseinen henkilö lujemmin kiinni järjestöön.
tarjotaan tukea ja apua ja sillä tavalla lakaistaan kriisi matn alle. toisaalta voidaan ja käytetään kovempiakin keinoja -kiristetään sukulaissuhteilla yms. -jotka jo muutenkin ovat koetuksella em. kriisin takia.
ota rauhallisesti ja harkitse. niin kuin jo mainittiin ns puolierokin on mahdollinen - erota maistraatin kautta ja katsoa mitä se saa aikaan. ainakin sukulais- ja ystävyyssuhteet ovat vielä mahdollisia.

itse erosin kokonaan jo muutamia vuosia sitten. vaikka minulla ei sukulaisia todistajissa ollutkaan, on ero silti kova juttu. tässä kun olen asiasta jutellut niin monien opiskelu ym. kavereiden kanssa; karttamisjärjestely on aiheuttanut suurta hämmästelyä ja ihmetystä. sellaista tää on.

tsemppiä vaan mitä sitten teetkin.
Aasi
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Re: Terve

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Moro!
Itse olin hieman samankaltaisessa tilanteessa muutama vuosi sitten kun sinä :) Aluksi eroaminen aiheuttaa melko suuria tunteenpurkauksia puoleen ja toiseen, mutta päättäväisellä asenteella, ystävien tuella ja vertaistuen hankkimisella siitä on mahdollista selvitä kuivin jaloin. Opiskelujen aloittaminen auttaa, koska sieltä saat suhteellisen helposti itsellesi ns. uudet ympyrät, eikä tällaista sosiaalista katvetta pääse syntymään. Jos liikunnanopettajaksi aiot, niin pääset tutustumaan yliopistomaailmaan, joka toimii hyvänä vastapainona uskonnolliselle yhteisölle. Tapahtumia ja muita osallistumistapoja on paljon, joten uusia tuttavuuksia syntyy varmasti.

Useimmilta yliopistopaikkakunnilta löydät myös melko helposti entisiä todistajia joiden kanssa voi kokemuksia jakaa! Jos aiot hakeutua opiskelemaan PK-seudun ulkopuolelle, niin otahan yhteyttä! Helsinkiläisiä löytyy palstalla tietysti reilusti eniten.

Ei muuta kuin onnea matkaan, ja kirjoittelehan mietteistäsi ja elämän tapahtumista palstalla. Löydät varmasti ihmisiä, jotka ovat olleet jossain vaiheessa hieman samankaltaisissa tilanteissa!
Vastaa Viestiin