Äiti ja viina

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Äiti ja viina

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Kattelin elokuvaa tuossa yks päivä ,kun äiti sieltä soitti ja sano voitonriemuisesti , ett nyt menee viinat pönttöön.
Ja kuuntelin luurissa kun hän lorotti viinat pönttöön.

Koitin estellä ja sanoin että lopeta se, kalliit viinat menee hukkaan ja harmittaa jälkikäteen, mutta eihän se äiti raukka
usko - se tekee kaiken just päinvastoin kun ehdotan.

Selitin , ettei siitä viinasta sillä pääse ,ett sen kaataa meneen kun on päissään .
Ja että ainoastaan jos selvinpäin ollessaan pystyy kieltämään itseään ostamasta viinapulloa ja olemaan menemättä koko viinakauppaan,
niin sitten on toivoa selviytyä raittiina ainakin siitä päivästä.

No , kuinka ollakkaan , äiti soittaa puolen tunnin päästä uudestaan ja sanoo , että häntä harmittaa kun kaatoi sen pullon pönttöön - no mää siihen ett, no ota sieltä pöntöstä kupilla , sehän on nyt sopivasti lanttaantunutta. Siihen äiti , että älä nyt poika ala äitiäs halveeraamaan kovin - mää ett, eihän tää oo ku juoppojen huumoria , ek sää ny ymmärrä.

Sitten äiti syytti minua , että olin yrittänyt estää häntä kaatamasta pulloa vessanpyttyyn , jolloin hän oli vain innostunut kaatamaan sen pyttyyn . ja näin tulin syylliseksi siihen , että äiti kaatoi pullonsa pyttyyn.
Vaikka olin vain halunnut tehdä selväksi sen , ettei raittius siitä ala ett pullon pyttyyn kaataapi.

Mutta hän perusteli sen, ett jos olisin kannustanut häntä kaatamaan pullon pyttyyn , kuten hän itse oli jo päättänyt kaataa sen pyttyyn , niin hän olisi jotenkin välttynyt silloin siltä kauhealta harmitukselta , joka tuli siitä kun hän kaatoi pullon pyttyyn.

Hän ajatteli näet , että minun tuleminen mukaan tuohon hullutukseen ja yhtyminen sanomaan ett, joo kaaja vaan se pyttyyn , niin se ois niinku tehny hänet vahvemmaksi ja häntä ei olis harmittanut jälkeenpäin.

Prkl totesin ja stn sun kanssa, vedikkö sää sen vessan jo! Siihen hän ett vedin ja älä poika halveeraa äitiäs.

Siinä on oikee mallikiinnostunut , vai pitäiskö sanoo ett malli ikuinenkiinnostunut , joka ei koskaan kykene tulemaa Valheen täsmälliseen tuntemukseen.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Äiti ja viina

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Hyvä, että kirjoitit. Syyllistäminen on taitolaji. Alkoholismiin sairastuneet hallitsevat sen täydellisesti ja aina löytyy hyvä syy ryypätä. Alkoholismiin sairastuneet ovat lähes täydellisiä tässäkin. Ihan oikeat neuvot äidillesi annoit.
lavanpalvelija
Viestit: 492
Liittynyt: 27.12.2008 16:31

Re: Äiti ja viina

Viesti Kirjoittaja lavanpalvelija »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Kattelin elokuvaa tuossa yks päivä ,kun äiti sieltä soitti ja sano voitonriemuisesti , ett nyt menee viinat pönttöön.
Ja kuuntelin luurissa kun hän lorotti viinat pönttöön.
No eihän minunkaan mielestä arvokasta viinaa noin vaan hetken mielijohteesta kannata haaskata. Tuo kertomuksesi on havainnollinen kuvastamaan kuinka monimutkaisia tunneperäisiä elementtejä alkoholismi sisältää. Näyttää siltä, että alkoholiriippuvuudesta on aivan toivotonta päässä eroon.
Varjo seuraa, halusit tai et.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Äiti ja viina

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

lavanpalvelija kirjoitti:Näyttää siltä, että alkoholiriippuvuudesta on aivan toivotonta päässä eroon.
Tästä huolimatta aina joku onnistuu selviytymään, vaikka sairaus ei sinänsä katoa. Se on vain yhden ryypyn päässä, ei kauempana, ei vuosikymmentenkään jälkeen. Maailmassa on pieniä ihmeitä ympärillämme.
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Äiti ja viina

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Mikään ei ole niin rasittavaa ja raivostuttavaa kuin raitistunut äiti.
Nyt kaikki puheet menee aina siihen, miten omat lapset on kamalia ja hänellä menee paremmin kuin kelläkään muulla. Jotenkin oli mukavampaa kantaa tai nostella sammunutta äitiä sänkyyn, kuin kuunnella loputonta moralisoimista asiasta kuin asiasta. Siihen kun vielä sotkee lahkoajatukset, niin maanpäällinen helvetti on valmis.
Onneksi on tuo karttamissääntö, joten kanssakäyminen rakoittuu pariin puheluun vuodessa.
Let me go Master I hate you so
lavanpalvelija
Viestit: 492
Liittynyt: 27.12.2008 16:31

Re: Äiti ja viina

Viesti Kirjoittaja lavanpalvelija »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
lavanpalvelija kirjoitti:Näyttää siltä, että alkoholiriippuvuudesta on aivan toivotonta päässä eroon.
Tästä huolimatta aina joku onnistuu selviytymään, vaikka sairaus ei sinänsä katoa. Se on vain yhden ryypyn päässä, ei kauempana, ei vuosikymmentenkään jälkeen. Maailmassa on pieniä ihmeitä ympärillämme.
Vaihtaessani todellisuuksia-- elämääni helpotti olennaisesti etanoliadapteri.

Oli huojentavaa muuntaa keskuhermoston aistimuksia, syyllisyys ja häpeä tukahtui, ja sitä myötä tunne-elämäni rohkaistui mitä jännittävimpiin ja mielenkiintoisiin elämyksiin. Ilmeisesti jos en olisi ollut jehovantodistaja tällainen adapteri ei olisi ollut minulle välttämätön.
Varjo seuraa, halusit tai et.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Äiti ja viina

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Niinpä. Ensin huolet näyttivät hukkuvan, mutta ne oppivatkin uimaan. Minä en. Lopulta olin hukkua uimataitoisiin huoliini.
lavanpalvelija
Viestit: 492
Liittynyt: 27.12.2008 16:31

Re: Äiti ja viina

Viesti Kirjoittaja lavanpalvelija »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Niinpä. Ensin huolet näyttivät hukkuvan, mutta ne oppivatkin uimaan. Minä en. Lopulta olin hukkua uimataitoisiin huoliini.
Huolet naamioituvat hukkuviksi sillä ne osaavat sukeltaa taitavasti uimataidosta puhumattakaan. Etanoli on huono lääke mieltä painaviin huoliin.
Varjo seuraa, halusit tai et.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Äiti ja viina

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

lavanpalvelija kirjoitti:Etanoli on huono lääke mieltä painaviin huoliin.
Totta, mutta hyvin se osaa huolia moninkertaistaa, lisää ahdistusta ja masennusta, katalysoi diabeteksen, jne... käyden lopulta hengen menoksi. Joten onniteltavia ovat ne, jotka ajoissa ovat jaksaneet nöyrtyä tämän tosiasian edessä. Jokaisen on kuitenkin ihan itse löydettävä oma "pohjansa". Tässä lienee tervehtymisen alku.

Ja tässä ihan vekkuli linkki aiheeseen.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Äiti ja viina

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Hirviö-äiti se taas sieltä soitteli 2-3 promillen kännissä , ja ensimmäitteeks rupes valittaan , että kun hän oli mulle ostanut silloin 200 markan kellon ,kun mää olin teini-ikäinen ja mää olin heti hukannut sen.
Mää sanoin , et voi anteeks , että pannaan se mun sairauden piikkiin , olinhan mää sillon lapsena aika autistinen , kuten varmaan muistat.

Ja selitin vielä , että kyllähän mää kerjäsin kaikkee kallista , mutta en ymmärtänyt sitä silloin kun olin lapsi.

Muutenkin tän sairaan pääkopan kans on tekeminen , kun on sattunut syntymään isän sukunimelle , mut on mennyt paremmin siitä lähtien , kun kiinnitin asuntoni oveen ulkopuolelle lapun ,jossa lukee että "Täss kämpäs ei sit enää juopotella , vai pitääkö se SAATANA takoa kirveenhamaralla otsaan". Eikä ne juopot oo tulleetkaan sen koommin.

JA sitä se jaksaa mäläkättää , ettäkö hän haluais munkin pelastuvan Harmagedonista ja kum mää vähänkin koitan jotain järkevää yrittää siihen väliin , nii heti että " LUOPIO ! " , vaikka itse julistaa mulle Jehovan sanaa hirveässä kaasussa.

Oon perillä siitä , että päissään julistaminen voisi olla jopa kuoleman synti Raamatun mukaan , mutten ole ihan satavarma , että koskiko se vain pappeja muinoin.

Ja palavasta pensaasta se rupes , että ekkö saa nyt tajua , ettäkö se pensas paloi siellä , mää siihen että ekkö sää ite tajua että son vaan ihmisten kirjoittama tarina.

Sitte mää en enää jaksanu sen kanssa tingata , mää rupesin leikkiin hullua ja sanoin että tuossa päivällä sattu , kun haravoittin lehtiä pihalla , että tuuli vei mun mukanaa kauhialla vauhilla , mut sait viimehetkellä kiinni kuusen latvasta , siinä latvassa sitten roikkuessa naapuri huus alhaalta et, tarviks palokuntaa tai jotain , mää et ei tartte ja käppäsin alaspäiten.

Sitte otin siit oppii ja rakentelin lepakon siivet ,semmosen käsimalliset käsiin, ett jos vaikka seuraavalla kerralla tuuli taas vie , ku oon nii laiha ja voisin samalla sit koittaa lennelläkkin , ku oon aina halunnut lentää.

No , äitihan rupes hiljenee ja sanomaa että , ooks saa nyt aivan romahtanu ja ei voi olla totta ja mää vakuuttelin et kyllä se on totta , että enhämmää nyt vois sulle valehella ja Jehova todistaa kaiken todeks.

No siihen se puhelu sitten loppui.

No kohta se sitten puolen tunnin päästä soittaa uuvestaa ja luulee että mää oon sairastunu skitsoksi ja mää siite , että seku häntä viilasin sua linssiin ko sääki aina samallai selittelet niitä Raamatun höpö ihmeitä , että eihän se tuo mun keksimä ihmetappaus ollu sen kummempi.

No äiti alko itkee kun olin sillai valehellu sille ja se oli saanu olla huolissa ett, ny se poikaparka on ihan romahtanu.

On se vaikia tappaus tuo äiti , ja nii myrkyllisen katkera ja määki oon isän näkönen ja mua ittiäki vituttaa olla isän näkönen ja ylleensä täss maailmas , mutta oompahan vaan ku elämä on kerran ruvennu menemään suhkoht mukavasti.
En anna tommosen idioottiäidin kyllä itseäni masentaa, vaikka kyllä meinaakin masentua sen puheluista aina välillä.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
sinner74
Ylläpitäjä
Viestit: 2754
Liittynyt: 12.01.2009 14:12
Paikkakunta: Rollo

Re: Äiti ja viina

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Hirviö-äiti se taas sieltä soitteli 2-3 promillen kännissä , ja ensimmäitteeks rupes valittaan , että kun hän oli mulle ostanut silloin 200 markan kellon ,kun mää olin teini-ikäinen ja mää olin heti hukannut sen.
Alkoholistivanhemman puheluja joutuu kuuntelemaan moni muukin. Omalla kohdallani ainoa kysymys on, että jos silloin joskus tiesit kaiken minua paremmin, niin miten ihmeessä nyt et enää tiedä mistään mitään. Silti hän on rakas isäni, joka osaa korjata kaiken, paitsi ei itseään.
And Justice For All
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Äiti ja viina

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Äitini on alkanut suututtaa minua todenteolla , hän on riidanhaastaja humalassa ollessaan .
Vihaan sitä että hän haukkuu minua luopioksi , vaikka yritän vain puhua hänelle järkeä ja yritän pelastaa häntä orjuushelvetiltä.

Mutta kun ei kerran auta niin olen ajatellut kääntää semmoisen lehden elämässäin et, en enää yritäkkään puhua mitään jehovantodistajuusvastaista hänelle , vaan annan vain olla ja yritän kääntää puheenaiheen johonkin muuhun.

Jokainenhan saa tulla uskollaan autuaaksi , jos ei kerran järkipuhe tehoa niin ihminen on pilalla jo , ei siinole kahta puhetta.

Kun hän seuraavan kerran soittaa taas kännissä , ja alkaa puhumaan tyhmiä Harmagedon uhittelujaan , niin sanon vain että , no sillälailla - hienoa jos se sieltä lopultakin tulee , onhan sitä tässä jo odoteltukkin jokunen tovi.

Ja kun hän alkaa entistä enemmän höpöttään , koitan aina ikuisen kiinnostuneen tavoin kääntää suhtautumiseni yltiömyönteiseksi , kuten jotkut ikuiset kiinnostuneet tekevät.

Ikuisilla kiinnostuneilla on se taktiikka , he osaavat sen , ettei kannata sanoa mitään vastaan ,koska se vain tekee JT:stä paljon innokkaamman ja tuomitsevamman , kun ei itse lisää pökköö pesään niin innostuskin kuihtuu JT:n mielessä.

Tuon taktiikan soveltamisessa en ole vielä onnistunut , kun suutun aina takaisin - alan ahdistumaan paratiisi-Harmagedon jutuista.
:o
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
sinner74
Ylläpitäjä
Viestit: 2754
Liittynyt: 12.01.2009 14:12
Paikkakunta: Rollo

Re: Äiti ja viina

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti: Tuon taktiikan soveltamisessa en ole vielä onnistunut , kun suutun aina takaisin - alan ahdistumaan paratiisi-Harmagedon jutuista.
:o
Ennenkuin seuraavan kerran ahdistut, kannattaa miettiä miksi äitisi täytyy esittää tuo asia aina 2 promillen töötissä? Asia on asiaa selvinkin päin. Äitisi tietää että paratiisit ja harmagedonit ovat höpön pöppöä. Hän ei vaan ole tunnustanut vielä itselleen tietävänsä sitä.
And Justice For All
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Äiti ja viina

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Äiti se sieltä taas soitteli hönössä ja alkoi vaatimaan minua hakemaan raamattuni kellaristani. Sanoin että kuules nyt äiti , että minulle raamattu on vain ihmisten kirjoittama kirja , ja en kauhean mielelläni lue sitä enää. Saa olla kellarissa minun puolestani.

Siihen äiti taas pillastui ja sanoi että no ei hänkään sitten enää ole missään tekemisissä kanssani , eikä soittele tai ota muutenkaan yhteyttä koska minä ajattelen sillä tavoin.

Sanoin äidille että uskonto on jokaisen oma asia , mutta miksi sinä teet kuoleman syntiä edelleenkin puhumalla raamatusta humalassa.
Äiti siihen ,että ei se ole kuolemansyntiä puhua raamatunasioista humalassa , koska se ei vaivaa hänen omaatuntoaan millään tavoin.
Vaatipa hän minulta todistettä raamatusta , missä raamatusta puhuminen humalassa olisi kuoleman syntiä , mutten muistanut sellaista.

Voihan se olla että minä olen käsittänyt asian väärin JT:nä ollessani , ettei raamattua saa todistellä päissään , mene ja tiedä.
No sellainen mielikuva minulla on ollut että se olisi tuomittavaa, jopa kuoleman syntiä.

Äitini siis on ikuinen kiinnostunut ollut ja nyt haluaa edistyä kasteelle , mutta viuna tulee mokoma väliin kun tuo paholainen on niin viekkaasti sitä kaatamassa äidin kurkkuun.

Minulla on siis pilalle mennyt äiti , no onneks hän on vanha ja kuolee pian varmaan pois jaloista.
Tai sitten minä kuolen Harmagedonissa lintujen hyökkäyksiin ja äiti senkun porskuttaa eteenpäin tyytyväisenä ruumiskasojen ylitse.

Olen tyytyväinen ja onnetonkin vuoronperään , mutta enimmäkseen nykyään tyytyväinen , kumpa oppisin itsehillintää puhelimessa ja pystyisin soveltamaan ikuisen kiinnostuneen taktiikkaa.

Mitä on ikuisen kiinnostuneen taktiikka ?
Se on sitä kun ikuinen kiinnostunut vain tyytyväisesti ja iloisestikin myötäilee ja on samaa mieltä kaikesta mitä JT puhuu , muttei kuitenkaan sen syvällisemmin ala tutkimaan. Tässä on kai tarkoituksena saada hyvä mieli kaikille ja saada myös JT lähtemään , kun ei pääse varsinaisesti puhumaan pelottavammista Harmagedon opeista , vaan JT kait lähtee kun ei päästä syvällisempiin asioihin.

Niin , olen ajatellut että tuo taktiikka olisi hyvä puhelimessa äidin kanssa , ei väittäisi enää vastaan vaan tyytyväisesti ja iloisesti ikäänkuin hyväksyisi kaiken , koska onhan äidillä oikeus uskoa , mitäpä minä raivoamaan ja mäläkättämään vastaan.
:o
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Äiti ja viina

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Mitä on ikuisen kiinnostuneen taktiikka ?
Se on kai sitä Ilmestyskirjan haaleaa, ei kuumaa eikä kylmää.

Itse asiassa ei raitiskaan mutsi välttämättä ole yhtään kännistä loogisempi. Kun aikuisen (n. 60 v) systerini ja mun yhteisen omaisuuden jako edellytti, niin mutsihan niitä ryhtyi systeriä holhoamaan, ellei peräti varjelemaan Vt-kritiikiltäkin.

Otin raha-asioiden ohessa esille ne asiat, jotka mun nuoruudessa olivat mutsille maailmankaikkeuden tärkeimpiä ja joita olisi pitänyt ruotia aamuin ja illoin, eli Vt-seuran 1914-huuhaa. Nuoruudessa niistä olisi riittänyt juttua vaikka kuinka pitkään ja hartaasti, nyt ne maailmankaikkeuden tärkeimmät asiat ovatkin kääntyneet mutsille mielipideasioiksi. Esittämääni perusteltuun kritiikkiin mutsi kun vastasi ainoastaan "jos sinä olet sitä mieltä, niin hyvä on".

Jos mutsi on looginen, niin käännytyshommissakin sitten kuittaa vastaväitteet malliin: "Jos te olette sitä mieltä, niin hyvä on".
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin