Jeesuksen kiireet vuodesta 1799 eteenpäin

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Raymond kirjoitti: Jälkikäteen ei paineta lehtiä sidottuja vuosikertoja varten. Tämä on fakta. Uskotko, että virhettä ei enää löydy myös vt-seuran sitomissa vuosikerroissa? Jos väitteesi pitää paikkaansa, virhettä ei pitäisi löytyä. Mutta kun löytyy.
Sinä väität toista, minä toista. Oletko ollut työssä betelissä tai onko sinulla muuta faktaa tukesesi?
Kuulehan Ray. Kirjastooni kuuluu vuosikerrat 63-95. Vuosikertaan tuo ennustus korjattiin eikä sitä siellä ole.
Minä olin niin tiiviissä yhteydessä aina Beeteliä myöten että TIEDÄN, mistä asiassa oli kyse. Minun ei tarvitse arvailla eikä heitellä perättömiä väittämiä.
Raymond

Viesti Kirjoittaja Raymond »

Markku Meilo kirjoitti:
Raymond kirjoitti:Markku M.
Olipa kauniisti sanottu ja taas käytiin kiinni henkilöön.
Ei kestä kiitellä, tuo on pitemmältä ajalta kertynyt havainto nimmarista, joka lähinnä lämpimikseen selittelee asioita parhain päin.
Achanin kanssa on samasta aiheesta käyty samansävyinen keskustelu. Olen edelleen sitä mieltä, että 6-0 Reiskalle, mutta se on vain oma näkemykseni.

Ramille
Kyllä siitä keskusteltiin, mutta se ei herättänyt suuria intohimoja.
Virheen korjauksesta vielä tarkennus. Ilmeisesti kaikki irtonumeroiksi seurakuntiin lähetettävät lehdet kerettin painaa, sillä en muista nähneeni virheellistä irtonumeroa. Vuosikerroissa on sitten sekä virheellistä että korjattua versiota. Korjaus oli siis nähtävillä vasta vuosikertojen saapumisen jälkeen ja keskustelua käytiin myös silloin. Virhe oli sen verran "osuva", että sen annettiin vuoden uinua.
Raymond

Viesti Kirjoittaja Raymond »

No minulla itselläni on seuran sitoma vuosikerta, jossa tuo virhe esiintyy. Olisiko se kullan arvoinen?

Jos tammikuun 1989 lehti painetaan syyskuussa 1988, milloin sinusta vuosikertoja varten painetaan taas uudelleen samaa lehteä?
Olen itse kysynyt tätä asiaa painosta ja sieltä sanottiin, että vuosikertoja varten ei oteta mitään erillispainosta myöhemmin (kustannus- ja resurssisyistä) vaan kaikki painetaan samalla kertaa ja vuosikertoja varten painetut lehdet varastoidaan sidontaa odottamaan.
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Raymond kirjoitti: Achanin kanssa on samasta aiheesta käyty samansävyinen keskustelu. Olen edelleen sitä mieltä, että 6-0 Reiskalle, mutta se on vain oma näkemykseni.
En tiedä mihin keskusteluun tai asiaan nyt viittaat, mutta silloin kun olen ottanut yhteen kanssasi asioista olet jäänyt yksin muiden jehovantodistajien kanssa luulemaan olevasi oikeassa.

Kuten tunnettua olet hyvin huonomuistinen ja laiska ajattelija ja tunneihminen, jolle asiat ja asiatieto ei merkitse mitään, jos satut tuntemaan asioista toisin.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Raymond kirjoitti:No minulla itselläni on seuran sitoma vuosikerta, jossa tuo virhe esiintyy. Olisiko se kullan arvoinen?
Ei ole, koska Suomessa ei enää paineta vuosikertoja erikseen, siksi laitoin englanninkielisen lainauksen, koska USA:ssa vuosikerrat painetaan erikseen (eikä kyseinen muutos ole ainutlaatuinen, heti tulee mieleen viskifirman mainoskuvan luvaton käyttö).
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Virhe oli syntynyt siitä, kun juttua kirjoitettaessa tai tarkastettaessa kukaan ei tullut ajatelleeksi, että vuosituhannen päättyminen oli suurelta ja ympäripyöreältä kuulostavasta määrittelystä huolimatta todellisuudessa vain max. 10 vuoden aika.
Se tajuttiin vasta silloin, kun lehdet oli jo painettu ja laitettu jakoon sekä ensimmäiset asiaa koskevat ihmettelyt sanottu ääneen.
Tuossa vaiheessa Brooklyn tajusi tehneensä virheen, joka ei ollut paino- tai ajatusvirhe. Se oli kyllä ajatteluvirhe kuten moni muukin Jt-oppi. Kyse oli niin suuren luokan virheestä, että se pyrittiin hoitamaan hyssyttelyllä ja kirjallisuuteen jälkeenpäin tehdyllä muutoksella.

Tuohon aikaan seurakunnissa kerättiin vanhoja lehtiä takaisin vuosikertoja varten ja siksi joissain vuosikerroissa tuo virhe ilmeisesti löytyy.
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

AchanBeroean kirjoitti:Niinpä tuo virheellinen lehti on vuosikerrassa samassa muodossa kuin se alkuperäisenä suomalaisena versiona julkaistiin, koska lehti on sama.
Yksittäisen lehden "virheellisyys" tai pikemminkin se, että lahko on jälkikäteen muutellut lehtiä, on luopiopiireissä tällainen herkkupala, koska lehteen alkuperäisesti painetuista teksteistä olisi tosiaan saatu herkullinen kirjallinen todiste, että lahko ennustaa selvästi pikaista maailmanloppua pian koittavana selvästi mitattavana ajankohtana, josta se saadaan pian kiinni ja myöhemmin päästään osoittamaan lahkon väärä profetia. Lahko oli ovelampi ja muutti lehden muotoon, jossa maailmanlopunennustus oli epämääräistetty.

Tällainen vaivihkainen lehden muuttelu, ilman että Vartiotorni-lehdessä olisi julkaistu oikaisua on myöskin luopioille osoitus lahkon pyrkimyksestä piilovaikuttamiseen ja manipuolointiin, josta lahkon jäsenistön ei haluta olla tietoinen.

Ne, jotka ovat olleet jehovantodistajia 1990-luvulla muistavat, että lahkon ns. sukupolviopista, jossa maailmanlopun tulo oli lahko-opissa sidottu vuonna 1914 eläneisiin henkilöihin, kumottiin vuonna 1995. Koko 1900-luvun eri muodoissaan toitotettu väärä profetia kumottiin vasta, kun "sukupolven" pituus oli kasvanut yli kolmen normaalin sukupolven ja oli menettämässä kaiken uskottavuutensa (1995 - 1914 = 81).

Luopumalla sukupolviopista lahko on toteuttanut tilanteen, jossa se puheissa ja kirjoituksissa vihjailee voimakkaasti maailmanlopun läheisyyteen, mutta sitä ei saada kiinni minkään kiinteän valhe-ennusteen julkaisemisesta tai minkään määräajan umpeutumisesta.

Lahko on silti väärä profeetta ja ihmiselämien tuhoaja, koska se tuhoaa ihmiselämiä mm. perheiden hajottamisella, koulutuskielteisyydellä, maailmanlopunpessimismillä ja sairaanhoitosäännöillä, jotka estävät ihmisiä saamasta täyttä hoitoa mm. erilaisten verensiirtojen avulla.

PS. Tein mokan ja hävitin aiemman tekstini kun minun piti lainata omaa kirjoitustani, mutta tulinkin päivittäneeksi sen uuteen muotoon. Raymond lainaa alla alkuperäistä tekstiäni.
Viimeksi muokannut AchanBeroean, 03.01.2008 20:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Raymond

Viesti Kirjoittaja Raymond »

Achan

>Suomessa jehovantodistajia on niin vähän ja tarve vuosikerroille on niin vähäinen, että >varastotila, joka vuosikertoja varten varastoitaviin Vartiotorni-lehtiin tarvitaan on >vähäinen. Niinpä tuo virheellinen lehti on vuosikerrassa samassa muodossa kuin se >alkuperäisenä suomalaisena versiona julkaistiin, koska lehti on sama.

>Toisin on asia Yhdysvalloissa, jossa vuosikertoja varten lehdet painetaan uudelleen ja >jossa vuosikertoihin vaivihkaa tehtiin muutokset.

Noniin, eli mitään uutta korjaavaa suomenkielistä painosta ei myöhemmin otettu.
Onko sitten olemassa korjattua suomenkielistä painotuotetta? Väitetään, että on. Minulla ei ole, mutta muistan nähneeni, mutta koska muistini on huono voin vannoa vain sen, että CD:llä (FI) korjaus on tehty.
-RaM-

Viesti Kirjoittaja -RaM- »

Raymond kirjoitti:Achan

Noniin, eli mitään uutta korjaavaa suomenkielistä painosta ei myöhemmin otettu.
Onko sitten olemassa korjattua suomenkielistä painotuotetta? Väitetään, että on. Minulla ei ole, mutta muistan nähneeni, mutta koska muistini on huono voin vannoa vain sen, että CD:llä (FI) korjaus on tehty.
Muistini mukaan minun vuosikerrassani sitä ei olisi, mutta saatanpa tässäkohtaa muistaa väärin juuri tuon CD muutoksne vuoksi. Itse vuosikerrat kun on pakattu vintille eikä niitä pääse tähän hätään tarkastamaan. Eli taipunen tässä samaan käsitykseen kuin tekin. Jos käsitys muuttuu kunhan olen tsekannut kirjan, niin mainitsen siitä tässä keskustelussa. :)
Raymond

Viesti Kirjoittaja Raymond »

>Tuohon aikaan seurakunnissa kerättiin vanhoja lehtiä takaisin vuosikertoja varten ja siksi >joissain vuosikerroissa tuo virhe ilmeisesti löytyy.

80-luvun lopulla ei vanhoja lehtiä kerätty seuran vuosikertoja varten. Forssassa oli kirjapaino, jonne yksityiset todistajat kiikuttivat vuosikertoja (nippu irtonumeroita) sidotuttavaksi kohtuu hintaan.
Ylimääräiset vanhat lehdet jaettiin postiluukuista ILMAISEKSI JOULUPÄIVÄNÄ!
Kuten Achan sanoi, kaikki painettiin kerralla, ei mitään erillisotoksia myöhemmin.

Tieto virheestä tuli kesken painotyön. Virhe tosin oli varmasti havaittu ympäri maapallon, mutta vasta kun tieto tuli Brooklynista, korjaustoimiin ryhdyttiin (kesken painoajon).
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Lähetystyöntekijöitä kansoille

7 Saarnaamistyö, joka oli saanut vauhtia Stefanuksen marttyyrikuoleman jälkeen, laajeni nyt uusiin mittasuhteisiin. Apostoleita lukuun ottamatta Jerusalemin seurakunta oli hajallaan. Aluksi nuo vainotut juutalaiset uskovat saarnasivat Foinikiassa, Kyproksessa ja Antiokiassa vain juutalaisille. ”Kuitenkin muutamat Kyproksesta ja Kyrenestä olevat miehet – – rupesivat puhumaan kreikankielisille julistaen hyvää uutista Herrasta Jeesuksesta.” Mitä mieltä Jehova oli tästä kansoihin suuntautuvasta lähetystoiminnasta? ”Jehovan käsi oli heidän kanssaan, ja suuri määrä niitä, jotka tulivat uskoviksi, kääntyi Herran puoleen.” Noiden varhaiskristittyjen rohkeuden ansiosta alkoi tehokas lähetystoiminta levitä Välimerta ympäröiviin maihin. Mutta lisää oli vielä tulossa. – Apostolien teot 4:31; 8:1; 11:19–21.

8 Noin vuosina 47–48 Jumala antoi pyhän hengen välityksellä merkin ratkaisevasta edistysaskeleesta lähetystyön laajentamiseksi. Apostolien tekojen 13:2–4:n kertomus kuuluu: ”Pyhä henki sanoi: ’Erottakaa minulle kaikista Barnabas ja Saulus siihen työhön, johon olen heidät kutsunut.’ – – Niin nämä pyhän hengen lähettämät miehet menivät alas Seleukiaan [Syyrian Antiokian satamakaupunkiin], ja sieltä he purjehtivat Kyprokseen.” Miten sykähdyttävä kokemus sen onkaan täytynyt olla Paavalille ja Barnabaalle – he olivat purjehtimassa ensimmäiselle ulkomaiselle määräalueelleen! Apostoli Paavali työskenteli kristillisen lähetystoiminnan eturintamassa. Lisäksi hän laski perustuksen työlle, joka saatettaisiin loppuun tällä 1900-luvulla.

Lainaus cd 05 w 89 1/1 s 12 korostus
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Vieras on oikeassa, noin lukee 2005 version cd-kirjastossa.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Raymond kirjoitti:Kyseessä oli virhe, koska se todistettavasti on epäsovinnaisesta tavasta huolimatta korjattu.
Just. "Epäsovinnaisesta tavasta huolimatta korjattu". Eihän sitä silloin ole korjattu jos se on selittämättä ja 'salaa' muutettu.
80-luvun alussako se oli sanottu, että olisi epätodennäköistä, että harman tulo siirtyisi seuraavalle vuosisadalle. Näin varmaan on silloisen sukupolvikäsityksen turvin sanottu. Mutta missän ei ole sanottu vuotta 2000. 80- ja 90 -lukujen vaihteeseen +- 4 vuotta kyllä tähdättiin.
Tuo lause on rakennettu niin, ettei sen merkitystä tarvitse arpoa. Jos ei sitten väkisin halua puolustella vt-seuran kömmähdyksiä. Vaikka tuon vuoden (tai "vuosituhannen lopun") voi eri tulkintatavasta riippuen ymmärtää tarkoittavan myös vuotta 2001, niin miten se muuttaa sen asian, että taas kirjoitettiin höpö höpöä?
Virhe oli (mikäli sitä kovin moni edes huomasikaan) kyllä edesauttamassa kiireellisyyden tunnun luomisessa vain muutamia vuosia ennen sukupolviopin merkittävää muutosta.
Tuota kiireellisyyttä luodaan jokaisessa vartsikan irtonumerossa.
Lukijat kysyvät -palstalla on silloin tällöin toimitus myöntänyt virheitä, ei se ollutkaan tuo palsta.. mikä se oli.. kun en ole ollut todistaja :wink: lukijoiden kirjeitä tai jotain, mutta Herätkää -lehdessä kuitenkin. Toisinaan on jopa pahoiteltu virheellisiä tai epätarkkoja tietoja. Mutta eipä juuri VT:n puolella.
Niin, ja jos kyseessä olisi todella ollut vilpitön virhe, se olisi korjattu selitysten kera. Mutta ei, päinvastoin.
Markku M voisi minusta poistaa tuon vuosiluvun 2000 listaltaan huonosti perusteltuna.
Ja olisit tyytyväinen mihin vuosilukuun tuossa kohtaa? Vuoteen 2001?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Raymond

Viesti Kirjoittaja Raymond »

Kukaan mitään mistään CD teksteistä ole puhunut, ne on kiistattomat ja niihin teksti on korjattu alkuperäiseen painettuun verrattuna.
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Raymond kirjoitti:Kukaan mitään mistään CD teksteistä ole puhunut, ne on kiistattomat ja niihin teksti on korjattu alkuperäiseen painettuun verrattuna.
Vaan kun ei ole, ainakaan tuohon 2005 painokseen joka itselläni on käytössä.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Vastaa Viestiin