Daavid
Lähetetty: 08.10.2016 14:13
Jeesuksen kerrotaan olevan Daavidin jälkeläinen, Daavidin esikuvan mukainen voideltu kuningas, lammaspaimen joka kokoaa ja ennallistaa Israelin vallan ja kuninkuuden.
Aiheena se oliko Daavid historiallinen vai ei, on samantekevää, mielenkiintoista on perehtyä Raamatun kuvaamaan henkilöön kuningas Daavidiin, useampien uskovaisten mielestä kilttiin ja kauniiseen parrattomaan nuorukaiseen, lammaspaimeneen joka voitti mahtavan Goljat-jättiläisen sai samalla kuninkaaksi voitelun ja hänelle luvattiin ikuisesti pysyvä valtaistuin.
Henkilökuvan tarkasteleminen voidaan aloittaa jo ihan isyyden selvittämisestä, sillä jotain ongelmallista siinäkin on. ja kaiken kaikkiaan Daavidin elämää tarkastellessa paljastuukin tuosta henkilöstä aivan eri kuva jota meille uskonnon nimissä esitellään.
Mutta ensi tuohon isyyteen.
Daavidin purkaus Psalmissa 51 paljastaa jo jotain muuta kuin tuota tuttua tulkinnallista perisyntioppia jota VT ei tunne ja jota jt:llekin tuputetaan. Ensisijaisesti psalmi kertoo selvästi henkilökohtaisesta syyllisyysdraamasta jossa puolustuksena vedotaan jo alkuaan huonoon lähtökohtaan: 51:5. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
Tartun tähän synnissä siitettyyn ja VT:sta löytyvän sukuselvityksen mukaan mm. 1.Aik. 2:16 mainitsee Daavidin sisaret Serujan ja Abigailin joiden isä oli Naahas pelätty ammonialainen kuningas ja jonka hyökkäyksen uhan edessä Israeliin valittiin ensimmäinen Israelin kuningas Saul. 1.Sam,12:2, 2. Sam. 17:25.
Sekavasta sukuselvityksestä voidaan päätellä että jos Isain poikien sisariksi mainittujen tytärten isä oli kuningas Naahas niin Isain vaimon ja tyttärien äiti oli ollut kuningas Naahasin puoliso tai muuten vain vieraassa sänkykamarissa ollut. Kuka oli sitten nuorimmaisen isä? Oliko Daavid syntynyt aviorikoksesta, kuten hän psalmissaan toteaa, siinä tapauksessa hänen bioloinen isänsä jäisi tuntemattomaksi
Huomattavaa Daavidin lapsuuden/nuoruuden kuvauksen mukaan on myös se, ettei rikkaan miehen poika normaalisti ollut lammaspaimen, mutta jos hän syntyi äitinsä syrjähypystä niin se selittää jo paljon, sekä sen, kun häntä pidettiin veljiensä palvelijana eikä hän ollut kovin läheinen veljilleen. Mm. tästä tulee esille veljien suhde, 1:Sam 17:28 jossa veli sanoo Daavidille "tunnen sinun julkeutesi ja pahan sisusi".
Sitten Ps 27:10 mukaan hebreaa tuntevien mukaan tämän jakeen voisi lukea myös niin, että että Daavid oli ollut joskus tilanteessa, missä isä ei ollut häntä tunnustanut..."Vaikka minun isäni ja äitini minut hyljätkööt, niin Herra minut korjaa".
Herra näköjään korjasi ja hyvimpä korjasikin, kun Herra salaa 15 vuotta ennen Saulin kuolemaa voiteli Daavidin kuninkaaksi, joten Israelissa olikin kaksi voideltua kuningasta yhtäaikaisesti. 1.Sam 16:11-12
Aiheena se oliko Daavid historiallinen vai ei, on samantekevää, mielenkiintoista on perehtyä Raamatun kuvaamaan henkilöön kuningas Daavidiin, useampien uskovaisten mielestä kilttiin ja kauniiseen parrattomaan nuorukaiseen, lammaspaimeneen joka voitti mahtavan Goljat-jättiläisen sai samalla kuninkaaksi voitelun ja hänelle luvattiin ikuisesti pysyvä valtaistuin.
Henkilökuvan tarkasteleminen voidaan aloittaa jo ihan isyyden selvittämisestä, sillä jotain ongelmallista siinäkin on. ja kaiken kaikkiaan Daavidin elämää tarkastellessa paljastuukin tuosta henkilöstä aivan eri kuva jota meille uskonnon nimissä esitellään.
Mutta ensi tuohon isyyteen.
Daavidin purkaus Psalmissa 51 paljastaa jo jotain muuta kuin tuota tuttua tulkinnallista perisyntioppia jota VT ei tunne ja jota jt:llekin tuputetaan. Ensisijaisesti psalmi kertoo selvästi henkilökohtaisesta syyllisyysdraamasta jossa puolustuksena vedotaan jo alkuaan huonoon lähtökohtaan: 51:5. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
Tartun tähän synnissä siitettyyn ja VT:sta löytyvän sukuselvityksen mukaan mm. 1.Aik. 2:16 mainitsee Daavidin sisaret Serujan ja Abigailin joiden isä oli Naahas pelätty ammonialainen kuningas ja jonka hyökkäyksen uhan edessä Israeliin valittiin ensimmäinen Israelin kuningas Saul. 1.Sam,12:2, 2. Sam. 17:25.
Sekavasta sukuselvityksestä voidaan päätellä että jos Isain poikien sisariksi mainittujen tytärten isä oli kuningas Naahas niin Isain vaimon ja tyttärien äiti oli ollut kuningas Naahasin puoliso tai muuten vain vieraassa sänkykamarissa ollut. Kuka oli sitten nuorimmaisen isä? Oliko Daavid syntynyt aviorikoksesta, kuten hän psalmissaan toteaa, siinä tapauksessa hänen bioloinen isänsä jäisi tuntemattomaksi
Huomattavaa Daavidin lapsuuden/nuoruuden kuvauksen mukaan on myös se, ettei rikkaan miehen poika normaalisti ollut lammaspaimen, mutta jos hän syntyi äitinsä syrjähypystä niin se selittää jo paljon, sekä sen, kun häntä pidettiin veljiensä palvelijana eikä hän ollut kovin läheinen veljilleen. Mm. tästä tulee esille veljien suhde, 1:Sam 17:28 jossa veli sanoo Daavidille "tunnen sinun julkeutesi ja pahan sisusi".
Sitten Ps 27:10 mukaan hebreaa tuntevien mukaan tämän jakeen voisi lukea myös niin, että että Daavid oli ollut joskus tilanteessa, missä isä ei ollut häntä tunnustanut..."Vaikka minun isäni ja äitini minut hyljätkööt, niin Herra minut korjaa".
Herra näköjään korjasi ja hyvimpä korjasikin, kun Herra salaa 15 vuotta ennen Saulin kuolemaa voiteli Daavidin kuninkaaksi, joten Israelissa olikin kaksi voideltua kuningasta yhtäaikaisesti. 1.Sam 16:11-12