Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

ei kuulu teille kirjoitti:Muistakaa että Aila Ruoho on teologi ja vieraan uskonnon agentti verrattuna Jehovan Todistajiin.
Siis täysin väritettyä ja puolueellista ns. tietoa.
Harvoin enää näkee näin yksisilmäisiä lausuntoja netissä. Näkee selvästi, että kirjoittaja on vahvan mielenhallinnan alla ja elää "kuplan" sisällä tiedostamatta sitä, että lahkon ulkopuolellakin on elämää, hienoja ihmisiä ja kykyä ajatella.

Aila Ruohon kirja perustuu laajoihin ja yksityiskohtaisiin haastatteluihin. Kirjassa noin kymmeneen eri uskonyhteisöön kuuluneet ihmiset kertovat omia kokemuksiaan omasta elämästään. Kirjassa noin puolet on jehovantodistajataustaisia. He ovat oman elämänsä asiantuntijoita. He kertovat juuri siitä, mitä ovat kokeneet. Väitätkö sinä, että Aila Ruoho olisi jotenkin "agentin" ominaisuudessa vääristellyt kertomuksia? Varmasti näin ei ole. Aila Ruoho on kirjoittanut jo neljä tietokirjaa hengellisestä väkivallasta. Hän on arvostettu tietokirjailija. Hän oli jopa ehdolla tietofinlandian saajaksi kirjallaan "Usko, toivo ja raskaus".

Suosittelisin sinulle, nimimerkki "ei kuulu teille" omaelämäkertakirjaa "Lyö maahan... Vakaumus vastaan muu maailma". Sen on kirjoittanut vuosia vanhimpana palvellut "Tuomas Yläjuurakko". Tuo kirja kertoo erittäin tarkasti siitä, millaista elämä Jehovan todistajana voi olla. Kirjailija oli Jehovan todistaja vielä silloin, kun hän kirjan kirjoitti, joten oman logiikkasi mukaan tuo kirjan pitäisi kelvata sinulle. Hänet tosin erotettiin kirjan kirjoittamisen takia, vaikka mitään väärää hän ei tehnyt. Hän vain kertoi totuuden elämästään. Voit lukea pienen katsauksen kirjasta täältä.

Kirjan voi tilata monista nettikaupoista joko perinteisenä paperiversiona tai sähköisenä kirjana. Kirjan voi ostaa esimerkiksi kustantajan sivuilta. Hieman halvemmalla sen saa esimerkiksi Adlibris-verkkokaupasta.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Uutinen kirjoitti:Aila Ruoho varmasti on pätevä, muttei neutraali.Tästä johtuen en kyseisen henkilön tuotantoon ole perehtynyt, kun muistan kyseisen henkilön verrattaen asenteelliset kirjoitukset nimimerkillä Ohdake.
No, kannattaisi perehtyä, sillä suuren osan hänen kirjoissaan saavat itse lahkolaiset, nykyiset tai entiset, kun he kertovat ensikäden kokemuksiaan kirjoissaan. Nämä siis suorin lainauksin. Vai onko heidänkin asenteessa jotain vikaa?

Ja muutenkin, hänen kirjoissa ei ole asenteellisuutta. Se vaan on karua totta, esim. kaikki se järkyttävä tuho, mitä nämä suljetut yhteisöt saavat aikaiseksi.

Olisin paljon enemmän huolissani esim. johtoasemassa olevien todistajien asenteellisuudesta. Vaikkapa esimerkiksi todistajien "tiedottaja" Leinonen. Suorastaan vääristelee ja valehtelee usein, vaikka on esillä harvoin (reppana kun ei uskalla vaikkapa johonkin A-studion kaltaiseen keskusteluohjelmaan, vaan valehtelee Betelistä käsin muikea virne naamalla). Siinäkö on oikeaa tasapainoista informaatiota?
Uutinen

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Uutinen »

JP jehovantodistajuus on parasta, mitä olen elämässäni kohdannut. Uskon kyllä, ettei kaikki pidä, sillä onhan työpaikassanikin ihmisiä, jotka vihaavat työtä, jota minä rakastan.
Ihmiset on erillaisia. Toinen järkyttyy pomon kevyestä moitteesta ja irtisanoutuu työstä. Toinen ei ole moksiskaan vaikka töppäisi jatkuvasti ja pomo huutaa pää punaisena.
Luulen, että noi kauhutarinat ovat verrattain herkkähipiäisten ihmisten juttuja.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Tony »

Uutinen kirjoitti:Luulen, että noi kauhutarinat ovat verrattain herkkähipiäisten ihmisten juttuja.
Niin. Onhan se vähän turhan herkkähipiäistä reagoida millään tavalla, kun menettää perheensä, ystävänsä ja sukulaiset vain siksi, ettei enää koe haluavansa kuulua johonkin amerikkalaiseen uskonnolliseen järjestöön.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Uutinen kirjoitti:Luulen, että noi kauhutarinat ovat verrattain herkkähipiäisten ihmisten juttuja.
Niinpä. Mitähän tämä kertoo sinusta ja aivopesusta? No, tosiaan kun ei ole tutustunut edes aiheena olevaan kirjaan, niin luulemiseksi asiat jäävät. Mutta ei liene kannattaisi silloin tulla kommentoimaan asiaa, johon ei ole edes tutustunut. :wtf:
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Uutinen kirjoitti:JP jehovantodistajuus on parasta, mitä olen elämässäni kohdannut. Uskon kyllä, ettei kaikki pidä, sillä onhan työpaikassanikin ihmisiä, jotka vihaavat työtä, jota minä rakastan.
Ihmiset on erillaisia. Toinen järkyttyy pomon kevyestä moitteesta ja irtisanoutuu työstä. Toinen ei ole moksiskaan vaikka töppäisi jatkuvasti ja pomo huutaa pää punaisena.
Luulen, että noi kauhutarinat ovat verrattain herkkähipiäisten ihmisten juttuja.
Onko esimerkiksi raiskauksen uhri mielestäsi herkkähipiäinen, jos hän loukkaantuu ja järkyttyy oikeuskomitean tivatessa, saiko hän tilanteessa orgasmin? Tämä esimerkki on tosin Ruohon aikaisemmasta kirjasta.

Sinulla ei liene kokemusta siitä, millaista on kärsiä lapsena ja teininä joka yö demonien ja Harmagedonin pelkoon liittyvistä painajaisista ja unihalvauksista, miltä tuntuu menettää läheisensä mielivaltaisen verensiirtokiellon takia tai kuinka kivaa on kokea jatkuvaa ahdistusta oman seksuaalisen suuntautumisen takia. Minulla on, eikä mikään näistä asioista (tai mikään muukaan tuohon massa- ja itsemurhakulttiin liittyvä) ole hienointa, mitä olen elämässäni kohdannut. Uskon menettäminen sen sijaan on juurikin sitä. Oli valtavan helpottavaa vakuuttua lopultakin siitä, että sitä narsistista, sadistista, pikkumaista, murhanhimoista ja läpeensä kieroutunutta Jumalaa ei todellakaan ole olemassa.

EDIT: täydentelyä
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Uutinen

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Uutinen »

Tony kirjoitti:
Uutinen kirjoitti:Luulen, että noi kauhutarinat ovat verrattain herkkähipiäisten ihmisten juttuja.
Niin. Onhan se vähän turhan herkkähipiäistä reagoida millään tavalla, kun menettää perheensä, ystävänsä ja sukulaiset vain siksi, ettei enää koe haluavansa kuulua johonkin amerikkalaiseen uskonnolliseen järjestöön.
Mitenkä minun pitäisi mielestäsi reagoida? Olen hyvin tyytyväinen elämääni ja uskooni. Pitäisikö minun nyt toimia jotenkin, jos joku kokee, että on valmis tekemään tuollaiset kaupat. Vaihtaa itselleen haluamansa elämän, muttei hyväksy hintaa, jota se vaatii.

Olen nähnyt näitä lähtijöitä omassa seurakunnassa. Suurinta osaa voisi kuvailla tapauksina, joita en kaipaa takaisin. Herkkähipiäisyys on vaivannut isoa osaa lähtijöistä varsinkin veljillä. Olen kuullut heidän vuodatuksiaan toisen käden kautta kenttäpalveluksessa. Usein se menee niin, että täys ass hole on kehitellyt varsin mielenkiintoisen nyyhkytarinan.
Uutinen

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Uutinen »

Verilettu kirjoitti:
Uutinen kirjoitti:Luulen, että noi kauhutarinat ovat verrattain herkkähipiäisten ihmisten juttuja.
Niinpä. Mitähän tämä kertoo sinusta ja aivopesusta? No, tosiaan kun ei ole tutustunut edes aiheena olevaan kirjaan, niin luulemiseksi asiat jäävät. Mutta ei liene kannattaisi silloin tulla kommentoimaan asiaa, johon ei ole edes tutustunut. :wtf:
Ok. Se siitä vierailustani sitten.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Uutinen kirjoitti:Luulen, että noi kauhutarinat ovat verrattain herkkähipiäisten ihmisten juttuja.
Suomessa on vanha sanonta "Luulo ei ole tiedon väärti". Sinä luulet kovasti, mutta et tiedä. Voit kertoa omasta elämästäsi faktoja, mutta et muiden. Miksi epäilet muiden kertomuksia?

Minäkin olin JT 31 vuotta. Tiedän yhtä ja toista tuosta järjestöstä. Siinä oli sekä hyviä että huonoja puolia. Huonot puolet nyt vain sattuvat korostumaan, kun järjestö pitää jäseniään orjuudessa, ei anna uskonnonvapautta, ei sananvapautta, ei mielipiteenvapautta, ja vielä harjoitta henkistä ja hengellistä väkivaltaa karttamisjärjestelyllä. Olen "jonkin verran" kirjoittanut näistä asioista. Jos uskallat lukea, juttuja löytyy täältä.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Tony »

Uutinen kirjoitti:
Tony kirjoitti:
Uutinen kirjoitti:Luulen, että noi kauhutarinat ovat verrattain herkkähipiäisten ihmisten juttuja.
Niin. Onhan se vähän turhan herkkähipiäistä reagoida millään tavalla, kun menettää perheensä, ystävänsä ja sukulaiset vain siksi, ettei enää koe haluavansa kuulua johonkin amerikkalaiseen uskonnolliseen järjestöön.
Mitenkä minun pitäisi mielestäsi reagoida? Olen hyvin tyytyväinen elämääni ja uskooni. Pitäisikö minun nyt toimia jotenkin, jos joku kokee, että on valmis tekemään tuollaiset kaupat. Vaihtaa itselleen haluamansa elämän, muttei hyväksy hintaa, jota se vaatii.
Miksi siitä että on rehellinen oma itsensä pitäisi maksaa äärimmäisen epäinhimillinen hinta? Olisiko mielestäsi parempi, että ihminen jää seurakuntaan feikkaamaan todistajaa?

Yksi asia jota et ehkä hahmota on, että valtaosa lähtijöistä on syntynyt Jt-perheeseen ja tehnyt kastautumispäätöksen lapsena - ilman varsinaisia vaihtoehtoja. Lapsilla ei ole mitään pelimerkkejä tehdä tällaisia - loppuelämää koskevia - päätöksiä, joita ei voi perua, tai muuten.
Olen nähnyt näitä lähtijöitä omassa seurakunnassa. Suurinta osaa voisi kuvailla tapauksina, joita en kaipaa takaisin. Herkkähipiäisyys on vaivannut isoa osaa lähtijöistä varsinkin veljillä. Olen kuullut heidän vuodatuksiaan toisen käden kautta kenttäpalveluksessa. Usein se menee niin, että täys ass hole on kehitellyt varsin mielenkiintoisen nyyhkytarinan.
Joku voisi olla sitä mieltä, että otoksesi ei ole vielä kovin kattava, jotta siitä voisi vetää kovin laajoja johtopäätöksiä. Puhumattakaan siitä, että seurakunnassa näitä tarinoita tosiaan kuulee yleensä toisen tai kolmannen käden kautta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Uutinen kirjoitti:Olen nähnyt näitä lähtijöitä omassa seurakunnassa. Suurinta osaa voisi kuvailla tapauksina, joita en kaipaa takaisin. Herkkähipiäisyys on vaivannut isoa osaa lähtijöistä varsinkin veljillä. Olen kuullut heidän vuodatuksiaan toisen käden kautta kenttäpalveluksessa. Usein se menee niin, että täys ass hole on kehitellyt varsin mielenkiintoisen nyyhkytarinan.
Paljastit tässä itsesi ja asenteesi. Ajattelepa vähän, mitä kirjoitit:

Olen kuullut heidän vuodatuksiaan toisen käden kautta kenttäpalveluksessa.


Niinpä niin, toisen käden kautta. Eikö seurakunnan kokouksissa enää varoiteta juoruilusta? Olet juorujen perusteella muodostanut ihmiskäsityksiä. MIksi et suoraan kysy ja juttele lähtijöiden kanssa asioista?

Niin, et uskalla, kun hallintoelin on kieltänyt. Ajattelepa miksi se on kieltänyt?
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Uutinen kirjoitti:Olen nähnyt näitä lähtijöitä omassa seurakunnassa. Suurinta osaa voisi kuvailla tapauksina, joita en kaipaa takaisin. Herkkähipiäisyys on vaivannut isoa osaa lähtijöistä varsinkin veljillä. Olen kuullut heidän vuodatuksiaan toisen käden kautta kenttäpalveluksessa. Usein se menee niin, että täys ass hole on kehitellyt varsin mielenkiintoisen nyyhkytarinan.
Onneksi et sentään vedä pitkälle meneviä johtopäätöksiä toisen käden kertomuksista (suomeksi juoruista). Mitäs ajattelit seuraavaksi tarinoida?

EDIT: Johanneksen poika ehtikin ensin.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Uutinen

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Uutinen »

Weathertop kirjoitti:
Uutinen kirjoitti:Olen nähnyt näitä lähtijöitä omassa seurakunnassa. Suurinta osaa voisi kuvailla tapauksina, joita en kaipaa takaisin. Herkkähipiäisyys on vaivannut isoa osaa lähtijöistä varsinkin veljillä. Olen kuullut heidän vuodatuksiaan toisen käden kautta kenttäpalveluksessa. Usein se menee niin, että täys ass hole on kehitellyt varsin mielenkiintoisen nyyhkytarinan.
Onneksi et sentään vedä pitkälle meneviä johtopäätöksiä toisen käden kertomuksista (suomeksi juoruista). Mitäs ajattelit seuraavaksi tarinoida?

EDIT: Johanneksen poika ehtikin ensin.
En yhtikäs mitään. Teidän kanssa OLI mielenkiintoista kirjoitella.
Ei muutakuin mielenkintoisia hetkiä harrastuksenne parissa :wave:
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Tony »

Sellainen pyrähdys tällä kertaa. Ailan kirja lukematta paskaa ja lähtijät kuulematta ass holeja.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Aila Ruohon kirja "Pyhät, pahat ja pelokkaat" julkaistu

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Tony kirjoitti:Sellainen pyrähdys tällä kertaa. Ailan kirja lukematta paskaa ja lähtijät kuulematta ass holeja.
Meni jopa harmillisen tavallista linjaa tuo tapaus :D Oisin toivonut edes pienoista uteliaisuutta tai kyseenalaistamista omaa touhua/uskontoa kohtaan, mutta ei. Ruuvi aivan liian tiukalla sellaiseen.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Vastaa Viestiin