Kastetilaisuus kokemuksia

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Kastetilaisuus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

J Hepatiitti kirjoitti:
Minullakin on vähän sama tauti. Hämärästi muistan bussin ja pukkarin. Kastepuheesta tai kastealtaasta en muista yhtään mitään. Sitten muistan äitien itkun ja varmaan joku valokuva on räpsäisty. Aurinko paistoi. Siinäpä se. Enkä kyllä muista edes päivämäärää enkä vuottakaan. Rehellisesti sanottuna en muista varmasti minkä ikäinen olin kasteelle mennessä.
Sama vika joo, rehellisyyden nimissä en ole vuodestakaan täysin varma. Päivämäärää turha edes arvailla, mutta juhannuksen kesäkonvas tapahtui.
Mutta ehkä on vain hyvä etten sitä muista. Eikös kuitenkin sanota, että epämieluisat muistot tuppaa hämärtymään ja unohtumaan? :D

Kletos mainitsi mielenkiintoisen seikan kaste-asun suhteen. Tollanen kaapu vois olla pätevä, mutta en tiedä heijastaisko se seuran mielestä liikaa kirkon tapoja.
Naisilla uimapuku varmaan se yleisin vaihtoehto, mutta eihän sekään "häveliäs" välttämättä ole.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Kastetilaisuus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Weathertop kirjoitti:Mitätöityykö kaste, jos sen aikana tulee vahingossa masturboineeksi?
Kuuluisaa täsmällisen tiedon tuntemusta mulla ei asiasta ole, mutta olettaisin, että julkinen hanskaaminen mitätöisi kasteen vaikka suhteellisen pikaisella monotuksella. Ainoa lukemani jt-kasteen mitätöinti oli Australiassa kauan sitten, siinä kaveri oli rakastunut ja sen myötä edistyi kasteelle niin nopeasti, että oleellisisa oppiasioita jäi kertomatta turhan paljon, joka puute katsottiin mitätöinnin perusteeksi.
Ja kuinka monta kertaa tämä kysymys on maailman Beteleissä viime viikkoina kysytty?
Asia saattaisi olla hallintoelimen housutyöryhmän eniten vastaama aihe haarakonttoreiden kysymyksiin.
Kiinnostunut 2

Re: Kastetilaisuus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kiinnostunut 2 »

Olin kiinnostunut Jehovan todistajista ja harkitsin Kasteelle menoa.
Kiitos Sosiaalisen Median,kuten tämän Foorumin,olen saanut Tietoa Jehovan Todistajien Järjestön Oikeasta Meiningistä.
Enään En Menisi Kasteelle enkä Liittyisi heidän Jengiinsä
Ovat Sairas ja Vaarallinen Organisaatio.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Kastetilaisuus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Kiinnostunut 2 kirjoitti:Olin kiinnostunut Jehovan todistajista ja harkitsin Kasteelle menoa.
Kiitos Sosiaalisen Median,kuten tämän Foorumin,olen saanut Tietoa Jehovan Todistajien Järjestön Oikeasta Meiningistä.
Enään En Menisi Kasteelle enkä Liittyisi heidän Jengiinsä
Ovat Sairas ja Vaarallinen Organisaatio.
Hienoa, että aloit etsiä tietoa ja löysit sitä ajoissa! Olen iloinen puolestasi.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Kastetilaisuus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Kiinnostunut 2 kirjoitti:Olin kiinnostunut Jehovan todistajista ja harkitsin Kasteelle menoa.
Ajankuluksi utelen kiinnostuitko nk. pystymetsästä, vai oliko sulla lähistöllä kirittäjä, josta sait aineksia kiinnostukseen?
mymmeli
Viestit: 235
Liittynyt: 18.07.2011 19:35

Re: Kastetilaisuus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja mymmeli »

Itse täytyy myös todeta, että en muista tuosta kastetilaisuudesta juuri mitään. Jotain muistan hämärästi niistä tapaamisista vanhimpien kanssa, jotka esittivät kastekysymyksiä. kastekysymykset koskivat aina jotain tiettyä aihealuetta. Minut kastettiin hämeenlinnassa ja muistan , kuka minut kastoi ja mitä hänellä oli päällä. se tuntuu nyt näin jälkikäteen tosi oudolta, että en muista tuosta tilaisuudesta oikeastaan mitään. Olenkin nyt ajatellut, että en ole tainnut sisäistää koko asiaa ja se ei vain pohjimmiltaan herättänyt mitään erityisiä tunteita kun en sitä edes muista. Jotkut lähipiirissä pitivät sitä hyvin merkittävänä, että menin kasteelle.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Kastetilaisuus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Järjestö menee eteenpäin painonsa voimalla ja käsityksen mukaan vain JHVH voi muuttaa mitään järjestössä, hallintoelimen jäsenetkin ovat loppujen lopuksi ihmisenä aivan tavallisia, ainakin suurin osa on ollut ja yksittäiset todistajat myös.
Joukko osin omalaatuisia oppeja toki on, ehkä päällimmäisinä usein mainitut veri- karttamis- ja "kahden todistajan" oppi jota viimemainittua sovelletaan hyväksikäyttötilanteiden tutkinnassa kun harkitaan tulisiko käyttää kurinpitotoimenpiteitä eli erottamista seurakunnan yhteydestä asiassa joka kuuluu todellisuudessa yksin viranomaisten tutkittavaksi.
Veriopin kohtalokkuus taas paljastuu yksilön kohdalla silloin kun verensiirto olisi keino selvitä henkeä uhkaavasta vakavasta tilanteesta.

Kasteellehan ei vain päätetä mennä vaan täytyy osoittaa myös tekoja joista saarnaamistyöhön osallistuminen tärkeimpänä, toimia siis ns. kastamattomana julistajana, on pitänyt myös mm. hankkiutua eroon riippuvuuksista jne. sekä osoittaa aktiiviivisuutta kokouksissa käymällä ja osallistumalla kokousten ohjelmaan.

Upotuskaste on ainoa mahdollinen kasteen tapa yksilön tilanteesta riippumatta.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Kastetilaisuus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Pro et contra kirjoitti:Järjestö menee eteenpäin painonsa voimalla...
Järjestön jäsenmäärä menee eteenpäin pääosin tietämättättömyyttä tihkuvissa katolisissa kolmansissa maissa. Suomi on hyvä esimerkki maasta, jossa kastejonossa on (jos yleensä on jonoa) jt-perheiden vesoja ja joku aivan satunnainen pystymetsästä.
...ja käsityksen mukaan vain JHVH voi muuttaa mitään järjestössä...
Vt-seuran menoa melko tiiviisti seuranneena olen saanut käsityksen, että Joko Vt-Jehovaa ei ole tai se ei ole tippaakaan kiinnostunut Vt-seuran menosta.
...hallintoelimen jäsenetkin ovat loppujen lopuksi ihmisenä aivan tavallisia...
Riippuu aivan siitä miten tavallisuus määritetään, jos tavallisuus sisältää korostuneen vallanhalun ja siihen kiinteästi liittyvän valehtelun ja/tai sen hyväksymisen, niin sitten ko. heput ovat tavallisia.
Joukko osin omalaatuisia oppeja toki on...
Jälleen määrittelykysymys, jos Raamatun pohjalta lähtee, niin kaikki on omalaatuista, koska Jeesus petti porukan ja puuha menetti todellisuuspohjan pari vuosituhatta sitten. Sama toki koskee kilpailijoitakin.
Kasteellehan ei vain päätetä mennä vaan täytyy osoittaa myös tekoja joista saarnaamistyöhön osallistuminen tärkeimpänä, toimia siis ns. kastamattomana julistajana, on pitänyt myös mm. hankkiutua eroon riippuvuuksista jne. sekä osoittaa aktiiviivisuutta kokouksissa käymällä ja osallistumalla kokousten ohjelmaan.
Raamatun UT antaa aivan toisenlaisen kuvan kasteesta varhaisessa kristillisyydessä, eli tuossa on jatkoa omituisia oppeja -sarjaan. Mun nuoruudessa käveltiin kastejonoon ja se oli siinä, mutta nyt halutaan hallita porukkaa tiukemmalla otteella.
Kivikko
Viestit: 650
Liittynyt: 10.01.2011 21:08

Re: Kastetilaisuus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Itse pelkäsin eniten sitä että kuukautiseni alkaisivat juurikin niin että oisin ainakin jäänyt epäviralliseen Jt-historiaan. Tamponia en olisi vielä tuolloin uskaltanut käyttää (15v) , mutta olisi ollut kamalaa myös kieltäytyä kasteesta (otin tämän kyllä harkintaan) No, alkoivat onneksi vasta illalla sen jälkeen. Tästä en ole kuullut kenenkään juttelevan, mutta itse jotenkin aavistin tilanteeni jo silloin kuukausia aiemmin kun jollekin vanhimmalle kerroin ajatuksesta kasteesta.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Kastetilaisuus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Enpäs oo tullu ajateltua että nuorilla wannabejepukkanaikkosilla on tuollainenkin pulma. Noh, mähän oo miäs ni mites olisinkaan ajatellu...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
J Hepatiitti
Viestit: 506
Liittynyt: 12.01.2018 02:03

Re: Kastetilaisuus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja J Hepatiitti »

Kivikko kirjoitti:Itse pelkäsin eniten sitä että kuukautiseni alkaisivat juurikin niin että oisin ainakin jäänyt epäviralliseen Jt-historiaan. Tamponia en olisi vielä tuolloin uskaltanut käyttää (15v) , mutta olisi ollut kamalaa myös kieltäytyä kasteesta (otin tämän kyllä harkintaan) No, alkoivat onneksi vasta illalla sen jälkeen. Tästä en ole kuullut kenenkään juttelevan, mutta itse jotenkin aavistin tilanteeni jo silloin kuukausia aiemmin kun jollekin vanhimmalle kerroin ajatuksesta kasteesta.
Kieltämättä tuossa iässä, kun kaikki muutenkin nolottaa, niin sitten olet kaikkien huomion keskipisteenä ja tiedostat, että sinulla on jotain, mikä saattaa kiinnittää enemmän ei-toivottua huomiota sinuun...teini-ikää parhaimmillaan.

Poikiahan teineinä vaivaavat aivan tahdosta riippumattomat seisokit. Yritäpä sitä selitellä parhain päin kastealtaan reunalla.
"I used to be a good person. I think there's something seriously wrong with me." -Veikko Leinonen
Kiinnostunut 2

Re: Kastetilaisuus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kiinnostunut 2 »

Markku Meilo kirjoitti:
Kiinnostunut 2 kirjoitti:Olin kiinnostunut Jehovan todistajista ja harkitsin Kasteelle menoa.
Ajankuluksi utelen kiinnostuitko nk. pystymetsästä, vai oliko sulla lähistöllä kirittäjä, josta sait aineksia kiinnostukseen?
Tilasin uteliaisuuttaan Raamattu kurssin kotiini.siitä se lähti.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Kastetilaisuus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Kiinnostunut 2 kirjoitti:Tilasin uteliaisuuttaan Raamattu kurssin kotiini.siitä se lähti.
No nyt olet sitten tuotakin kokemusta rikkaampi.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Kastetilaisuus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Markku Meilo kirjoitti: Riippuu aivan siitä miten tavallisuus määritetään, jos tavallisuus sisältää korostuneen vallanhalun ja siihen kiinteästi liittyvän valehtelun ja/tai sen hyväksymisen, niin sitten ko. heput ovat tavallisia.
Tähän tavallisuuden määritelmään on sisällytettävä myös sosiopaattinen piittaamattomuus vallankäytön kohteiden hyvinvoinnista ja siitä, kuinka paljon verta tulee keränneeksi käsiinsä.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Kastetilaisuus kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Weathertop kirjoitti:Tähän tavallisuuden määritelmään on sisällytettävä myös sosiopaattinen piittaamattomuus vallankäytön kohteiden hyvinvoinnista ja siitä, kuinka paljon verta tulee keränneeksi käsiinsä.
Mulle toi hallintoelin näyttäytyy terraarioon verrattavana järjestelynä. Sen todellisuudesta ja inhimillisyydestä täysin eristyneen toiminnan seuraaminen on osoittanut kuinka uskomattomaan epärehellisyyteen ja välinpitämättömyyteen ihminen kykenee uskonnollisessa vallankäytössään.
Vastaa Viestiin