Söivätkö Jeesus ja opetuslapset pesah-aterian?
Lähetetty: 14.03.2018 23:53
Luukas sanoo, vieläpä suoraan Jeesuksen suulla, että kyseessä oli pesah-ateria. Muut synoptikot ovat samoilla linjoilla.
Luuk. 22:
14 Kun se hetki vihdoin tuli, hän asettui pitkälleen pöydän ääreen ja apostolit hänen kanssaan.
15 Ja hän sanoi heille: ”Olen suuresti halunnut syödä tämän pesah-aterian teidän kanssanne ennen kuin kärsin,
16 sillä minä sanon teille: enää en syö sitä, ennen kuin se täyttyy Jumalan valtakunnassa.”
Toisaalta Johanneksesta voi päätellä, etteivät juutalaiset olleet vielä aamullakaan syöneet omaansa, vaan vasta valmistautuivat siihen. Sen täytyi olla luvassa seuraavana yönä, koska päivällä pesahia ei voi syödä.
Joh. 18:
28 Sitten he veivät Jeesuksen Kaifaan luota käskynhaltijan palatsiin. Oli vielä varhaista. Mutta he itse eivät menneet käskynhaltijan palatsiin, jotta eivät saastuisi vaan voisivat syödä pesah-aterian.
Tässä näkyy olevan kaksi eri ajankohtaa aterian syömiselle. Jeesus tuskin pesahista erehtyi, mutta Johanneskaan ei mainitse, että asiaan olisi liittynyt mitään outoa. Tai ehkä molemmat ajankohdat olivat oikeita? Ottavathan jotkut suomalaisetkin perjantaina, toiset lauantaina, eivätkä toisiaan moiti.
Luuk. 22:
14 Kun se hetki vihdoin tuli, hän asettui pitkälleen pöydän ääreen ja apostolit hänen kanssaan.
15 Ja hän sanoi heille: ”Olen suuresti halunnut syödä tämän pesah-aterian teidän kanssanne ennen kuin kärsin,
16 sillä minä sanon teille: enää en syö sitä, ennen kuin se täyttyy Jumalan valtakunnassa.”
Toisaalta Johanneksesta voi päätellä, etteivät juutalaiset olleet vielä aamullakaan syöneet omaansa, vaan vasta valmistautuivat siihen. Sen täytyi olla luvassa seuraavana yönä, koska päivällä pesahia ei voi syödä.
Joh. 18:
28 Sitten he veivät Jeesuksen Kaifaan luota käskynhaltijan palatsiin. Oli vielä varhaista. Mutta he itse eivät menneet käskynhaltijan palatsiin, jotta eivät saastuisi vaan voisivat syödä pesah-aterian.
Tässä näkyy olevan kaksi eri ajankohtaa aterian syömiselle. Jeesus tuskin pesahista erehtyi, mutta Johanneskaan ei mainitse, että asiaan olisi liittynyt mitään outoa. Tai ehkä molemmat ajankohdat olivat oikeita? Ottavathan jotkut suomalaisetkin perjantaina, toiset lauantaina, eivätkä toisiaan moiti.